본 연구에서는 기독교적 앎과 삶을 분리하여 이분법적 신앙인을 양산해내고 인습적 지능이론 기초에서 이루어진 전통적 기독교교육의 문제점을 가드너의 다중지능 이론의 관점에서 비판하고, 기독교적 앎과 삶을 통합시킬 수 있는 다중지능 이론을 기독교교육에 적용한 다중지능 기독교교육 모형을 제시하고자 하였다.다중지능 기독교교육이 기독교교육 현장에서 효과적으로 적용되기 위...
본 연구에서는 기독교적 앎과 삶을 분리하여 이분법적 신앙인을 양산해내고 인습적 지능이론 기초에서 이루어진 전통적 기독교교육의 문제점을 가드너의 다중지능 이론의 관점에서 비판하고, 기독교적 앎과 삶을 통합시킬 수 있는 다중지능 이론을 기독교교육에 적용한 다중지능 기독교교육 모형을 제시하고자 하였다.다중지능 기독교교육이 기독교교육 현장에서 효과적으로 적용되기 위한 제언을 하면 다음과 같다.첫째, 다중지능 이론에 대한 좀 더 심도 있는 연구가 필요하다. 다중지능 이론을 적용한 기독교교육과정, 교수-학습, 교실모형, 평가도구 및 방법, 교육자료 개발에 더 깊은 연구를 해야 한다.둘째, 교사들의 다중지능 계발이 필요하다. 교사는 다양한 지능에 맞는 교수를 할 수 있도록 다른 지능을 계발해야 할 필요가 있다.셋째, 다중지능 기독교교육을 실시할 수 있는 시간과 교실의 확보가 필요하다.마지막으로 아이들의 다양성을 존중해주는 분위기가 필요하다. 다중지능 기독교교육에서는 하나님께서 아이들에게 다르게 배우는 8가지 지능을 주셨음을 기억하고 아이들의 다양한 지능을 존중해주어야 한다.
본 연구에서는 기독교적 앎과 삶을 분리하여 이분법적 신앙인을 양산해내고 인습적 지능이론 기초에서 이루어진 전통적 기독교교육의 문제점을 가드너의 다중지능 이론의 관점에서 비판하고, 기독교적 앎과 삶을 통합시킬 수 있는 다중지능 이론을 기독교교육에 적용한 다중지능 기독교교육 모형을 제시하고자 하였다.다중지능 기독교교육이 기독교교육 현장에서 효과적으로 적용되기 위한 제언을 하면 다음과 같다.첫째, 다중지능 이론에 대한 좀 더 심도 있는 연구가 필요하다. 다중지능 이론을 적용한 기독교교육과정, 교수-학습, 교실모형, 평가도구 및 방법, 교육자료 개발에 더 깊은 연구를 해야 한다.둘째, 교사들의 다중지능 계발이 필요하다. 교사는 다양한 지능에 맞는 교수를 할 수 있도록 다른 지능을 계발해야 할 필요가 있다.셋째, 다중지능 기독교교육을 실시할 수 있는 시간과 교실의 확보가 필요하다.마지막으로 아이들의 다양성을 존중해주는 분위기가 필요하다. 다중지능 기독교교육에서는 하나님께서 아이들에게 다르게 배우는 8가지 지능을 주셨음을 기억하고 아이들의 다양한 지능을 존중해주어야 한다.
The purpose of this study was to criticize, from the perspective of Howard Gardner's Multiple Intelligences Theory, the conventional Christian education based on the customary intelligence theory separating the Christian knowledge from life and mass-producing the dichotomic Christians, and thereupon...
The purpose of this study was to criticize, from the perspective of Howard Gardner's Multiple Intelligences Theory, the conventional Christian education based on the customary intelligence theory separating the Christian knowledge from life and mass-producing the dichotomic Christians, and thereupon, suggest a Multiple Intelligences Christian Education model applying Howard Gardener's Multiple Intelligences Theory.The conditions for effective application of the Multiple Intelligences Christian Education model on the Christian education field are as follows;First, it is necessary to conduct a more in-depth research into the Multiple intelligences theory. Namely, it is required to research in-depth into such applications of the Multiple Intelligences theory as Christian education curriculum, teaching-learning model, classroom model, test tools and methods and educational materials.Second, teachers should develop the Multiple intelligences models. Teachers are obliged to develop diverse Multiple Intelligences models for the students having diverse intelligences.Third, it is essential to secure hours and classrooms for the Multiple Intelligences Christian Education.Lastly, it is necessary to create an atmosphere respecting children's diversity. Namely, it is necessary to respect children's diverse intelligences, keeping in mind that our Lord God has granted 8 kinds of intelligences to our children.
The purpose of this study was to criticize, from the perspective of Howard Gardner's Multiple Intelligences Theory, the conventional Christian education based on the customary intelligence theory separating the Christian knowledge from life and mass-producing the dichotomic Christians, and thereupon, suggest a Multiple Intelligences Christian Education model applying Howard Gardener's Multiple Intelligences Theory.The conditions for effective application of the Multiple Intelligences Christian Education model on the Christian education field are as follows;First, it is necessary to conduct a more in-depth research into the Multiple intelligences theory. Namely, it is required to research in-depth into such applications of the Multiple Intelligences theory as Christian education curriculum, teaching-learning model, classroom model, test tools and methods and educational materials.Second, teachers should develop the Multiple intelligences models. Teachers are obliged to develop diverse Multiple Intelligences models for the students having diverse intelligences.Third, it is essential to secure hours and classrooms for the Multiple Intelligences Christian Education.Lastly, it is necessary to create an atmosphere respecting children's diversity. Namely, it is necessary to respect children's diverse intelligences, keeping in mind that our Lord God has granted 8 kinds of intelligences to our children.
주제어
#Gardner, Howard 지능 인습적 지능이해 탈인습적 지능이해 다중지능 이론 하워드 가드너 다중지능 교육 다중지능 기독교교육 intelligence conventional understanding of intelligence postconventional understanding of intelligence Howard Gardner Multiple intelligences theory multiple intelligences education multiple intelligences Christian education
학위논문 정보
저자
김용철
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
종교교육전공
지도교수
김현숙
발행연도
2009
총페이지
v, 104 p.
키워드
Gardner, Howard 지능 인습적 지능이해 탈인습적 지능이해 다중지능 이론 하워드 가드너 다중지능 교육 다중지능 기독교교육 intelligence conventional understanding of intelligence postconventional understanding of intelligence Howard Gardner Multiple intelligences theory multiple intelligences education multiple intelligences Christian education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.