본 연구의 목적은 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 조사 분석하고, 이를 바탕으로 문제점을 도출하여 문제점을 해결하기 위한 방안을 제시함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하는 것이다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음과 같은 세부 목표를 설정하였다. 첫째, 교육행정리더십에 대한 선행연구의 검토를 통하여 교육행정리더십에 대한 이론적 토대를 마련하였다. 둘째, 중등학교장과 교사를 대상으로 설문조사를 통하여 교육행정리더십에 대한 인식의 실태를 분석하였다. 셋째, 면접조사와 중등교육협의회 의 회의 내용과 개인적 체험을 통한 심층면담 조사를 실시하고 분석하였다. 넷째, 분석결과로 도출된 문제점을 해결함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하였다. 본 연구의 범위는 교육행정리더십의 주체를 중등학교장으로 제한하였다. 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 분석하기 위하여 설문조사와 심층면담 조사를 실시하였다. 설문조사대상은 대구시와 경상북도의 중등학교장과 중등학교 교사로 제한하였다. 면접조사의 대상도 경상북도 전현직 중등학교장 중에서 선정하여 실시하였다. 본 연구에서 사용된 연구방법은 우선, 문헌조사를 중심으로 교육행정리더십의 개념정의와 교육행정리더십의 역할과 중요성에 대한 기존의 논의를 검토하고 새롭게 요구되는 역할과 직무를 조사하였다. 교육행정리더십의 실태분석을 위한 설문조사는 대구·경북지역에 근무하는 학교장 550명과 교사 500명을 대상으로 실시하였다. 중등학교장 교육행정리더십에 대한 학교장과 교사의 인식차이를 알아보기 위한 설문지의 구성은 학교행정에 대한 인식과 교육행정리더십 현황에 대한 문항으로 되어있다. 활용된 분석기법으로는 인구통계학적 변인을 조사하고 문항별로 ...
본 연구의 목적은 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 조사 분석하고, 이를 바탕으로 문제점을 도출하여 문제점을 해결하기 위한 방안을 제시함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하는 것이다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음과 같은 세부 목표를 설정하였다. 첫째, 교육행정리더십에 대한 선행연구의 검토를 통하여 교육행정리더십에 대한 이론적 토대를 마련하였다. 둘째, 중등학교장과 교사를 대상으로 설문조사를 통하여 교육행정리더십에 대한 인식의 실태를 분석하였다. 셋째, 면접조사와 중등교육협의회 의 회의 내용과 개인적 체험을 통한 심층면담 조사를 실시하고 분석하였다. 넷째, 분석결과로 도출된 문제점을 해결함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하였다. 본 연구의 범위는 교육행정리더십의 주체를 중등학교장으로 제한하였다. 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 분석하기 위하여 설문조사와 심층면담 조사를 실시하였다. 설문조사대상은 대구시와 경상북도의 중등학교장과 중등학교 교사로 제한하였다. 면접조사의 대상도 경상북도 전현직 중등학교장 중에서 선정하여 실시하였다. 본 연구에서 사용된 연구방법은 우선, 문헌조사를 중심으로 교육행정리더십의 개념정의와 교육행정리더십의 역할과 중요성에 대한 기존의 논의를 검토하고 새롭게 요구되는 역할과 직무를 조사하였다. 교육행정리더십의 실태분석을 위한 설문조사는 대구·경북지역에 근무하는 학교장 550명과 교사 500명을 대상으로 실시하였다. 중등학교장 교육행정리더십에 대한 학교장과 교사의 인식차이를 알아보기 위한 설문지의 구성은 학교행정에 대한 인식과 교육행정리더십 현황에 대한 문항으로 되어있다. 활용된 분석기법으로는 인구통계학적 변인을 조사하고 문항별로 빈도분석과 교차분석과 독립표본 T-test를 사용하였다. 심층면담 조사 중에서 면접조사는 경험이 풍부한 전 현직 경북지역 중등학교장에게 전화면접 또는 인터뷰를 통하여 실시하였다. 또한 2004년부터 2007년까지 3년간의 김천중등교육협의회의 회의 내용 분석을 통한 사례연구조사를 실시하였다. 실태분석을 통하여 도출된 문제점을 중심으로 교육행정리더십의 개선방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 갈등조정자로서의 역할이 교육행정리더십의 향상을 위한 선결과제로 나타났다. 민주적 학생 생활지도와 건전한 학교 축제문화를 정착시켜서 학생의 불만과 갈등을 해소하여야 한다. 또한 수업시수 배정과 담당 업무배정을 연계하여 교사간의 갈등을 해소하고 특별임무를 담당하는 전략적 팀을 구성하여 임무를 부여하는 것이 바람직하다. 그리고 동창과 주민과의 갈등을 해소하기 위한 대외관계능력이 요구된다. 지역주민과 동창의 자원을 활용하면 학교발전에 큰 도움이 되므로 학교행사에 동참케 하거나 좋은 소식을 홍보하여 긴밀한 관계를 유지하여야 한다. 둘째, 민주적 의사결정을 통한 교육행정리더십의 개선을 위하여 기획회의의 효율화와 학년협의회와 교과협의회의 내실화와 교무화의와 학교운영위원회의 활성화가 요구된다. 또한 연찬회를 통하여 학교발전에 관한 비전을 공유하고 학교행정 정책의 입안에 동참케 한다. 셋째, 행정업무의 혁신을 통한 교육행정리더십의 개선은 결재방법의 간소화가 요구된다. 권한위임을 통한 하급자의 책무성 강화와 리더십 신장을 기할 수 있다. 자원확보를 위한 지방자치단체 및 지역 유관 기관과의 대외 관계를 잘 수립할 필요가 있다. 교육청의 예산에만 의지하지 말고 다원화 된 자원발굴을 위해 노력하여야 한다. 아울러 외국학교와의 자매결연을 통해서 체험학습의 효과를 증진할 수 있다. 넷째, 수업장학자로서의 교육행정리더십의 개선방안으로는 자율장학의 활성화 방안을 제시하였고 평가관리의 개선을 통한 수업의 질 향상방안을 제시하였다.
