[학위논문]싱가포르 석유물류산업의 성공요인과 한국의 석유물류허브 구축방안에 관한 연구 A Study on the Success Factors of Oil Logistics Industry in Singapore and Scheme to Establish Oil Logistics Hub원문보기
최근 전 세계적으로 석유소비량이 증가하고 있으며, 석유소비 증가율도 꾸준히 증가할 것으로 예상되고, 그 중에서도 동북아 지역의 비중이 2030년에는 20.8%로 증가할 것으로 예상되고 있다. 그러나 동북아 지역 대부분 국가들은 석유 의존도가 80% 이상이 수입에 치우쳐져있다. 따라서 안정적인 에너지원의 확보와 지속적인 이윤을 창출할 수 있는 석유산업에 대한 관심이 자연스럽게 증대되고 있다. 즉 에너지 소비국과 공급국 간에 에너지 안보 경쟁의 사이에서 석유와 천연가스의 수송, 저장 및 거래를 위한 물류중심지인 석유물류허브의 중요성이 부각되고 있다. 싱가포르는 지리적 여건과 비즈니스 친화적인 환경으로 오랜 기간 동북아 석유시장의 중심지 역할을 수행해 왔다. 그러나 최근 동북아 지역의 석유제품의 수출입이 증가하면서 싱가포르의 영향에서 벗어나 동북아 지역내에서의 석유물류 ...
최근 전 세계적으로 석유소비량이 증가하고 있으며, 석유소비 증가율도 꾸준히 증가할 것으로 예상되고, 그 중에서도 동북아 지역의 비중이 2030년에는 20.8%로 증가할 것으로 예상되고 있다. 그러나 동북아 지역 대부분 국가들은 석유 의존도가 80% 이상이 수입에 치우쳐져있다. 따라서 안정적인 에너지원의 확보와 지속적인 이윤을 창출할 수 있는 석유산업에 대한 관심이 자연스럽게 증대되고 있다. 즉 에너지 소비국과 공급국 간에 에너지 안보 경쟁의 사이에서 석유와 천연가스의 수송, 저장 및 거래를 위한 물류중심지인 석유물류허브의 중요성이 부각되고 있다. 싱가포르는 지리적 여건과 비즈니스 친화적인 환경으로 오랜 기간 동북아 석유시장의 중심지 역할을 수행해 왔다. 그러나 최근 동북아 지역의 석유제품의 수출입이 증가하면서 싱가포르의 영향에서 벗어나 동북아 지역내에서의 석유물류 허브 구축 필요성이 대두되고 있으며 지속적인 유가급등은 에너지 안전성 확보를 위해서도 자국 또는 주변지역에 석유허브의 설치가 필요하다는 공감대가 형성되고 있다. 본 연구는 세계적인 석유물류산업국의 하나인 싱가포르 석유물류산업의 벤치마킹을 통해 성공요인을 도출하여 동북아 석유물류허브로 성공하기 위한 우리나라 석유물류산업의 추진 전략에 대해 분석해 보는 연구이다. 문헌연구와 설문조사를 통해 싱가포르의 석유물류산업의 성공요인과 한국과 싱가포르의 경쟁력을 비교 분석하였다. 연구를 통해 한국과 싱가포르를 비교해 봤을 때 전체적인 경쟁력은 싱가포르에 비해 낮다고 할 수 있다. 그러나 동북아 중심에 위치하고 있다는 점과 정부의 동북아 물류허브 추진정책을 통해 지속적인 투자와 노력을 통해 항만물류체계부분에서는 높은 경쟁력을 가지고 있는 것과 같이 지리적 요건과 항만물류체계의 경우에는 싱가포르와 비교했을 때 큰 차이점이 없으므로 상업적 저장시설의 확충, 항만시설의 개선, 정부의 정책적ㆍ제도적 지원, 석유물류인프라 개선 등을 잘 보완해 나간다면 충분히 다른 부분에서도 경쟁력을 가질 수 있을 것이다. 우리나라는 최근 석유물류에서의 환경적 변화를 활용하여 동북아 석유물류허브화를 적극적으로 추진할 필요가 있다. 동북아 석유물류허브화 추진은 대규모 자본, 기술력이 뒷받침되어야 할 뿐만 아니라 장시간이 소요될 것이기 때문에 정부의 주도하에서 민간이 협력하여 추진할 필요가 있을 뿐만 아니라 단계적으로 추진할 필요가 있다. 이를 위해서 동 분야에 대한 보다 심층적이고 구체적인 연구가 필요할 것이다.
