현대 도시민들은 경제적 부와, 삶의 질의 향상으로 교육·문화에 대한 욕구와 자신을 위한 여가시간을 찾으려는 의식이 증대되고 있으나, 도시에는 도시민들의 다양한 요구들을 담아낼 수 있는 옥외공간과 그 시설적인 면이 절대적으로 부족한 실정이다. 따라서 도심의 근린주구내에 있는 초등학교 옥외공간을 도시민의 여가선용 등의 공간으로 활용하는 것은 공간과 시설의 효율적 이용뿐만 아니라 지역사회의 공동체의식을 촉진 시킬 수 있다. 이에, 본 연구는 이론적 조사로 초등학교 옥외공간의 활용에 대한 지역사회와 학교의 역할, 국내외 사례를 알아보고, 지역사회를 위한 학교 옥외공간 활용에 대해 살펴봄으로서 옥외공간 개방의 방향을 제시했다. 또한 이러한 이론 조사결과를 기초로 초등학교 옥외공간에 대한 현장조사와 초등학교 교육행정가와 지역사회 주민을 대상으로 옥외공간 개방에 대한 인식과 개방실태 및 요구사항, 시설 확충 및 유지관리와 개선에 관한 설문조사를 실시한 결과 다음과 같은 점들이 분석되었다. 첫째, 지역사회 주민을 위한 초등학교시설 개방과 학교시설을 이용한 평생교육의 필요성에 대한 인식은 매우 높은 것으로 분석되었으나, 학교가 지역 중심시설로의 역할을 하고 있다는 인식은 매우 낮은 것으로 분석되었다. 둘째, 초등학교 옥외공간시설과 강당은 대부분 개방되고 있으나 교실 등 옥내시설의 개방은 매우 저조한 것으로 나타났으며, 강당 개방은 학교에서 유료로 단체에게만 주로 개방하고 있으나 지역사회 주민은 무료로 단체나 개인에게 개방되기를 요구하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 옥외공간시설에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났으며 우선 확충·개선되어야 할 시설로는 옥외화장실, 체육기구, 외등시설, CCTV설치 등 순으로 분석되었다. 그리고 옥외공간 부대시설은 강당, 옥외화장실, 급수대, 주차장, 외등시설 순으로 개방정도가 높았으나 옥내화장실과 탈의실(샤워실), 창고 등의 개방 정도는 매우 낮게 나타났다. 넷째, 특히 옥내화장실은 방과후 야간 경비출입문의 폐쇄와 시설물 훼손 염려 때문에 개방이 매우 낮게 이루어지고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 학교 옥외공간시설의 개방 시기에 대해서는 수업활동에 지장이 없는 방과후 부터 익일 출근 전까지를 가장 선호하고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역사회 주민이 옥외공간시설을 이용하는 목적에 대해서는 걷기 와 같은 여가선용이 가장 높았으며. 옥외공간시설 이용을 꺼려하는 이유로는 외등시설의 부족으로 야간에 위험하고 불편하기 때문인 것으로 분석되었다. 일곱째, 방과후 주로 지역주민이 사용하는 옥외화장실 및 외등시설 등의 부족 시설 확충과 공공요금, 사용 후 청소 등의 관리비에 대한 비용 분담 주체에 대해서는 ‘자치단체', 자치단체 및 지역주민' 순으로 의견이 나타나고 있음을 알 수 있었다. 라서 이와 같은 분석 결과를 토대로 다음과 같은 학교 옥외공간 활용 개선방안으로 제안하였다. 첫째, 학교가 지역사회 중심시설로서 역할을 제대로 하기 위해서는 다양한 여가 프로그램의 운영과 지역사회 주민과의 협조와 유대를 강화할 필요성이 있다. 둘째, 학교 개방을 적극 유도할 수 있는 방안으로 시설물 관리 및 안전사고, 방범 등에 대한 제도적 장치의 보완과 관리비등의 예산 지원이 필요하다. 