본 연구의 목적은 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 조사 분석하고, 이를 바탕으로 문제점을 도출하여 문제점을 해결하기 위한 방안을 제시함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하는 것이다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음과 같은 세부 목표를 설정하였다. 첫째, 교육행정리더십에 대한 선행연구의 검토를 통하여 교육행정리더십에 대한 이론적 토대를 마련하였다. 둘째, 중등학교장과 교사를 대상으로 설문조사를 통하여 교육행정리더십에 대한 인식의 실태를 분석하였다. 셋째, 면접조사와 중등교육협의회 의 회의 내용과 개인적 체험을 통한 심층면담 조사를 실시하고 분석하였다. 넷째, 분석결과로 도출된 문제점을 해결함으로써 중등학교장 교육행정리더십의 개선방안을 제시하였다. 본 연구의 범위는 교육행정리더십의 주체를 중등학교장으로 제한하였다. 중등학교장 교육행정리더십의 실태를 분석하기 위하여 설문조사와 심층면담 조사를 실시하였다. 설문조사대상은 대구시와 경상북도의 중등학교장과 중등학교 교사로 제한하였다. 면접조사의 대상도 경상북도 전현직 중등학교장 중에서 선정하여 실시하였다. 본 연구에서 사용된 연구방법은 우선, 문헌조사를 중심으로 교육행정리더십의 개념정의와 교육행정리더십의 역할과 중요성에 대한 기존의 논의를 검토하고 새롭게 요구되는 역할과 직무를 조사하였다. 교육행정리더십의 실태분석을 위한 설문조사는 대구·경북지역에 근무하는 학교장 550명과 교사 500명을 대상으로 실시하였다. 중등학교장 교육행정리더십에 대한 학교장과 교사의 인식차이를 알아보기 위한 설문지의 구성은 학교행정에 대한 인식과 교육행정리더십 현황에 대한 문항으로 되어있다. 활용된 분석기법으로는 인구통계학적 변인을 조사하고 문항별로 빈도분석과 교차분석과 독립표본 T-test를 사용하였다. 심층면담 조사 중에서 면접조사는 경험이 풍부한 전 현직 경북지역 중등학교장에게 전화면접 또는 인터뷰를 통하여 실시하였다. 또한 2004년부터 2007년까지 3년간의 김천중등교육협의회의 회의 내용 분석을 통한 사례연구조사를 실시하였다. 실태분석을 통하여 도출된 문제점을 중심으로 교육행정리더십의 개선방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 갈등조정자로서의 역할이 교육행정리더십의 향상을 위한 선결과제로 나타났다. 민주적 학생 생활지도와 건전한 학교 축제문화를 정착시켜서 학생의 불만과 갈등을 해소하여야 한다. 또한 수업시수 배정과 담당 업무배정을 연계하여 교사간의 갈등을 해소하고 특별임무를 담당하는 전략적 팀을 구성하여 임무를 부여하는 것이 바람직하다. 그리고 동창과 주민과의 갈등을 해소하기 위한 대외관계능력이 요구된다. 지역주민과 동창의 자원을 활용하면 학교발전에 큰 도움이 되므로 학교행사에 동참케 하거나 좋은 소식을 홍보하여 긴밀한 관계를 유지하여야 한다. 둘째, 민주적 의사결정을 통한 교육행정리더십의 개선을 위하여 기획회의의 효율화와 학년협의회와 교과협의회의 내실화와 교무화의와 학교운영위원회의 활성화가 요구된다. 또한 연찬회를 통하여 학교발전에 관한 비전을 공유하고 학교행정 정책의 입안에 동참케 한다. 셋째, 행정업무의 혁신을 통한 교육행정리더십의 개선은 결재방법의 간소화가 요구된다. 권한위임을 통한 하급자의 책무성 강화와 리더십 신장을 기할 수 있다. 자원확보를 위한 지방자치단체 및 지역 유관 기관과의 대외 관계를 잘 수립할 필요가 있다. 교육청의 예산에만 의지하지 말고 다원화 된 자원발굴을 위해 노력하여야 한다. 아울러 외국학교와의 자매결연을 통해서 체험학습의 효과를 증진할 수 있다. 넷째, 수업장학자로서의 교육행정리더십의 개선방안으로는 자율장학의 활성화 방안을 제시하였고 평가관리의 개선을 통한 수업의 질 향상방안을 제시하였다.
This dissertation is to analyze on actual conditions and improvements for educational administrative leadership in Korean secondary school principals focusing on the improvements of the administrative leadership in school. To achieve this main research objective, this thesis laid out some sub-object...
This dissertation is to analyze on actual conditions and improvements for educational administrative leadership in Korean secondary school principals focusing on the improvements of the administrative leadership in school. To achieve this main research objective, this thesis laid out some sub-objectives; first, the foundation for the leadership in educational administrative leadership has reviewed through some investigations into the long-term research. Second, a survey to school principals and teachers has found that there are some differences between their leadership recognitions on educational administration. Third, to carry out and to analyze some characteristics of school leadership conditions and requisites, some research methods were employed as intensive telephone and face interviews, case studies on the secondary education's conferences and researches through the story of my personal experiences. And fourth, based on those findings, this paper suggested some ways of improving administrative leadership in the secondary school principals. To limit out the research boundary, this research focused on the secondary school principals cohorts and school teachers counterpart, namely followers. A questionnaire survey as well as an empirical research were conducted to analyze the actual conditions of school principals' leadership. Five hundred and fifty principals and five hundred school teachers in both Gyeungbuk province and Daegu metropolitan city responded to this survey. In addition, this research did intensive interviews with many principals who has worked or had worked in this area. To get more informations on the school principals' leadership, I defined