본 연구는 한국전통음식의 연령별 인지도 및 기호도를 알아보기 위해 부산에 거주하는 초, 중, 고등학생과 20대 이상의 일반시민 1,148명을 대상으로 2008년 1월 2일부터 3월31일까지 설문지를 이용하여 수집한 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 연구내용에 따라 단순 기술통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차)와 SPSS 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 연구내용에 따라 단순 기술통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차)와 교차분석, 분산분석(ANOVA)등을 실시하여 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 조사대상자의 연령별 성비는 남자가 49.4%, 여자는 50.6%이었으며, 초등학생 남자는 54.6%, 여자는 45.4%였으며, 20-30대 남자는 39.4%, 여자는 60.6%로 조사되었다. 가족별 형태는 핵가족 82.6%로 가장 많았고, 종교별로는 기독교33.4%가 가장 많았으며, 불교 30.1%. 천주교 5.3% 순으로 나타났다. 주거별 형태는 아파트 61.8%, 단독주택 20.1% 순으로 응답하였다. 조사대상자의 월평균 가계수입은 200~299만원 32.0%, 300-399만원 25.0% 순으로 조사되었다. 2. 전통음식이란 무엇이라고 생각하는지 각 연령별로 조사하여 분석한 결과는 모든 연령층에서 ‘우리 전통문화와 함께 발전 시켜온 한국의 요리’를 가장 많이 응답하였고, 다음으로 초등학생, 중학생, 고등학생은 ‘각 지방의 특산물을 이용한 항토음식’이라고 응답하였으나, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘현재 우리가 일상적으로 쉽게 먹을 수 있는 요리’라고 응답하여 연령별 차이를 보였다. 전통음식에 대한 관심은 모든 연령층에서 ‘보통이다’, ‘약간 관심있다’ 순으로 전통음식에 대해 관심을 가지고 있는 것으로 조사되었다. 전통음식에 대해 관심을 갖고 있다면 그 계기는 모든 연령층에서 ‘매스컴을 통해서’라고 가장 많은 응답을 나타내었다. 초등학생, 중학생, 고등학생, 20-30대에서는 ‘학교교육’을 두 번째로 많은 응답을 보였지만, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘가정교육’을 두 번째로 응답하여 그룹별 차이를 나타내었다. 3. 전통음식을 계승, 발전시키는 것에 대해 모든 연령층에서 긍정적이었으며, 전통식품을 계승·발전시켜야 하는 이유는 연령별 초, 중, 고등학생에서는 ‘우리음식을 세계화시키기 위하여’를 가장 많이 응답하였고, 40-50대, 60대 이상의 연령층에서는 ‘한국인의 식성에 가장 잘 맞으므로’를 가장 많이 응답하였으며, 20-30대 연령층에서는 ‘조상대대로 내려오는 미풍양속이므로’를 가장 많이 응답하여 연령별 유의적인 차이를 보였다. 전통음식의 계승, 발전 시 중점사항으로는 모든 연령층에서 ‘대중매체를 통한 홍보’라고 가장 많은 응답을 나타내었다. 다음으로는 ‘가정교육’을 초등학생, 중학생, 20-30대에서 응답하였으며, 고등학생, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘전통음식의 가공식품화’로 응답하였다. 4. 전통음식의 음식류별 기호도는 모든 연령층에서 면류(3.98), 떡류(3.92), 김치류(3.88), 구이류(3.87)순으로 기호도가 높았으며, 젓류(3.24), 회류(3.39), 채류(3.40), 죽류(3.42), 전류(3.47)순으로 기호도가 낮았다. 밥류의 기호도는 비빔밥, 흰밥, 콩나물밥 순으로 기호도가 높았고, 흰밥은 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상에서 유의적인 차이를 보였고 초, 중, 고등학생 그룹에서 기호도가 더 높았다. 죽류의 기호도는 전복죽, 호박죽, 검은깨죽 순으로 기호도가 높았으며, 흰죽은 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상의 그룹에서 유의적인 차이를 보였으며, 초, 중, 고등학생 그룹에서 기호도가 더 높았다. 면류의 기호도는 냉면, 칼국수 순으로 기호도가 높았으며, 면류는 모든 음식류 중 기호도가 높아 모든 연령층에서 대체로 선호하였다. 떡류의 기호도는 송편, 인절미, 경단, 백설기 순으로 기호도가 높았다. 송편의 기호도는 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상의 그룹 간의 유의적인 차이를 보였고, 초, 중, 고등학생 그룹에서의 기호도가 높았다.
