[학위논문]지적장애 청소년의 자기표현 증진 미술치료 사례연구 : 점토 활용을 중심으로 A Case Study of Self-expression Enhancement art Therapy for Intellectually Disabled Youth : Focusing on using clay원문보기
본 연구는 지적장애 청소년의 자기표현 증진 미술치료 사례연구로, 지적장애학생의 자기표현, 미술적 자기표현능력, 회기별 변화를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하며, 자기표현의 부족으로 의사소통의 어려움을 겪고 있어 할머니와 사회복지사에 의해 의뢰되어 심리상담센터를 다니고 있는 만 14세 지적장애 청소년이다. 본 연구의 실험은 2023년 3월 4일부터...
본 연구는 지적장애 청소년의 자기표현 증진 미술치료 사례연구로, 지적장애학생의 자기표현, 미술적 자기표현능력, 회기별 변화를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하며, 자기표현의 부족으로 의사소통의 어려움을 겪고 있어 할머니와 사회복지사에 의해 의뢰되어 심리상담센터를 다니고 있는 만 14세 지적장애 청소년이다. 본 연구의 실험은 2023년 3월 4일부터 23년 4월 11일 까지 주 2회, 매 회기 50분 씩 총 12회기를 진행하였다. 자기표현의 변화는 자기표현 능력검사에서 나타난 변화와, 자유놀이 및 회기별 자기표현 행동의 변화를 통해 비교 · 제시하였다. 미술적 자기표현의 변화는 미술적 자기표현능력평가에 나타난 변화와 회기별 반응을 통해 비교 · 제시하였다. 본 연구 결과, 자기표현 평정척도 점수가 향상하였고, 자유놀이 상황과 보호자 보고에 의한 자기표현에서도 긍정적 변화가 보고되었다. 또한 미술적 자기표현능력 평가 점수가 향상 되었으며, 회기별 반응에서 긍정적 변화가 나타났다. 따라서 본 연구는 미술치료가 자기표현의 어려움을 가지고 있는 지적장애 청소년의 자기표현에 효과적이고 긍정적임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 지적장애 청소년의 자기표현 증진 미술치료 사례연구로, 지적장애학생의 자기표현, 미술적 자기표현능력, 회기별 변화를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하며, 자기표현의 부족으로 의사소통의 어려움을 겪고 있어 할머니와 사회복지사에 의해 의뢰되어 심리상담센터를 다니고 있는 만 14세 지적장애 청소년이다. 본 연구의 실험은 2023년 3월 4일부터 23년 4월 11일 까지 주 2회, 매 회기 50분 씩 총 12회기를 진행하였다. 자기표현의 변화는 자기표현 능력검사에서 나타난 변화와, 자유놀이 및 회기별 자기표현 행동의 변화를 통해 비교 · 제시하였다. 미술적 자기표현의 변화는 미술적 자기표현능력평가에 나타난 변화와 회기별 반응을 통해 비교 · 제시하였다. 본 연구 결과, 자기표현 평정척도 점수가 향상하였고, 자유놀이 상황과 보호자 보고에 의한 자기표현에서도 긍정적 변화가 보고되었다. 또한 미술적 자기표현능력 평가 점수가 향상 되었으며, 회기별 반응에서 긍정적 변화가 나타났다. 따라서 본 연구는 미술치료가 자기표현의 어려움을 가지고 있는 지적장애 청소년의 자기표현에 효과적이고 긍정적임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.
This study is a case study of self-expression enhancement art therapy for intellectually disabled youth, and looked at self-expression, artistic self-expression ability, and changes in exhibition periods of intellectually disabled students. The subject of the study is a 14-year-old mentally handicap...
This study is a case study of self-expression enhancement art therapy for intellectually disabled youth, and looked at self-expression, artistic self-expression ability, and changes in exhibition periods of intellectually disabled students. The subject of the study is a 14-year-old mentally handicapped youth who lives in G City, who is experiencing communication difficulties due to a lack of self-expression, and who is referred by his grandmother and a social worker to a psychological counseling center. The experiments in this study were conducted twice a week from March 4, 2023 to April 11, 2023, for a total of 12 times of 50 minutes each time. Changes in self-expression were compared and presented through changes in self-expression ability tests and changes in free play and self-expression behavior by session. The changes in artistic self-expression were compared and presented through the changes shown in the evaluation of artistic self-expression ability and the reactions of each session. As a result of this study, self-expression leveling scale scores improved, and positive changes were also reported in free-play situations and self-expression in parental reports. In addition, artistic self-expression ability evaluation scores improved, and positive changes appeared in reactions by exhibition period. Therefore, this study is significant in confirming that art therapy is effective and positive for self-expression of intellectually disabled youth who have difficulty in self-expression.
This study is a case study of self-expression enhancement art therapy for intellectually disabled youth, and looked at self-expression, artistic self-expression ability, and changes in exhibition periods of intellectually disabled students. The subject of the study is a 14-year-old mentally handicapped youth who lives in G City, who is experiencing communication difficulties due to a lack of self-expression, and who is referred by his grandmother and a social worker to a psychological counseling center. The experiments in this study were conducted twice a week from March 4, 2023 to April 11, 2023, for a total of 12 times of 50 minutes each time. Changes in self-expression were compared and presented through changes in self-expression ability tests and changes in free play and self-expression behavior by session. The changes in artistic self-expression were compared and presented through the changes shown in the evaluation of artistic self-expression ability and the reactions of each session. As a result of this study, self-expression leveling scale scores improved, and positive changes were also reported in free-play situations and self-expression in parental reports. In addition, artistic self-expression ability evaluation scores improved, and positive changes appeared in reactions by exhibition period. Therefore, this study is significant in confirming that art therapy is effective and positive for self-expression of intellectually disabled youth who have difficulty in self-expression.
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