본 논문은 경기도 일부지역의 초·중등학교 교사를 대상으로 학교장의 변화적 리더십 요인이 교사의 직무스트레스에 미치는 영향을 분석하여 학교교육개선을 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 수원·화성·오산시 일부지역의 초·중등학교 교사 239명을 대상으로 하였다. 설문은 변화지향적 리더십 3가지 유형(카리스마, 개별적 배려, 지적 자극)과 직무스트레스 6가지 유형(대인관계, 담당직무, 행정체제, 보상체제, 근무환경, 인정지위)의 영향력 관계를 확인하기 위해 ...
본 논문은 경기도 일부지역의 초·중등학교 교사를 대상으로 학교장의 변화적 리더십 요인이 교사의 직무스트레스에 미치는 영향을 분석하여 학교교육개선을 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 수원·화성·오산시 일부지역의 초·중등학교 교사 239명을 대상으로 하였다. 설문은 변화지향적 리더십 3가지 유형(카리스마, 개별적 배려, 지적 자극)과 직무스트레스 6가지 유형(대인관계, 담당직무, 행정체제, 보상체제, 근무환경, 인정지위)의 영향력 관계를 확인하기 위해 SPSS win 15.0 프로그램을 이용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 학교장의 변화지향적 리더십 요인중 개별적 배려의 경우 대인관계 스트레스, 담당 직무 스트레스, 행정체제 스트레스, 보상체제 스트레스, 근무환경 스트레스, 인정지위 스트레스 등에 모두 유의적인 부(-)의 영향력을 미치고 있음을 알 수 있었으며, 지적 자극의 경우 직무스트레스에 영향을 미치지는 못한다는 점을 확인할 수 있었다. 또한 카리스마의 경우 행정체제 스트레스에 정(+)의 영향력 관계가 검증되었는데, 행정체제 스트레스를 낮추기 위해서는 카리스마 리더십을 낮추는 노력이 필요함을 확인할 수 있었다. 결론적으로 교사의 직무스트레스를 감소시키기 위해 다음과 같은 학교장의 변화지향적 리더십의 개선점을 밝혀낼 수 있었다. 첫째, 학교장은 보다 높은 수준의 도덕성을 갖고 교사들을 사려 깊게 대우하며 그들의 노고를 인정하고 그들의 문제와 처지에 인간적인 관심과 애정 어린 도움을 주려는 행동이 필요하다. 둘째, 학교장의 필요 이상의 권위적인 자기도취의 경향이나 현실감의 결여, 타인에 대한 무감각은 오히려 구성원들의 직무스트레스를 유발하고 증가시킬 수 있다. 비록 타인에게 영향력을 행사하고자 하는 욕구가 강할지라도 훌륭한 의사소통 기술을 가지고 자신이 제시한 사명을 달성하게끔 구성원의 동기와 정서를 고양시키고 구성원에게 비전과 사명감, 긍지를 심어 주어 존경과 신뢰를 확보하여야 한다. 셋째, 학교장의 변화지향적 리더십 수준을 높이는 것은 교사의 직무스트레스를 감소시키는 데 매우 긍정적인 영향을 미치기 때문에 학교장의 리더십을 발전시켜야 한다. 넷째, 단위학교의 교육적 책무성 강조와 경영제의 도입으로 학교 내외적인 환경이 급속하게 변화됨에 따라 조직의 과업, 구성원들 간의 관계, 갈등, 조직 문화에 있어 상황에 적합한 학교장의 리더십을 행사할 수 있는 능력을 함양할 필요가 있다. 따라서 조직 상황을 정밀하게 진단하고 조직 구성원간의 관계에 대한 뛰어난 리더십을 형성하기 위해서는 학교장의 전문성 개발과 리더십 수준 개선을 위한 프로그램을 개발하고 현직 연수 시스템을 체계화하여 연수를 강화해야 한다. 끝으로 대부분 교사들에게 가장 많은 스트레스를 주는 요인은 과밀학급과 필요 이상의 각종 잡무와 행사이므로 이를 개선하기 위한 재정적·제도적 지원이 있어야 한다. 또한 교사의 직무 수행과정에서 겪는 스트레스의 구체적인 원인을 적극적으로 찾아내고 그 원인에 대한 문제점을 근본적으로 해결하기 위한 연구가 지속되어야 하며, 학교장의 리더십 개선 방안에 있어 학교장의 적격자 선발과정과 학교장의 전문성 신장 방안, 리더십 개선 프로그램을 제도화하는 정책에 대해 세밀하게 후속 연구를 진행할 필요가 있다.
