김수현의 작품 중 ‘불륜’ 소재를 사용한 작품을 선정하여 드라마의 형식적 특징과 젠더의식, 이데올로기를 분석하였다. 먼저 김수현의 불륜 드라마의 형식적 특징은 등장인물이 전통적인 분류방식을 따르고 있다는 것이다. 하지만 특이한 것은 주인공과 적대자의 관계가 선악의 이분법으로 나뉘고 있지 않다. 특히, 불륜 소재의 드라마일 경우 불륜의 주체자는 악인의 모습으로 그려지기 마련이다. 하지만 김수현의 불륜 소재 드라마에는 악인이 악행을 저지를 수 밖에 없었던 원인을 제공해 준다. 이는 모든 인간은 악인도 선인도 될 수 있다는 인간애를 그리고 있는 것이다. 둘째, 김수현의 수많은 드라마 대사들은 주변 사람의 심리를 뚫는 것처럼 세밀하고 예리하게 묘사하고 있다. 인간의 잠재적인 욕구, 심층 심리를 파고들어 이것을 교묘하게 표출하고 있으며, 인간이 가지고 있는 가장 원초적인 욕망과 갈등의 근원을 등장인물의 대사를 통해 잘 들어내고 있다. 또한, 다소 거친 표현들이 많으나, 이러한 언어를 사용함으로 일상성과 현실감을 높여주고 있다. 마지막으로 김수현의 불륜 소재 드라마의 형식적 특징으로 “폐쇄형식”의 구성방식을 들 수 있다. 이는 짜임새 있는 ...
김수현의 작품 중 ‘불륜’ 소재를 사용한 작품을 선정하여 드라마의 형식적 특징과 젠더의식, 이데올로기를 분석하였다. 먼저 김수현의 불륜 드라마의 형식적 특징은 등장인물이 전통적인 분류방식을 따르고 있다는 것이다. 하지만 특이한 것은 주인공과 적대자의 관계가 선악의 이분법으로 나뉘고 있지 않다. 특히, 불륜 소재의 드라마일 경우 불륜의 주체자는 악인의 모습으로 그려지기 마련이다. 하지만 김수현의 불륜 소재 드라마에는 악인이 악행을 저지를 수 밖에 없었던 원인을 제공해 준다. 이는 모든 인간은 악인도 선인도 될 수 있다는 인간애를 그리고 있는 것이다. 둘째, 김수현의 수많은 드라마 대사들은 주변 사람의 심리를 뚫는 것처럼 세밀하고 예리하게 묘사하고 있다. 인간의 잠재적인 욕구, 심층 심리를 파고들어 이것을 교묘하게 표출하고 있으며, 인간이 가지고 있는 가장 원초적인 욕망과 갈등의 근원을 등장인물의 대사를 통해 잘 들어내고 있다. 또한, 다소 거친 표현들이 많으나, 이러한 언어를 사용함으로 일상성과 현실감을 높여주고 있다. 마지막으로 김수현의 불륜 소재 드라마의 형식적 특징으로 “폐쇄형식”의 구성방식을 들 수 있다. 이는 짜임새 있는 인과율로 사건들을 치밀하게 연결시켜 시간의 흐름에 따라 사건과 원인을 설정하여 풀어가는 방식이다. 이러한 구성으로 진행되는 김수현의 드라마는 갈등의 고조와 긴장과 이완이 주는 완급의 조절이 뛰어나다. 그리고 김수현의 불륜 소재 드라마에는 ‘집’이라는 공간의 제한을 두고 시청자들에게 무의식적으로 세대의 분리를 시키고 있으며, 마당에 철따라 아름답게 피는 꽃을 통해 사랑과 행복의 ‘장소’로서의 집의 의미를 더욱 강화시키고 있다. 김수현은 등장인물을 통해 가부장적 이데올로기를 고착시키고 있다. 남성의 권위적인 모습은 그에 대한 타당함을 제시해주고 있으나, 여성 인물에 대해서는 왜곡된 시각으로 묘사되고 있다. 이러한 것은 전통적인 것을 추구하는 김수현의 보수주의를 엿볼 수 있다. 마지막으로 산업 자본주의 사회에 대한 욕망을 추구하는 동우의 모습을 통해 욕망 이데올로기를 보았다. 현대사회에서 인간의 삶이란 어쩌면 욕망의 끝없는 줄다리기이다. 서로 다른 계층간의 위계질서를 뛰어넘으려던 동우의 사회적 권력에의 욕망은 영주의 세계로 진입하지 못하고 결국 좌절하고 만다. 동우는 자신의 욕망을 억압하는 사회로부터 자유로워지려고 노력하지만, 영주를 생각하는 마지막 모습에서는 결국 뛰어넘을 수 없는 제도적 규범의 문턱에 주저앉고 만 것이다. 이것은 인간에게 욕망은 본질적인 것으로 욕망의 구속으로부터 영원히 자유로울 수는 없다는 것을 시사하고 있다. 김수현의 불륜 소재 드라마는 전통적인 인물 설정과 복잡하지 않은 구성으로 이루어졌다. 단순한 구성을 잘 이끌어가는 기술의 묘미가 있으며, 뛰어난 문체로 시청자들의 마음을 사로잡고 있다. 하지만 전통성을 강조하는 작가의식으로 시청자들에게 고정된 성역할에 대한 인식을 무의식적으로 전달하고 있다. 앞으로 좀 더 진취적인 여성상을 제시하여 바람직한 사회적 담론을 이끌어갈 수 있기를 바란다.
