초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램 개발 A study of the development of a prevention program to avoid bullying focusing on sympathy for elementary school students in higher grade원문보기
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 학급을 대상으로 집단따돌림 예방 프로그램을 개발하고 실시하여 집단따돌림 예방에 어떠한 영향을 미치는지 검증해 보는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 초등학교 고학년 학생의 집단따돌림 가해-피해 행동 및 방관자적 태도에 어떠한 효과를 미치는가를 밝히는 것이다. 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 최근 청소년 상담 프로그램의 개발 과정에서 많이 사용되고 있는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 조사, 분석, 설계, 구안 및 적용의 과정을 거쳤으며, 프로그램에 대한 요구조사를 실시한 후 초등학생의 친사회적 행동 향상을 위한 공감중심의 집단훈련프로그램(임정, 2005), 또래지지 집단상담 프로그램(김선진, 2005), 사랑의 ...
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 학급을 대상으로 집단따돌림 예방 프로그램을 개발하고 실시하여 집단따돌림 예방에 어떠한 영향을 미치는지 검증해 보는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 초등학교 고학년 학생의 집단따돌림 가해-피해 행동 및 방관자적 태도에 어떠한 효과를 미치는가를 밝히는 것이다. 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 최근 청소년 상담 프로그램의 개발 과정에서 많이 사용되고 있는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 조사, 분석, 설계, 구안 및 적용의 과정을 거쳤으며, 프로그램에 대한 요구조사를 실시한 후 초등학생의 친사회적 행동 향상을 위한 공감중심의 집단훈련프로그램(임정, 2005), 또래지지 집단상담 프로그램(김선진, 2005), 사랑의 씨실과 날실(서울특별시 교육청, 1999), 너와 나 우리 함께(이훈구 외, 2000) 등을 참고하여 구성하였다. 서울시에 소재하는 S초등학교 5학년을 연구 대상으로 하여 2학급을 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 실험집단은 9월 1일부터 10월 3일까지 주 2회씩(화, 금) 재량 활동 시간에 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램을 실시하고 사후검사를 실시하였으며, 통제집단에는 프로그램 처치를 하지 않고 사후검사를 실시하였다. 사전·사후 검사도구는 최은숙(2000)이 제작한 ‘집단따돌림 가해-피해 척도’와 최춘례(2000)의 ‘집단따돌림에 대한 방관자적 태도 측정 설문지’를 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 집단원의 경험보고서와 상담자의 관찰내용을 영역별로 분석함으로써 질적 분석에 활용하였다. 이 연구를 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램에 참여한 실험집단의 집단따돌림 가해-피해 행동 및 방관자적 태도의 변화가 통제집단의 변화와 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 집단원의 경험보고서 및 상담자의 관찰 내용을 분석해 본 결과 프로그램이 집단따돌림을 예방하는데 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 이 연구의 시사점은 공감이라는 변인으로 집단 구성원들로 하여금 집단따돌림 해결의 주요 인적 자원이 되도록 하는 데 주목하고 있다는 점이다. 이는 외부에서 집단따돌림 해결을 위해 개입하지 않더라도 집단 따돌림을 허용하지 않는 집단 규범, 긍정적인 또래 압력 등을 집단 구성원들 스스로가 형성하여 집단따돌림을 예방할 수 있는 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 이에 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 집단따돌림에 대한 태도 및 공감 같은 변인은 장기간에 걸쳐 형성·유지되므로 장기적이며 종단적인 연구가 필요하다. 둘째, 집단따돌림 예방에 대한 프로그램이 가정, 학교, 사회가 연계되어 실시되었을 때의 효과성에 대한 연구가 필요하다.
