본 연구는 유아수학교육의 목적, 내용, 방법, 평가, 학습자료 등 수학교육 전반에 대한 유치원과 어린이집의 실태와 교사의 인식에 어떤 차이가 있는지를 알아보기 위한 것으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유치원과 어린이집의 유아수학교육에 대한 실태는 차이가 있는가?
2 유치원교사와 어린이집교사의 유아수학교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
본 연구대상은 서울과 경기지역 소재 유치원교사 110명, 어린이집교사 120명, 총 230명이다. 이들에게 유아수학교육 전반에 관한 총 36문항으로 구성된 질문지를 통해 수집한 자료를 유치원교사와 어린이집교사 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 ...
본 연구는 유아수학교육의 목적, 내용, 방법, 평가, 학습자료 등 수학교육 전반에 대한 유치원과 어린이집의 실태와 교사의 인식에 어떤 차이가 있는지를 알아보기 위한 것으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유치원과 어린이집의 유아수학교육에 대한 실태는 차이가 있는가?
2 유치원교사와 어린이집교사의 유아수학교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
본 연구대상은 서울과 경기지역 소재 유치원교사 110명, 어린이집교사 120명, 총 230명이다. 이들에게 유아수학교육 전반에 관한 총 36문항으로 구성된 질문지를 통해 수집한 자료를 유치원교사와 어린이집교사 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 t검증과 χ2검증을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 수학학습 자료의 구비정도는 유치원과 어린이집 모두 보통이상의 자료가 구비되어 있었으나 유치원이 어린이집 보다 학습 자료가 더 많은 것으로 나타나 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 통계에 대한 자료는 두 집단 모두 다른 자료에 비해 부족한 것으로 나타났다.
둘째, 유치원과 어린이집 모두 유형별 수학학습 자료를 주 1~2회 이상 사용하는 것으로 나타났고, 학습 자료를 주로 시중에서 구입하며, 교체주기는 수시로 또는 적어도 1~2주에 한번 이상 교체하는 것으로 나타나 두 집단 간에 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 유아수학교육 목적의 중요성에서 유치원교사와 어린이집교사는 전반적으로 수학교육의 목적을 중요하다고 인식하였으나 유치원교사가 어린이집교사 보다 수학교육의 목적을 더 중요하게 인식하여, 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 유아수학교육 내용의 중요성에서 유치원교사와 어린이집교사는 전반적으로 수학교육의 내용을 중요하다고 인식하였으나 유치원교사가 어린이집교사 보다 수학교육의 내용을 더 중요하게 인식하여 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 측정, 통계, 컴퓨터와 같은 현대수학교육에서 강조하는 내용은 두 집단 모두 낮은 반응을 보였다.
다섯째, 유아수학교육의 방법에서 유치원교사와 어린이집교사는 차이가 없는 것으로 나타났다. 유치원교사와 어린이집교사 모두 수학을 지도하기에 소집단이 가장 용이한 집단크기라고 인식하였고, 가장 효과적인 접근방법은 일상생활을 통한 방법이며, 효과적인 교수매체는 구체적조작물이며, 교사의 역할 중 유아와 상호작용 하는 것이 가장 중요하다고 인식하였다. 또한 수학 지도 시 과다한 일에 따른 시간 부족과 수학교재교구 부족을 어려운 점이라고 인식하였다.
여섯째, 유아수학교육의 평가에서 유치원교사와 어린이집교사는 차이가 있는 것으로 나타났다. 유치원교사는 일상생활일화기록부를, 어린이집교사는 활동결과물을 가장 바람직한 평가방법으로 인식하였다. 하지만 유치원교사와 어린이집교사 모두 평가결과를 학습활동을 계획할 때 필요한 기초 자료로 활용하는 것이 바람직하다고 인식하였다.
