[학위논문]버스운전자와 택시운전자의 작업부하가 피로에 미치는 영향에 대한 정서상태의 매개효과 The Mediating Effects of Emotion State on the Effect of the Workload on the Bus and Taxi Drivers' Fatigue원문보기
본 연구에서는 시내버스운전자와 택시운전자가 운전을 하면서 느끼는 작업부하, 정서상태 그리고 피로의 수준에 대해 알아보았다. 작업부하는 정신적 부담, 신체적 부담, 시간적 부담, 작업의 어려움, 노력의 부담 그리고 저해요소 등 6개의 하위부담요인으로 구성되어 있다. 이 자료를 바탕으로 본 연구는 작업부하 및 하위부담요인이 피로에 미치는 영향을 확인하고, 작업부하가 피로에 미치는 영향에서 정서상태의 매개효과를 검증하고자 하였다.
본 연구에는 시내버스운전자 63명과 택시운전자 48명이 참가하였다. 작업부하와 정서상태, 피로를 측정하기 위해 다차원 작업부하 지표(...
본 연구에서는 시내버스운전자와 택시운전자가 운전을 하면서 느끼는 작업부하, 정서상태 그리고 피로의 수준에 대해 알아보았다. 작업부하는 정신적 부담, 신체적 부담, 시간적 부담, 작업의 어려움, 노력의 부담 그리고 저해요소 등 6개의 하위부담요인으로 구성되어 있다. 이 자료를 바탕으로 본 연구는 작업부하 및 하위부담요인이 피로에 미치는 영향을 확인하고, 작업부하가 피로에 미치는 영향에서 정서상태의 매개효과를 검증하고자 하였다.
본 연구에는 시내버스운전자 63명과 택시운전자 48명이 참가하였다. 작업부하와 정서상태, 피로를 측정하기 위해 다차원 작업부하 지표(NASA-TLX), 한국정서경험척도, 시각적 피로표시 척도(VAS)로 구성한 구조화된 질문지를 실시하였다. 자료를 살펴본 결과, 두 운전자집단이 각각 작업부하와 피로를 비슷한 정도로 보고하였다.
시내버스운전자와 택시운전자의 작업부하가 피로에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 두 운전자집단이 모두 운전을 하면서 작업부하를 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼는 것으로 나타났다.
운전자의 작업부하를 구성하는 정신적 부담, 신체적 부담, 시간적 부담, 작업의 어려움, 노력의 부담과 저해요소 등 6개의 하위부담요인이 피로에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 시내버스운전자와 택시운전자 모두 운전을 하면서 정신적인 활동에 대한 부담을 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼고 있음을 확인하였다. 그러나 이외의 하위부담요인에는 차이가 있었다. 시내버스운전자는 시간적인 압력에 대한 부담, 일일 운전목표량 자체에 대한 부담, 불안전이나 스트레스에 대한 부담을 각각 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼는 것으로 나타났다. 이와는 다르게, 택시운전자의 경우에는 운전자가 신체적인 활동에 대해 부담을 많이 느낄수록, 운행목표량을 달성하기 위해 기울이는 모든 노력에 대한 부담이 많을수록 각각 피로를 더 많이 느끼고 있었다.
또한, 두 운전자집단에서 작업부하가 피로에 미치는 영향에 대해 부적정서상태는 부분매개변인의 역할을 하고 있음을 확인하였다. 즉, 부적정서상태가 작업부하의 영향을 받아 피로를 많이 느끼도록 영향을 미치고 있는 것이다.
시내버스운전자와 택시운전자는 대중교통수단을 운전한다는 측면이 동일한 운전자집단이다. 이로 인해 그들은 비슷한 수준의 작업부하와 피로를 보고한 것으로 보인다. 그러나 두 운전자집단 간 업무 및 운전환경이 다르기 때문에 피로를 유발하는 심리적 요인에는 차이가 있었다. 따라서 운수회사가 운전자의 피로를 개인의 문제로만 다룰 것이 아니라 배차시간의 간격을 넓히고, 운전자 일인당 수행해야하는 운전량을 줄이며, 휴식 및 식사시간을 확보하는 등 운전자의 업무환경을 개선하기 위해 적극적으로 노력을 기울여야 할 것이다.
본 연구에서는 시내버스운전자와 택시운전자가 운전을 하면서 느끼는 작업부하, 정서상태 그리고 피로의 수준에 대해 알아보았다. 작업부하는 정신적 부담, 신체적 부담, 시간적 부담, 작업의 어려움, 노력의 부담 그리고 저해요소 등 6개의 하위부담요인으로 구성되어 있다. 이 자료를 바탕으로 본 연구는 작업부하 및 하위부담요인이 피로에 미치는 영향을 확인하고, 작업부하가 피로에 미치는 영향에서 정서상태의 매개효과를 검증하고자 하였다.
본 연구에는 시내버스운전자 63명과 택시운전자 48명이 참가하였다. 작업부하와 정서상태, 피로를 측정하기 위해 다차원 작업부하 지표(NASA-TLX), 한국정서경험척도, 시각적 피로표시 척도(VAS)로 구성한 구조화된 질문지를 실시하였다. 자료를 살펴본 결과, 두 운전자집단이 각각 작업부하와 피로를 비슷한 정도로 보고하였다.
시내버스운전자와 택시운전자의 작업부하가 피로에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 두 운전자집단이 모두 운전을 하면서 작업부하를 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼는 것으로 나타났다.
