영국의 차문화는 1662년 찰스 2세와 캐더린 브라간자의 결혼으로 인해 유입된 관습이며 귀족을 중심으로 발전되어 왔다. 동인도 회사의 주요 사업으로 수입되다 인도 아쌈 지역의 차나무 발견과 실론의 차 생산으로 획기적인 전환기를 맞게 되며 영국은 자국의 차인 영 제국홍차(The Empire Tea)를 생산하며 보급하게 된다. 그리하여 전 세계적으로 가장 큰 차 소비국이 되었다.
영국인들은 계층을 초월하여 차를 마시게 되고 점점 일반인에게 까지 확산되며 그것이 티타임으로 정착되게 된다. 일반적으로 7-8회의 티타임 중에서 가장 대표적인 티타임인 애프터눈 티의 근대와 현대를 비교해 본 결과 과거 귀족 중심의 고급문화의 애프터눈 티에서 산업혁명을 거치면서 서민적인 문화가 되고 차의 보급이 이루어지게 되었다.
19세기 중엽 안나 러셀이 점심과 저녁 사이에 차와 티 푸드로 허기를 달랜 것이 계기가 되어 애프터눈 티가 생기고 점차 확산되게 된다. 영국인은 실내에서 뿐 만 아니라 특유의 정원 문화와 함께 실외공간에서도 차를 즐기게 되고 상업적인 공간인 티가든, 온천, 티 룸 등에서 애프터눈 티가 이루어지게 되었다.
밀수, 보스턴 차사건, 아편 전쟁, 도자기의 생산, 산업혁명, 차 경매, 그리고 티 레이스 등의 일련의 사건을 거치면서 차가 보급된다. 영국의 홍차문화는 350여년의 역사를 가지고 있다. 영국에서의 차는 티타임의 차를 마시는 개념이면서 애프터눈 티에서는 사교문화임을 보여준다.
17세기에 도입되어 왕실과 귀족, 상류층의 사치품이었으나 차의 보급으로 인해 19세기에는 일반 서민들의 생활필수품으로 자리 잡으며 문화이면서 상품으로 다중적 성격을 띄게 되었다. 영국인의 음료로 정착된 차는 상류층의 신분의 상징에서 모든 계층의 기호품이 되며 점차 영국만의 독특한 차 문화를 형성하였다. 이에 안나 러셀에 의해 애프터눈 티 문화가 생기고 모든 계층이 즐기는 티타임이 되었다.
영국 가정에서는 애프터눈 티와 복합 문화적 요소가 어우러졌고 에티켓도 발달하였다. 이와 같이 차는 영국인들의 생활 속에서 깊이 뿌리내리고 정신적 육체적인 여유와 안정감, 우아한 아름다움을 자아내게 하는 매개체로서 영국인들에게 중요한 삶의 요소였다.
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영국의 차문화는 1662년 찰스 2세와 캐더린 브라간자의 결혼으로 인해 유입된 관습이며 귀족을 중심으로 발전되어 왔다. 동인도 회사의 주요 사업으로 수입되다 인도 아쌈 지역의 차나무 발견과 실론의 차 생산으로 획기적인 전환기를 맞게 되며 영국은 자국의 차인 영 제국홍차(The Empire Tea)를 생산하며 보급하게 된다. 그리하여 전 세계적으로 가장 큰 차 소비국이 되었다.
영국인들은 계층을 초월하여 차를 마시게 되고 점점 일반인에게 까지 확산되며 그것이 티타임으로 정착되게 된다. 일반적으로 7-8회의 티타임 중에서 가장 대표적인 티타임인 애프터눈 티의 근대와 현대를 비교해 본 결과 과거 귀족 중심의 고급문화의 애프터눈 티에서 산업혁명을 거치면서 서민적인 문화가 되고 차의 보급이 이루어지게 되었다.
19세기 중엽 안나 러셀이 점심과 저녁 사이에 차와 티 푸드로 허기를 달랜 것이 계기가 되어 애프터눈 티가 생기고 점차 확산되게 된다. 영국인은 실내에서 뿐 만 아니라 특유의 정원 문화와 함께 실외공간에서도 차를 즐기게 되고 상업적인 공간인 티가든, 온천, 티 룸 등에서 애프터눈 티가 이루어지게 되었다.
