20세기 텔레비전이 등장한 이후에 영상매체는 급속도로 발달하여 오늘날에는 영상매체의 시대라고해도 과언이 아니다. 현대를 살아가는 우리는 신문이나 책등의 인쇄물들과 라디오와 같은 다른 매체들보다 텔레비전, VTR, 컴퓨터의 동화상과 같은 영상매체로 접하는 것이 더욱 직접적이고 확실하게 받아들여진다. 인간의 성장 단계에 있어 신체적, 정신적으로 빠른 성장에 있고 평생의 인격을 형성하는 중요한 시기에 있는 유아들은 21세기인 지금 가정에서 다양한 영상매체들을 접하고 그것으로 인하여 과거보다 빨리 익히고 학습하게 되었다. 영상매체들 중 유아들이 가장 많이 접하는 것은 텔레비전이며, 유아용 텔레비전 프로그램 중 애니메이션이 큰 비중을 차지하고 있다. 텔레비전에서 방영하고 있는 유아용 애니메이션 캐릭터 디자인을 보면 유아의 특성이 반영되어 있지 않거나 반영되어 있어도 체계적인 연구 없이 미약하게 반영 되고 있는 실정이다. 유아의 발달 특성을 살펴보면 성장속도가 빠르고, 직관적 사고를 하며, 언어와 정서가 발달하여 여러 가지 ...
20세기 텔레비전이 등장한 이후에 영상매체는 급속도로 발달하여 오늘날에는 영상매체의 시대라고해도 과언이 아니다. 현대를 살아가는 우리는 신문이나 책등의 인쇄물들과 라디오와 같은 다른 매체들보다 텔레비전, VTR, 컴퓨터의 동화상과 같은 영상매체로 접하는 것이 더욱 직접적이고 확실하게 받아들여진다. 인간의 성장 단계에 있어 신체적, 정신적으로 빠른 성장에 있고 평생의 인격을 형성하는 중요한 시기에 있는 유아들은 21세기인 지금 가정에서 다양한 영상매체들을 접하고 그것으로 인하여 과거보다 빨리 익히고 학습하게 되었다. 영상매체들 중 유아들이 가장 많이 접하는 것은 텔레비전이며, 유아용 텔레비전 프로그램 중 애니메이션이 큰 비중을 차지하고 있다. 텔레비전에서 방영하고 있는 유아용 애니메이션 캐릭터 디자인을 보면 유아의 특성이 반영되어 있지 않거나 반영되어 있어도 체계적인 연구 없이 미약하게 반영 되고 있는 실정이다. 유아의 발달 특성을 살펴보면 성장속도가 빠르고, 직관적 사고를 하며, 언어와 정서가 발달하여 여러 가지 감정 표현을 한다. 또한 자기중심적으로 사고하고, 성(Gender)역할에 대한 고정관념이 나타나기 시작한다. 조형 활동적 특성으로는 동물과 사람형태를 선호하고, 질감에 민감하다. 2등신으로 사람 표현을 많이 하며, 고채도의 원색을 선호한다. 이러한 특성들을 토대로 현재 많은 제작이 이루어지고 있는 유아용 디지털 3D애니메이션 작품들 중 <뽀롱뽀롱 뽀로로>와 <선물공룡 디보>에 등장하는 캐릭터들을 분석해본 결과 두 작품의 캐릭터들 모두 유아의 특성이 잘 반영되어 있었으나<뽀롱뽀롱 뽀로로>는 동물의 형태만 등장한다는 점 <선물공룡 디보>에서는 캐릭터와 배경 모두가 질감, 채도, 명도가 비슷하여 캐릭터의 주목성이 떨어진다는 점이 미흡한 부분으로 나타났다. <뽀롱뽀롱 뽀로로>, <선물공룡 디보> 두 작품 캐릭터들의 디자인적으로 미흡했던 점들과 유아의 발달 및 조형 활동적 특성 들이 반영된 캐릭터의 디자인요소들을 종합해 보면, 원색계열의 색상을 쓰지만 눈에 자극을 줄 수 있는 고채도는 피하고, 따뜻한 느낌의 고명도를 사용하며, 캐릭터와 배경의 색에 차등을 둔다. 사람과 동물의 형태를 조화롭게 사용하고, 유아들이 무서워할만한 요소들은 제외하거나 축소시켜야한다. 2등신 캐릭터를 많이 사용하지만 다른 등신 캐릭터도 적절히 혼용해서 사용한다. 질감은 반드시 들어가고 차가운 금속, 플라스틱류는 사용하지 않거나 적은 면적에만 사용하고, 유아들이 자주 접하고 있는 따뜻하며 포근한 질감을 사용한다. 이와 같은 캐릭터 디자인요소들을 유아용 디지털 3D애니메이션 캐릭터 디자인에 적용한다면 캐릭터 디자인의 단점을 보안하고, 향후 제작될 유아용 애니메이션의 질적 향상을 하는데 도움을 줄 것이다.
