본 연구는 치과 내원 환자의 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 서울, 경기, 인천 지역에 소재하는 8개 치과 병(의)원 내원 환자들을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 소인성 요인, 가능 요인, 필요 요인 3가지로 분류하고, 다시 세부적인 특정 변수를 측정하였다.임플란트, 브릿지, 틀니 중 어느 하나라도 치료를 결정한 이유로는 ‘의사가 믿을 수 있어서’, ‘주위(친구)의 권유’, ‘직원들이 친절해서’ 등의 순으로 나타났다.사회인구학적 특성에 따른 치료결정 및 임플란트 치료결정의 차이를 살펴보면 치료결정은 연령이 높을수록, 학력이 낮을수록, 중류층 이상일수록 치료를 하겠다고 결정하였다. 임플란트 치료결정은 성별과 사회계층에서 유의한 차이를 보였다. 성별에서는 여자보다 남자가 임플란트 치료를 더 하겠다고 결정 하였고, 상류층이 임플란트 치료를 하겠다고 결정하는 경우가 더 많았다. 치료결정 및 임플란트 치료결정과 치료효과의 차이를 알아보았다. 치료결정에서는 ‘사회심리적 효과’를, 임플란트 치료결정에서는 ‘저작능력 효과’를 높이 평가하고 있었다. 치료를 하지 않겠다고 결정한 경우는 치료시 불편함을 심각하게 고려하고 있었다.치료비용에 대한 부담이 치료결정에 어떤 차이를 보이는지 알아보기 위해 ...
본 연구는 치과 내원 환자의 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 서울, 경기, 인천 지역에 소재하는 8개 치과 병(의)원 내원 환자들을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 소인성 요인, 가능 요인, 필요 요인 3가지로 분류하고, 다시 세부적인 특정 변수를 측정하였다.임플란트, 브릿지, 틀니 중 어느 하나라도 치료를 결정한 이유로는 ‘의사가 믿을 수 있어서’, ‘주위(친구)의 권유’, ‘직원들이 친절해서’ 등의 순으로 나타났다.사회인구학적 특성에 따른 치료결정 및 임플란트 치료결정의 차이를 살펴보면 치료결정은 연령이 높을수록, 학력이 낮을수록, 중류층 이상일수록 치료를 하겠다고 결정하였다. 임플란트 치료결정은 성별과 사회계층에서 유의한 차이를 보였다. 성별에서는 여자보다 남자가 임플란트 치료를 더 하겠다고 결정 하였고, 상류층이 임플란트 치료를 하겠다고 결정하는 경우가 더 많았다. 치료결정 및 임플란트 치료결정과 치료효과의 차이를 알아보았다. 치료결정에서는 ‘사회심리적 효과’를, 임플란트 치료결정에서는 ‘저작능력 효과’를 높이 평가하고 있었다. 치료를 하지 않겠다고 결정한 경우는 치료시 불편함을 심각하게 고려하고 있었다.치료비용에 대한 부담이 치료결정에 어떤 차이를 보이는지 알아보기 위해 t검정을 실시한 결과 치료를 하겠다고 결정한 집단보다 안한다고 결정한 집단이 치료비용에 대한 부담감을 더 많이 느끼고 있었다.시설, 치과의사 세일즈 스킬, 치과위생사 세일즈 스킬이 치료결정 및 임플란트 치료결정에 어떤 차이를 보이는지 알아본 결과, 시설과 치과의사의 세일즈 스킬을 높게 평가한 그룹이 치료를 쉽게 결정하는 것으로 나타났다. 임플란트 치료결정에서는 시설에 대한 만족도를 높게 평가할수록 임플란트 치료결정을 하는 것으로 조사되었다.치료결정에 유의한 영향을 미치는 변수는 ‘상류층’, ‘중류층’, ‘주위에 임플란트 경험자가 있는 경우‘, ’의사의 세일즈 스킬‘ 변수였다. 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 변수는 ’상류층’, ‘중류층’ 그리고 ’주위에 임플란트 경험자가 있는 경우’ 와 ’시설’ 변수였다.이와 같은 결과로 치과(병)의원의 치료결정 및 임플란트 치료결정은 여러 가지 요인의 복합적 상호작용으로 결정된다는 것을 알 수 있다. 높은 진료수익을 보장할 수 있는 임플란트의 치료결정을 높이는 것은 치과(병)의원의 경쟁력 강화를 위한 가장 효과적인 방안이다. 이에 본 연구는 치과(병)의원에서 임플란트 치료결정을 높이기 위한 전략방안을 마련하고, 환자 치료계획 상담에 활용 가능한 기초자료를 제시했다는데 그 시사점이 있다.그러나 표본 선정에 어려움으로 일부 지역의 치과(병)의원 내원환자로 대상을 한정 하였기에 전국의 모든 치과 의료기관에 이 연구결과를 일반화시키기에는 무리가 있다는 것이다. 또한 이와 관련된 연구가 아직은 많이 부족한 실정으로 변수가 충분히 고려되지 않은 점이다. 따라서 조사대상을 확대하여 본 연구에서 미처 다루지 못한 변수를 이용하여 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인에 관한 구체적인 연구가 지속적으로 이루어져야할 것이다.
