이 연구의 목적은 표현적 글쓰기의 개념을 정립하고, 자기 이해적 특성을 서사교육의 측면에서 접근하여 밝히고, 이를 바탕으로 교육 내용을 구성하는 데 있다. 표현적 글쓰기는 자기 표현을 통해 세계 속의 자신을 이해하고 자아를 성장시키는 글쓰기로써 기능하며, 또한 쓰기 능력 발달 범주에서 가장 기본이 되는 글쓰기로서 미숙한 필자가 가장 친숙하게 시작하는 글쓰기이자 살아가면서 삶을 가장 내밀하게 드러내는 글쓰기로서 기능한다. 세계 속, 도처에 존재하...
이 연구의 목적은 표현적 글쓰기의 개념을 정립하고, 자기 이해적 특성을 서사교육의 측면에서 접근하여 밝히고, 이를 바탕으로 교육 내용을 구성하는 데 있다. 표현적 글쓰기는 자기 표현을 통해 세계 속의 자신을 이해하고 자아를 성장시키는 글쓰기로써 기능하며, 또한 쓰기 능력 발달 범주에서 가장 기본이 되는 글쓰기로서 미숙한 필자가 가장 친숙하게 시작하는 글쓰기이자 살아가면서 삶을 가장 내밀하게 드러내는 글쓰기로서 기능한다. 세계 속, 도처에 존재하는 사건, 대상들의 이야기를 나와의 관련성을 통해 새롭게 인식하고 그것을 서사화하는 과정에서 다시 자신을 재이해·재발견한다. 이러한 순환적인 과정은 이야기의 서사적 측면에서 다룰 수 있는데, 외부의 대상을 인식하여 해석하고 그것을 통해 자기 서사를 텍스트화하여 창출하는 것은 서사교육의 표현적 측면이라고 할 수 있다. 표현적 글쓰기의 독자는 사적으로는 자신을, 공적으로는 외부의 독자로 확장되지만, 기본적으로 가장 중요한 독자는 자기 자신으로, 이는 글쓰기를 통해 내면화된 타자로서 작용한다. 글을 쓰는 행위는 계속해서 새로운 타자를 만나는 과정과 같다. 이러한 내면의 타자와 끊임없이 소통하며 만들어가는 것은 자기의 서사로써, 이것은 삶에서 직접 가져오는 것이 아니라 서사의 형태로 읽어내는 것이라고 할 수 있다. 즉 표현적 글쓰기는 외부의 대상, 타인의 삶을 텍스트화하여 이해하는 능력을 필요로 한다. 그것이 자기 표현의 형태로 나타나며 다시 자기 이해로 순환된다. 이러한 자기 표현의 과정은 사건을 인식해 이를 서사화하고 대상과 사건에 의미를 부여하게 된다. 표현적 글쓰기의 서사적 특성을 바탕으로 교육 내용을 구성하기 전에 7차 국어과 교육과정과 2007년 개정 국어과 교육과정을 검토하였으며, 쓰기 교육에 영향을 미치는 쓰기 교육 이론을 함께 살폈다. 현재의 쓰기 교육의 흐름이 지식과 기능에 집중되어 있던 교육 내용이 맥락과 실제를 중요시하고 함에 따라, 표현적 글쓰기가 삶의 맥락 위에서 이루어지며 이해와 표현의 통합적인 양상을 보여주는 글쓰기로서 앞으로 큰 역할을 할 수 있을 것이라고 보았다. 그리고 개정 교육과정의 내용 체계를 검토해 그것을 근간으로 하여 표현적 글쓰기의 내용 범주를 ‘실제’,‘지식’,‘기능’,‘태도’로 구성하였다. 표현적 글쓰기의 ‘실제’는 독자와의 소통에 관여하는 상황 맥락을 고려하여 사적 차원의 글쓰기, 공적 차원의 글쓰기로 제시하였다. ‘지식’ 범주에서는 표현적 글쓰기의 목적과 필요성 등 본질에 대한 지식, 그리고 장르 지식을 제시하였고 ‘기능’ 범주에서는 표현적 글쓰기의 서사적 특성을 고려하여 ‘사건 인식하기’,‘내적 반응 확인 및 형성하기’,‘의미 부여하기’의 세 단계를 제시하였다. 그리고 ‘태도’ 범주를 강조하여 표현적 글쓰기를 하기 위해 필요한 태도와 표현적 글쓰기에 대한 태도를 제시하였다. 표현적 글쓰기는 세계를 바라보는 자신만의 시각을 단련해주고, 살아가면서 포착하게 되는 다양한 삶의 맥락을 자신의 이야기로써 풀어낼 수 있는 서사능력을 익히도록 해준다. 또한 지나치게 기능 중심, 형식 중심으로 쏠리는 쓰기 교육의 균형을 맞춰주고, 쓰기 주체가 학교 교육을 벗어난 후에도 삶의 일부분으로 여기고 가치 있게 활용할 수 있는 글쓰기이다.
