모방은 인간의 발달을 위한 가장 기초적 기술로 특히 생애 초기인 유아기에서부터 발달하기 시작하며, 유아기에 형성된 모방능력의 정도는 향후를 예견하는 기제가 되기도 한다. 이에 모방 능력이 부족한 발달지체 유아에게 풍부한 환경의 구성 및 이를 촉진하기 위한 중재 전략이 필요하다. 따라서 본 연구는 30-50개월 사이의 발달지체 유아 3명을 대상으로 그룹리듬악기연주활동을 실시하여 모방 능력의 변화를 살펴보고자 하였다.
음악활동은 총 20회기로 주3회, 회당 20-25분 동안 실시하였으며, 매 세션은 시작 노래(Hello Song)로 시작하여 리듬악기연주활동을 하였고, 마치는 노래(Good-bye Song)로 세션을 마무리 하였다. 프로그램은 총 네 단계 나누어 사회적 음악 놀이(1-3회기), 유아의 악기 연주를 치료사가 모방하기(4-7회기), 치료사의 악기 연주를 유아가 모방하기(8-18회기), 활동의 복습 및 그룹원이 함께 연주하기(19-20)로 진행하였다.
치료사는 연구의 ...
모방은 인간의 발달을 위한 가장 기초적 기술로 특히 생애 초기인 유아기에서부터 발달하기 시작하며, 유아기에 형성된 모방능력의 정도는 향후를 예견하는 기제가 되기도 한다. 이에 모방 능력이 부족한 발달지체 유아에게 풍부한 환경의 구성 및 이를 촉진하기 위한 중재 전략이 필요하다. 따라서 본 연구는 30-50개월 사이의 발달지체 유아 3명을 대상으로 그룹리듬악기연주활동을 실시하여 모방 능력의 변화를 살펴보고자 하였다.
음악활동은 총 20회기로 주3회, 회당 20-25분 동안 실시하였으며, 매 세션은 시작 노래(Hello Song)로 시작하여 리듬악기연주활동을 하였고, 마치는 노래(Good-bye Song)로 세션을 마무리 하였다. 프로그램은 총 네 단계 나누어 사회적 음악 놀이(1-3회기), 유아의 악기 연주를 치료사가 모방하기(4-7회기), 치료사의 악기 연주를 유아가 모방하기(8-18회기), 활동의 복습 및 그룹원이 함께 연주하기(19-20)로 진행하였다.
치료사는 연구의 조작적 정의에 따라 각 회기별 모방능력의 변화를 측정하였는데 각 회기는 비디오로 녹화되었으며 그 신뢰도를 위하여 본 연구자 외 두 명의 음악치료사와 함께 검토하였다.
연구의 결과는 첫째 그룹리듬악기연주에 따라 유아의 모방능력이 점차 향상되었다. 둘째, 그룹리듬악기연주의 난이도에 따라 유아들은 1박자 모방에서 가장 많은 변화를 보였는데 3박자 모방에서보다 50% 정도 앞선 발달을 보였다. 이는 쉬운 난이도의 모방능력습득은 점차 어려운 난이도의 모방 능력의 습득에 영향을 미칠 수 있으며 나아가 리듬 모방 이외의 행동에도 전이될 수 있음을 보여준다. 셋째, 연주활동이 진행되는 동안 치료사가 유아의 동작과 연주를 모방했던 3-7회기에 대부분의 유아들은 모방능력에 급진적인 변화가 나타나 타인인지능력의 향상과 더불어 모방 능력이 증진하였음을 알 수 있었다.
이러한 결과들을 종합하여 볼 때 그룹리듬악기연주활동은 유아의 모방능력을 향상시키며, 차후 복잡한 모방능력의 발달 가능성을 시사하고 있다. 나아가 모방능력을 포함한 인지영역의 발달은 타 영역의 발달에 긍정적 영향을 미칠 것이다.
모방은 인간의 발달을 위한 가장 기초적 기술로 특히 생애 초기인 유아기에서부터 발달하기 시작하며, 유아기에 형성된 모방능력의 정도는 향후를 예견하는 기제가 되기도 한다. 이에 모방 능력이 부족한 발달지체 유아에게 풍부한 환경의 구성 및 이를 촉진하기 위한 중재 전략이 필요하다. 따라서 본 연구는 30-50개월 사이의 발달지체 유아 3명을 대상으로 그룹리듬악기연주활동을 실시하여 모방 능력의 변화를 살펴보고자 하였다.
음악활동은 총 20회기로 주3회, 회당 20-25분 동안 실시하였으며, 매 세션은 시작 노래(Hello Song)로 시작하여 리듬악기연주활동을 하였고, 마치는 노래(Good-bye Song)로 세션을 마무리 하였다. 프로그램은 총 네 단계 나누어 사회적 음악 놀이(1-3회기), 유아의 악기 연주를 치료사가 모방하기(4-7회기), 치료사의 악기 연주를 유아가 모방하기(8-18회기), 활동의 복습 및 그룹원이 함께 연주하기(19-20)로 진행하였다.