the concept and semantics of leadership in the secondary school. In plus, I tried to find out a major role and duty that are newly needed as a school leader. And to figure out major differences between principals' and teachers' perceptions on the principals' leadership, the questionnaire consisted some items related to each group's recognition gap about school administration and contingency of his or her leadership role. To investigate the changing aspects of demography in the designated area, I did the comparative analysis to each question following frequency and chi-square analyses of each answer and making proper use of dependent T-test for the two groups. Telephone and personal interviews were carried out to the former and present principals in Gyeungbuk province who had involved abundant experiences in their schools. Besides, I conducted my research based on my school experience and secondary education conferences when I served the school principal for three years(2004~2007) at Gimcheon high school. The improvement of the leadership in education adminstration centered on the revealed problems from the investigation of the actual condition is following; first, the role of troubleshooter is the first consideration for improvement of school leadership. Actually the principals should get rid of followers' complaints and conflicts by settling down school's teaching culture and guiding school life with democratic. Also, the principals should remove conflicts among co-teachers by assigning total class time and individual business of each teacher in school days as fair as. And it is considered desirable that the principals make up a strategical team which is responsible for special missions and impose some responsibilities. To relieve conflicts between school alumni and residents, an external relation is required. Because resources on alumni and residents can help school development, the principals should make them take part in the schools events and realize schools' good news to get along with each other. Second, for improving educational administrative leadership through democratic decision making, some techniques are required as effectiveness of planning conferences, efficiency of meeting for same grades and same subjects' teachers, revitalization of the teachers' conference, and steering committee organization and management. Also, the principals should share visions of school development and make them together in making school policy through effective communications. Third, the improvement of school leadership through a reform movement of administrative tasks requires the simplification of how to get approvals. In other words, commitments of authorities can reinforce the obligation and achieve the development of this sort of leadership. The principals need to establish external relations with a local autonomous entity and local associations well. That, the principals must not rely on the budgets of the office of education, but try to find diverse school resources. Furthermore, the principals can improve the effectiveness of school trips through the establishment of sister-school relationships with some foreign countries. And finally, the improvement of school administrative leadership as a class inspector includes the activation of self-controled class-inspections and advancement of quality of classes through the development of evaluation management to school teachers and administrations.