본 연구는 한국전통음식의 연령별 인지도 및 기호도를 알아보기 위해 부산에 거주하는 초, 중, 고등학생과 20대 이상의 일반시민 1,148명을 대상으로 2008년 1월 2일부터 3월31일까지 설문지를 이용하여 수집한 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 연구내용에 따라 단순 기술통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차)와 교차분석, 분산분석(ANOVA)등을 실시하여 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 조사대상자의 연령별 성비는 남자가 49.4%, 여자는 50.6%이었으며, 초등학생 남자는 54.6%, 여자는 45.4%였으며, 20-30대 남자는 39.4%, 여자는 60.6%로 조사되었다. 가족별 형태는 핵가족 82.6%로 가장 많았고, 종교별로는 기독교33.4%가 가장 많았으며, 불교 30.1%. 천주교 5.3% 순으로 나타났다. 주거별 형태는 아파트 61.8%, 단독주택 20.1% 순으로 응답하였다. 조사대상자의 월평균 가계수입은 200~299만원 32.0%, 300-399만원 25.0% 순으로 조사되었다. 2. 전통음식이란 무엇이라고 생각하는지 각 연령별로 조사하여 분석한 결과는 모든 연령층에서 ‘우리 전통문화와 함께 발전 시켜온 한국의 요리’를 가장 많이 응답하였고, 다음으로 초등학생, 중학생, 고등학생은 ‘각 지방의 특산물을 이용한 항토음식’이라고 응답하였으나, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘현재 우리가 일상적으로 쉽게 먹을 수 있는 요리’라고 응답하여 연령별 차이를 보였다. 전통음식에 대한 관심은 모든 연령층에서 ‘보통이다’, ‘약간 관심있다’ 순으로 전통음식에 대해 관심을 가지고 있는 것으로 조사되었다. 전통음식에 대해 관심을 갖고 있다면 그 계기는 모든 연령층에서 ‘매스컴을 통해서’라고 가장 많은 응답을 나타내었다. 초등학생, 중학생, 고등학생, 20-30대에서는 ‘학교교육’을 두 번째로 많은 응답을 보였지만, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘가정교육’을 두 번째로 응답하여 그룹별 차이를 나타내었다. 3. 전통음식을 계승, 발전시키는 것에 대해 모든 연령층에서 긍정적이었으며, 전통식품을 계승·발전시켜야 하는 이유는 연령별 초, 중, 고등학생에서는 ‘우리음식을 세계화시키기 위하여’를 가장 많이 응답하였고, 40-50대, 60대 이상의 연령층에서는 ‘한국인의 식성에 가장 잘 맞으므로’를 가장 많이 응답하였으며, 20-30대 연령층에서는 ‘조상대대로 내려오는 미풍양속이므로’를 가장 많이 응답하여 연령별 유의적인 차이를 보였다. 전통음식의 계승, 발전 시 중점사항으로는 모든 연령층에서 ‘대중매체를 통한 홍보’라고 가장 많은 응답을 나타내었다. 다음으로는 ‘가정교육’을 초등학생, 중학생, 20-30대에서 응답하였으며, 고등학생, 40-50대, 60대 이상에서는 ‘전통음식의 가공식품화’로 응답하였다. 4. 전통음식의 음식류별 기호도는 모든 연령층에서 면류(3.98), 떡류(3.92), 김치류(3.88), 구이류(3.87)순으로 기호도가 높았으며, 젓류(3.24), 회류(3.39), 채류(3.40), 죽류(3.42), 전류(3.47)순으로 기호도가 낮았다. 밥류의 기호도는 비빔밥, 흰밥, 콩나물밥 순으로 기호도가 높았고, 흰밥은 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상에서 유의적인 차이를 보였고 초, 중, 고등학생 그룹에서 기호도가 더 높았다. 죽류의 기호도는 전복죽, 호박죽, 검은깨죽 순으로 기호도가 높았으며, 흰죽은 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상의 그룹에서 유의적인 차이를 보였으며, 초, 중, 고등학생 그룹에서 기호도가 더 높았다. 면류의 기호도는 냉면, 칼국수 순으로 기호도가 높았으며, 면류는 모든 음식류 중 기호도가 높아 모든 연령층에서 대체로 선호하였다. 떡류의 기호도는 송편, 인절미, 경단, 백설기 순으로 기호도가 높았다. 송편의 기호도는 초, 중, 고등학생 그룹과 20-30대, 40-50대, 60대 이상의 그룹 간의 유의적인 차이를 보였고, 초, 중, 고등학생 그룹에서의 기호도가 높았다.