최근 전 세계적으로 석유소비량이 증가하고 있으며, 석유소비 증가율도 꾸준히 증가할 것으로 예상되고, 그 중에서도 동북아 지역의 비중이 2030년에는 20.8%로 증가할 것으로 예상되고 있다. 그러나 동북아 지역 대부분 국가들은 석유 의존도가 80% 이상이 수입에 치우쳐져있다. 따라서 안정적인 에너지원의 확보와 지속적인 이윤을 창출할 수 있는 석유산업에 대한 관심이 자연스럽게 증대되고 있다. 즉 에너지 소비국과 공급국 간에 에너지 안보 경쟁의 사이에서 석유와 천연가스의 수송, 저장 및 거래를 위한 물류중심지인 석유물류허브의 중요성이 부각되고 있다. 싱가포르는 지리적 여건과 비즈니스 친화적인 환경으로 오랜 기간 동북아 석유시장의 중심지 역할을 수행해 왔다. 그러나 최근 동북아 지역의 석유제품의 수출입이 증가하면서 싱가포르의 영향에서 벗어나 동북아 지역내에서의 석유물류 허브 구축 필요성이 대두되고 있으며 지속적인 유가급등은 에너지 안전성 확보를 위해서도 자국 또는 주변지역에 석유허브의 설치가 필요하다는 공감대가 형성되고 있다. 본 연구는 세계적인 석유물류산업국의 하나인 싱가포르 석유물류산업의 벤치마킹을 통해 성공요인을 도출하여 동북아 석유물류허브로 성공하기 위한 우리나라 석유물류산업의 추진 전략에 대해 분석해 보는 연구이다. 문헌연구와 설문조사를 통해 싱가포르의 석유물류산업의 성공요인과 한국과 싱가포르의 경쟁력을 비교 분석하였다. 연구를 통해 한국과 싱가포르를 비교해 봤을 때 전체적인 경쟁력은 싱가포르에 비해 낮다고 할 수 있다. 그러나 동북아 중심에 위치하고 있다는 점과 정부의 동북아 물류허브 추진정책을 통해 지속적인 투자와 노력을 통해 항만물류체계부분에서는 높은 경쟁력을 가지고 있는 것과 같이 지리적 요건과 항만물류체계의 경우에는 싱가포르와 비교했을 때 큰 차이점이 없으므로 상업적 저장시설의 확충, 항만시설의 개선, 정부의 정책적ㆍ제도적 지원, 석유물류인프라 개선 등을 잘 보완해 나간다면 충분히 다른 부분에서도 경쟁력을 가질 수 있을 것이다. 우리나라는 최근 석유물류에서의 환경적 변화를 활용하여 동북아 석유물류허브화를 적극적으로 추진할 필요가 있다. 동북아 석유물류허브화 추진은 대규모 자본, 기술력이 뒷받침되어야 할 뿐만 아니라 장시간이 소요될 것이기 때문에 정부의 주도하에서 민간이 협력하여 추진할 필요가 있을 뿐만 아니라 단계적으로 추진할 필요가 있다. 이를 위해서 동 분야에 대한 보다 심층적이고 구체적인 연구가 필요할 것이다.
Recently the petroleum consumption is increasing internationally and its growth rate is expected to increase steadily for the future. The countries in the Northeast Asia have been expected to increase by the ratio of 20.8% in the world in 2030. But petroleum dependence of Northeast Asian nations is ...