본 연구는 치과 내원 환자의 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 서울, 경기, 인천 지역에 소재하는 8개 치과 병(의)원 내원 환자들을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인을 소인성 요인, 가능 요인, 필요 요인 3가지로 분류하고, 다시 세부적인 특정 변수를 측정하였다.임플란트, 브릿지, 틀니 중 어느 하나라도 치료를 결정한 이유로는 ‘의사가 믿을 수 있어서’, ‘주위(친구)의 권유’, ‘직원들이 친절해서’ 등의 순으로 나타났다.사회인구학적 특성에 따른 치료결정 및 임플란트 치료결정의 차이를 살펴보면 치료결정은 연령이 높을수록, 학력이 낮을수록, 중류층 이상일수록 치료를 하겠다고 결정하였다. 임플란트 치료결정은 성별과 사회계층에서 유의한 차이를 보였다. 성별에서는 여자보다 남자가 임플란트 치료를 더 하겠다고 결정 하였고, 상류층이 임플란트 치료를 하겠다고 결정하는 경우가 더 많았다. 치료결정 및 임플란트 치료결정과 치료효과의 차이를 알아보았다. 치료결정에서는 ‘사회심리적 효과’를, 임플란트 치료결정에서는 ‘저작능력 효과’를 높이 평가하고 있었다. 치료를 하지 않겠다고 결정한 경우는 치료시 불편함을 심각하게 고려하고 있었다.치료비용에 대한 부담이 치료결정에 어떤 차이를 보이는지 알아보기 위해 t검정을 실시한 결과 치료를 하겠다고 결정한 집단보다 안한다고 결정한 집단이 치료비용에 대한 부담감을 더 많이 느끼고 있었다.시설, 치과의사 세일즈 스킬, 치과위생사 세일즈 스킬이 치료결정 및 임플란트 치료결정에 어떤 차이를 보이는지 알아본 결과, 시설과 치과의사의 세일즈 스킬을 높게 평가한 그룹이 치료를 쉽게 결정하는 것으로 나타났다. 임플란트 치료결정에서는 시설에 대한 만족도를 높게 평가할수록 임플란트 치료결정을 하는 것으로 조사되었다.치료결정에 유의한 영향을 미치는 변수는 ‘상류층’, ‘중류층’, ‘주위에 임플란트 경험자가 있는 경우‘, ’의사의 세일즈 스킬‘ 변수였다. 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 변수는 ’상류층’, ‘중류층’ 그리고 ’주위에 임플란트 경험자가 있는 경우’ 와 ’시설’ 변수였다.이와 같은 결과로 치과(병)의원의 치료결정 및 임플란트 치료결정은 여러 가지 요인의 복합적 상호작용으로 결정된다는 것을 알 수 있다. 높은 진료수익을 보장할 수 있는 임플란트의 치료결정을 높이는 것은 치과(병)의원의 경쟁력 강화를 위한 가장 효과적인 방안이다. 이에 본 연구는 치과(병)의원에서 임플란트 치료결정을 높이기 위한 전략방안을 마련하고, 환자 치료계획 상담에 활용 가능한 기초자료를 제시했다는데 그 시사점이 있다.그러나 표본 선정에 어려움으로 일부 지역의 치과(병)의원 내원환자로 대상을 한정 하였기에 전국의 모든 치과 의료기관에 이 연구결과를 일반화시키기에는 무리가 있다는 것이다. 또한 이와 관련된 연구가 아직은 많이 부족한 실정으로 변수가 충분히 고려되지 않은 점이다. 따라서 조사대상을 확대하여 본 연구에서 미처 다루지 못한 변수를 이용하여 치료결정 및 임플란트 치료결정에 영향을 미치는 요인에 관한 구체적인 연구가 지속적으로 이루어져야할 것이다.
The purpose of this study was to examine factors affecting the decision making of dental patients on whether to receive treatment including implant treatment. The subjects in this study were patients who visited eight different dental hospitals or clinics in Seoul, Gyeonggi province and Incheon. A s...