본 논문은 경기도 일부지역의 초·중등학교 교사를 대상으로 학교장의 변화적 리더십 요인이 교사의 직무스트레스에 미치는 영향을 분석하여 학교교육개선을 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 수원·화성·오산시 일부지역의 초·중등학교 교사 239명을 대상으로 하였다. 설문은 변화지향적 리더십 3가지 유형(카리스마, 개별적 배려, 지적 자극)과 직무스트레스 6가지 유형(대인관계, 담당직무, 행정체제, 보상체제, 근무환경, 인정지위)의 영향력 관계를 확인하기 위해 SPSS win 15.0 프로그램을 이용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 학교장의 변화지향적 리더십 요인중 개별적 배려의 경우 대인관계 스트레스, 담당 직무 스트레스, 행정체제 스트레스, 보상체제 스트레스, 근무환경 스트레스, 인정지위 스트레스 등에 모두 유의적인 부(-)의 영향력을 미치고 있음을 알 수 있었으며, 지적 자극의 경우 직무스트레스에 영향을 미치지는 못한다는 점을 확인할 수 있었다. 또한 카리스마의 경우 행정체제 스트레스에 정(+)의 영향력 관계가 검증되었는데, 행정체제 스트레스를 낮추기 위해서는 카리스마 리더십을 낮추는 노력이 필요함을 확인할 수 있었다. 결론적으로 교사의 직무스트레스를 감소시키기 위해 다음과 같은 학교장의 변화지향적 리더십의 개선점을 밝혀낼 수 있었다. 첫째, 학교장은 보다 높은 수준의 도덕성을 갖고 교사들을 사려 깊게 대우하며 그들의 노고를 인정하고 그들의 문제와 처지에 인간적인 관심과 애정 어린 도움을 주려는 행동이 필요하다. 둘째, 학교장의 필요 이상의 권위적인 자기도취의 경향이나 현실감의 결여, 타인에 대한 무감각은 오히려 구성원들의 직무스트레스를 유발하고 증가시킬 수 있다. 비록 타인에게 영향력을 행사하고자 하는 욕구가 강할지라도 훌륭한 의사소통 기술을 가지고 자신이 제시한 사명을 달성하게끔 구성원의 동기와 정서를 고양시키고 구성원에게 비전과 사명감, 긍지를 심어 주어 존경과 신뢰를 확보하여야 한다. 셋째, 학교장의 변화지향적 리더십 수준을 높이는 것은 교사의 직무스트레스를 감소시키는 데 매우 긍정적인 영향을 미치기 때문에 학교장의 리더십을 발전시켜야 한다. 넷째, 단위학교의 교육적 책무성 강조와 경영제의 도입으로 학교 내외적인 환경이 급속하게 변화됨에 따라 조직의 과업, 구성원들 간의 관계, 갈등, 조직 문화에 있어 상황에 적합한 학교장의 리더십을 행사할 수 있는 능력을 함양할 필요가 있다. 따라서 조직 상황을 정밀하게 진단하고 조직 구성원간의 관계에 대한 뛰어난 리더십을 형성하기 위해서는 학교장의 전문성 개발과 리더십 수준 개선을 위한 프로그램을 개발하고 현직 연수 시스템을 체계화하여 연수를 강화해야 한다. 끝으로 대부분 교사들에게 가장 많은 스트레스를 주는 요인은 과밀학급과 필요 이상의 각종 잡무와 행사이므로 이를 개선하기 위한 재정적·제도적 지원이 있어야 한다. 또한 교사의 직무 수행과정에서 겪는 스트레스의 구체적인 원인을 적극적으로 찾아내고 그 원인에 대한 문제점을 근본적으로 해결하기 위한 연구가 지속되어야 하며, 학교장의 리더십 개선 방안에 있어 학교장의 적격자 선발과정과 학교장의 전문성 신장 방안, 리더십 개선 프로그램을 제도화하는 정책에 대해 세밀하게 후속 연구를 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study was to analysis a job stress about a principal's transformational leadership that researched on elementary and middle school teacher in part of Gyung-gi province. Because of the principal's management skills display educational guidance by unity of the members of the organi...
