[학위논문]자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 사회성 향상에 미치는 영향 The effects of group art therapy by natural objects for children with intellectual disability on improvement in sociality원문보기
본 연구는 자연물을 이용한 집단 미술치료를 통하여 지적장애 아동들의 사회성 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 치료기간은 2008년6월 3일부터 2008년 9월 18일 까지 C시에 위치한 아베크 가족사랑 센터 사랑의 울타리에서 지원 받는 아동들 중 2008년 5월에 50명을 대상으로 실시한 사회성 기술척도(SSRS)검사 결과 사회성의 문제를 보이는 7명을 연구대상으로 선정하였다. 집단 미술치료의 연구도구는 인물화(DAP)검사, 동적 집...
본 연구는 자연물을 이용한 집단 미술치료를 통하여 지적장애 아동들의 사회성 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 치료기간은 2008년6월 3일부터 2008년 9월 18일 까지 C시에 위치한 아베크 가족사랑 센터 사랑의 울타리에서 지원 받는 아동들 중 2008년 5월에 50명을 대상으로 실시한 사회성 기술척도(SSRS)검사 결과 사회성의 문제를 보이는 7명을 연구대상으로 선정하였다. 집단 미술치료의 연구도구는 인물화(DAP)검사, 동적 집-나무-사람(K-HTP)그림 검사를 사전 사후 실시하고 사회성 기술척도(SSRS)를 이용하여 사회성 향상을 위한 집단 미술치료 프로그램을 주2회 60분씩 모두 20회기를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 협력에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 협력의 점수 변화는 사전 검사결과 5.57점, 사후 검사결과 10.71점으로 전체적으로 5.14점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 자기주장에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 자기주장의 점수 변화는 사전 검사결과 4.14점, 사후 검사결과 9.57점으로 전체적으로 5.43점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 자아통제에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 자아 통제의 점수 변화는 사전 검사결과 5.42점, 사후 검사결과 11.57점으로 전체적으로 6.15점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 결론적으로 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들에게 사회성을 향상시킬 수 있다는 결과를 얻게 되었다.
본 연구는 자연물을 이용한 집단 미술치료를 통하여 지적장애 아동들의 사회성 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 치료기간은 2008년6월 3일부터 2008년 9월 18일 까지 C시에 위치한 아베크 가족사랑 센터 사랑의 울타리에서 지원 받는 아동들 중 2008년 5월에 50명을 대상으로 실시한 사회성 기술척도(SSRS)검사 결과 사회성의 문제를 보이는 7명을 연구대상으로 선정하였다. 집단 미술치료의 연구도구는 인물화(DAP)검사, 동적 집-나무-사람(K-HTP)그림 검사를 사전 사후 실시하고 사회성 기술척도(SSRS)를 이용하여 사회성 향상을 위한 집단 미술치료 프로그램을 주2회 60분씩 모두 20회기를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 협력에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 협력의 점수 변화는 사전 검사결과 5.57점, 사후 검사결과 10.71점으로 전체적으로 5.14점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 자기주장에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 자기주장의 점수 변화는 사전 검사결과 4.14점, 사후 검사결과 9.57점으로 전체적으로 5.43점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들의 자아통제에 대한 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 자료를 분석한 결과 자아 통제의 점수 변화는 사전 검사결과 5.42점, 사후 검사결과 11.57점으로 전체적으로 6.15점 증가한 것으로 나타나 긍정적인 영향을 주었다. 결론적으로 자연물을 이용한 집단 미술치료가 지적장애 아동들에게 사회성을 향상시킬 수 있다는 결과를 얻게 되었다.
This study was conducted to investigate the effects of group art therapy through natural objects for children with intellectual disability on improvement in sociality. Among 50 children who were supported by the Abegg Family Love Center located in C city, seven participants having deficits in social...
This study was conducted to investigate the effects of group art therapy through natural objects for children with intellectual disability on improvement in sociality. Among 50 children who were supported by the Abegg Family Love Center located in C city, seven participants having deficits in sociality according to SSRS (Social Skills Rating Scale) were selected. The study was administered from June 3 to September 18 in 2008. The instruments were DAP (Draw-A-Person Test) and K-HTP (Kinetic-House-Tree-Person). The participants took two tests in the pre- and post-stages. They received group art therapy two times a week for an hour per each treatment so that the whole therapy was 20 sessions. The results of the current study were as follows. First, to examine the effects of group art therapy through natural objects on cooperation of children with intellectual disability, the scores of cooperation were analyzed. The results found that the participants showed the mean of 5.57 in the pre-stage and that of 10.71 in the post-stage. Therefore, it can be interpreted that the group art therapy positively affects the children's cooperation. Second, to examine the effects of group art therapy through natural objects on self-assertion of children with intellectual disability, the scores of this variable were analyzed. The pre-score was 4.14 and the post-score was 9.57. That is, the participants positively improved self-assertion after the treatment. Third, to investigate the effects of group art therapy through natural objects on self-control of children with intellectual disability, the scores of self-control in the pre- and post-stages were compared. The scores showed 5.42 in the pre-treatment stage and 11.57 in the post-treatment stage. In other words, the results proved a positive effect on this variable. Based on the findings of the study, it is suggested that group art therapy through natural objects could have a positive effect on improvement in sociality to children who have deficits in sociality.
This study was conducted to investigate the effects of group art therapy through natural objects for children with intellectual disability on improvement in sociality. Among 50 children who were supported by the Abegg Family Love Center located in C city, seven participants having deficits in sociality according to SSRS (Social Skills Rating Scale) were selected. The study was administered from June 3 to September 18 in 2008. The instruments were DAP (Draw-A-Person Test) and K-HTP (Kinetic-House-Tree-Person). The participants took two tests in the pre- and post-stages. They received group art therapy two times a week for an hour per each treatment so that the whole therapy was 20 sessions. The results of the current study were as follows. First, to examine the effects of group art therapy through natural objects on cooperation of children with intellectual disability, the scores of cooperation were analyzed. The results found that the participants showed the mean of 5.57 in the pre-stage and that of 10.71 in the post-stage. Therefore, it can be interpreted that the group art therapy positively affects the children's cooperation. Second, to examine the effects of group art therapy through natural objects on self-assertion of children with intellectual disability, the scores of this variable were analyzed. The pre-score was 4.14 and the post-score was 9.57. That is, the participants positively improved self-assertion after the treatment. Third, to investigate the effects of group art therapy through natural objects on self-control of children with intellectual disability, the scores of self-control in the pre- and post-stages were compared. The scores showed 5.42 in the pre-treatment stage and 11.57 in the post-treatment stage. In other words, the results proved a positive effect on this variable. Based on the findings of the study, it is suggested that group art therapy through natural objects could have a positive effect on improvement in sociality to children who have deficits in sociality.
주제어
#자연물 집단 미술치료 지적장애 아동 사회성 natural objects group art therapy intellectual disability sociality
학위논문 정보
저자
엄상진
학위수여기관
원광대학교 동서보완의학대학원
학위구분
국내석사
학과
예술치료학과 미술치료 전공
지도교수
김혜숙,정동훈
발행연도
2009
총페이지
ⅹ, 103 p.
키워드
자연물 집단 미술치료 지적장애 아동 사회성 natural objects group art therapy intellectual disability sociality
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