The research which sees in order age by of the Korean traditional food and the stamp examining a symbolic degree The elementary school, middle school which dwells in Pusan, in, the high student and 1,148 people private citizens 20 or more from 2008 January 2nd until March 31st used question in the o...
The research which sees in order age by of the Korean traditional food and the stamp examining a symbolic degree The elementary school, middle school which dwells in Pusan, in, the high student and 1,148 people private citizens 20 or more from 2008 January 2nd until March 31st used question in the object and the data which collects used SPSS programs and statistics controlled. According to research contents simple technical statistics (frequency, percentage, average and standard deviation) comes intersection analysis and analysis of variance (to execute ANOVA) etc. and the result which analyzes with afterwords is same. 1. Age by characteristic expense of the investigation object person the man 49.4%, the woman was 50.6%, the elementary student man 54.6%, the woman was 45.4%, 20-30 men 39.4%, the woman was investigated with 60.6%. The family by form to be most in nuclear family 82.6%, religion Christianity 33.4% to be most especially, Buddhism 30.1%. With Catholicism 5.3% order appeared. The house by form apartment 61.8%, answer back with detached home 20.1% order. The month average family budget income of the investigation object person was investigated with 2,000,000 ~ 2,990,000 won 32.0% and 3,000,000 ~ 3,990,000 won 25.0% order. 2. The survey of results how to think of traditional food are that most people said Korea food has been developed with our traditional culture. elementary school, middle school, high school students said local food but forty-fifty and over sixty people said usual food. The concerns of traditional food are normal and little. Those surveyed said they are interested in traditional food because of mass media. elementary school, middle school, high school students, twenty-thirty said school education but forty-fifty and over sixty people said house education. 3. All respondents are positive about succession and development of traditional food. The reasons why succeed and develop traditional food are that elementary school, middle school, high school students said to globalize our foods and twenty-thirty said because of Korean's taste and twenty-thirty said because of customs. The most important things to succeed and develop traditional food are that all respondents said advertisement through mass media and elementary school, middle school said house education and high school students, forty-fifty and over sixty people said processing of traditional food. 4. The food type star symbolic degree of the traditional food from all age groups the noodles (3.98), the rice cake type (3.92), the kimchi (3.88), the meat roasted with seasonings type (3.87 with symbolic degrees was high) order, the pickled fish type (3.24), the sliced raw fish type (3.39), type (3.40), the gruel type (3.42), electric current (3.47 with symbolic degrees were low not yet) order. Symbolic degree of the rice type the boiled rice with assorted mixtures, the white rice, the symbolic degree was high with the bean sprout rice order, the white rice seemed the middle school and in, the high student group and 20-30 and 40-50 the difference which is consider from and 60 or more and the middle school and in, the symbolic degree was higher from the high student group. Symbolic degree of the gruel type the abalone porridge, the amber gruel and the sword the symbolic degree was high with the sesame porridge, order was white and middle school which dies, in, the high student group and 20-30 and 40-50 the difference which is consider from the group and 60 or more seemed, the candle and in, the symbolic degree was higher from the high student group. The symbolic degree of the noodles symbolic degree was high with the cold noodle and the kalguksu order, the noodles symbolic degree in middle of all food type preferred highly mostly from all age groups. Symbolic degree of the rice cake type the rice cake, the rice saving which is, the symbolic degree was high with the dumpling and the steamed rice-cake order. The symbolic degree of the rice cake seemed middle school, the high student group and 20-30 and 40-50 the group and 60 or more the difference which is consider, the candle and in, the symbolic degree from the high student group was high.
