본 연구에서 발달적 미술치료를 통한 지적장애 아동의 자기표현증진 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 D시 A센터에 다니는 자기표현 증진이 필요한 지적장애 아동 2명이다. 프로그램은 2024년 4월 11일부터 2024년 5월 14일까지 주 2회, 60분씩, 총 10회기를 실시하였다. 측정 도구는 사회·정서 및 발달 교육 목표 및 평가(DTORT-R), 자기표현 척도, Aach-Feldman과 Kunkle-Miler의 평가를 사용하였다. 또한, 일상생활에서의 자기표현과 사회·정서적 발달 관련 변화를 보호자의 보고를 바탕으로 비교·기...
본 연구에서 발달적 미술치료를 통한 지적장애 아동의 자기표현증진 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 D시 A센터에 다니는 자기표현 증진이 필요한 지적장애 아동 2명이다. 프로그램은 2024년 4월 11일부터 2024년 5월 14일까지 주 2회, 60분씩, 총 10회기를 실시하였다. 측정 도구는 사회·정서 및 발달 교육 목표 및 평가(DTORT-R), 자기표현 척도, Aach-Feldman과 Kunkle-Miler의 평가를 사용하였다. 또한, 일상생활에서의 자기표현과 사회·정서적 발달 관련 변화를 보호자의 보고를 바탕으로 비교·기술하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지적장애 아동의 발달적 미술치료 후 3단계 수준에서 행동과 의사소통이 4단계 수준으로 변화되었고, 사회화에서는 참여도가 높아진 모습이 보였다. 둘째, 지적장애 아동의 발달적 미술치료 후 자기표현 척도 점수가 향상되었다. 그림 발달은 도식기 내에서 세부적인 묘사 등 질적인 변화가 보였다. 그리고 새로운 매체에 대한 호기심과 매체 활용 시 집중적이고 적극적인 모습을 보였다. 아동의 결과를 통해 지적장애 아동을 대상으로 한 발달적 미술치료가 아동의 사회·정서적 발달을 증진함으로써 자기표현의 변화에 효과적임을 알 수 있다.
본 연구에서 발달적 미술치료를 통한 지적장애 아동의 자기표현증진 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 D시 A센터에 다니는 자기표현 증진이 필요한 지적장애 아동 2명이다. 프로그램은 2024년 4월 11일부터 2024년 5월 14일까지 주 2회, 60분씩, 총 10회기를 실시하였다. 측정 도구는 사회·정서 및 발달 교육 목표 및 평가(DTORT-R), 자기표현 척도, Aach-Feldman과 Kunkle-Miler의 평가를 사용하였다. 또한, 일상생활에서의 자기표현과 사회·정서적 발달 관련 변화를 보호자의 보고를 바탕으로 비교·기술하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지적장애 아동의 발달적 미술치료 후 3단계 수준에서 행동과 의사소통이 4단계 수준으로 변화되었고, 사회화에서는 참여도가 높아진 모습이 보였다. 둘째, 지적장애 아동의 발달적 미술치료 후 자기표현 척도 점수가 향상되었다. 그림 발달은 도식기 내에서 세부적인 묘사 등 질적인 변화가 보였다. 그리고 새로운 매체에 대한 호기심과 매체 활용 시 집중적이고 적극적인 모습을 보였다. 아동의 결과를 통해 지적장애 아동을 대상으로 한 발달적 미술치료가 아동의 사회·정서적 발달을 증진함으로써 자기표현의 변화에 효과적임을 알 수 있다.
The purpose of this study was to investigate the effect of promoting self-expression in children with intellectual disabilities through developmental art therapy. The subjects of this study are two children with intellectual disabilities who need to improve their self-expression at D city A center. ...
The purpose of this study was to investigate the effect of promoting self-expression in children with intellectual disabilities through developmental art therapy. The subjects of this study are two children with intellectual disabilities who need to improve their self-expression at D city A center. The program was conducted twice a week, for a total of 10 sessions, for 60 minutes, from April 11, 2024 to May 14, 2024. As for the measurement tools, the social, emotional and developmental education goals and evaluation (DTORT-R), the self-expression scale, and the evaluation of Bach-Feldman and Kunkle-Miller were used. In addition, changes related to self-expression and social and emotional development in daily life were compared and described based on the guardian's report. The results of this study are summarized as follows. First, after developmental art therapy of children with intellectual disabilities, behavior and communication changed from stage 3 to stage 4, and participation was increased in socialization. Second, the score on the self-expression scale improved after developmental art therapy of children with intellectual disabilities. Picture development showed qualitative changes such as detailed description within the schematic period. In addition, they showed intensive and active appearance when using new media and curiosity for new media. The results of children show that developmental art therapy for children with intellectual disabilities is effective in changing self-expression by promoting children's social and emotional development.
The purpose of this study was to investigate the effect of promoting self-expression in children with intellectual disabilities through developmental art therapy. The subjects of this study are two children with intellectual disabilities who need to improve their self-expression at D city A center. The program was conducted twice a week, for a total of 10 sessions, for 60 minutes, from April 11, 2024 to May 14, 2024. As for the measurement tools, the social, emotional and developmental education goals and evaluation (DTORT-R), the self-expression scale, and the evaluation of Bach-Feldman and Kunkle-Miller were used. In addition, changes related to self-expression and social and emotional development in daily life were compared and described based on the guardian's report. The results of this study are summarized as follows. First, after developmental art therapy of children with intellectual disabilities, behavior and communication changed from stage 3 to stage 4, and participation was increased in socialization. Second, the score on the self-expression scale improved after developmental art therapy of children with intellectual disabilities. Picture development showed qualitative changes such as detailed description within the schematic period. In addition, they showed intensive and active appearance when using new media and curiosity for new media. The results of children show that developmental art therapy for children with intellectual disabilities is effective in changing self-expression by promoting children's social and emotional development.
주제어
#지적장애 아동 자기표현 발달적 미술치료
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