밀수, 보스턴 차사건, 아편 전쟁, 도자기의 생산, 산업혁명, 차 경매, 그리고 티 레이스 등의 일련의 사건을 거치면서 차가 보급된다. 영국의 홍차문화는 350여년의 역사를 가지고 있다. 영국에서의 차는 티타임의 차를 마시는 개념이면서 애프터눈 티에서는 사교문화임을 보여준다.
17세기에 도입되어 왕실과 귀족, 상류층의 사치품이었으나 차의 보급으로 인해 19세기에는 일반 서민들의 생활필수품으로 자리 잡으며 문화이면서 상품으로 다중적 성격을 띄게 되었다. 영국인의 음료로 정착된 차는 상류층의 신분의 상징에서 모든 계층의 기호품이 되며 점차 영국만의 독특한 차 문화를 형성하였다. 이에 안나 러셀에 의해 애프터눈 티 문화가 생기고 모든 계층이 즐기는 티타임이 되었다.
영국 가정에서는 애프터눈 티와 복합 문화적 요소가 어우러졌고 에티켓도 발달하였다. 이와 같이 차는 영국인들의 생활 속에서 깊이 뿌리내리고 정신적 육체적인 여유와 안정감, 우아한 아름다움을 자아내게 하는 매개체로서 영국인들에게 중요한 삶의 요소였다.
빅토리아 시대의 가정주의는 가정에서도 널리 차를 마시고 화목함을 추구하는 풍조로 되었으며, 새로운 문화의 도입으로 티 댄스, 티 가운 등의 패션을 창출해 낸다. 2차 대전을 기점으로 사라지는 듯 하였으나 현대에 와서 고급호텔을 중심으로 부흥하였고 현대인의 간편함을 추구하는 경향을 살려 간단하게 즐기기도 하고, 호텔 등의 고급스러운 곳에서 격식을 갖추기도 하는 다양한 방식을 취하고 있다.
티백으로 홍차보급이 대중화하고 일상 생활 속에서 간편한 차 생활을 하므로써 전 세계인의 기호 음료로 정착한 영국의 홍차는 영국의 역사와 함께해 온 국민음료이며 애프터눈 티는 영국 뿐 만 아니라 세계인의 차문화로 보편화되어 정착되었다.
이상의 내용을 연구하여 차가 '복합 문화 음료' 임을 알 수 있었다. 귀족과 서민문화의 양면성을 지니고 남녀노소를 포용하며, 차 이외의 음료와도 맛의 조화를 이루며 연극, 클래식, 피아노, 하프 등의 연주, 미술, 동양의 시노아즈리 문화와 서양의 다양한 문화와 연계됨을 볼 때 복합문화의 형태로 변화와 발전을 해 왔음을 알 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 애프터눈 티는 단순한 티타임의 개념을 벗어나며 차는 '복합 문화 음료'로 일컬을 수 있다.
음다 공간이 공적인 장소로 이동이 되고, 현대에는 누구나 자유롭게 애프터눈 티를 즐기게 되었다. 현대의 상업적 공간에서의 애프터눈 티는 과거의 문화를 전승 발전시킨 것으로 체계화된 영국의 고급 호텔 등에서 형태가 다소 변하였다는 이외에는 애프터눈 티의 정신은 유지 계승되고 있다.
영국 애프터눈 티에서 판매되는 샴페인 애프터눈 티는 새로 생긴 문화라기보다 근대 애프터눈 티에서의 티 푸드와 곁들였던 음료를 메뉴로 재구성하여 개발했다고 볼 수 있다.
케익 스탠드의 출현은 좁은 공간에서 다양한 티 푸드를 맛보며 차를 마실 수 있게 하였고 효율적으로 손님에게 접대할 수 있도록 했다. 가정에서는 보지 못하던 차도구의 출현은 새로운 호기심을 유발하였다.
비싼 가격에도 불구하고 고급호텔의 애프터눈 티를 찾는 것은 안락하고 화기애애한 분위기와 집과는 다른 세계에 있는 편안함을 느낄 수 있는 공간이기 때문이며 심리적 안락함을 차를 통해 얻고자하는 것이었다.