김수현의 작품 중 ‘불륜’ 소재를 사용한 작품을 선정하여 드라마의 형식적 특징과 젠더의식, 이데올로기를 분석하였다. 먼저 김수현의 불륜 드라마의 형식적 특징은 등장인물이 전통적인 분류방식을 따르고 있다는 것이다. 하지만 특이한 것은 주인공과 적대자의 관계가 선악의 이분법으로 나뉘고 있지 않다. 특히, 불륜 소재의 드라마일 경우 불륜의 주체자는 악인의 모습으로 그려지기 마련이다. 하지만 김수현의 불륜 소재 드라마에는 악인이 악행을 저지를 수 밖에 없었던 원인을 제공해 준다. 이는 모든 인간은 악인도 선인도 될 수 있다는 인간애를 그리고 있는 것이다. 둘째, 김수현의 수많은 드라마 대사들은 주변 사람의 심리를 뚫는 것처럼 세밀하고 예리하게 묘사하고 있다. 인간의 잠재적인 욕구, 심층 심리를 파고들어 이것을 교묘하게 표출하고 있으며, 인간이 가지고 있는 가장 원초적인 욕망과 갈등의 근원을 등장인물의 대사를 통해 잘 들어내고 있다. 또한, 다소 거친 표현들이 많으나, 이러한 언어를 사용함으로 일상성과 현실감을 높여주고 있다. 마지막으로 김수현의 불륜 소재 드라마의 형식적 특징으로 “폐쇄형식”의 구성방식을 들 수 있다. 이는 짜임새 있는 인과율로 사건들을 치밀하게 연결시켜 시간의 흐름에 따라 사건과 원인을 설정하여 풀어가는 방식이다. 이러한 구성으로 진행되는 김수현의 드라마는 갈등의 고조와 긴장과 이완이 주는 완급의 조절이 뛰어나다. 그리고 김수현의 불륜 소재 드라마에는 ‘집’이라는 공간의 제한을 두고 시청자들에게 무의식적으로 세대의 분리를 시키고 있으며, 마당에 철따라 아름답게 피는 꽃을 통해 사랑과 행복의 ‘장소’로서의 집의 의미를 더욱 강화시키고 있다. 김수현은 등장인물을 통해 가부장적 이데올로기를 고착시키고 있다. 남성의 권위적인 모습은 그에 대한 타당함을 제시해주고 있으나, 여성 인물에 대해서는 왜곡된 시각으로 묘사되고 있다. 이러한 것은 전통적인 것을 추구하는 김수현의 보수주의를 엿볼 수 있다. 마지막으로 산업 자본주의 사회에 대한 욕망을 추구하는 동우의 모습을 통해 욕망 이데올로기를 보았다. 현대사회에서 인간의 삶이란 어쩌면 욕망의 끝없는 줄다리기이다. 서로 다른 계층간의 위계질서를 뛰어넘으려던 동우의 사회적 권력에의 욕망은 영주의 세계로 진입하지 못하고 결국 좌절하고 만다. 동우는 자신의 욕망을 억압하는 사회로부터 자유로워지려고 노력하지만, 영주를 생각하는 마지막 모습에서는 결국 뛰어넘을 수 없는 제도적 규범의 문턱에 주저앉고 만 것이다. 이것은 인간에게 욕망은 본질적인 것으로 욕망의 구속으로부터 영원히 자유로울 수는 없다는 것을 시사하고 있다. 김수현의 불륜 소재 드라마는 전통적인 인물 설정과 복잡하지 않은 구성으로 이루어졌다. 단순한 구성을 잘 이끌어가는 기술의 묘미가 있으며, 뛰어난 문체로 시청자들의 마음을 사로잡고 있다. 하지만 전통성을 강조하는 작가의식으로 시청자들에게 고정된 성역할에 대한 인식을 무의식적으로 전달하고 있다. 앞으로 좀 더 진취적인 여성상을 제시하여 바람직한 사회적 담론을 이끌어갈 수 있기를 바란다.
In this study, works with the theme of 'adultery' among dramas of Kim, Soo-Hyun were selected to analyze formation characteristic, gender consciousness and ideology. First, formation characteristic of Kim, Soo-Hyun's adultery dramas is that characters follow traditional classification method. Ho...
