과거 주택이 가지는 의미는 은신처나 쉼터로써 인간의 몸이 편안하고 안전하게 쉴 수 있는 곳이었다. 현재의 주택은 아파트라는 공동주택의 형태를 비롯한 다양한 형태로 과거의 의미를 포함하여 광범위한 의미를 내포하고 있으면서 현재의 인간이 소유할 수 있는 재산과 상품의 가치로 평가되고 있다. 따라서 주택은 더 이상 쉬는 공간과 같은 한정된 기능만을 가지는 것이 아니라 재산이나 상품의 의미로 소유하는 물건으로서의 가치를 가지게 되었다.대표적인 주택 상품의 형태인 아파트는 한정된 공간에 많은 주거공간을 공급할 수 있다는 장점으로 그동안 수많은 가구 수가 공급되었다. 건설사는 이에 맞춰 아파트에 브랜드를 사용하여 상품으로써 아파트를 본격적으로 공급하기 시작하였다. 브랜드 아파트 판매의 장소로 활용하기 시작한 모델하우스의 발전과정을 보면, 아파트라는 상품을 판매에 하는 공간인 모델하우스가 규모적으로 얼마나 많은 발전을 하였는지 알 수 있다.본 연구의 목적은 이러한 아파트 브랜드 이미지의 인지도와 아파트를 판매하는 장소인 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도를 비교·분석하여 아파트 브랜드 아이덴티티와 모델하우스 외관디자인 이미지와의 상관성을 분석한다. 이를 위해서 5개 건설사의 아파트 브랜드 ...
과거 주택이 가지는 의미는 은신처나 쉼터로써 인간의 몸이 편안하고 안전하게 쉴 수 있는 곳이었다. 현재의 주택은 아파트라는 공동주택의 형태를 비롯한 다양한 형태로 과거의 의미를 포함하여 광범위한 의미를 내포하고 있으면서 현재의 인간이 소유할 수 있는 재산과 상품의 가치로 평가되고 있다. 따라서 주택은 더 이상 쉬는 공간과 같은 한정된 기능만을 가지는 것이 아니라 재산이나 상품의 의미로 소유하는 물건으로서의 가치를 가지게 되었다.대표적인 주택 상품의 형태인 아파트는 한정된 공간에 많은 주거공간을 공급할 수 있다는 장점으로 그동안 수많은 가구 수가 공급되었다. 건설사는 이에 맞춰 아파트에 브랜드를 사용하여 상품으로써 아파트를 본격적으로 공급하기 시작하였다. 브랜드 아파트 판매의 장소로 활용하기 시작한 모델하우스의 발전과정을 보면, 아파트라는 상품을 판매에 하는 공간인 모델하우스가 규모적으로 얼마나 많은 발전을 하였는지 알 수 있다.본 연구의 목적은 이러한 아파트 브랜드 이미지의 인지도와 아파트를 판매하는 장소인 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도를 비교·분석하여 아파트 브랜드 아이덴티티와 모델하우스 외관디자인 이미지와의 상관성을 분석한다. 이를 위해서 5개 건설사의 아파트 브랜드 아이덴티티의 관리방향을 조사하고, 이미지 평가를 위한 형용사 7가지를 선정하였다. 선정된 형용사를 활용하여 대표적인 모델하우스 외관디자인 사례와 아파트 브랜드 이미지에 대한 일반소비자의 인지도를 설문조사를 통해 조사·분석하였다. 그 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 건설사가 관리하고 지향하는 브랜드 이미지와 일반소비자가 느끼는 브랜드 이미지의 인지도를 분석한 결과, 건설사가 관리하는 브랜드 이미지가 일반소비자에게 잘 전달되고 있지는 않다. 건설사간의 편차는 보이고 있으나, 건설사가 관리하는 방향의 브랜드 이미지가 소비자에게 잘 전달되기 위한 건설사의 브랜드 아이덴티티 강화 방안이 필요하겠다.둘째, 소비자가 느끼는 아파트 브랜드 이미지의 인지도와 아파트 브랜드 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도를 비교·분석한 결과, 아파트 브랜드 이미지와 모델하우스 외관디자인 이미지는 동일성을 보이고 있다, 그러나 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도가 브랜드 이미지의 인지도보다 전체적으로 낮게 나오고 있어 모델하우스 외관디자인에 브랜드 이미지를 표현하는 방안이나 브랜드 아이덴티티를 강화할 수 있는 방안이 필요하겠다.아파트 브랜드가 지속적으로 유지되고 아파트 판매의 수단으로 모델하우스라는 장소를 활용한다면, 아파트라는 상품을 판매하는 장소이고 아파트 브랜드의 이미지를 표현하는 장소로써 모델하우스의 중요도를 고려하여 일반인이 가장 쉽게 접하고 보게 되는 외관디자인에 관심을 두고 브랜드 아이덴티티를 강화할 필요가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 의의를 갖는다.
