Keller의 ARCS 전략을 적용한 음악수업이 학업성취도 및 자기효능감에 미치는 영향 The effects of music class applying Keller's ARCS strategies on academic achievement and self-efficacy원문보기
본 연구는 Keller의 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 초등학생의 음악과 학업성취도 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 음악과 학업성취도를 높이는데 효과가 있을 것이다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 자기효능감을 높이는데 효과가 있을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위하여 울산광역시 P초등학교 4학년 아동을 대상으로 실험반(34명)과 통제반(34명)을 선정하였다. 통제반은 기존의 일반 수업을 하였고, 실험반은 ARCS 전략을 적용한 음악과 수업을 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업은 2008년 5월 1주부터 7월 2주까지 일주일에 한 번씩 총 10회 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 음악과 학업성취도 검사와 자기효능감 검사이다. 음악과 학업성취도 검사를 위해 사전검사는 초등학교 3학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료를 발췌, 수정하여 활용하였고, 사후검사는 초등학교 4학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버 가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료 중에서 5개 단원(동네 한 바퀴, 아기염소, 섬집 아기, 이 몸이 새라면, 여러 가지 현악기)에 해당하는 문항을 발췌, 수정하여 활용하였다. 자기효능감 검사는 김아영(1997)의 ...
본 연구는 Keller의 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 초등학생의 음악과 학업성취도 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 음악과 학업성취도를 높이는데 효과가 있을 것이다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 자기효능감을 높이는데 효과가 있을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위하여 울산광역시 P초등학교 4학년 아동을 대상으로 실험반(34명)과 통제반(34명)을 선정하였다. 통제반은 기존의 일반 수업을 하였고, 실험반은 ARCS 전략을 적용한 음악과 수업을 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업은 2008년 5월 1주부터 7월 2주까지 일주일에 한 번씩 총 10회 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 음악과 학업성취도 검사와 자기효능감 검사이다. 음악과 학업성취도 검사를 위해 사전검사는 초등학교 3학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료를 발췌, 수정하여 활용하였고, 사후검사는 초등학교 4학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버 가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료 중에서 5개 단원(동네 한 바퀴, 아기염소, 섬집 아기, 이 몸이 새라면, 여러 가지 현악기)에 해당하는 문항을 발췌, 수정하여 활용하였다. 자기효능감 검사는 김아영(1997)의 일반적 자기효능감 척도를 한혜진(2002)이 초등학생에게 알맞은 표현으로 번안하여 만든 자기효능감 척도를 활용하였다. 수집된 자료에 대한 통계처리와 분석은 SPSS 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 음악과 학업성취도에서 실험반과 통제반 사이에 유의미한 차이를 보임으로써 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 음악과 학업성취도를 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 음악과 학업성취도 사전검사 상·하위 학생 모두 학업성취도를 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 자기효능감에서 실험반과 통제반 사이에서 유의미한 차이를 보이지 못함으로써 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 자기효능감을 높이지는 못한 것으로 나타났다.
본 연구는 Keller의 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 초등학생의 음악과 학업성취도 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 음악과 학업성취도를 높이는데 효과가 있을 것이다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 일반 수업보다 자기효능감을 높이는데 효과가 있을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위하여 울산광역시 P초등학교 4학년 아동을 대상으로 실험반(34명)과 통제반(34명)을 선정하였다. 통제반은 기존의 일반 수업을 하였고, 실험반은 ARCS 전략을 적용한 음악과 수업을 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업은 2008년 5월 1주부터 7월 2주까지 일주일에 한 번씩 총 10회 실시하였다. ARCS 전략을 적용한 음악과 수업의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 음악과 학업성취도 검사와 자기효능감 검사이다. 음악과 학업성취도 검사를 위해 사전검사는 초등학교 3학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료를 발췌, 수정하여 활용하였고, 사후검사는 초등학교 4학년 음악과 수업목표와 내용을 근거로 울산사이버 가정학습 사이트에서 <학력평가 자율평가> 자료 중에서 5개 단원(동네 한 바퀴, 아기염소, 섬집 아기, 이 몸이 새라면, 여러 가지 현악기)에 해당하는 문항을 발췌, 수정하여 활용하였다. 자기효능감 검사는 김아영(1997)의 일반적 자기효능감 척도를 한혜진(2002)이 초등학생에게 알맞은 표현으로 번안하여 만든 자기효능감 척도를 활용하였다. 수집된 자료에 대한 통계처리와 분석은 SPSS 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 음악과 학업성취도에서 실험반과 통제반 사이에 유의미한 차이를 보임으로써 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 음악과 학업성취도를 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 음악과 학업성취도 사전검사 상·하위 학생 모두 학업성취도를 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 자기효능감에서 실험반과 통제반 사이에서 유의미한 차이를 보이지 못함으로써 ARCS 전략을 적용한 음악 수업이 자기효능감을 높이지는 못한 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effects of music class applying Keller's ARCS strategies on music academic achievement and self-efficacy in elementary schools. To achieve the goal, two hypotheses were established as follows; 1. Music class applying ARCS strategies will have more eff...
