본 연구는 평명도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영향에 대해 알아봄으로로써, 유아교육 현장에서 활용될 수 있는 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 위의 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 울산시 울주군에 소재한 E유치원 만 5세 유아 60명 (실험집단 30명과 통제집단 30명)으로 구성하였다. 자유선택활동 시간에 개별적으로 모양종이로 구성하기, 모양찾기, 지오보드, 탱그램 등과 같은 평면도형을 활용한 수학활동을 실시하였다. 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 Ward(1993)가 Baratta-Lorton(1976)과 Vande Walle(1988)의 아이디어를 참고하여 제작한 것을 황정숙(1996, 재인용)이 번안하여 사용한 것을 본 연구에서 사용하였고, 기하 및 공간감각을 알아보기 위하여 박혜원, 곽금주, 박광배(1996)가 제작한 WPPSI-R(한국 웩슬러 유아지능 검사 개정판)중 동작성 검사의 기하 및 공간 감각 관련 하위 영역인 모양 맞추기, 도형그리기, 토막짜기를 사용하였다. 본 연구에서는 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간 감각에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 연구문제에 대한 분석을 위해 수집된 자료는 ...
본 연구는 평명도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영향에 대해 알아봄으로로써, 유아교육 현장에서 활용될 수 있는 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 위의 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 울산시 울주군에 소재한 E유치원 만 5세 유아 60명 (실험집단 30명과 통제집단 30명)으로 구성하였다. 자유선택활동 시간에 개별적으로 모양종이로 구성하기, 모양찾기, 지오보드, 탱그램 등과 같은 평면도형을 활용한 수학활동을 실시하였다. 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 Ward(1993)가 Baratta-Lorton(1976)과 Vande Walle(1988)의 아이디어를 참고하여 제작한 것을 황정숙(1996, 재인용)이 번안하여 사용한 것을 본 연구에서 사용하였고, 기하 및 공간감각을 알아보기 위하여 박혜원, 곽금주, 박광배(1996)가 제작한 WPPSI-R(한국 웩슬러 유아지능 검사 개정판)중 동작성 검사의 기하 및 공간 감각 관련 하위 영역인 모양 맞추기, 도형그리기, 토막짜기를 사용하였다. 본 연구에서는 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간 감각에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 연구문제에 대한 분석을 위해 수집된 자료는 SPSS WINDOWS 12.0 프로그램에 의해 이루어졌다. 자료처리는 실험집단과 통제집단의 문제해결능력과 기하 및 공간감각에 대한 사전-사후검사에서 얻어진 점수를 가지고 각 가설에 따라 평균과 표준편차를 구하고 집단간 평균 및 평균차의 유의성을 알아보기 위하여 통계처리를 하였다. 문제해결능력과 기하 및 공간감각의 사전검사 점수를 공변인으로 하고 실험점단과 통제집단을 독립변인으로, 문제해결능력과 기하 및 공간감각의 사후검사의 점수를 종속변인으로 하여 MANCOVA를 실시하여 .05수준에서 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 평면도형을 활용한 수학활동을 경험한 실험집단이 이러한 수학활동을 경험하지 않은 통제집단에 비해 수학적 문제해결능력이 더 높은 점수를 나타냈다. 또한 문제해결능력의 모든 하위요인인 분류, 패턴, 수, 측정, 모양, 통계 등에서도 통제집단에 비해 실험집단의 유아들이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 평면도형을 활용한 수학활동을 경험한 실험접단이 이러한 수학활동을 경험하지 않은 통제집단에 비해 기하 및 공간감각에 대한 점수가 더 높게 나타났다. 기하 및 공간감각능력의 모든 하위 요인인(모양맞추기, 토막짜기, 도형)에서도 통제집단에 비해 실험집단의 유아들이 유의하게 높은 점수를 나타냈다.