현대의 애프터눈 티는 과거의 문화를 바탕으로 새로운 애프터눈 티 문화를 창출한 것이다. 그리고 영국의 애프터눈 티가 외국에서 확산되는 과정을 살펴보았다. 식민지였던 나라를 중심으로 전파된 애프터눈 티는 각국의 문화에 맞게 변화하며 정착되었고 이제 세계적으로 보편화되어 영국인 뿐만 아니라 세계인의 문화로 확산되어 가고 있다.
영국의 차문화는 1662년 찰스 2세와 캐더린 브라간자의 결혼으로 인해 유입된 관습이며 귀족을 중심으로 발전되어 왔다. 동인도 회사의 주요 사업으로 수입되다 인도 아쌈 지역의 차나무 발견과 실론의 차 생산으로 획기적인 전환기를 맞게 되며 영국은 자국의 차인 영 제국홍차(The Empire Tea)를 생산하며 보급하게 된다. 그리하여 전 세계적으로 가장 큰 차 소비국이 되었다.
영국인들은 계층을 초월하여 차를 마시게 되고 점점 일반인에게 까지 확산되며 그것이 티타임으로 정착되게 된다. 일반적으로 7-8회의 티타임 중에서 가장 대표적인 티타임인 애프터눈 티의 근대와 현대를 비교해 본 결과 과거 귀족 중심의 고급문화의 애프터눈 티에서 산업혁명을 거치면서 서민적인 문화가 되고 차의 보급이 이루어지게 되었다.
19세기 중엽 안나 러셀이 점심과 저녁 사이에 차와 티 푸드로 허기를 달랜 것이 계기가 되어 애프터눈 티가 생기고 점차 확산되게 된다. 영국인은 실내에서 뿐 만 아니라 특유의 정원 문화와 함께 실외공간에서도 차를 즐기게 되고 상업적인 공간인 티가든, 온천, 티 룸 등에서 애프터눈 티가 이루어지게 되었다.
밀수, 보스턴 차사건, 아편 전쟁, 도자기의 생산, 산업혁명, 차 경매, 그리고 티 레이스 등의 일련의 사건을 거치면서 차가 보급된다. 영국의 홍차문화는 350여년의 역사를 가지고 있다. 영국에서의 차는 티타임의 차를 마시는 개념이면서 애프터눈 티에서는 사교문화임을 보여준다.
17세기에 도입되어 왕실과 귀족, 상류층의 사치품이었으나 차의 보급으로 인해 19세기에는 일반 서민들의 생활필수품으로 자리 잡으며 문화이면서 상품으로 다중적 성격을 띄게 되었다. 영국인의 음료로 정착된 차는 상류층의 신분의 상징에서 모든 계층의 기호품이 되며 점차 영국만의 독특한 차 문화를 형성하였다. 이에 안나 러셀에 의해 애프터눈 티 문화가 생기고 모든 계층이 즐기는 티타임이 되었다.
영국 가정에서는 애프터눈 티와 복합 문화적 요소가 어우러졌고 에티켓도 발달하였다. 이와 같이 차는 영국인들의 생활 속에서 깊이 뿌리내리고 정신적 육체적인 여유와 안정감, 우아한 아름다움을 자아내게 하는 매개체로서 영국인들에게 중요한 삶의 요소였다.
빅토리아 시대의 가정주의는 가정에서도 널리 차를 마시고 화목함을 추구하는 풍조로 되었으며, 새로운 문화의 도입으로 티 댄스, 티 가운 등의 패션을 창출해 낸다. 2차 대전을 기점으로 사라지는 듯 하였으나 현대에 와서 고급호텔을 중심으로 부흥하였고 현대인의 간편함을 추구하는 경향을 살려 간단하게 즐기기도 하고, 호텔 등의 고급스러운 곳에서 격식을 갖추기도 하는 다양한 방식을 취하고 있다.
티백으로 홍차보급이 대중화하고 일상 생활 속에서 간편한 차 생활을 하므로써 전 세계인의 기호 음료로 정착한 영국의 홍차는 영국의 역사와 함께해 온 국민음료이며 애프터눈 티는 영국 뿐 만 아니라 세계인의 차문화로 보편화되어 정착되었다.
이상의 내용을 연구하여 차가 '복합 문화 음료' 임을 알 수 있었다. 귀족과 서민문화의 양면성을 지니고 남녀노소를 포용하며, 차 이외의 음료와도 맛의 조화를 이루며 연극, 클래식, 피아노, 하프 등의 연주, 미술, 동양의 시노아즈리 문화와 서양의 다양한 문화와 연계됨을 볼 때 복합문화의 형태로 변화와 발전을 해 왔음을 알 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 애프터눈 티는 단순한 티타임의 개념을 벗어나며 차는 '복합 문화 음료'로 일컬을 수 있다.