셋째, 학교 옥외공간의 부족한 시설을 적극적으로 확충, 보완하여 지역사회 주민의 여가공간으로 활용될 수 있도록 하여야 한다. 넷째, 옥외공간에 사용자를 위한 화장실이 부족하거나 없고, 건물내에 있는 옥내화장실은 학교 건물을 방과후, 휴무일, 공휴일에는 학교 경비업무를 용역업체에 위탁함으로 개방이 어려운 실정이다. 따라서 옥외화장실을 설치하거나 아니면 학교 건물내에 있는 옥내화장실을 방과후에 개방할 수 있도록 개방 존 시설을 별도로 설치해야 한다. 다섯째, 옥외공간시설을 지역사회 주민들이 이용함으로 인해서 학생들의 수업이나 옥외활동이 지장받지 않도록 지역주민들의 이용 동선을 명확히 설정할 필요가 있다. 여섯째, 옥외공간시설에 외등시설이 부족하거나, 외등시설을 가동하지 않아 지역사회 주민이 위험하고 불편함을 느끼고 있다. 따라서 부족한 외등시설 확충 및 전기료 등 재원 확보가 뒷받침이 되어야 한다. 곱째, 옥외공간내의 화장실, 외등시설 등은 주로 주민들의 편의를 위한 공공시설이므로 지방자치단체에서 설치하여야 하며 공공요금 등 관리비와 사용 후 청소 관리비 등도 지원되어야 할 것이다. 따라서 옥외공간에 화장실이나 외등시설 등의 주민편익시설을 확충하고 이를 유지·관리하기 위해서는 제도적 개선이 필요하며 기관간 협조체제가 마련되어야 한다. 본 연구는 학교시설의 지역사회 중심시설로서의 역할에 대한 이론적인 자료조사 분석과 전주시내 소재 초등학교를 대상으로 한 설문조사 결과에 의하여 수행되었다. 그러나 개별 학교 옥외공간에 대한 지역주민의 ...
현대 도시민들은 경제적 부와, 삶의 질의 향상으로 교육·문화에 대한 욕구와 자신을 위한 여가시간을 찾으려는 의식이 증대되고 있으나, 도시에는 도시민들의 다양한 요구들을 담아낼 수 있는 옥외공간과 그 시설적인 면이 절대적으로 부족한 실정이다. 따라서 도심의 근린주구내에 있는 초등학교 옥외공간을 도시민의 여가선용 등의 공간으로 활용하는 것은 공간과 시설의 효율적 이용뿐만 아니라 지역사회의 공동체의식을 촉진 시킬 수 있다. 이에, 본 연구는 이론적 조사로 초등학교 옥외공간의 활용에 대한 지역사회와 학교의 역할, 국내외 사례를 알아보고, 지역사회를 위한 학교 옥외공간 활용에 대해 살펴봄으로서 옥외공간 개방의 방향을 제시했다. 또한 이러한 이론 조사결과를 기초로 초등학교 옥외공간에 대한 현장조사와 초등학교 교육행정가와 지역사회 주민을 대상으로 옥외공간 개방에 대한 인식과 개방실태 및 요구사항, 시설 확충 및 유지관리와 개선에 관한 설문조사를 실시한 결과 다음과 같은 점들이 분석되었다. 첫째, 지역사회 주민을 위한 초등학교시설 개방과 학교시설을 이용한 평생교육의 필요성에 대한 인식은 매우 높은 것으로 분석되었으나, 학교가 지역 중심시설로의 역할을 하고 있다는 인식은 매우 낮은 것으로 분석되었다. 둘째, 초등학교 옥외공간시설과 강당은 대부분 개방되고 있으나 교실 등 옥내시설의 개방은 매우 저조한 것으로 나타났으며, 강당 개방은 학교에서 유료로 단체에게만 주로 개방하고 있으나 지역사회 주민은 무료로 단체나 개인에게 개방되기를 요구하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 옥외공간시설에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났으며 우선 확충·개선되어야 할 시설로는 옥외화장실, 체육기구, 외등시설, CCTV설치 등 순으로 분석되었다. 