본 연구는 평명도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영향에 대해 알아봄으로로써, 유아교육 현장에서 활용될 수 있는 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 위의 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 기하 및 공간감각에 미치는 영 향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 울산시 울주군에 소재한 E유치원 만 5세 유아 60명 (실험집단 30명과 통제집단 30명)으로 구성하였다. 자유선택활동 시간에 개별적으로 모양종이로 구성하기, 모양찾기, 지오보드, 탱그램 등과 같은 평면도형을 활용한 수학활동을 실시하였다. 유아의 수학적 문제해결능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 Ward(1993)가 Baratta-Lorton(1976)과 Vande Walle(1988)의 아이디어를 참고하여 제작한 것을 황정숙(1996, 재인용)이 번안하여 사용한 것을 본 연구에서 사용하였고, 기하 및 공간감각을 알아보기 위하여 박혜원, 곽금주, 박광배(1996)가 제작한 WPPSI-R(한국 웩슬러 유아지능 검사 개정판)중 동작성 검사의 기하 및 공간 감각 관련 하위 영역인 모양 맞추기, 도형그리기, 토막짜기를 사용하였다. 본 연구에서는 평면도형을 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결능력과 유아의 기하 및 공간 감각에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 연구문제에 대한 분석을 위해 수집된 자료는 SPSS WINDOWS 12.0 프로그램에 의해 이루어졌다. 자료처리는 실험집단과 통제집단의 문제해결능력과 기하 및 공간감각에 대한 사전-사후검사에서 얻어진 점수를 가지고 각 가설에 따라 평균과 표준편차를 구하고 집단간 평균 및 평균차의 유의성을 알아보기 위하여 통계처리를 하였다. 문제해결능력과 기하 및 공간감각의 사전검사 점수를 공변인으로 하고 실험점단과 통제집단을 독립변인으로, 문제해결능력과 기하 및 공간감각의 사후검사의 점수를 종속변인으로 하여 MANCOVA를 실시하여 .05수준에서 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 평면도형을 활용한 수학활동을 경험한 실험집단이 이러한 수학활동을 경험하지 않은 통제집단에 비해 수학적 문제해결능력이 더 높은 점수를 나타냈다. 또한 문제해결능력의 모든 하위요인인 분류, 패턴, 수, 측정, 모양, 통계 등에서도 통제집단에 비해 실험집단의 유아들이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 평면도형을 활용한 수학활동을 경험한 실험접단이 이러한 수학활동을 경험하지 않은 통제집단에 비해 기하 및 공간감각에 대한 점수가 더 높게 나타났다. 기하 및 공간감각능력의 모든 하위 요인인(모양맞추기, 토막짜기, 도형)에서도 통제집단에 비해 실험집단의 유아들이 유의하게 높은 점수를 나타냈다.
The purpose of this study was to identify the impacts of the mathematical activities using the plane figures on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of preschoolers, to provide the fundamental data to be utilized in the fields of early childhood educati...
