학교장의 리더십 효율성, 리더-구성원 교환관계의 질 및 직무만족의 관계 The Relationship between Principal’s Leadership Efficiency, Quality of Leader-Member Exchange and Job Satisfaction원문보기
이 연구의 목적은 학교장의 리더십 효율성과 리더-구성원 교환관계의 질이 교사의 직무 만족에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 있다. 연구 대상자는 울산광역시에 위치한 8곳의 초등학교에 근무하는 교사 236명(남 36명, 여 200명)이다. 측정 도구로는 이태규(2005)의 학교장 리더십 유형 척도, 고영섭(2000), 나윤표(2001), 김옥숙(2004) 등이 사용한 직무 만족도 척도, 김은명(2008)의 LMX 질 척도를 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교장의 리더십 유형별로 리더-구성원 ...
이 연구의 목적은 학교장의 리더십 효율성과 리더-구성원 교환관계의 질이 교사의 직무 만족에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 있다. 연구 대상자는 울산광역시에 위치한 8곳의 초등학교에 근무하는 교사 236명(남 36명, 여 200명)이다. 측정 도구로는 이태규(2005)의 학교장 리더십 유형 척도, 고영섭(2000), 나윤표(2001), 김옥숙(2004) 등이 사용한 직무 만족도 척도, 김은명(2008)의 LMX 질 척도를 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교장의 리더십 유형별로 리더-구성원 교환관계의 질에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하는 경우가 학교장의 리더십을 비효율형으로 지각하는 경우에 비해 리더-구성원 교환관계의 질이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 리더-구성원 교환관계의 질이 직무만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교장과 교사 간의 교환관계의 질이 높다고 지각하는 교사들이 학교장과 교사 간의 교환관계의 질이 낮다고 지각하는 교사들에 비해 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학교장의 리더십 유형에 따라 직무만족도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하는 교사들이 학교장의 리더십을 비효율형으로 지각하는 교사들에 비해 직무만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 종합해 보면, 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하고, LMX의 질을 높게 지각할수록 교사의 직무 만족도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 학교장은 학교 현장에서 학교조직의 효과성이나 학교조직의 질 개선을 위해 효율형 리더십을 발휘해야 한다. 또한 교사들이 학교장과의 적극적인 의사소통을 통해 민주적인 분위기 속에서 직무에 몰두할 때 교육의 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 학교장의 리더십 효율성과 리더-구성원 교환관계의 질이 교사의 직무 만족에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 있다. 연구 대상자는 울산광역시에 위치한 8곳의 초등학교에 근무하는 교사 236명(남 36명, 여 200명)이다. 측정 도구로는 이태규(2005)의 학교장 리더십 유형 척도, 고영섭(2000), 나윤표(2001), 김옥숙(2004) 등이 사용한 직무 만족도 척도, 김은명(2008)의 LMX 질 척도를 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교장의 리더십 유형별로 리더-구성원 교환관계의 질에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하는 경우가 학교장의 리더십을 비효율형으로 지각하는 경우에 비해 리더-구성원 교환관계의 질이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 리더-구성원 교환관계의 질이 직무만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교장과 교사 간의 교환관계의 질이 높다고 지각하는 교사들이 학교장과 교사 간의 교환관계의 질이 낮다고 지각하는 교사들에 비해 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학교장의 리더십 유형에 따라 직무만족도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하는 교사들이 학교장의 리더십을 비효율형으로 지각하는 교사들에 비해 직무만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 종합해 보면, 학교장의 리더십을 효율형으로 지각하고, LMX의 질을 높게 지각할수록 교사의 직무 만족도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 학교장은 학교 현장에서 학교조직의 효과성이나 학교조직의 질 개선을 위해 효율형 리더십을 발휘해야 한다. 또한 교사들이 학교장과의 적극적인 의사소통을 통해 민주적인 분위기 속에서 직무에 몰두할 때 교육의 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the relationship between principal's leadership efficiency, quality of leader-member exchange and teachers' job satisfaction. Participants were 236(male 36 and famale 200) teachers who work at the eight elementary school in Ulsan mertopolitan city. The scales...
The purpose of this study was to examine the relationship between principal's leadership efficiency, quality of leader-member exchange and teachers' job satisfaction. Participants were 236(male 36 and famale 200) teachers who work at the eight elementary school in Ulsan mertopolitan city. The scales used in the study were Lee(2005)' principal's leadership efficiency scale and Kim(2004)'s job satisfaction scale and Kim(2008)'s LMX scale. the results of the study were as follows. Firstly, there were significant differences in the quality of leader-member exchange according to the principal's leadership efficiency. That is, when teachers perceive the leadership type of their principal ad efficient leadership than when teachers perceive the leadership type of their principal with inefiicient leadership, the quality of leader-member exchange became higher. Secondly, there were singnificant differences in job satisfaction of teachers according to the quality of leader-member exchange. Teachers who had high quality of leader-member exhange showed higher job satisfaction. Thirdly, there were significant differednces in job satisfaction according to the principal's leadership efficiency. That is, teacher who perceive their principal's leadership as efficient type showed higher degree of job satisfaction than those who perceive as inefficient type. Implications and limitations of the study were discussed.
The purpose of this study was to examine the relationship between principal's leadership efficiency, quality of leader-member exchange and teachers' job satisfaction. Participants were 236(male 36 and famale 200) teachers who work at the eight elementary school in Ulsan mertopolitan city. The scales used in the study were Lee(2005)' principal's leadership efficiency scale and Kim(2004)'s job satisfaction scale and Kim(2008)'s LMX scale. the results of the study were as follows. Firstly, there were significant differences in the quality of leader-member exchange according to the principal's leadership efficiency. That is, when teachers perceive the leadership type of their principal ad efficient leadership than when teachers perceive the leadership type of their principal with inefiicient leadership, the quality of leader-member exchange became higher. Secondly, there were singnificant differences in job satisfaction of teachers according to the quality of leader-member exchange. Teachers who had high quality of leader-member exhange showed higher job satisfaction. Thirdly, there were significant differednces in job satisfaction according to the principal's leadership efficiency. That is, teacher who perceive their principal's leadership as efficient type showed higher degree of job satisfaction than those who perceive as inefficient type. Implications and limitations of the study were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.