본 연구는 유아수학교육의 목적, 내용, 방법, 평가, 학습자료 등 수학교육 전반에 대한 유치원과 어린이집의 실태와 교사의 인식에 어떤 차이가 있는지를 알아보기 위한 것으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유치원과 어린이집의 유아수학교육에 대한 실태는 차이가 있는가?
2 유치원교사와 어린이집교사의 유아수학교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
본 연구대상은 서울과 경기지역 소재 유치원교사 110명, 어린이집교사 120명, 총 230명이다. 이들에게 유아수학교육 전반에 관한 총 36문항으로 구성된 질문지를 통해 수집한 자료를 유치원교사와 어린이집교사 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 t검증과 χ2검증을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 수학학습 자료의 구비정도는 유치원과 어린이집 모두 보통이상의 자료가 구비되어 있었으나 유치원이 어린이집 보다 학습 자료가 더 많은 것으로 나타나 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 통계에 대한 자료는 두 집단 모두 다른 자료에 비해 부족한 것으로 나타났다.
둘째, 유치원과 어린이집 모두 유형별 수학학습 자료를 주 1~2회 이상 사용하는 것으로 나타났고, 학습 자료를 주로 시중에서 구입하며, 교체주기는 수시로 또는 적어도 1~2주에 한번 이상 교체하는 것으로 나타나 두 집단 간에 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 유아수학교육 목적의 중요성에서 유치원교사와 어린이집교사는 전반적으로 수학교육의 목적을 중요하다고 인식하였으나 유치원교사가 어린이집교사 보다 수학교육의 목적을 더 중요하게 인식하여, 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 유아수학교육 내용의 중요성에서 유치원교사와 어린이집교사는 전반적으로 수학교육의 내용을 중요하다고 인식하였으나 유치원교사가 어린이집교사 보다 수학교육의 내용을 더 중요하게 인식하여 두 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 측정, 통계, 컴퓨터와 같은 현대수학교육에서 강조하는 내용은 두 집단 모두 낮은 반응을 보였다.
다섯째, 유아수학교육의 방법에서 유치원교사와 어린이집교사는 차이가 없는 것으로 나타났다. 유치원교사와 어린이집교사 모두 수학을 지도하기에 소집단이 가장 용이한 집단크기라고 인식하였고, 가장 효과적인 접근방법은 일상생활을 통한 방법이며, 효과적인 교수매체는 구체적조작물이며, 교사의 역할 중 유아와 상호작용 하는 것이 가장 중요하다고 인식하였다. 또한 수학 지도 시 과다한 일에 따른 시간 부족과 수학교재교구 부족을 어려운 점이라고 인식하였다.
여섯째, 유아수학교육의 평가에서 유치원교사와 어린이집교사는 차이가 있는 것으로 나타났다. 유치원교사는 일상생활일화기록부를, 어린이집교사는 활동결과물을 가장 바람직한 평가방법으로 인식하였다. 하지만 유치원교사와 어린이집교사 모두 평가결과를 학습활동을 계획할 때 필요한 기초 자료로 활용하는 것이 바람직하다고 인식하였다.
The purpose of this study is to find differences between the outlook of Kindergarten and Day-care center and teachers' recognition in the whole field of the object, content, method, evaluation, material of early childhood mathematical education. To research these questions are as follows.
1. Are the...
The purpose of this study is to find differences between the outlook of Kindergarten and Day-care center and teachers' recognition in the whole field of the object, content, method, evaluation, material of early childhood mathematical education. To research these questions are as follows.
1. Are there differences of the outlook of Kindergarten and Day-care centers on early childhood mathematical education?
2. Are there differences of recognition between kindergarten teachers and day-care teachers on early childhood math education?
The subjects were 110 kindergarten teachers and 120 day-care teachers (i.e. totally 230 teachers) each who work for private kindergartens and day-care centers in Seoul and Gyeonggi. I performed t and χ² verification to verify the differences between kindergarten teachers' group and day-care center teachers' group on the data collected through questionnaire which made up 36 questions.
Results of this study were summarized as follows.