The purpose of this study was to examine factors affecting the decision making of dental patients on whether to receive treatment including implant treatment. The subjects in this study were patients who visited eight different dental hospitals or clinics in Seoul, Gyeonggi province and Incheon. A self-administered survey was conducted, and the questionnaire used in this study covered three selected factors that might affect decision making on receiving treatment including implant treatment: predisposing variable, enabling variable and need variable.As a result of investigating what made the patients decide to receive one or more kind(s) of treatment among implant, bridge and denture treatment, the most prevalent reason was that they put confidence in dentists. Advice from acquaintances involving friends was the second most common reason, and employee friendliness was the third most dominant reason.In regard to the relationship of demographic characteristics to treatment decision including implant treatment, those who were older, who received high school or lower education and who were from the middle or high class made a decision to receive treatment. The decision on implant treatment was significantly different according to gender and social class. By gender, the male patients who determined to receive implant treatment outnumbered the females who did. By class, more of those from the high class made the same decision.Concerning the relationship of treatment decision and treatment effect, they prized the sociopsychological effect of treatment. In the event of implant treatment, they valued the effect of implant treatment on chewing ability. Those who determined not to receive treatment took uncomfortableness triggered by treatment seriously.When t-test was utilized to see if dental fee made any differences to decision, that put more strain on the patients who decided not to receive treatment than those who did, and there was a statistically significant relationship between dental fee and decision.As to the impacts of the sales skills of dentists and dental hygienists on treatment decision including implant treatment, the group of patients who had a higher opinion on facilities and dentist sales skills determined to receive treatment. In the case of implant treatment, those who prized facilities made a decision to receive implant treatment.As a result of analyzing what factors exerted an influence on treatment decision including implant treatment, whether they belonged to the middle or high class affected treatment decision, and the other variables that affected it were dentist sales skills and whether there was a person around them who had ever received implant treatment.The variables that impacted on implant treatment decision were whether to belong to the middle or high class and whether one or more of their acquaintances had ever received implant treatment. The third influential variable was facilities.The above-mentioned findings suggested that treatment decision including implant treatment hinged on a complex interaction of a variety of factors. Encouraging patients to receive implant treatment that guarantees high profit is one of the surest ways to bolster the competitiveness of dental hospitals or clinics. This study was meaningful in that it provided strategies of how to stimulate more patients to receive implant treatment and offered information on patient counseling.Yet this study has some limitations. Due to sampling difficulties, only patients who visited dental hospitals or clinics in some regions were examined, and the findings of the study might eventually not be generalizable. And a shortage of relevant studies made it hard to take every possible influential variable into consideration.In the future, prolonged research efforts should be directed into identifying factors affecting dental treatment decision including implant treatment by extending the range of subjects and selecting additional variables that this study didn't deal with.
The purpose of this study was to examine factors affecting the decision making of dental patients on whether to receive treatment including implant treatment. The subjects in this study were patients who visited eight different dental hospitals or clinics in Seoul, Gyeonggi province and Incheon. A self-administered survey was conducted, and the questionnaire used in this study covered three selected factors that might affect decision making on receiving treatment including implant treatment: predisposing variable, enabling variable and need variable.As a result of investigating what made the patients decide to receive one or more kind(s) of treatment among implant, bridge and denture treatment, the most prevalent reason was that they put confidence in dentists. Advice from acquaintances involving friends was the second most common reason, and employee friendliness was the third most dominant reason.In regard to the relationship of demographic characteristics to treatment decision including implant treatment, those who were older, who received high school or lower education and who were from the middle or high class made a decision to receive treatment. The decision on implant treatment was significantly different according to gender and social class. By gender, the male patients who determined to receive implant treatment outnumbered the females who did. By class, more of those from the high class made the same decision.Concerning the relationship of treatment decision and treatment effect, they prized the sociopsychological effect of treatment. In the event of implant treatment, they valued the effect of implant treatment on chewing ability. Those who determined not to receive treatment took uncomfortableness triggered by treatment seriously.When t-test was utilized to see if dental fee made any differences to decision, that put more strain on the patients who decided not to receive treatment than those who did, and there was a statistically significant relationship between dental fee and decision.As to the impacts of the sales skills of dentists and dental hygienists on treatment decision including implant treatment, the group of patients who had a higher opinion on facilities and dentist sales skills determined to receive treatment. In the case of implant treatment, those who prized facilities made a decision to receive implant treatment.As a result of analyzing what factors exerted an influence on treatment decision including implant treatment, whether they belonged to the middle or high class affected treatment decision, and the other variables that affected it were dentist sales skills and whether there was a person around them who had ever received implant treatment.The variables that impacted on implant treatment decision were whether to belong to the middle or high class and whether one or more of their acquaintances had ever received implant treatment. The third influential variable was facilities.The above-mentioned findings suggested that treatment decision including implant treatment hinged on a complex interaction of a variety of factors. Encouraging patients to receive implant treatment that guarantees high profit is one of the surest ways to bolster the competitiveness of dental hospitals or clinics. This study was meaningful in that it provided strategies of how to stimulate more patients to receive implant treatment and offered information on patient counseling.Yet this study has some limitations. Due to sampling difficulties, only patients who visited dental hospitals or clinics in some regions were examined, and the findings of the study might eventually not be generalizable. And a shortage of relevant studies made it hard to take every possible influential variable into consideration.In the future, prolonged research efforts should be directed into identifying factors affecting dental treatment decision including implant treatment by extending the range of subjects and selecting additional variables that this study didn't deal with.
주제어
#치료결정 임플란트 커뮤니케이션 엔더슨모형 decision making implan communication Andersen Model
학위논문 정보
저자
오혜영
학위수여기관
연세대학교 보건환경대학원
학위구분
국내석사
학과
보건관리학
지도교수
진기남
발행연도
2009
총페이지
vi, 60장
키워드
치료결정 임플란트 커뮤니케이션 엔더슨모형 decision making implan communication Andersen Model
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