이 연구의 목적은 첫째, 영재성의 이론에 근거하여 미성취 영재의 개념을 이론적으로 탐색하는 것이며 둘째, 미성취 영재와 성취 영재 간에 이론적 탐색을 통해 추출된 영재성 발현에 기여하는 개인 요인의 차이를 확인하는 것이다.
본 연구를 수행하기 위해 대전광역시와 충북 소재 중학교 20명의 성취 영재와 7명의 미성취 영재를 연구 대상으로 표집 하였으며, 피험자를 대상으로 영재성 발현 요인인 동기-자기조절, 자아효능, 성취 가치, 환경 지각을 비교하였다.
연구 결과 미성취 영재가 성취 영재보다 이상의 모든 요인에서 낮은 점수를 보였으며, 미성취 영재와 성취 영재 간에 동기-자기조절, 자아효능에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(〈 .05). ...
이 연구의 목적은 첫째, 영재성의 이론에 근거하여 미성취 영재의 개념을 이론적으로 탐색하는 것이며 둘째, 미성취 영재와 성취 영재 간에 이론적 탐색을 통해 추출된 영재성 발현에 기여하는 개인 요인의 차이를 확인하는 것이다.
본 연구를 수행하기 위해 대전광역시와 충북 소재 중학교 20명의 성취 영재와 7명의 미성취 영재를 연구 대상으로 표집 하였으며, 피험자를 대상으로 영재성 발현 요인인 동기-자기조절, 자아효능, 성취 가치, 환경 지각을 비교하였다.
연구 결과 미성취 영재가 성취 영재보다 이상의 모든 요인에서 낮은 점수를 보였으며, 미성취 영재와 성취 영재 간에 동기-자기조절, 자아효능에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(〈 .05). 로지스틱 회귀 분석 결과 동기-자기조절, 자아효능이 집단 분류 정확도 77.8%로 성취 영재 집단과 미성취 영재 집단을 유의하게 구분하는 것으로 나타났으며, 이 중 동기가 영재성 발현에 가장 많은 영향을 미침으로써 두 집단을 가장 잘 구분하는 변인임이 확인되었다.
본 연구결과를 통해 볼 때 첫째, 아직 구체적인 능력이 개발되지 못한 잠재적 영재의 한 유형인 미성취 영재를 판별하기 위해서는 동기적 징후를 영재의 잠재성을 진단하는 판별 준거로 사용해야 할 것이며 둘째, 이미 영재로 판별된 자는 궁극적으로 창의적 성취를 통해 사회에 기여할 수 있도록 영재 교육에서 동기, 자아효능과 같은 정의적 측면의 교육을 보다 강조해야 할 것이다.
이 연구의 목적은 첫째, 영재성의 이론에 근거하여 미성취 영재의 개념을 이론적으로 탐색하는 것이며 둘째, 미성취 영재와 성취 영재 간에 이론적 탐색을 통해 추출된 영재성 발현에 기여하는 개인 요인의 차이를 확인하는 것이다.
본 연구를 수행하기 위해 대전광역시와 충북 소재 중학교 20명의 성취 영재와 7명의 미성취 영재를 연구 대상으로 표집 하였으며, 피험자를 대상으로 영재성 발현 요인인 동기-자기조절, 자아효능, 성취 가치, 환경 지각을 비교하였다.
연구 결과 미성취 영재가 성취 영재보다 이상의 모든 요인에서 낮은 점수를 보였으며, 미성취 영재와 성취 영재 간에 동기-자기조절, 자아효능에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(〈 .05). 로지스틱 회귀 분석 결과 동기-자기조절, 자아효능이 집단 분류 정확도 77.8%로 성취 영재 집단과 미성취 영재 집단을 유의하게 구분하는 것으로 나타났으며, 이 중 동기가 영재성 발현에 가장 많은 영향을 미침으로써 두 집단을 가장 잘 구분하는 변인임이 확인되었다.
본 연구결과를 통해 볼 때 첫째, 아직 구체적인 능력이 개발되지 못한 잠재적 영재의 한 유형인 미성취 영재를 판별하기 위해서는 동기적 징후를 영재의 잠재성을 진단하는 판별 준거로 사용해야 할 것이며 둘째, 이미 영재로 판별된 자는 궁극적으로 창의적 성취를 통해 사회에 기여할 수 있도록 영재 교육에서 동기, 자아효능과 같은 정의적 측면의 교육을 보다 강조해야 할 것이다.
The purpose of this research are first, to theoretically examine the conceptions of gifted underachiever. Second, to verify differences of the influencing factors for the giftedness emergence between gifted achievers and gifted underachiever.
The sample for the research was consisted of 20 gifted ac...
The purpose of this research are first, to theoretically examine the conceptions of gifted underachiever. Second, to verify differences of the influencing factors for the giftedness emergence between gifted achievers and gifted underachiever.
The sample for the research was consisted of 20 gifted achievers and 7 gifted underachiever who were in middles schools in Daejeon and Chung-Buk.
The results are like this. First, gifted underachievers showed lower points in motivation-self regulation, self-efficacy, achievement value, environment perception. Second, there was statistically significant differences between gifted achievers and gifted underachiever in motivation-self regulation, self-efficacy using the independent sample t-test(〈 .05). Third, in the logistic regression analysis correctly classified over 77.8% of the sample as either gifted achievers and gifted underachiever using their motivation-self regulation, self-efficacy. Fourd, indicating factors related to motivation can be effective measures to predict gifted achievers and gifted underachievers.
According to results, the implications of the study related to the identification and education of the gifted underachiever were discussed indepth.
The purpose of this research are first, to theoretically examine the conceptions of gifted underachiever. Second, to verify differences of the influencing factors for the giftedness emergence between gifted achievers and gifted underachiever.
The sample for the research was consisted of 20 gifted achievers and 7 gifted underachiever who were in middles schools in Daejeon and Chung-Buk.
The results are like this. First, gifted underachievers showed lower points in motivation-self regulation, self-efficacy, achievement value, environment perception. Second, there was statistically significant differences between gifted achievers and gifted underachiever in motivation-self regulation, self-efficacy using the independent sample t-test(〈 .05). Third, in the logistic regression analysis correctly classified over 77.8% of the sample as either gifted achievers and gifted underachiever using their motivation-self regulation, self-efficacy. Fourd, indicating factors related to motivation can be effective measures to predict gifted achievers and gifted underachievers.
According to results, the implications of the study related to the identification and education of the gifted underachiever were discussed indepth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.