First, kindergarten and day-care center possessed materials at the average level, but kindergarten have more math material than day-care center so, show differences between the two groups. However, both group presented more deficient material in the statistic than the other type.
Second, kindergarten and day-care centers utilized material once or twice a week and purchased learning material in the commonplace. Both group changed materials in mathematics often or in about one or two weeks to show little differences between the two.
Third, in the importance of early childhood mathematics education purpose, kindergarten teachers and day-care teachers recognized objects of mathematics education as a important thing, but kindergarten teachers recognized one more important than day-care teachers to show the differences between the two.
Fourth, in the importance of early childhood mathematics education contents, both teachers recognized contents of mathematics educations as a important thing, but kindergarten teachers recognized one more important than day-care teachers to show the differences between the two. However, both group presented a low response for the mathematic contents such as measurement, statistics, computer regarded an important thing in the modern mathematics education.
Fifth, kindergarten teachers and day-care teachers show little differences in the method of early childhood mathematics education. Both groups of teacher recognized the small size of population was the just easiest size for the activity of mathematic. In addition, they recognized a method through daily life as a very efficient approach , regarded a concrete operation as useful media and, received an interaction with child among the roles of teacher as the most important thing. Also, both teacher regarded that the most difficult factors to teach math were deficient time for doing too much tasks in teaching mathematics and deficient materials.
Sixth, in the evaluation of early childhood mathematics education, both group presented differences. Kindergarten teachers utilized anecdotal records and day-care teachers utilized results of an activity as the most desirable method in evaluation. However, both group recognized results of evaluation were the most desirable for them to be used as a basic material for planning activity.
The purpose of this study is to find differences between the outlook of Kindergarten and Day-care center and teachers' recognition in the whole field of the object, content, method, evaluation, material of early childhood mathematical education. To research these questions are as follows.
1. Are there differences of the outlook of Kindergarten and Day-care centers on early childhood mathematical education?
2. Are there differences of recognition between kindergarten teachers and day-care teachers on early childhood math education?
The subjects were 110 kindergarten teachers and 120 day-care teachers (i.e. totally 230 teachers) each who work for private kindergartens and day-care centers in Seoul and Gyeonggi. I performed t and χ² verification to verify the differences between kindergarten teachers' group and day-care center teachers' group on the data collected through questionnaire which made up 36 questions.
Results of this study were summarized as follows.
First, kindergarten and day-care center possessed materials at the average level, but kindergarten have more math material than day-care center so, show differences between the two groups. However, both group presented more deficient material in the statistic than the other type.
Second, kindergarten and day-care centers utilized material once or twice a week and purchased learning material in the commonplace. Both group changed materials in mathematics often or in about one or two weeks to show little differences between the two.
Third, in the importance of early childhood mathematics education purpose, kindergarten teachers and day-care teachers recognized objects of mathematics education as a important thing, but kindergarten teachers recognized one more important than day-care teachers to show the differences between the two.
Fourth, in the importance of early childhood mathematics education contents, both teachers recognized contents of mathematics educations as a important thing, but kindergarten teachers recognized one more important than day-care teachers to show the differences between the two. However, both group presented a low response for the mathematic contents such as measurement, statistics, computer regarded an important thing in the modern mathematics education.
Fifth, kindergarten teachers and day-care teachers show little differences in the method of early childhood mathematics education. Both groups of teacher recognized the small size of population was the just easiest size for the activity of mathematic. In addition, they recognized a method through daily life as a very efficient approach , regarded a concrete operation as useful media and, received an interaction with child among the roles of teacher as the most important thing. Also, both teacher regarded that the most difficult factors to teach math were deficient time for doing too much tasks in teaching mathematics and deficient materials.
Sixth, in the evaluation of early childhood mathematics education, both group presented differences. Kindergarten teachers utilized anecdotal records and day-care teachers utilized results of an activity as the most desirable method in evaluation. However, both group recognized results of evaluation were the most desirable for them to be used as a basic material for planning activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.