그리고 옥외공간 부대시설은 강당, 옥외화장실, 급수대, 주차장, 외등시설 순으로 개방정도가 높았으나 옥내화장실과 탈의실(샤워실), 창고 등의 개방 정도는 매우 낮게 나타났다. 넷째, 특히 옥내화장실은 방과후 야간 경비출입문의 폐쇄와 시설물 훼손 염려 때문에 개방이 매우 낮게 이루어지고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 학교 옥외공간시설의 개방 시기에 대해서는 수업활동에 지장이 없는 방과후 부터 익일 출근 전까지를 가장 선호하고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역사회 주민이 옥외공간시설을 이용하는 목적에 대해서는 걷기 와 같은 여가선용이 가장 높았으며. 옥외공간시설 이용을 꺼려하는 이유로는 외등시설의 부족으로 야간에 위험하고 불편하기 때문인 것으로 분석되었다. 일곱째, 방과후 주로 지역주민이 사용하는 옥외화장실 및 외등시설 등의 부족 시설 확충과 공공요금, 사용 후 청소 등의 관리비에 대한 비용 분담 주체에 대해서는 ‘자치단체', 자치단체 및 지역주민' 순으로 의견이 나타나고 있음을 알 수 있었다. 라서 이와 같은 분석 결과를 토대로 다음과 같은 학교 옥외공간 활용 개선방안으로 제안하였다. 첫째, 학교가 지역사회 중심시설로서 역할을 제대로 하기 위해서는 다양한 여가 프로그램의 운영과 지역사회 주민과의 협조와 유대를 강화할 필요성이 있다. 둘째, 학교 개방을 적극 유도할 수 있는 방안으로 시설물 관리 및 안전사고, 방범 등에 대한 제도적 장치의 보완과 관리비등의 예산 지원이 필요하다. 셋째, 학교 옥외공간의 부족한 시설을 적극적으로 확충, 보완하여 지역사회 주민의 여가공간으로 활용될 수 있도록 하여야 한다. 넷째, 옥외공간에 사용자를 위한 화장실이 부족하거나 없고, 건물내에 있는 옥내화장실은 학교 건물을 방과후, 휴무일, 공휴일에는 학교 경비업무를 용역업체에 위탁함으로 개방이 어려운 실정이다. 따라서 옥외화장실을 설치하거나 아니면 학교 건물내에 있는 옥내화장실을 방과후에 개방할 수 있도록 개방 존 시설을 별도로 설치해야 한다. 다섯째, 옥외공간시설을 지역사회 주민들이 이용함으로 인해서 학생들의 수업이나 옥외활동이 지장받지 않도록 지역주민들의 이용 동선을 명확히 설정할 필요가 있다. 여섯째, 옥외공간시설에 외등시설이 부족하거나, 외등시설을 가동하지 않아 지역사회 주민이 위험하고 불편함을 느끼고 있다. 따라서 부족한 외등시설 확충 및 전기료 등 재원 확보가 뒷받침이 되어야 한다. 곱째, 옥외공간내의 화장실, 외등시설 등은 주로 주민들의 편의를 위한 공공시설이므로 지방자치단체에서 설치하여야 하며 공공요금 등 관리비와 사용 후 청소 관리비 등도 지원되어야 할 것이다. 따라서 옥외공간에 화장실이나 외등시설 등의 주민편익시설을 확충하고 이를 유지·관리하기 위해서는 제도적 개선이 필요하며 기관간 협조체제가 마련되어야 한다. 본 연구는 학교시설의 지역사회 중심시설로서의 역할에 대한 이론적인 자료조사 분석과 전주시내 소재 초등학교를 대상으로 한 설문조사 결과에 의하여 수행되었다. 그러나 개별 학교 옥외공간에 대한 지역주민의 이용성을 증대시키기 위한 정책수립 및 실제적인 실행 시에는 학교가 위치한 지역사회적인 특성과 학교의 입지조건, 그리고 학교 옥내외공간의 시설배치실태 등을 고려할 필요가 있으므로 이러한 변인을 고려한 지속적인 후속연구가 진행되어야 할 것이다.