20세기 텔레비전이 등장한 이후에 영상매체는 급속도로 발달하여 오늘날에는 영상매체의 시대라고해도 과언이 아니다. 현대를 살아가는 우리는 신문이나 책등의 인쇄물들과 라디오와 같은 다른 매체들보다 텔레비전, VTR, 컴퓨터의 동화상과 같은 영상매체로 접하는 것이 더욱 직접적이고 확실하게 받아들여진다. 인간의 성장 단계에 있어 신체적, 정신적으로 빠른 성장에 있고 평생의 인격을 형성하는 중요한 시기에 있는 유아들은 21세기인 지금 가정에서 다양한 영상매체들을 접하고 그것으로 인하여 과거보다 빨리 익히고 학습하게 되었다. 영상매체들 중 유아들이 가장 많이 접하는 것은 텔레비전이며, 유아용 텔레비전 프로그램 중 애니메이션이 큰 비중을 차지하고 있다. 텔레비전에서 방영하고 있는 유아용 애니메이션 캐릭터 디자인을 보면 유아의 특성이 반영되어 있지 않거나 반영되어 있어도 체계적인 연구 없이 미약하게 반영 되고 있는 실정이다. 유아의 발달 특성을 살펴보면 성장속도가 빠르고, 직관적 사고를 하며, 언어와 정서가 발달하여 여러 가지 감정 표현을 한다. 또한 자기중심적으로 사고하고, 성(Gender)역할에 대한 고정관념이 나타나기 시작한다. 조형 활동적 특성으로는 동물과 사람형태를 선호하고, 질감에 민감하다. 2등신으로 사람 표현을 많이 하며, 고채도의 원색을 선호한다. 이러한 특성들을 토대로 현재 많은 제작이 이루어지고 있는 유아용 디지털 3D애니메이션 작품들 중 <뽀롱뽀롱 뽀로로>와 <선물공룡 디보>에 등장하는 캐릭터들을 분석해본 결과 두 작품의 캐릭터들 모두 유아의 특성이 잘 반영되어 있었으나<뽀롱뽀롱 뽀로로>는 동물의 형태만 등장한다는 점 <선물공룡 디보>에서는 캐릭터와 배경 모두가 질감, 채도, 명도가 비슷하여 캐릭터의 주목성이 떨어진다는 점이 미흡한 부분으로 나타났다. <뽀롱뽀롱 뽀로로>, <선물공룡 디보> 두 작품 캐릭터들의 디자인적으로 미흡했던 점들과 유아의 발달 및 조형 활동적 특성 들이 반영된 캐릭터의 디자인요소들을 종합해 보면, 원색계열의 색상을 쓰지만 눈에 자극을 줄 수 있는 고채도는 피하고, 따뜻한 느낌의 고명도를 사용하며, 캐릭터와 배경의 색에 차등을 둔다. 사람과 동물의 형태를 조화롭게 사용하고, 유아들이 무서워할만한 요소들은 제외하거나 축소시켜야한다. 2등신 캐릭터를 많이 사용하지만 다른 등신 캐릭터도 적절히 혼용해서 사용한다. 질감은 반드시 들어가고 차가운 금속, 플라스틱류는 사용하지 않거나 적은 면적에만 사용하고, 유아들이 자주 접하고 있는 따뜻하며 포근한 질감을 사용한다. 이와 같은 캐릭터 디자인요소들을 유아용 디지털 3D애니메이션 캐릭터 디자인에 적용한다면 캐릭터 디자인의 단점을 보안하고, 향후 제작될 유아용 애니메이션의 질적 향상을 하는데 도움을 줄 것이다.
Since the introduction of television during the 20th century, the visual media has developed at a rapid pace. It can be said that we are living in an age dominated by visual media. Today, we absorb visual media such as television, VTR, and computer video files much faster and more easily than printe...