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 학급을 대상으로 집단따돌림 예방 프로그램을 개발하고 실시하여 집단따돌림 예방에 어떠한 영향을 미치는지 검증해 보는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 초등학교 고학년을 위한 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 초등학교 고학년 학생의 집단따돌림 가해-피해 행동 및 방관자적 태도에 어떠한 효과를 미치는가를 밝히는 것이다. 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램은 최근 청소년 상담 프로그램의 개발 과정에서 많이 사용되고 있는 박인우(1995)의 체계적인 상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 조사, 분석, 설계, 구안 및 적용의 과정을 거쳤으며, 프로그램에 대한 요구조사를 실시한 후 초등학생의 친사회적 행동 향상을 위한 공감중심의 집단훈련프로그램(임정, 2005), 또래지지 집단상담 프로그램(김선진, 2005), 사랑의 씨실과 날실(서울특별시 교육청, 1999), 너와 나 우리 함께(이훈구 외, 2000) 등을 참고하여 구성하였다. 서울시에 소재하는 S초등학교 5학년을 연구 대상으로 하여 2학급을 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 실험집단은 9월 1일부터 10월 3일까지 주 2회씩(화, 금) 재량 활동 시간에 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램을 실시하고 사후검사를 실시하였으며, 통제집단에는 프로그램 처치를 하지 않고 사후검사를 실시하였다. 사전·사후 검사도구는 최은숙(2000)이 제작한 ‘집단따돌림 가해-피해 척도’와 최춘례(2000)의 ‘집단따돌림에 대한 방관자적 태도 측정 설문지’를 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 집단원의 경험보고서와 상담자의 관찰내용을 영역별로 분석함으로써 질적 분석에 활용하였다. 이 연구를 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공감 중심 집단따돌림 예방 프로그램에 참여한 실험집단의 집단따돌림 가해-피해 행동 및 방관자적 태도의 변화가 통제집단의 변화와 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 집단원의 경험보고서 및 상담자의 관찰 내용을 분석해 본 결과 프로그램이 집단따돌림을 예방하는데 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 이 연구의 시사점은 공감이라는 변인으로 집단 구성원들로 하여금 집단따돌림 해결의 주요 인적 자원이 되도록 하는 데 주목하고 있다는 점이다. 이는 외부에서 집단따돌림 해결을 위해 개입하지 않더라도 집단 따돌림을 허용하지 않는 집단 규범, 긍정적인 또래 압력 등을 집단 구성원들 스스로가 형성하여 집단따돌림을 예방할 수 있는 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 이에 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 집단따돌림에 대한 태도 및 공감 같은 변인은 장기간에 걸쳐 형성·유지되므로 장기적이며 종단적인 연구가 필요하다. 둘째, 집단따돌림 예방에 대한 프로그램이 가정, 학교, 사회가 연계되어 실시되었을 때의 효과성에 대한 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to develop and carry out a prevention program for bullying for general elementary school students in higher grade, and to verify the effect of this program. Study questions designed to achieve this purpose are as follows: First, how should the prevention program be const...
The purpose of this study is to develop and carry out a prevention program for bullying for general elementary school students in higher grade, and to verify the effect of this program. Study questions designed to achieve this purpose are as follows: First, how should the prevention program be constructed?, Second, what kind of effects does the prevention program have on the behaviors in relation to bullying of elementary school students in higher grade. Two hypotheses to be tested according to study questions were that ‘the prevention program for bullying focusing on sympathy will have an affect in reducing behaviors related to bullying’ and that ‘the prevention program for bullying focusing on sympathy will have an effect in reducing indifferent attitudes towards bullying’. Study subjects selected was one class among fifth grade students of Selementary school in Seoul. This prevention program for bullying focusing on sympathy is researched, analyzed, designed, draft-framed, and applied on the basis of the development model for systematical counseling program, which was established by Park, In-Woo(1995) and is recently being used widely in the development of adolescent counseling program. After completing a demand research on a desired program, this program was also constructed with reference to Group Training Program Focusing on Sympathy to Improve Pro-social Behavior of Elementary School Students(Lim, Jeong, 2005), Peer-Support Group Counseling Program(Kim, Seon-Jin, 2005), You and I, Together(Kwak, Keum-Joo, 2000), Guardian Angel Program(Park, Gyeong-Hyeon, 2000), and Woof Threads and Warp Threads of Love(Seoul office of education, 1999). In addition, video materials were used Video of Peer Alienation Victim produced by E-channel of EBS Knowledge channel(2006), Animal Farm in A Variety of Stories program(2005), and Circumstantial Thought by EBS Documentary-Prime(2008). This program also used books named ‘Alienation story of Onion’(2001) and ‘Bitter Joke’(2008). To verify the hypotheses, the experimental group took part in the prevention program for bullying focusing on sympathy and carried out post-test twice(Tuesday and Friday) a week from September 1st to October 3rd during discretionary activities, and the control group carried out post-test without any program. ‘Harm-Damage Measure by bullying’ created by Choi, Eun-Sook(2000), ‘Questionnaire to measure indifferent attitude levels toward bullying’ by Choi, Chuon-Ryeo(2000) were employed as pre-/post-testing tools. Statistical result data was analyzed using Mixed ANOVA with SPSS 12 for Windows, and in order to make up for the limitations on reliability of quantitative results, periodic experience reports of the groups and observations by counselors were analyzed and presented. Also, analysis on questionnaires for the evaluation of the program was used for quantitative analysis. The main conclusions suggested by this study are as follows: First, the changes in bullying damage-harmful behavior and indifferent attitudes among the experimental group were significant, compared with those among the control group. Second, as a result of analyzing experience reports of the groups, observations by counselors, and program evaluation questionnaires, this program proved to have a positive effect on preventing bullying. This study is significant in that the prevention program for bulliying for each class was developed by means of the factor, i.e. sympathy, to change damage-harmful behaviors and indifferent attitudes in the phenomena of bullying. This is worthwhile in that each group member, playing as a key human resource to solve bullying problem, can prevent bullying by employing positive peer-pressure along with group rules against bullying. Followings are expected future researches suggested from above results. First, long-term vertical study is required, for those factors such as attitudes and sympathy towards bullying are formed and maintained for a long time. Second, for the application of the prevention program for bullying, a study on efficiency carried out in association with families, schools, and societies is required.