이 연구의 목적은 표현적 글쓰기의 개념을 정립하고, 자기 이해적 특성을 서사교육의 측면에서 접근하여 밝히고, 이를 바탕으로 교육 내용을 구성하는 데 있다. 표현적 글쓰기는 자기 표현을 통해 세계 속의 자신을 이해하고 자아를 성장시키는 글쓰기로써 기능하며, 또한 쓰기 능력 발달 범주에서 가장 기본이 되는 글쓰기로서 미숙한 필자가 가장 친숙하게 시작하는 글쓰기이자 살아가면서 삶을 가장 내밀하게 드러내는 글쓰기로서 기능한다. 세계 속, 도처에 존재하는 사건, 대상들의 이야기를 나와의 관련성을 통해 새롭게 인식하고 그것을 서사화하는 과정에서 다시 자신을 재이해·재발견한다. 이러한 순환적인 과정은 이야기의 서사적 측면에서 다룰 수 있는데, 외부의 대상을 인식하여 해석하고 그것을 통해 자기 서사를 텍스트화하여 창출하는 것은 서사교육의 표현적 측면이라고 할 수 있다. 표현적 글쓰기의 독자는 사적으로는 자신을, 공적으로는 외부의 독자로 확장되지만, 기본적으로 가장 중요한 독자는 자기 자신으로, 이는 글쓰기를 통해 내면화된 타자로서 작용한다. 글을 쓰는 행위는 계속해서 새로운 타자를 만나는 과정과 같다. 이러한 내면의 타자와 끊임없이 소통하며 만들어가는 것은 자기의 서사로써, 이것은 삶에서 직접 가져오는 것이 아니라 서사의 형태로 읽어내는 것이라고 할 수 있다. 즉 표현적 글쓰기는 외부의 대상, 타인의 삶을 텍스트화하여 이해하는 능력을 필요로 한다. 그것이 자기 표현의 형태로 나타나며 다시 자기 이해로 순환된다. 이러한 자기 표현의 과정은 사건을 인식해 이를 서사화하고 대상과 사건에 의미를 부여하게 된다. 표현적 글쓰기의 서사적 특성을 바탕으로 교육 내용을 구성하기 전에 7차 국어과 교육과정과 2007년 개정 국어과 교육과정을 검토하였으며, 쓰기 교육에 영향을 미치는 쓰기 교육 이론을 함께 살폈다. 현재의 쓰기 교육의 흐름이 지식과 기능에 집중되어 있던 교육 내용이 맥락과 실제를 중요시하고 함에 따라, 표현적 글쓰기가 삶의 맥락 위에서 이루어지며 이해와 표현의 통합적인 양상을 보여주는 글쓰기로서 앞으로 큰 역할을 할 수 있을 것이라고 보았다. 그리고 개정 교육과정의 내용 체계를 검토해 그것을 근간으로 하여 표현적 글쓰기의 내용 범주를 ‘실제’,‘지식’,‘기능’,‘태도’로 구성하였다. 표현적 글쓰기의 ‘실제’는 독자와의 소통에 관여하는 상황 맥락을 고려하여 사적 차원의 글쓰기, 공적 차원의 글쓰기로 제시하였다. ‘지식’ 범주에서는 표현적 글쓰기의 목적과 필요성 등 본질에 대한 지식, 그리고 장르 지식을 제시하였고 ‘기능’ 범주에서는 표현적 글쓰기의 서사적 특성을 고려하여 ‘사건 인식하기’,‘내적 반응 확인 및 형성하기’,‘의미 부여하기’의 세 단계를 제시하였다. 그리고 ‘태도’ 범주를 강조하여 표현적 글쓰기를 하기 위해 필요한 태도와 표현적 글쓰기에 대한 태도를 제시하였다. 표현적 글쓰기는 세계를 바라보는 자신만의 시각을 단련해주고, 살아가면서 포착하게 되는 다양한 삶의 맥락을 자신의 이야기로써 풀어낼 수 있는 서사능력을 익히도록 해준다. 또한 지나치게 기능 중심, 형식 중심으로 쏠리는 쓰기 교육의 균형을 맞춰주고, 쓰기 주체가 학교 교육을 벗어난 후에도 삶의 일부분으로 여기고 가치 있게 활용할 수 있는 글쓰기이다.
The purpose of this study establishes concept of expressive writing, and makes self-understand special quality clear in side of narration education, and compose education contents. expressive writing understands oneself of world inside through self-expression and is writing that is grown self. Also,...