In this study, works with the theme of 'adultery' among dramas of Kim, Soo-Hyun were selected to analyze formation characteristic, gender consciousness and ideology. First, formation characteristic of Kim, Soo-Hyun's adultery dramas is that characters follow traditional classification method. However, what is unique is that the relationship between the hero and his antagonist is not divided by the dichotomy of good and evil. In particular for adultery dramas, the subjects of adultery must be illustrated as evil individuals. However, adultery dramas of Kim, Soo-Hyun provide a justification for the wicked to commit the wrong-doing. This shows humanity that all human beings can both be good and bad. Second, many dramatic dialogues are described in details with sharpness as if to penetrate into the psychology of surrounding people. The scriptwriter digs into subconscious desire of human beings and in-depth psychology to express them in a clever way. She also reveals the origin of most primitive desire and conflict through dialogues between characters. In addition, while there are coarse expressions, the use of such language increases the sense of everyday life and reality. Lastly, formation characteristic of Kim, Soo-Hyun's adultery dramas is a composition with the "closed form." This is a method in which events are elaborately linked to each other in accordance to the law of cause and effect and events are unfolded with passage of time. Kim, Soo-Hyun's dramas that progress with such composition have excellent ability to control the speed of reaching the climax of conflicts and relaxation of tension. Also, her adultery dramas unconsciously separate generations by limiting the space called 'house.' The meaning of house is emphasized as a 'place' of love and happiness using beautiful flower that blossom according to seasons in the front yard. Kim, Soo-Hyun adheres to patriarchal ideology through characters. Though males with power and authority are providing the validity for such ideology, female characters are portrayed from a distorted point of view. Conservatism of Kim, Soo-Hyun pursuing the tradition can be seen. Lastly, desire ideology was found through Dong-Woo who chases after the desire for industrial capitalistic society. In modern society, life of human beings is in a way endless tug of war for desire. Desire of Dong-Woo for social power with an effort to jump across the order to social classes ultimately ends up being a failure to enter the world of Young-Joo. While Dong-Woo tries to be free from the society that suppresses his desire, he collapses at the end in front of institutional norms that cannot be crossed. This suggests to human beings that desire is an essential part of life and that human beings cannot be entirely free from constraints of desire. Adultery dramas of Kim, Soo-Hyun has traditional character settings and uncomplicated composition. She has a technique of leading simple composition well and grasps the mind of audiences through superior literary style. However, she unconsciously delivers a fixed role of each sex to audiences by her tendency to emphasize traditions. The author of this study wishes that she would lead to more favorable social discussions by providing progressive female roles from now on.
In this study, works with the theme of 'adultery' among dramas of Kim, Soo-Hyun were selected to analyze formation characteristic, gender consciousness and ideology. First, formation characteristic of Kim, Soo-Hyun's adultery dramas is that characters follow traditional classification method. However, what is unique is that the relationship between the hero and his antagonist is not divided by the dichotomy of good and evil. In particular for adultery dramas, the subjects of adultery must be illustrated as evil individuals. However, adultery dramas of Kim, Soo-Hyun provide a justification for the wicked to commit the wrong-doing. This shows humanity that all human beings can both be good and bad. Second, many dramatic dialogues are described in details with sharpness as if to penetrate into the psychology of surrounding people. The scriptwriter digs into subconscious desire of human beings and in-depth psychology to express them in a clever way. She also reveals the origin of most primitive desire and conflict through dialogues between characters. In addition, while there are coarse expressions, the use of such language increases the sense of everyday life and reality. Lastly, formation characteristic of Kim, Soo-Hyun's adultery dramas is a composition with the "closed form." This is a method in which events are elaborately linked to each other in accordance to the law of cause and effect and events are unfolded with passage of time. Kim, Soo-Hyun's dramas that progress with such composition have excellent ability to control the speed of reaching the climax of conflicts and relaxation of tension. Also, her adultery dramas unconsciously separate generations by limiting the space called 'house.' The meaning of house is emphasized as a 'place' of love and happiness using beautiful flower that blossom according to seasons in the front yard. Kim, Soo-Hyun adheres to patriarchal ideology through characters. Though males with power and authority are providing the validity for such ideology, female characters are portrayed from a distorted point of view. Conservatism of Kim, Soo-Hyun pursuing the tradition can be seen. Lastly, desire ideology was found through Dong-Woo who chases after the desire for industrial capitalistic society. In modern society, life of human beings is in a way endless tug of war for desire. Desire of Dong-Woo for social power with an effort to jump across the order to social classes ultimately ends up being a failure to enter the world of Young-Joo. While Dong-Woo tries to be free from the society that suppresses his desire, he collapses at the end in front of institutional norms that cannot be crossed. This suggests to human beings that desire is an essential part of life and that human beings cannot be entirely free from constraints of desire. Adultery dramas of Kim, Soo-Hyun has traditional character settings and uncomplicated composition. She has a technique of leading simple composition well and grasps the mind of audiences through superior literary style. However, she unconsciously delivers a fixed role of each sex to audiences by her tendency to emphasize traditions. The author of this study wishes that she would lead to more favorable social discussions by providing progressive female roles from now on.
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