The purpose of this study is to develop and carry out a prevention program for bullying for general elementary school students in higher grade, and to verify the effect of this program. Study questions designed to achieve this purpose are as follows: First, how should the prevention program be constructed?, Second, what kind of effects does the prevention program have on the behaviors in relation to bullying of elementary school students in higher grade. Two hypotheses to be tested according to study questions were that ‘the prevention program for bullying focusing on sympathy will have an affect in reducing behaviors related to bullying’ and that ‘the prevention program for bullying focusing on sympathy will have an effect in reducing indifferent attitudes towards bullying’. Study subjects selected was one class among fifth grade students of Selementary school in Seoul. This prevention program for bullying focusing on sympathy is researched, analyzed, designed, draft-framed, and applied on the basis of the development model for systematical counseling program, which was established by Park, In-Woo(1995) and is recently being used widely in the development of adolescent counseling program. After completing a demand research on a desired program, this program was also constructed with reference to Group Training Program Focusing on Sympathy to Improve Pro-social Behavior of Elementary School Students(Lim, Jeong, 2005), Peer-Support Group Counseling Program(Kim, Seon-Jin, 2005), You and I, Together(Kwak, Keum-Joo, 2000), Guardian Angel Program(Park, Gyeong-Hyeon, 2000), and Woof Threads and Warp Threads of Love(Seoul office of education, 1999). In addition, video materials were used Video of Peer Alienation Victim produced by E-channel of EBS Knowledge channel(2006), Animal Farm in A Variety of Stories program(2005), and Circumstantial Thought by EBS Documentary-Prime(2008). This program also used books named ‘Alienation story of Onion’(2001) and ‘Bitter Joke’(2008). To verify the hypotheses, the experimental group took part in the prevention program for bullying focusing on sympathy and carried out post-test twice(Tuesday and Friday) a week from September 1st to October 3rd during discretionary activities, and the control group carried out post-test without any program. ‘Harm-Damage Measure by bullying’ created by Choi, Eun-Sook(2000), ‘Questionnaire to measure indifferent attitude levels toward bullying’ by Choi, Chuon-Ryeo(2000) were employed as pre-/post-testing tools. Statistical result data was analyzed using Mixed ANOVA with SPSS 12 for Windows, and in order to make up for the limitations on reliability of quantitative results, periodic experience reports of the groups and observations by counselors were analyzed and presented. Also, analysis on questionnaires for the evaluation of the program was used for quantitative analysis. The main conclusions suggested by this study are as follows: First, the changes in bullying damage-harmful behavior and indifferent attitudes among the experimental group were significant, compared with those among the control group. Second, as a result of analyzing experience reports of the groups, observations by counselors, and program evaluation questionnaires, this program proved to have a positive effect on preventing bullying. This study is significant in that the prevention program for bulliying for each class was developed by means of the factor, i.e. sympathy, to change damage-harmful behaviors and indifferent attitudes in the phenomena of bullying. This is worthwhile in that each group member, playing as a key human resource to solve bullying problem, can prevent bullying by employing positive peer-pressure along with group rules against bullying. Followings are expected future researches suggested from above results. First, long-term vertical study is required, for those factors such as attitudes and sympathy towards bullying are formed and maintained for a long time. Second, for the application of the prevention program for bullying, a study on efficiency carried out in association with families, schools, and societies is required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.