The purpose of this study was to analysis a job stress about a principal's transformational leadership that researched on elementary and middle school teacher in part of Gyung-gi province. Because of the principal's management skills display educational guidance by unity of the members of the organization and the dynamics of business promotion that analysis teacher's job stress, the cause of exhausted, to interpret the point of view, study, countermeasure and consider the leading research. By comparison with the survey 'Do we have any sense of awareness and behavior about effect principal's transformational leadership to job stress', analysis principal's transformational leadership' sub-parameter influence to job stress' sub-parameter. Also I present suggestion for improvement principal's transformational leadership. To solve this research problem, through a survey of 239 elementary school teachers in the part of Su-won city , Hwa-sung city and O-san city, statistical analysis was conducted. 25-questions on the survey was divided into 20-question survey about transformational leadership and 25-question survey about job stress. In this study the Cronbach's a coefficient of internal consistency for the total score was over .80, it was relatively fine. Determine the relationship between The results of the verification of reliability and validity analysis confirmed 3 kinds of types of transformational leadership and 6 kinds of types of job stress are affected by operated 6 times multiple regression analysis. As a result of analysis, transformational leadership of the principal factors for consideration of the individual give a bad influence by stress interpersonal relationships, function of the job stress, administrative system of stress, compensation system of stress, working environment of stress, The status of stress etc. The intellectual stimulation that can't affect job stress were able to determine. besides charisma affects the stress of the administrative system was verified. To reduce the stress of the administrative system, charismatic leadership is needed to reduce. In conclusion, the teacher reducing the stress of the job in order to find out the following principal's transformational leadership improvements that are needed. First, the principal must have a high level of morality and considerate teachers, admit that their efforts and also need to help them, and pay attention to the teacher's problems and situations. Second, principal' authority of the tendency of self-absorption; more than necessary, lack of realism and hard-boiled for others causes and increase members job stress. Even if the desire of influence to others is strong, has great communication skills, increase members motivation and emotion to achieve their proposed goals, secure the respect and trust by given the pride, vision and mission to members. Third, develop the leadership of the principal cause increasing the level of transformational leadership of the principal has positive affect to reduce teachers job stress. Fourth, according to the rapid changes both inside and outside the school environment by highlighted the school's educational responsibility and introduction of management, the principal need to have ability to show leadership in the tasks of the organization, the relationship between members, conflict, tissue culture. To accurately diagnose the situation of the organization and in order to form an excellent leadership about relationship between members of the organization, develop the program that exploit principal's expertise and strengthen training by organizing the current training system. Finally, most teachers receive the stress factors that an overcrowded class and work and event more than it needed. In order to improve these problems must have the financial and institutional support. In addition, in the process of going through the stress of a teacher's job to find the cause of the concrete. The reason for the research to resolve fundamental issues should be continued. For leadership of the principal ways to improve, it is necessary to proceed with detailed follow-up study ; as the principal recruiting the right people, extension expertise of the principal and a program to improve the learning of leadership.
The purpose of this study was to analysis a job stress about a principal's transformational leadership that researched on elementary and middle school teacher in part of Gyung-gi province. Because of the principal's management skills display educational guidance by unity of the members of the organization and the dynamics of business promotion that analysis teacher's job stress, the cause of exhausted, to interpret the point of view, study, countermeasure and consider the leading research. By comparison with the survey 'Do we have any sense of awareness and behavior about effect principal's transformational leadership to job stress', analysis principal's transformational leadership' sub-parameter influence to job stress' sub-parameter. Also I present suggestion for improvement principal's transformational leadership. To solve this research problem, through a survey of 239 elementary school teachers in the part of Su-won city , Hwa-sung city and O-san city, statistical analysis was conducted. 25-questions on the survey was divided into 20-question survey about transformational leadership and 25-question survey about job stress. In this study the Cronbach's a coefficient of internal consistency for the total score was over .80, it was relatively fine. Determine the relationship between The results of the verification of reliability and validity analysis confirmed 3 kinds of types of transformational leadership and 6 kinds of types of job stress are affected by operated 6 times multiple regression analysis. As a result of analysis, transformational leadership of the principal factors for consideration of the individual give a bad influence by stress interpersonal relationships, function of the job stress, administrative system of stress, compensation system of stress, working environment of stress, The status of stress etc. The intellectual stimulation that can't affect job stress were able to determine. besides charisma affects the stress of the administrative system was verified. To reduce the stress of the administrative system, charismatic leadership is needed to reduce. In conclusion, the teacher reducing the stress of the job in order to find out the following principal's transformational leadership improvements that are needed. First, the principal must have a high level of morality and considerate teachers, admit that their efforts and also need to help them, and pay attention to the teacher's problems and situations. Second, principal' authority of the tendency of self-absorption; more than necessary, lack of realism and hard-boiled for others causes and increase members job stress. Even if the desire of influence to others is strong, has great communication skills, increase members motivation and emotion to achieve their proposed goals, secure the respect and trust by given the pride, vision and mission to members. Third, develop the leadership of the principal cause increasing the level of transformational leadership of the principal has positive affect to reduce teachers job stress. Fourth, according to the rapid changes both inside and outside the school environment by highlighted the school's educational responsibility and introduction of management, the principal need to have ability to show leadership in the tasks of the organization, the relationship between members, conflict, tissue culture. To accurately diagnose the situation of the organization and in order to form an excellent leadership about relationship between members of the organization, develop the program that exploit principal's expertise and strengthen training by organizing the current training system. Finally, most teachers receive the stress factors that an overcrowded class and work and event more than it needed. In order to improve these problems must have the financial and institutional support. In addition, in the process of going through the stress of a teacher's job to find the cause of the concrete. The reason for the research to resolve fundamental issues should be continued. For leadership of the principal ways to improve, it is necessary to proceed with detailed follow-up study ; as the principal recruiting the right people, extension expertise of the principal and a program to improve the learning of leadership.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.