This dissertation is to analyze on actual conditions and improvements for educational administrative leadership in Korean secondary school principals focusing on the improvements of the administrative leadership in school. To achieve this main research objective, this thesis laid out some sub-objectives; first, the foundation for the leadership in educational administrative leadership has reviewed through some investigations into the long-term research. Second, a survey to school principals and teachers has found that there are some differences between their leadership recognitions on educational administration. Third, to carry out and to analyze some characteristics of school leadership conditions and requisites, some research methods were employed as intensive telephone and face interviews, case studies on the secondary education's conferences and researches through the story of my personal experiences. And fourth, based on those findings, this paper suggested some ways of improving administrative leadership in the secondary school principals. To limit out the research boundary, this research focused on the secondary school principals cohorts and school teachers counterpart, namely followers. A questionnaire survey as well as an empirical research were conducted to analyze the actual conditions of school principals' leadership. Five hundred and fifty principals and five hundred school teachers in both Gyeungbuk province and Daegu metropolitan city responded to this survey. In addition, this research did intensive interviews with many principals who has worked or had worked in this area. To get more informations on the school principals' leadership, I defined the concept and semantics of leadership in the secondary school. In plus, I tried to find out a major role and duty that are newly needed as a school leader. And to figure out major differences between principals' and teachers' perceptions on the principals' leadership, the questionnaire consisted some items related to each group's recognition gap about school administration and contingency of his or her leadership role. To investigate the changing aspects of demography in the designated area, I did the comparative analysis to each question following frequency and chi-square analyses of each answer and making proper use of dependent T-test for the two groups. Telephone and personal interviews were carried out to the former and present principals in Gyeungbuk province who had involved abundant experiences in their schools. Besides, I conducted my research based on my school experience and secondary education conferences when I served the school principal for three years(2004~2007) at Gimcheon high school. The improvement of the leadership in education adminstration centered on the revealed problems from the investigation of the actual condition is following; first, the role of troubleshooter is the first consideration for improvement of school leadership. Actually the principals should get rid of followers' complaints and conflicts by settling down school's teaching culture and guiding school life with democratic. Also, the principals should remove conflicts among co-teachers by assigning total class time and individual business of each teacher in school days as fair as. And it is considered desirable that the principals make up a strategical team which is responsible for special missions and impose some responsibilities. To relieve conflicts between school alumni and residents, an external relation is required. Because resources on alumni and residents can help school development, the principals should make them take part in the schools events and realize schools' good news to get along with each other. Second, for improving educational administrative leadership through democratic decision making, some techniques are required as effectiveness of planning conferences, efficiency of meeting for same grades and same subjects' teachers, revitalization of the teachers' conference, and steering committee organization and management. Also, the principals should share visions of school development and make them together in making school policy through effective communications. Third, the improvement of school leadership through a reform movement of administrative tasks requires the simplification of how to get approvals. In other words, commitments of authorities can reinforce the obligation and achieve the development of this sort of leadership. The principals need to establish external relations with a local autonomous entity and local associations well. That, the principals must not rely on the budgets of the office of education, but try to find diverse school resources. Furthermore, the principals can improve the effectiveness of school trips through the establishment of sister-school relationships with some foreign countries. And finally, the improvement of school administrative leadership as a class inspector includes the activation of self-controled class-inspections and advancement of quality of classes through the development of evaluation management to school teachers and administrations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.