현대 도시민들은 경제적 부와, 삶의 질의 향상으로 교육·문화에 대한 욕구와 자신을 위한 여가시간을 찾으려는 의식이 증대되고 있으나, 도시에는 도시민들의 다양한 요구들을 담아낼 수 있는 옥외공간과 그 시설적인 면이 절대적으로 부족한 실정이다. 따라서 도심의 근린주구내에 있는 초등학교 옥외공간을 도시민의 여가선용 등의 공간으로 활용하는 것은 공간과 시설의 효율적 이용뿐만 아니라 지역사회의 공동체의식을 촉진 시킬 수 있다. 이에, 본 연구는 이론적 조사로 초등학교 옥외공간의 활용에 대한 지역사회와 학교의 역할, 국내외 사례를 알아보고, 지역사회를 위한 학교 옥외공간 활용에 대해 살펴봄으로서 옥외공간 개방의 방향을 제시했다. 또한 이러한 이론 조사결과를 기초로 초등학교 옥외공간에 대한 현장조사와 초등학교 교육행정가와 지역사회 주민을 대상으로 옥외공간 개방에 대한 인식과 개방실태 및 요구사항, 시설 확충 및 유지관리와 개선에 관한 설문조사를 실시한 결과 다음과 같은 점들이 분석되었다. 첫째, 지역사회 주민을 위한 초등학교시설 개방과 학교시설을 이용한 평생교육의 필요성에 대한 인식은 매우 높은 것으로 분석되었으나, 학교가 지역 중심시설로의 역할을 하고 있다는 인식은 매우 낮은 것으로 분석되었다. 둘째, 초등학교 옥외공간시설과 강당은 대부분 개방되고 있으나 교실 등 옥내시설의 개방은 매우 저조한 것으로 나타났으며, 강당 개방은 학교에서 유료로 단체에게만 주로 개방하고 있으나 지역사회 주민은 무료로 단체나 개인에게 개방되기를 요구하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 옥외공간시설에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났으며 우선 확충·개선되어야 할 시설로는 옥외화장실, 체육기구, 외등시설, CCTV설치 등 순으로 분석되었다. 그리고 옥외공간 부대시설은 강당, 옥외화장실, 급수대, 주차장, 외등시설 순으로 개방정도가 높았으나 옥내화장실과 탈의실(샤워실), 창고 등의 개방 정도는 매우 낮게 나타났다. 넷째, 특히 옥내화장실은 방과후 야간 경비출입문의 폐쇄와 시설물 훼손 염려 때문에 개방이 매우 낮게 이루어지고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 학교 옥외공간시설의 개방 시기에 대해서는 수업활동에 지장이 없는 방과후 부터 익일 출근 전까지를 가장 선호하고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역사회 주민이 옥외공간시설을 이용하는 목적에 대해서는 걷기 와 같은 여가선용이 가장 높았으며. 옥외공간시설 이용을 꺼려하는 이유로는 외등시설의 부족으로 야간에 위험하고 불편하기 때문인 것으로 분석되었다. 일곱째, 방과후 주로 지역주민이 사용하는 옥외화장실 및 외등시설 등의 부족 시설 확충과 공공요금, 사용 후 청소 등의 관리비에 대한 비용 분담 주체에 대해서는 ‘자치단체', 자치단체 및 지역주민' 순으로 의견이 나타나고 있음을 알 수 있었다. 라서 이와 같은 분석 결과를 토대로 다음과 같은 학교 옥외공간 활용 개선방안으로 제안하였다. 첫째, 학교가 지역사회 중심시설로서 역할을 제대로 하기 위해서는 다양한 여가 프로그램의 운영과 지역사회 주민과의 협조와 유대를 강화할 필요성이 있다. 둘째, 학교 개방을 적극 유도할 수 있는 방안으로 시설물 관리 및 안전사고, 방범 등에 대한 제도적 장치의 보완과 관리비등의 예산 지원이 필요하다. 셋째, 학교 옥외공간의 부족한 시설을 적극적으로 확충, 보완하여 지역사회 주민의 여가공간으로 활용될 수 있도록 하여야 한다. 넷째, 옥외공간에 사용자를 위한 화장실이 부족하거나 없고, 건물내에 있는 옥내화장실은 학교 건물을 방과후, 휴무일, 공휴일에는 학교 경비업무를 용역업체에 위탁함으로 개방이 어려운 실정이다. 따라서 옥외화장실을 설치하거나 아니면 학교 건물내에 있는 옥내화장실을 방과후에 개방할 수 있도록 개방 존 시설을 별도로 설치해야 한다. 다섯째, 옥외공간시설을 지역사회 주민들이 이용함으로 인해서 학생들의 수업이나 옥외활동이 지장받지 않도록 지역주민들의 이용 동선을 명확히 설정할 필요가 있다. 여섯째, 옥외공간시설에 외등시설이 부족하거나, 외등시설을 가동하지 않아 지역사회 주민이 위험하고 불편함을 느끼고 있다. 따라서 부족한 외등시설 확충 및 전기료 등 재원 확보가 뒷받침이 되어야 한다. 곱째, 옥외공간내의 화장실, 외등시설 등은 주로 주민들의 편의를 위한 공공시설이므로 지방자치단체에서 설치하여야 하며 공공요금 등 관리비와 사용 후 청소 관리비 등도 지원되어야 할 것이다. 따라서 옥외공간에 화장실이나 외등시설 등의 주민편익시설을 확충하고 이를 유지·관리하기 위해서는 제도적 개선이 필요하며 기관간 협조체제가 마련되어야 한다. 본 연구는 학교시설의 지역사회 중심시설로서의 역할에 대한 이론적인 자료조사 분석과 전주시내 소재 초등학교를 대상으로 한 설문조사 결과에 의하여 수행되었다. 그러나 개별 학교 옥외공간에 대한 지역주민의 이용성을 증대시키기 위한 정책수립 및 실제적인 실행 시에는 학교가 위치한 지역사회적인 특성과 학교의 입지조건, 그리고 학교 옥내외공간의 시설배치실태 등을 고려할 필요가 있으므로 이러한 변인을 고려한 지속적인 후속연구가 진행되어야 할 것이다.
