점포속성이 피부미용실 선택행동에 미치는 영향 실증분석 : 소비자 변수를 포함해서 Positive analysis of consumer's behavior in selecting skin care shops by its attributes : including consumer variables원문보기
본 연구는 점포선택 행동에 미치는 영향요인에 관한 선행연구를 기반으로 점포속성이 피부미용실 선택행동에 영향을 미치는지를 파악하는데 목적이 있다. 피부미용실의 점포속성 변수를 물리적요인, 마케팅 요인으로 선정하였고, 소비자속성 변수를 연령과 소득으로 구분하여 이들이 피부미용실 선택행동에 대해 실증 분석하였다. 235명의 표본을 대상으로 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자 연령에 따라 피부미용실 선택 차이가 있었으며 이는 피부의 생리적 현상이 연령에 따라 노화와 탄력을 잃어가고 있기 때문이다. 따라서 피부미용실 운영 매뉴얼이 연령대별 처치방법을 필요로 한다. 또한 피부미용실 선택행동에서 서비스 요금에 가장 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 소득이 높을수록 점포속성 변수에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포속성이 재이용의도, ...
본 연구는 점포선택 행동에 미치는 영향요인에 관한 선행연구를 기반으로 점포속성이 피부미용실 선택행동에 영향을 미치는지를 파악하는데 목적이 있다. 피부미용실의 점포속성 변수를 물리적요인, 마케팅 요인으로 선정하였고, 소비자속성 변수를 연령과 소득으로 구분하여 이들이 피부미용실 선택행동에 대해 실증 분석하였다. 235명의 표본을 대상으로 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자 연령에 따라 피부미용실 선택 차이가 있었으며 이는 피부의 생리적 현상이 연령에 따라 노화와 탄력을 잃어가고 있기 때문이다. 따라서 피부미용실 운영 매뉴얼이 연령대별 처치방법을 필요로 한다. 또한 피부미용실 선택행동에서 서비스 요금에 가장 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 소득이 높을수록 점포속성 변수에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포속성이 재이용의도, 구전효과, 피부관심도에 미치는 영향을 알아보기 위해 물리적, 가격․서비스, 프로모션요인의 세 가지 독립변수를 다중회귀분석한 결과 가격․서비스요인이 재이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구전효과와 피부관심도에서는 가격․서비스요인과 프로모션요인이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과가 이용소비자의 속성과 연계시켜 영향력에 대한 관계를 이해하고 피부미용실 경영 환경을 개선하면 피부미용실 경영에 유용한 정보가 되어 고객의 욕구를 충족시키고, 차별화된 경영전략 수립에 대처하는 방안이 될 것이다.
본 연구는 점포선택 행동에 미치는 영향요인에 관한 선행연구를 기반으로 점포속성이 피부미용실 선택행동에 영향을 미치는지를 파악하는데 목적이 있다. 피부미용실의 점포속성 변수를 물리적요인, 마케팅 요인으로 선정하였고, 소비자속성 변수를 연령과 소득으로 구분하여 이들이 피부미용실 선택행동에 대해 실증 분석하였다. 235명의 표본을 대상으로 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자 연령에 따라 피부미용실 선택 차이가 있었으며 이는 피부의 생리적 현상이 연령에 따라 노화와 탄력을 잃어가고 있기 때문이다. 따라서 피부미용실 운영 매뉴얼이 연령대별 처치방법을 필요로 한다. 또한 피부미용실 선택행동에서 서비스 요금에 가장 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 소득이 높을수록 점포속성 변수에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포속성이 재이용의도, 구전효과, 피부관심도에 미치는 영향을 알아보기 위해 물리적, 가격․서비스, 프로모션요인의 세 가지 독립변수를 다중회귀분석한 결과 가격․서비스요인이 재이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구전효과와 피부관심도에서는 가격․서비스요인과 프로모션요인이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과가 이용소비자의 속성과 연계시켜 영향력에 대한 관계를 이해하고 피부미용실 경영 환경을 개선하면 피부미용실 경영에 유용한 정보가 되어 고객의 욕구를 충족시키고, 차별화된 경영전략 수립에 대처하는 방안이 될 것이다.
Based on the advanced research of influential factors affecting the acts of selecting shops, the objective of this research is to find out if attributes of shops affect in the selection of skin care shops. Physical and marketing factors have been selected as variables of attributes for skin care sho...
Based on the advanced research of influential factors affecting the acts of selecting shops, the objective of this research is to find out if attributes of shops affect in the selection of skin care shops. Physical and marketing factors have been selected as variables of attributes for skin care shops's, and variables of consumer characteristics are distinguished by age and income, positively analyzing their selecting behaviour on skin care shops. The result of this research, based on 235 samples collected, are the followings. First, selecting particular skin care shop strongly depended on the customer's age as physiological condition of skin changes due to aging and loss of elasticity. Therefore it is a necessary for skin care shops to obtain an operational manual that explains handling customers by age. Also, service fee delivers positive effect in the behaviour of selecting skin care shop, Higher the income of customers, there are greater effects on the variables of attributes of shops. Secondly, to find out how shop attributes affect re-use intention, word-of-Mouth and interest-level of skin, multiple regression analysis on three independent variables: physical, pricing and service and promotion has been done. As a result, pricing and service brought positive affect on re-use intention, where as promotion variable positively affected the word-of-mouth and interest-level of skin. The following results shows understanding of the relations of influence relating to the attributes of customer's preferences, improvising the management environment of skin care shops, which will be a valuable information, giving maximum satisfaction to the customers, and establishing differentiated management solution.
Based on the advanced research of influential factors affecting the acts of selecting shops, the objective of this research is to find out if attributes of shops affect in the selection of skin care shops. Physical and marketing factors have been selected as variables of attributes for skin care shops's, and variables of consumer characteristics are distinguished by age and income, positively analyzing their selecting behaviour on skin care shops. The result of this research, based on 235 samples collected, are the followings. First, selecting particular skin care shop strongly depended on the customer's age as physiological condition of skin changes due to aging and loss of elasticity. Therefore it is a necessary for skin care shops to obtain an operational manual that explains handling customers by age. Also, service fee delivers positive effect in the behaviour of selecting skin care shop, Higher the income of customers, there are greater effects on the variables of attributes of shops. Secondly, to find out how shop attributes affect re-use intention, word-of-Mouth and interest-level of skin, multiple regression analysis on three independent variables: physical, pricing and service and promotion has been done. As a result, pricing and service brought positive affect on re-use intention, where as promotion variable positively affected the word-of-mouth and interest-level of skin. The following results shows understanding of the relations of influence relating to the attributes of customer's preferences, improvising the management environment of skin care shops, which will be a valuable information, giving maximum satisfaction to the customers, and establishing differentiated management solution.
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