치료사는 연구의 조작적 정의에 따라 각 회기별 모방능력의 변화를 측정하였는데 각 회기는 비디오로 녹화되었으며 그 신뢰도를 위하여 본 연구자 외 두 명의 음악치료사와 함께 검토하였다.
연구의 결과는 첫째 그룹리듬악기연주에 따라 유아의 모방능력이 점차 향상되었다. 둘째, 그룹리듬악기연주의 난이도에 따라 유아들은 1박자 모방에서 가장 많은 변화를 보였는데 3박자 모방에서보다 50% 정도 앞선 발달을 보였다. 이는 쉬운 난이도의 모방능력습득은 점차 어려운 난이도의 모방 능력의 습득에 영향을 미칠 수 있으며 나아가 리듬 모방 이외의 행동에도 전이될 수 있음을 보여준다. 셋째, 연주활동이 진행되는 동안 치료사가 유아의 동작과 연주를 모방했던 3-7회기에 대부분의 유아들은 모방능력에 급진적인 변화가 나타나 타인인지능력의 향상과 더불어 모방 능력이 증진하였음을 알 수 있었다.
이러한 결과들을 종합하여 볼 때 그룹리듬악기연주활동은 유아의 모방능력을 향상시키며, 차후 복잡한 모방능력의 발달 가능성을 시사하고 있다. 나아가 모방능력을 포함한 인지영역의 발달은 타 영역의 발달에 긍정적 영향을 미칠 것이다.
This study aimed at helping young children with developmental disabilities who have difficulty with imitating to improve their imitation abilities, leading them to develop themselves harmoniously. In the study, activity to play rhythmic musical instruments was carried out involving three young child...
This study aimed at helping young children with developmental disabilities who have difficulty with imitating to improve their imitation abilities, leading them to develop themselves harmoniously. In the study, activity to play rhythmic musical instruments was carried out involving three young children with developmental disabilities aged between 30-50 months to examine whether the children showed any improvement in their imitation abilities.
All session is conducted 20 times, three times a week and 25 minutes per a session. Each session began with Hello Song and activity to play rhythmic musical instruments and then ended with Good-bye Song. The program was composed of the following four phrases: social musical play (1-3session), the therapist's imitating the way young children play musical instruments (4-7session), young children's imitating the way the therapist play musical instruments (8-18session), and reiterating activities and playing instruments together in a group (19-20 session).
The therapist examined changes in the subjects each session to measure the improvement of their imitation abilities. Every session was videotaped and the researcher and two music therapists checked the videotaped sessions to secure the reliability.
The following results were obtained in the study. First, the three young children who had participated in the activity to play rhythmic musical instruments showed an increase of imitating. Second, According to degree of difficulty of group rhythm musical instrument showed the infants were visible the most change from 1 beat imitation. Third, the infants of most the change which is radical in imitation ability appeared in 3-7 session of death where the therapist imitates the operation and a performance of the infant.
In conclusion, the activity to play rhythmic musical instruments in a group generated improvement in young children's imitation ability. Furthermore, improvement in children's imitation ability leads to changes in their sociability, communication and physical development, suggesting that improvement in children's imitation ability facilitates the harmonious development of young children with developmental disabilities.
This study aimed at helping young children with developmental disabilities who have difficulty with imitating to improve their imitation abilities, leading them to develop themselves harmoniously. In the study, activity to play rhythmic musical instruments was carried out involving three young children with developmental disabilities aged between 30-50 months to examine whether the children showed any improvement in their imitation abilities.
All session is conducted 20 times, three times a week and 25 minutes per a session. Each session began with Hello Song and activity to play rhythmic musical instruments and then ended with Good-bye Song. The program was composed of the following four phrases: social musical play (1-3session), the therapist's imitating the way young children play musical instruments (4-7session), young children's imitating the way the therapist play musical instruments (8-18session), and reiterating activities and playing instruments together in a group (19-20 session).
The therapist examined changes in the subjects each session to measure the improvement of their imitation abilities. Every session was videotaped and the researcher and two music therapists checked the videotaped sessions to secure the reliability.
The following results were obtained in the study. First, the three young children who had participated in the activity to play rhythmic musical instruments showed an increase of imitating. Second, According to degree of difficulty of group rhythm musical instrument showed the infants were visible the most change from 1 beat imitation. Third, the infants of most the change which is radical in imitation ability appeared in 3-7 session of death where the therapist imitates the operation and a performance of the infant.
In conclusion, the activity to play rhythmic musical instruments in a group generated improvement in young children's imitation ability. Furthermore, improvement in children's imitation ability leads to changes in their sociability, communication and physical development, suggesting that improvement in children's imitation ability facilitates the harmonious development of young children with developmental disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.