Recently the petroleum consumption is increasing internationally and its growth rate is expected to increase steadily for the future. The countries in the Northeast Asia have been expected to increase by the ratio of 20.8% in the world in 2030. But petroleum dependence of Northeast Asian nations is more than 80% which means most of oil consumed in the region are imported from overseas such as Middle East Asia. Therefore in order to secure a stable energy source and to make a sustainable profit, our concerns of research about oil and logistics industry have been stimulated. With fierce competition for energy security in the world, the establishment of oil logistics hub in Northeast Asia as a center of distribution for the transportation, store and trade of oil and natural gas has become very important. Because of it's a geographical conditions and a pleasant environment for business, Singapore has played an important role as the center of the oil market in Northeast Asia for a long time. In these days, with the rising import-export of petroleum products, it is necessary to construct an oil logistics hub of Northeast Asia separated from Singapore's oil hub in East Asia. Furthermore ballooning oil prices make us consider to establish an oil hub in Korea, which is expected to contribute to the safety of oil resource. While deriving success factors from benchmarking for oil logistics industry of Singapore, one of the global oil logistics industrial nations, this study analyzes its strategies for being oil hub in order to establish successfully an oil logistics hub of Korea in Northeast Asia. We analyze the chief element of success in Singapore and compared our competitiveness with Singapore's by the literature studies and questionnaire surveys. According to the results, general competitiveness of Korea as a logistics hub is weaker than Singapore's, Korea has some strong advantages. For example, we have a geographical advantage because Korea is located in center of Northeast Asia and strong competitiveness of port logistics system. The government has also pursued an oil hub policy with constant investment and improvements in institutions. Therefore if we construct more independent tank facilities, an expansion of harbor facilities and obtain government's systematic and political supports, it is possible for Korea to enhance competitiveness over the others countries in Northeast Asia. Putting environmental changes of the latest oil logistics into practical use, Korea has to promote a oil logistics hub of Northeast Asia. Promotion of an oil logistics hub of Northeast Asia has not only to be supported by a large amount of capital and technology but also to need a long time to perform. So it is crucial for the government to implement the plans in collaboration with private corporations.
Recently the petroleum consumption is increasing internationally and its growth rate is expected to increase steadily for the future. The countries in the Northeast Asia have been expected to increase by the ratio of 20.8% in the world in 2030. But petroleum dependence of Northeast Asian nations is more than 80% which means most of oil consumed in the region are imported from overseas such as Middle East Asia. Therefore in order to secure a stable energy source and to make a sustainable profit, our concerns of research about oil and logistics industry have been stimulated. With fierce competition for energy security in the world, the establishment of oil logistics hub in Northeast Asia as a center of distribution for the transportation, store and trade of oil and natural gas has become very important. Because of it's a geographical conditions and a pleasant environment for business, Singapore has played an important role as the center of the oil market in Northeast Asia for a long time. In these days, with the rising import-export of petroleum products, it is necessary to construct an oil logistics hub of Northeast Asia separated from Singapore's oil hub in East Asia. Furthermore ballooning oil prices make us consider to establish an oil hub in Korea, which is expected to contribute to the safety of oil resource. While deriving success factors from benchmarking for oil logistics industry of Singapore, one of the global oil logistics industrial nations, this study analyzes its strategies for being oil hub in order to establish successfully an oil logistics hub of Korea in Northeast Asia. We analyze the chief element of success in Singapore and compared our competitiveness with Singapore's by the literature studies and questionnaire surveys. According to the results, general competitiveness of Korea as a logistics hub is weaker than Singapore's, Korea has some strong advantages. For example, we have a geographical advantage because Korea is located in center of Northeast Asia and strong competitiveness of port logistics system. The government has also pursued an oil hub policy with constant investment and improvements in institutions. Therefore if we construct more independent tank facilities, an expansion of harbor facilities and obtain government's systematic and political supports, it is possible for Korea to enhance competitiveness over the others countries in Northeast Asia. Putting environmental changes of the latest oil logistics into practical use, Korea has to promote a oil logistics hub of Northeast Asia. Promotion of an oil logistics hub of Northeast Asia has not only to be supported by a large amount of capital and technology but also to need a long time to perform. So it is crucial for the government to implement the plans in collaboration with private corporations.
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