음다 공간이 공적인 장소로 이동이 되고, 현대에는 누구나 자유롭게 애프터눈 티를 즐기게 되었다. 현대의 상업적 공간에서의 애프터눈 티는 과거의 문화를 전승 발전시킨 것으로 체계화된 영국의 고급 호텔 등에서 형태가 다소 변하였다는 이외에는 애프터눈 티의 정신은 유지 계승되고 있다.
영국 애프터눈 티에서 판매되는 샴페인 애프터눈 티는 새로 생긴 문화라기보다 근대 애프터눈 티에서의 티 푸드와 곁들였던 음료를 메뉴로 재구성하여 개발했다고 볼 수 있다.
케익 스탠드의 출현은 좁은 공간에서 다양한 티 푸드를 맛보며 차를 마실 수 있게 하였고 효율적으로 손님에게 접대할 수 있도록 했다. 가정에서는 보지 못하던 차도구의 출현은 새로운 호기심을 유발하였다.
비싼 가격에도 불구하고 고급호텔의 애프터눈 티를 찾는 것은 안락하고 화기애애한 분위기와 집과는 다른 세계에 있는 편안함을 느낄 수 있는 공간이기 때문이며 심리적 안락함을 차를 통해 얻고자하는 것이었다.
현대의 애프터눈 티는 과거의 문화를 바탕으로 새로운 애프터눈 티 문화를 창출한 것이다. 그리고 영국의 애프터눈 티가 외국에서 확산되는 과정을 살펴보았다. 식민지였던 나라를 중심으로 전파된 애프터눈 티는 각국의 문화에 맞게 변화하며 정착되었고 이제 세계적으로 보편화되어 영국인 뿐만 아니라 세계인의 문화로 확산되어 가고 있다.
The tea culture of England was introduced by the marriage of Charles II with Catherine de Braganza in the year of 1662, and developed among the nobility. The tea was imported by East India Company as its major business, and faced a great turning point when tea trees were discovered in Assam, India a...
The tea culture of England was introduced by the marriage of Charles II with Catherine de Braganza in the year of 1662, and developed among the nobility. The tea was imported by East India Company as its major business, and faced a great turning point when tea trees were discovered in Assam, India and tea was produced in Ceylon, which resulted in England's producing and distributing the Empire Tea as its own tea. Therefore, England became the largest consuming country of tea in the world.
The tea time was established as tea was enjoyed people from all walks of life and prevailed among ordinary people. Generally, afternoon tea, as the most typical tea time of 7-8 tea times a day, had originally high rank nature among aristocrats, but since Industrial Revolution, it has become popular in common folks.
Tea was disseminated by a series of events including smuggling, Bosten Tea Party, the Opium War, the production of ceramic ware, Industrial Revolution, auction of tea, and tea race. The history of English black tea culture is around 350 years long. In England, afternoon tea represents a kind of a private intercourse culture.
Afternoon tea dated from middle of 19C when Anna Russell alleviate her hunger with tea and tea food between lunch and dinner. The unique garden culture of England made them take tea outdoor as well as indoor, and afternoon tea was enjoyed in commercial places, such as tea gardens, spas, tea room, etc.
It was introduced as a royal and noble luxury in 17C, but was disseminated into ordinary people's necessities in 19C, which caused the nature of tea to be popular as a culture and a commodity. As a result, it turned from the symbol of upper class into favorite food of every walk of life, and has become English unique tea culture.
In English homes, afternoon tea has been integrated into other cultural factors and the courtesy related to tea has also been developed. Tea has a deep root in English lives and plays a intermediary role for people's mental and physical composure, stability and gracious beauty. Therefore, tea has been an important factor of life in England.
Familism during Victorian Age resulted in home tea time and harmony, and such a new culture created tea dance, tea gown etc. It seemed to fade out during the Second World War, but could survive around upper class hotels, and be varied to fit to different walks of life, that is, simplified for modern people's tastes, or formalized for high rank hotels.
Tea-bag has contributed to black tea's distribution to the world, and made the culture prevailed worldwide.