과거 주택이 가지는 의미는 은신처나 쉼터로써 인간의 몸이 편안하고 안전하게 쉴 수 있는 곳이었다. 현재의 주택은 아파트라는 공동주택의 형태를 비롯한 다양한 형태로 과거의 의미를 포함하여 광범위한 의미를 내포하고 있으면서 현재의 인간이 소유할 수 있는 재산과 상품의 가치로 평가되고 있다. 따라서 주택은 더 이상 쉬는 공간과 같은 한정된 기능만을 가지는 것이 아니라 재산이나 상품의 의미로 소유하는 물건으로서의 가치를 가지게 되었다.대표적인 주택 상품의 형태인 아파트는 한정된 공간에 많은 주거공간을 공급할 수 있다는 장점으로 그동안 수많은 가구 수가 공급되었다. 건설사는 이에 맞춰 아파트에 브랜드를 사용하여 상품으로써 아파트를 본격적으로 공급하기 시작하였다. 브랜드 아파트 판매의 장소로 활용하기 시작한 모델하우스의 발전과정을 보면, 아파트라는 상품을 판매에 하는 공간인 모델하우스가 규모적으로 얼마나 많은 발전을 하였는지 알 수 있다.본 연구의 목적은 이러한 아파트 브랜드 이미지의 인지도와 아파트를 판매하는 장소인 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도를 비교·분석하여 아파트 브랜드 아이덴티티와 모델하우스 외관디자인 이미지와의 상관성을 분석한다. 이를 위해서 5개 건설사의 아파트 브랜드 아이덴티티의 관리방향을 조사하고, 이미지 평가를 위한 형용사 7가지를 선정하였다. 선정된 형용사를 활용하여 대표적인 모델하우스 외관디자인 사례와 아파트 브랜드 이미지에 대한 일반소비자의 인지도를 설문조사를 통해 조사·분석하였다. 그 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 건설사가 관리하고 지향하는 브랜드 이미지와 일반소비자가 느끼는 브랜드 이미지의 인지도를 분석한 결과, 건설사가 관리하는 브랜드 이미지가 일반소비자에게 잘 전달되고 있지는 않다. 건설사간의 편차는 보이고 있으나, 건설사가 관리하는 방향의 브랜드 이미지가 소비자에게 잘 전달되기 위한 건설사의 브랜드 아이덴티티 강화 방안이 필요하겠다.둘째, 소비자가 느끼는 아파트 브랜드 이미지의 인지도와 아파트 브랜드 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도를 비교·분석한 결과, 아파트 브랜드 이미지와 모델하우스 외관디자인 이미지는 동일성을 보이고 있다, 그러나 모델하우스 외관디자인 이미지의 인지도가 브랜드 이미지의 인지도보다 전체적으로 낮게 나오고 있어 모델하우스 외관디자인에 브랜드 이미지를 표현하는 방안이나 브랜드 아이덴티티를 강화할 수 있는 방안이 필요하겠다.아파트 브랜드가 지속적으로 유지되고 아파트 판매의 수단으로 모델하우스라는 장소를 활용한다면, 아파트라는 상품을 판매하는 장소이고 아파트 브랜드의 이미지를 표현하는 장소로써 모델하우스의 중요도를 고려하여 일반인이 가장 쉽게 접하고 보게 되는 외관디자인에 관심을 두고 브랜드 아이덴티티를 강화할 필요가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 의의를 갖는다.