운전자의 작업부하를 구성하는 정신적 부담, 신체적 부담, 시간적 부담, 작업의 어려움, 노력의 부담과 저해요소 등 6개의 하위부담요인이 피로에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 시내버스운전자와 택시운전자 모두 운전을 하면서 정신적인 활동에 대한 부담을 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼고 있음을 확인하였다. 그러나 이외의 하위부담요인에는 차이가 있었다. 시내버스운전자는 시간적인 압력에 대한 부담, 일일 운전목표량 자체에 대한 부담, 불안전이나 스트레스에 대한 부담을 각각 많이 느낄수록 피로를 많이 느끼는 것으로 나타났다. 이와는 다르게, 택시운전자의 경우에는 운전자가 신체적인 활동에 대해 부담을 많이 느낄수록, 운행목표량을 달성하기 위해 기울이는 모든 노력에 대한 부담이 많을수록 각각 피로를 더 많이 느끼고 있었다.
또한, 두 운전자집단에서 작업부하가 피로에 미치는 영향에 대해 부적정서상태는 부분매개변인의 역할을 하고 있음을 확인하였다. 즉, 부적정서상태가 작업부하의 영향을 받아 피로를 많이 느끼도록 영향을 미치고 있는 것이다.
시내버스운전자와 택시운전자는 대중교통수단을 운전한다는 측면이 동일한 운전자집단이다. 이로 인해 그들은 비슷한 수준의 작업부하와 피로를 보고한 것으로 보인다. 그러나 두 운전자집단 간 업무 및 운전환경이 다르기 때문에 피로를 유발하는 심리적 요인에는 차이가 있었다. 따라서 운수회사가 운전자의 피로를 개인의 문제로만 다룰 것이 아니라 배차시간의 간격을 넓히고, 운전자 일인당 수행해야하는 운전량을 줄이며, 휴식 및 식사시간을 확보하는 등 운전자의 업무환경을 개선하기 위해 적극적으로 노력을 기울여야 할 것이다.
This study investigated the workload, emotion state and fatigue of bus drivers and taxi drivers. The Workload is composed of the six sub-factors including Mental demand, Physical demand, Temporal demand, Performance, Effect, and Frustration. Based on the data, we researched the workload and six sub-...
This study investigated the workload, emotion state and fatigue of bus drivers and taxi drivers. The Workload is composed of the six sub-factors including Mental demand, Physical demand, Temporal demand, Performance, Effect, and Frustration. Based on the data, we researched the workload and six sub-factors influencing on the two driver groups' fatigue, and the mediating effects of emotion state on the effect of the workload on the drivers' fatigue.
Participants of this study were sixty-three of bus drivers and forty-eight of taxi drivers. This research used NASA-TLX, the Korean Emotional Experience Scale and VAS to survey the workload, emotional state and fatigue. In the result of analysis of workload and fatigue, two driver group responded to similar degree of the feeling mutually.
In the result of analyzing about the workload influencing on the drivers' fatigue, workload had significant impacts on two driver group's fatigue.
We analyzed about the six sub-factors of workload influencing on the fatigue. In consequence of the analysis, mental demand had significant impacts on each driver group's fatigue commonly. Temporal demand, performance and frustration showed significant effect on only bus drivers' fatigue. In case of taxi drivers, physical demand and effort had and effect on the fatigue. Namely, If drivers feel a workload or specific sub-factor heavily, they much feel the fatigue.
Also, two driver groups' negative emotion state had mediating effects on the workload influencing on the two driver groups' fatigue.
Because the bus and taxi drivers had same purpose of driving, and they felt similar level of workload and fatigue in this research. However, we confirmed the difference of drivers' psychological factors influencing on the fatigue, caused by the difference of job environments in ours research results. In accordance with, transportation management must make constant efforts such as reducing driving or ensuring a recess and mealtime to improve the job environments.
This study investigated the workload, emotion state and fatigue of bus drivers and taxi drivers. The Workload is composed of the six sub-factors including Mental demand, Physical demand, Temporal demand, Performance, Effect, and Frustration. Based on the data, we researched the workload and six sub-factors influencing on the two driver groups' fatigue, and the mediating effects of emotion state on the effect of the workload on the drivers' fatigue.
Participants of this study were sixty-three of bus drivers and forty-eight of taxi drivers. This research used NASA-TLX, the Korean Emotional Experience Scale and VAS to survey the workload, emotional state and fatigue. In the result of analysis of workload and fatigue, two driver group responded to similar degree of the feeling mutually.
In the result of analyzing about the workload influencing on the drivers' fatigue, workload had significant impacts on two driver group's fatigue.
We analyzed about the six sub-factors of workload influencing on the fatigue. In consequence of the analysis, mental demand had significant impacts on each driver group's fatigue commonly. Temporal demand, performance and frustration showed significant effect on only bus drivers' fatigue. In case of taxi drivers, physical demand and effort had and effect on the fatigue. Namely, If drivers feel a workload or specific sub-factor heavily, they much feel the fatigue.
Also, two driver groups' negative emotion state had mediating effects on the workload influencing on the two driver groups' fatigue.
Because the bus and taxi drivers had same purpose of driving, and they felt similar level of workload and fatigue in this research. However, we confirmed the difference of drivers' psychological factors influencing on the fatigue, caused by the difference of job environments in ours research results. In accordance with, transportation management must make constant efforts such as reducing driving or ensuring a recess and mealtime to improve the job environments.
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