The research which sees in order age by of the Korean traditional food and the stamp examining a symbolic degree The elementary school, middle school which dwells in Pusan, in, the high student and 1,148 people private citizens 20 or more from 2008 January 2nd until March 31st used question in the object and the data which collects used SPSS programs and statistics controlled. According to research contents simple technical statistics (frequency, percentage, average and standard deviation) comes intersection analysis and analysis of variance (to execute ANOVA) etc. and the result which analyzes with afterwords is same. 1. Age by characteristic expense of the investigation object person the man 49.4%, the woman was 50.6%, the elementary student man 54.6%, the woman was 45.4%, 20-30 men 39.4%, the woman was investigated with 60.6%. The family by form to be most in nuclear family 82.6%, religion Christianity 33.4% to be most especially, Buddhism 30.1%. With Catholicism 5.3% order appeared. The house by form apartment 61.8%, answer back with detached home 20.1% order. The month average family budget income of the investigation object person was investigated with 2,000,000 ~ 2,990,000 won 32.0% and 3,000,000 ~ 3,990,000 won 25.0% order. 2. The survey of results how to think of traditional food are that most people said Korea food has been developed with our traditional culture. elementary school, middle school, high school students said local food but forty-fifty and over sixty people said usual food. The concerns of traditional food are normal and little. Those surveyed said they are interested in traditional food because of mass media. elementary school, middle school, high school students, twenty-thirty said school education but forty-fifty and over sixty people said house education. 3. All respondents are positive about succession and development of traditional food. The reasons why succeed and develop traditional food are that elementary school, middle school, high school students said to globalize our foods and twenty-thirty said because of Korean's taste and twenty-thirty said because of customs. The most important things to succeed and develop traditional food are that all respondents said advertisement through mass media and elementary school, middle school said house education and high school students, forty-fifty and over sixty people said processing of traditional food. 4. The food type star symbolic degree of the traditional food from all age groups the noodles (3.98), the rice cake type (3.92), the kimchi (3.88), the meat roasted with seasonings type (3.87 with symbolic degrees was high) order, the pickled fish type (3.24), the sliced raw fish type (3.39), type (3.40), the gruel type (3.42), electric current (3.47 with symbolic degrees were low not yet) order. Symbolic degree of the rice type the boiled rice with assorted mixtures, the white rice, the symbolic degree was high with the bean sprout rice order, the white rice seemed the middle school and in, the high student group and 20-30 and 40-50 the difference which is consider from and 60 or more and the middle school and in, the symbolic degree was higher from the high student group. Symbolic degree of the gruel type the abalone porridge, the amber gruel and the sword the symbolic degree was high with the sesame porridge, order was white and middle school which dies, in, the high student group and 20-30 and 40-50 the difference which is consider from the group and 60 or more seemed, the candle and in, the symbolic degree was higher from the high student group. The symbolic degree of the noodles symbolic degree was high with the cold noodle and the kalguksu order, the noodles symbolic degree in middle of all food type preferred highly mostly from all age groups. Symbolic degree of the rice cake type the rice cake, the rice saving which is, the symbolic degree was high with the dumpling and the steamed rice-cake order. The symbolic degree of the rice cake seemed middle school, the high student group and 20-30 and 40-50 the group and 60 or more the difference which is consider, the candle and in, the symbolic degree from the high student group was high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.