Since the introduction of television during the 20th century, the visual media has developed at a rapid pace. It can be said that we are living in an age dominated by visual media. Today, we absorb visual media such as television, VTR, and computer video files much faster and more easily than printed copies such as newspaper or books. The infant stage is the most important phase in human development. At this stage, an infant forms a distinct personality that'll last a lifetime while undergoing rapid psychological developments. The 21st century environment allows the infants to come in contact with various kinds of visual media, enabling them to acquire and absorb information much faster than ever before. One such visual medium that infants come in contact with the most is television. Among all preschool television programs, animation takes up a considerable amount. However, the character designs in current preschool animation usually do not reflect the distinctive characteristics of infants and evenif they make an attempt, it is done in a weak and sporadic way without any logical study in the field. When looking upon the particular traits of infant development, one will find that the speed of infants' growth is very high, that infants tend to think instinctively, and that they're rapidly developing their language skills and emotional expressions. The infants also start to be more self-aware and show signs of understanding stereotypical gender roles. For figurative art activities, the infants will show preference towards animal and human forms while being very sensitive to texture. They tend to express human forms that are typically two heads tall and will prefer highly saturated primary colors. Many digital 3-D preschool animation works are being produced based on such distinct traits of infants. Among such works are and . Upon analyzing the characters in these works, it can be concluded that both do reflect the characteristics of infants but they still display certain flaws: In , all the characters are animals - there are no characters that take human forms. In , the characters and the backgrounds share similar texture, hue, and value - making it difficult to focus on the characters. The character design elements of preschool 3D animations that correctly reflect the characteristics of infants consist of using primary colors and high values that give warm feelings while avoiding high resolutions that may have negative effects on an infant’s vision. Such animations use forms of humans and animals in harmonious methods and exclude or minimize parts that might prove too frightening for the infants. Many characters would be only two heads tall but other characters of different sizes would also feature in appropriate amounts. The inclusion of textures is a necessity and the use of cold metallic, plastic textures would be avoided or be kept to a minimum while warm, soft textures that infants actually come in contact quite regularly would dominate. If such design traits are properly applied, it would greatly improve the current preschool character designs as well as the overall quality of preschool animation works to be produced in the future.
Since the introduction of television during the 20th century, the visual media has developed at a rapid pace. It can be said that we are living in an age dominated by visual media. Today, we absorb visual media such as television, VTR, and computer video files much faster and more easily than printed copies such as newspaper or books. The infant stage is the most important phase in human development. At this stage, an infant forms a distinct personality that'll last a lifetime while undergoing rapid psychological developments. The 21st century environment allows the infants to come in contact with various kinds of visual media, enabling them to acquire and absorb information much faster than ever before. One such visual medium that infants come in contact with the most is television. Among all preschool television programs, animation takes up a considerable amount. However, the character designs in current preschool animation usually do not reflect the distinctive characteristics of infants and evenif they make an attempt, it is done in a weak and sporadic way without any logical study in the field. When looking upon the particular traits of infant development, one will find that the speed of infants' growth is very high, that infants tend to think instinctively, and that they're rapidly developing their language skills and emotional expressions. The infants also start to be more self-aware and show signs of understanding stereotypical gender roles. For figurative art activities, the infants will show preference towards animal and human forms while being very sensitive to texture. They tend to express human forms that are typically two heads tall and will prefer highly saturated primary colors. Many digital 3-D preschool animation works are being produced based on such distinct traits of infants. Among such works are and . Upon analyzing the characters in these works, it can be concluded that both do reflect the characteristics of infants but they still display certain flaws: In , all the characters are animals - there are no characters that take human forms. In , the characters and the backgrounds share similar texture, hue, and value - making it difficult to focus on the characters. The character design elements of preschool 3D animations that correctly reflect the characteristics of infants consist of using primary colors and high values that give warm feelings while avoiding high resolutions that may have negative effects on an infant’s vision. Such animations use forms of humans and animals in harmonious methods and exclude or minimize parts that might prove too frightening for the infants. Many characters would be only two heads tall but other characters of different sizes would also feature in appropriate amounts. The inclusion of textures is a necessity and the use of cold metallic, plastic textures would be avoided or be kept to a minimum while warm, soft textures that infants actually come in contact quite regularly would dominate. If such design traits are properly applied, it would greatly improve the current preschool character designs as well as the overall quality of preschool animation works to be produced in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.