The purpose of this study was to identify the impacts of the mathematical activities using the plane figures on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of preschoolers, to provide the fundamental data to be utilized in the fields of early childhood education. According to the above study purpose, we have established the questions to be answered as following 1. How do the mathematical activities using the plane figures influence the mathematical problems solving of preschoolers ? 2. How do the mathematical activities using the plane figures influence the geometric and spatial sensibilities of preschoolers ? This study has be conducted for 60 5-year-old infants from E kindergarten located in Ulju-gun, Ulsan(experiment group of 30 people and control group of 30). During the self-selected activity session, the preschoolers individually participated in the mathematic activities using the plane figures including forming into a shaped paper, finding a shape, Gioboard and Tangram game. To find out the effects on the mathematical problem solving abilities of preschoolers, we used to the ideas that Hwang Jeong-Sook(1996, to be reprinted) translated from what Ward(1993) introduced by quoting the ideas of Baratta-Lorton(1976) and Vande Walle(1998). To identify the impacts on the geometric and spatial sensibilities of preschoolers, we used the shape guessing, drawing figures and block assembling which belong to the sub-category of the geometry and sensibility domains in the test of mobility from WPPSI-R(revision of preschoolers in Korean Wechsler Intelligence Test) designed by Pak Hae-Won, Gwak Geum-Joo and Pak Gwang-Bae(1996). In this study, we used SPSS WIN 12.0 software program to analysis relevant data to identify the impacts of the mathematical activities using the plane figures on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of preschoolers. We estimated the mean values and standard deviation according to each hypothesis from the scores produced in the pre-post test on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of the experiment and control groups; to identify the mean values and the significance of the difference between the mean values of both groups, the data were statistically evaluated. We set the pre-test scores for mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities as a common variant while the experiment and control group as a independent variant; and the geometric and spatial sensibilities as a subordinate variant to apply MANCOVA and verify the statistic significance in the level .05. The results of the analysis are as follows; First, the experiment group who experienced the mathematical activities using the plane figures showed a higher score compared with the control group who didn't. In addition, in the sub-factors including the classification, patterning, numbers, measurement, shape, and statistics, etc. the preschoolers from former group indicated a significantly higher level than the latter group. Second, the experiment group who experienced the mathematical activities using the plane figures showed a higher score in the geometric and spatial sensibilities compared with the control group who didn't. Also in sub-categories of the geometric and spatial abilities including shape guessing, block assembling and figures, the experiment group indicated a higher level of scores compared with the control group.
The purpose of this study was to identify the impacts of the mathematical activities using the plane figures on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of preschoolers, to provide the fundamental data to be utilized in the fields of early childhood education. According to the above study purpose, we have established the questions to be answered as following 1. How do the mathematical activities using the plane figures influence the mathematical problems solving of preschoolers ? 2. How do the mathematical activities using the plane figures influence the geometric and spatial sensibilities of preschoolers ? This study has be conducted for 60 5-year-old infants from E kindergarten located in Ulju-gun, Ulsan(experiment group of 30 people and control group of 30). During the self-selected activity session, the preschoolers individually participated in the mathematic activities using the plane figures including forming into a shaped paper, finding a shape, Gioboard and Tangram game. To find out the effects on the mathematical problem solving abilities of preschoolers, we used to the ideas that Hwang Jeong-Sook(1996, to be reprinted) translated from what Ward(1993) introduced by quoting the ideas of Baratta-Lorton(1976) and Vande Walle(1998). To identify the impacts on the geometric and spatial sensibilities of preschoolers, we used the shape guessing, drawing figures and block assembling which belong to the sub-category of the geometry and sensibility domains in the test of mobility from WPPSI-R(revision of preschoolers in Korean Wechsler Intelligence Test) designed by Pak Hae-Won, Gwak Geum-Joo and Pak Gwang-Bae(1996). In this study, we used SPSS WIN 12.0 software program to analysis relevant data to identify the impacts of the mathematical activities using the plane figures on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of preschoolers. We estimated the mean values and standard deviation according to each hypothesis from the scores produced in the pre-post test on the mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities of the experiment and control groups; to identify the mean values and the significance of the difference between the mean values of both groups, the data were statistically evaluated. We set the pre-test scores for mathematical problem solving abilities, and geometric and spatial sensibilities as a common variant while the experiment and control group as a independent variant; and the geometric and spatial sensibilities as a subordinate variant to apply MANCOVA and verify the statistic significance in the level .05. The results of the analysis are as follows; First, the experiment group who experienced the mathematical activities using the plane figures showed a higher score compared with the control group who didn't. In addition, in the sub-factors including the classification, patterning, numbers, measurement, shape, and statistics, etc. the preschoolers from former group indicated a significantly higher level than the latter group. Second, the experiment group who experienced the mathematical activities using the plane figures showed a higher score in the geometric and spatial sensibilities compared with the control group who didn't. Also in sub-categories of the geometric and spatial abilities including shape guessing, block assembling and figures, the experiment group indicated a higher level of scores compared with the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.