Presently, urban citizens have a desire to improve their wealth and quality of life. They also want to increase their education and culture, as well as have more leisure time. But this is not possible in the city due to the lack of outdoor public space and proper management. Therefore, it would be a...
Presently, urban citizens have a desire to improve their wealth and quality of life. They also want to increase their education and culture, as well as have more leisure time. But this is not possible in the city due to the lack of outdoor public space and proper management. Therefore, it would be an effective process to use the centrally located outdoor space available in the public schools as leisure space for the public. On this idea, the original research was facilitated to provide theoretical information on the following: the role of community and school regarding the use of elementary space, the national data on similar cases and the outdoor space opening usage direction. Through the observance of this data, a possible school outdoor space usage plan was implemented. On the basis of these theoretical data, field research was also done in the form of a questionnaire to analyze the current position, requests and objections of the local community citizens. First, our research analysis showed an urgent need for the opening of elementary school space. At the same time, the analysis also showed that the centrally located elementary school space had a very low awareness level in the community. Second, the elementary outdoor space and assembly hall was indeed open, but classrooms and any indoor space was very weak in terms of usage. The usage of the assembly hall was only done so to a private group for a fee, but the data shows that local citizens want the same space to be opened free of charge to the public. Third, the satisfaction level of the outdoor space was very low. Foremost, there needs to be an expansion and improvement of outdoor space, sports equipment, outdoor lighting and CCTV. The data showed residents interest in the usage of added outdoor space, the assembly hall, the outdoor washrooms, water supply, parking lot and outdoor lighting, but did not show much interest in the indoor facilities. Fourth, the data analysis showed that one of the main reasons for the lack of space usage was due to the after school night time lockout by the security guards. The setup for the lockout and all pertaining worries associated with the lockout of the school was a main concern for the lack of space opening. Fifth, the data analysis showed that the usage of the elementary outdoor space did not conflict with the students. The period between after school and before school started the next day was a preferred opportune time residents for the usage of the space. Sixth, analysis showed that the most common reason for the usage of the elementary outdoor space was for simple leisure activities, such as walking. On a related note, the main reason why local residents declined to approach the space was due to poor outdoor lighting systems and associated night-time risks. Seventh, the after school usage of public buildings by local residents are limited due to the lack of facilitation, the charging of usage fee and lack of maintenance in general. From this evidence, the local residents show a keen interest in the creation of a self governing organization to take care of public usage and space. From this data, a few proposals are suggested: First, the elementary schools and local community must create a variety of out-reaching leisure programs to insure a strong relation and co-operation. Second, there must be a plan to maintain the elementary school space: safety regulations, damage prevention and maintenance fees. Third, steps must be taken to improve and expand the school outdoor space so that local residents can aptly use the space for leisure activities. Fourth, there must not be a case where there is a lack or no outdoor washrooms. After school and weekends/holidays, there is a low level of school operations. This is why an outdoor washroom must be installed or an indoor one made separately available to the public. Fifth, to avoid classroom disruption or affect students in a negative way, local residents must be on the same page when regarding the usage of the elementary school space. Operations must be setup so that those who use the facility do so with a clear understanding of the terms of usage. Sixth, there must not be a lack of outdoor lighting or none at all. Without proper lighting, there is danger to the public and local residents will feel the uncomfortable. To avoid this problem, there must be an expansion of proper lighting systems, and at the same time create a local body to take care of resources for expansion and maintenance of expenses. Seventh, since the usage of the outdoor space/washrooms/outdoor lights are for the convenience of the local residents, it must be self governed by locals. There must also be a carrying public feel and maintenance fee to support various maintenance fees. All outdoor space usage operations carried out should be done with the benefits of the local residents in mind, and should be adjusted systematically and effectively. The above research was conducted for the understanding of school facility as a central building in the community. The theoretical and field data was obtained using the Elementary School as a basis. Yet, to facilitate each individualized school for the local community's needs, more policies and field data must be acquired. Since each community is unique, each specialized elementary school must be analyzed for such things as location, facility, and arrangement. After finding this data, additional research must be done to arrange appropriate solutions accordingly.