The purpose of this study was to investigate the effects of music class applying Keller's ARCS strategies on music academic achievement and self-efficacy in elementary schools. To achieve the goal, two hypotheses were established as follows; 1. Music class applying ARCS strategies will have more effect on improving music academic achievement than one without ARCS strategies. 2. Music class applying ARCS strategies will have more effect on building up self-efficacy than one without ARCS strategies. The subjects of the experiment were total 68 students of 4th grade in P elementary school in Ulsan. They were divided into two groups, experimental group(34 students) and control group(34 students). The control group were exposed to existing general music class and the experimental group were exposed to music class applying ARCS strategies once a week, total ten times, from the first week of May, 2008 to second week of July, 2008. The test method to prove the effects of music class applying ARCS strategies were Music academic achievement test and self-efficacy test. For the music academic achievement test, the pretest was made through extracting material of from http://www.home.go.kr/ and modifying it based on the lesson goals and content of music class of elementary school third grade and the posttest was made through extracting material of five units in from http://www.home.go.kr/ and modifying it based on the lesson goals and content of music class of elementary school fourth grade. For the self-efficacy test, I utilized a self-efficacy measure to which Han, Hye-Jin(2002) changed Kim, Ah-Yong's general self-efficacy(1997) with suitable expressions for elementary school students. SPSS program was used for the statistical process and analysis of collected data. The test results are as follows; 1. Music class applying ARCS strategies showed meaningful difference of music academic achievement between the experiment group and the control group. Therefore, music class applying ARCS strategies had an effect on improving music academic achievement for both upper and lower students. 2. Music class applying ARCS strategies didn't show meaningful difference of self-efficacy between the experiment group and the control group. Therefore, music class applying ARCS strategies didn't build up self-efficacy.
The purpose of this study was to investigate the effects of music class applying Keller's ARCS strategies on music academic achievement and self-efficacy in elementary schools. To achieve the goal, two hypotheses were established as follows; 1. Music class applying ARCS strategies will have more effect on improving music academic achievement than one without ARCS strategies. 2. Music class applying ARCS strategies will have more effect on building up self-efficacy than one without ARCS strategies. The subjects of the experiment were total 68 students of 4th grade in P elementary school in Ulsan. They were divided into two groups, experimental group(34 students) and control group(34 students). The control group were exposed to existing general music class and the experimental group were exposed to music class applying ARCS strategies once a week, total ten times, from the first week of May, 2008 to second week of July, 2008. The test method to prove the effects of music class applying ARCS strategies were Music academic achievement test and self-efficacy test. For the music academic achievement test, the pretest was made through extracting material of from http://www.home.go.kr/ and modifying it based on the lesson goals and content of music class of elementary school third grade and the posttest was made through extracting material of five units in from http://www.home.go.kr/ and modifying it based on the lesson goals and content of music class of elementary school fourth grade. For the self-efficacy test, I utilized a self-efficacy measure to which Han, Hye-Jin(2002) changed Kim, Ah-Yong's general self-efficacy(1997) with suitable expressions for elementary school students. SPSS program was used for the statistical process and analysis of collected data. The test results are as follows; 1. Music class applying ARCS strategies showed meaningful difference of music academic achievement between the experiment group and the control group. Therefore, music class applying ARCS strategies had an effect on improving music academic achievement for both upper and lower students. 2. Music class applying ARCS strategies didn't show meaningful difference of self-efficacy between the experiment group and the control group. Therefore, music class applying ARCS strategies didn't build up self-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.