The purpose of this study establishes concept of expressive writing, and makes self-understand special quality clear in side of narration education, and compose education contents. expressive writing understands oneself of world inside through self-expression and is writing that is grown self. Also, it is writing that is basis in writing capability development category. young writer can begin most familiarly with this writing. And it is writing that show writer's life most interiorly World belong, recognize event and tale of targets that exist everywhere newly with me through relativity. And do self-reunderstand, self-rediscover in process making by text. Such circulatory process is handled in narrative special quality of story, that analyzes recognizing external target and invents own narration textualize through it can speak that it is expressive side of narration education. Reader of expressive writing extend from privately oneself to external reader. But, the most important reader is oneself acts as the other who is internalized as himself through writing. Written conduct is same process that constantly meet new the other. Constantly have mutual understanding with the other of inside and make own narration, own narration can talk that it is that have read by form of narration that do not bring directly in life. That is, expressive writing need capability that understand another person's life, external target textualize. It appears by form of self-expression and is circulated into own understanding again. Process of these self-expression is for writer to recognizes the event, make narration with letter. And give meaning to the event with target. Examined the seventh course in Korean language course of study and 2007 revision course in Korean literature course of study before compose education contents. And observed writing education theory that affect in teaching writing. Present flowing of writing education thinks contexts and actual practice importantly. expressive writing is achieved on contexts of life and shows synthetic aspect of comprehension and expression. Therefore, that may do big part in writing education forward. And examines contents system of revision course of study and composed contents category of expressive writing as 'practice','knowledge','function','attitude'. 'Practice' of expressive writing considered circumstance contexts concerned in mutual understanding with reader. So, was presented as writing of private spot dimension, writing of public spot dimension. Presented purpose of expressive writing and knowledge for essence such as necessity, and genre knowledge in 'Knowledge' category. 'Function' category considers narrative special quality of expressive writing and three steps of 'to recognize the event', 'inner reaction confirmation and forming', 'to give meaning' were presented. And 'Attitude' category was emphasized. To do expressive writing, necessary attitude and attitude about expressive writing were presented. expressive writing tempers only oneself sight which see the world. Also, expressive writing learns narration capability that can be solved contexts of various life that is caught as live as own story. Also, that is bitter that lean by the function center, the form center overly adjust balance of education and, and thinks as part of life after that is bitter subject escapes schooling writing that can utilize meritedly be. Also, adjust balance of wiring education that focus is set in function and form overly. And writing subject thinks as part of life after finish schooling and it is writing that can utilize meritedly.
The purpose of this study establishes concept of expressive writing, and makes self-understand special quality clear in side of narration education, and compose education contents. expressive writing understands oneself of world inside through self-expression and is writing that is grown self. Also, it is writing that is basis in writing capability development category. young writer can begin most familiarly with this writing. And it is writing that show writer's life most interiorly World belong, recognize event and tale of targets that exist everywhere newly with me through relativity. And do self-reunderstand, self-rediscover in process making by text. Such circulatory process is handled in narrative special quality of story, that analyzes recognizing external target and invents own narration textualize through it can speak that it is expressive side of narration education. Reader of expressive writing extend from privately oneself to external reader. But, the most important reader is oneself acts as the other who is internalized as himself through writing. Written conduct is same process that constantly meet new the other. Constantly have mutual understanding with the other of inside and make own narration, own narration can talk that it is that have read by form of narration that do not bring directly in life. That is, expressive writing need capability that understand another person's life, external target textualize. It appears by form of self-expression and is circulated into own understanding again. Process of these self-expression is for writer to recognizes the event, make narration with letter. And give meaning to the event with target. Examined the seventh course in Korean language course of study and 2007 revision course in Korean literature course of study before compose education contents. And observed writing education theory that affect in teaching writing. Present flowing of writing education thinks contexts and actual practice importantly. expressive writing is achieved on contexts of life and shows synthetic aspect of comprehension and expression. Therefore, that may do big part in writing education forward. And examines contents system of revision course of study and composed contents category of expressive writing as 'practice','knowledge','function','attitude'. 'Practice' of expressive writing considered circumstance contexts concerned in mutual understanding with reader. So, was presented as writing of private spot dimension, writing of public spot dimension. Presented purpose of expressive writing and knowledge for essence such as necessity, and genre knowledge in 'Knowledge' category. 'Function' category considers narrative special quality of expressive writing and three steps of 'to recognize the event', 'inner reaction confirmation and forming', 'to give meaning' were presented. And 'Attitude' category was emphasized. To do expressive writing, necessary attitude and attitude about expressive writing were presented. expressive writing tempers only oneself sight which see the world. Also, expressive writing learns narration capability that can be solved contexts of various life that is caught as live as own story. Also, that is bitter that lean by the function center, the form center overly adjust balance of education and, and thinks as part of life after that is bitter subject escapes schooling writing that can utilize meritedly be. Also, adjust balance of wiring education that focus is set in function and form overly. And writing subject thinks as part of life after finish schooling and it is writing that can utilize meritedly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.