Presently, urban citizens have a desire to improve their wealth and quality of life. They also want to increase their education and culture, as well as have more leisure time. But this is not possible in the city due to the lack of outdoor public space and proper management. Therefore, it would be an effective process to use the centrally located outdoor space available in the public schools as leisure space for the public. On this idea, the original research was facilitated to provide theoretical information on the following: the role of community and school regarding the use of elementary space, the national data on similar cases and the outdoor space opening usage direction. Through the observance of this data, a possible school outdoor space usage plan was implemented. On the basis of these theoretical data, field research was also done in the form of a questionnaire to analyze the current position, requests and objections of the local community citizens. First, our research analysis showed an urgent need for the opening of elementary school space. At the same time, the analysis also showed that the centrally located elementary school space had a very low awareness level in the community. Second, the elementary outdoor space and assembly hall was indeed open, but classrooms and any indoor space was very weak in terms of usage. The usage of the assembly hall was only done so to a private group for a fee, but the data shows that local citizens want the same space to be opened free of charge to the public. Third, the satisfaction level of the outdoor space was very low. Foremost, there needs to be an expansion and improvement of outdoor space, sports equipment, outdoor lighting and CCTV. The data showed residents interest in the usage of added outdoor space, the assembly hall, the outdoor washrooms, water supply, parking lot and outdoor lighting, but did not show much interest in the indoor facilities. Fourth, the data analysis showed that one of the main reasons for the lack of space usage was due to the after school night time lockout by the security guards. The setup for the lockout and all pertaining worries associated with the lockout of the school was a main concern for the lack of space opening. Fifth, the data analysis showed that the usage of the elementary outdoor space did not conflict with the students. The period between after school and before school started the next day was a preferred opportune time residents for the usage of the space. Sixth, analysis showed that the most common reason for the usage of the elementary outdoor space was for simple leisure activities, such as walking. On a related note, the main reason why local residents declined to approach the space was due to poor outdoor lighting systems and associated night-time risks. Seventh, the after school usage of public buildings by local residents are limited due to the lack of facilitation, the charging of usage fee and lack of maintenance in general. From this evidence, the local residents show a keen interest in the creation of a self governing organization to take care of public usage and space. From this data, a few proposals are suggested: First, the elementary schools and local community must create a variety of out-reaching leisure programs to insure a strong relation and co-operation. Second, there must be a plan to maintain the elementary school space: safety regulations, damage prevention and maintenance fees. Third, steps must be taken to improve and expand the school outdoor space so that local residents can aptly use the space for leisure activities. Fourth, there must not be a case where there is a lack or no outdoor washrooms. After school and weekends/holidays, there is a low level of school operations. This is why an outdoor washroom must be installed or an indoor one made separately available to the public. Fifth, to avoid classroom disruption or affect students in a negative way, local residents must be on the same page when regarding the usage of the elementary school space. Operations must be setup so that those who use the facility do so with a clear understanding of the terms of usage. Sixth, there must not be a lack of outdoor lighting or none at all. Without proper lighting, there is danger to the public and local residents will feel the uncomfortable. To avoid this problem, there must be an expansion of proper lighting systems, and at the same time create a local body to take care of resources for expansion and maintenance of expenses. Seventh, since the usage of the outdoor space/washrooms/outdoor lights are for the convenience of the local residents, it must be self governed by locals. There must also be a carrying public feel and maintenance fee to support various maintenance fees. All outdoor space usage operations carried out should be done with the benefits of the local residents in mind, and should be adjusted systematically and effectively. The above research was conducted for the understanding of school facility as a central building in the community. The theoretical and field data was obtained using the Elementary School as a basis. Yet, to facilitate each individualized school for the local community's needs, more policies and field data must be acquired. Since each community is unique, each specialized elementary school must be analyzed for such things as location, facility, and arrangement. After finding this data, additional research must be done to arrange appropriate solutions accordingly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.