From above discussion, we can find that tea is a 'multi-cultural beverage'. It has both aristocratic and popular aspects, and can embrace every walk of life. In addition, it can be harmonious with other beverages and other cultural activities, such as plays, classical musics, pianos, arts, chinoiserie and various cultures of the West. That's why we call it a 'multi-cultural beverage'.
As tea taking places move into official places, everyone can freely enjoy afternoon tea in modern times. The formality has been somehow changed in upper class hotels in England, but the spirit has been kept the same.
The champagne afternoon tea produced English afternoon tea is not a new culture, but reorganization of the menu of tea foods with modern afternoon tea.
A cake stand has enabled them to take tea foods and tea in a small place, and the shop can entertain customers efficiently. New tea appliances that can't be seen in homes triggers new curiosity.
In spite of expensive prices, people often visit upper class hotels for afternoon tea due to their coziness and mental comfort that can't be enjoyed in homes.
The modern afternoon tea has emerged from the past culture. We discussed the process through which English afternoon tea has been disseminated to the world. It began with English colonies, and after then varied into different cultures of many countries. At last, it has become one of the world's cultures.
The tea culture of England was introduced by the marriage of Charles II with Catherine de Braganza in the year of 1662, and developed among the nobility. The tea was imported by East India Company as its major business, and faced a great turning point when tea trees were discovered in Assam, India and tea was produced in Ceylon, which resulted in England's producing and distributing the Empire Tea as its own tea. Therefore, England became the largest consuming country of tea in the world.
The tea time was established as tea was enjoyed people from all walks of life and prevailed among ordinary people. Generally, afternoon tea, as the most typical tea time of 7-8 tea times a day, had originally high rank nature among aristocrats, but since Industrial Revolution, it has become popular in common folks.
Tea was disseminated by a series of events including smuggling, Bosten Tea Party, the Opium War, the production of ceramic ware, Industrial Revolution, auction of tea, and tea race. The history of English black tea culture is around 350 years long. In England, afternoon tea represents a kind of a private intercourse culture.
Afternoon tea dated from middle of 19C when Anna Russell alleviate her hunger with tea and tea food between lunch and dinner. The unique garden culture of England made them take tea outdoor as well as indoor, and afternoon tea was enjoyed in commercial places, such as tea gardens, spas, tea room, etc.
It was introduced as a royal and noble luxury in 17C, but was disseminated into ordinary people's necessities in 19C, which caused the nature of tea to be popular as a culture and a commodity. As a result, it turned from the symbol of upper class into favorite food of every walk of life, and has become English unique tea culture.
In English homes, afternoon tea has been integrated into other cultural factors and the courtesy related to tea has also been developed. Tea has a deep root in English lives and plays a intermediary role for people's mental and physical composure, stability and gracious beauty. Therefore, tea has been an important factor of life in England.
Familism during Victorian Age resulted in home tea time and harmony, and such a new culture created tea dance, tea gown etc. It seemed to fade out during the Second World War, but could survive around upper class hotels, and be varied to fit to different walks of life, that is, simplified for modern people's tastes, or formalized for high rank hotels.
Tea-bag has contributed to black tea's distribution to the world, and made the culture prevailed worldwide.
From above discussion, we can find that tea is a 'multi-cultural beverage'. It has both aristocratic and popular aspects, and can embrace every walk of life. In addition, it can be harmonious with other beverages and other cultural activities, such as plays, classical musics, pianos, arts, chinoiserie and various cultures of the West. That's why we call it a 'multi-cultural beverage'.
As tea taking places move into official places, everyone can freely enjoy afternoon tea in modern times. The formality has been somehow changed in upper class hotels in England, but the spirit has been kept the same.
The champagne afternoon tea produced English afternoon tea is not a new culture, but reorganization of the menu of tea foods with modern afternoon tea.
A cake stand has enabled them to take tea foods and tea in a small place, and the shop can entertain customers efficiently. New tea appliances that can't be seen in homes triggers new curiosity.
In spite of expensive prices, people often visit upper class hotels for afternoon tea due to their coziness and mental comfort that can't be enjoyed in homes.
The modern afternoon tea has emerged from the past culture. We discussed the process through which English afternoon tea has been disseminated to the world. It began with English colonies, and after then varied into different cultures of many countries. At last, it has become one of the world's cultures.
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