Classical meaning of the house indicates the place of refuge or relaxation where human body can have its safety and comfort. Absorbing this conventional context, contemporary meaning of the house extends its scope widely, such as into apartment as corporative residence as well as the valuable proper...
Classical meaning of the house indicates the place of refuge or relaxation where human body can have its safety and comfort. Absorbing this conventional context, contemporary meaning of the house extends its scope widely, such as into apartment as corporative residence as well as the valuable property and commodity of ownership. Therefore, the house does not only indicate the place restricted in relaxation but also gains the value of the product of ownership as property or commodity.Apartment, as a major model of house product, has been supplied in a large number of households in its merit of constructive high density in limited space. Responding to this trend, construction companies started to get down to the business of supplying apartments as products under the application of the brand. Through the survey of development of model house utilized as the place for purchasing brand apartment, it can be recognized that the model house has had the immense expansion in scale so far.This research aims to analyze the relationship between the brand identity of apartment and the exterior design of model house through comparison and analysis of the degree of recognition of exterior design image of model house as the place of trading apartment, with the degree of recognition of brand image of apartment. For this purpose, this research investigated the trend of management in the brand identity of apartments of five construction companies and selected seven adjectives for evaluation of images. Selected adjectives has been applied into survey and analysis into representative cases of exterior design of model house and the degree of customers' recognition about brand images of apartment through questionnaires. The results has been produced as below.First, through the analysis of the brand image which construction companies manages with direction and the degree of brand image which general consumers recognize in, the brand image under the management of construction companies is appeared not to be well communicated to general consumers. Even though there would be the differential degree among construction companies, there is the need of strengthening the brand identity for the brand image under the managerial direction of construction companies to be well communicated with consumers.Second, through the comparison and analysis of the degree of recognition of exterior image design of the model house of apartment brand and the degree of recognition of apartment brand image which consumers feel, the brand image of apartment and exterior design image show identical quality. But, as the degree of recognition of exterior image design of model house is lower than the degree of brand image at large, there should be the plan for strengthening the brand identity or expressing brand image onto exterior design of model house.If the model house is applied into the trading tool of purchasing apartment under the continuous apartment brand, in the consideration of the importance of the model house, the brand identity needs to be strengthened with the concern of exterior design which general audiences are mostly contacted with easily. This research can fulfill its purpose in these perspectives.
Classical meaning of the house indicates the place of refuge or relaxation where human body can have its safety and comfort. Absorbing this conventional context, contemporary meaning of the house extends its scope widely, such as into apartment as corporative residence as well as the valuable property and commodity of ownership. Therefore, the house does not only indicate the place restricted in relaxation but also gains the value of the product of ownership as property or commodity.Apartment, as a major model of house product, has been supplied in a large number of households in its merit of constructive high density in limited space. Responding to this trend, construction companies started to get down to the business of supplying apartments as products under the application of the brand. Through the survey of development of model house utilized as the place for purchasing brand apartment, it can be recognized that the model house has had the immense expansion in scale so far.This research aims to analyze the relationship between the brand identity of apartment and the exterior design of model house through comparison and analysis of the degree of recognition of exterior design image of model house as the place of trading apartment, with the degree of recognition of brand image of apartment. For this purpose, this research investigated the trend of management in the brand identity of apartments of five construction companies and selected seven adjectives for evaluation of images. Selected adjectives has been applied into survey and analysis into representative cases of exterior design of model house and the degree of customers' recognition about brand images of apartment through questionnaires. The results has been produced as below.First, through the analysis of the brand image which construction companies manages with direction and the degree of brand image which general consumers recognize in, the brand image under the management of construction companies is appeared not to be well communicated to general consumers. Even though there would be the differential degree among construction companies, there is the need of strengthening the brand identity for the brand image under the managerial direction of construction companies to be well communicated with consumers.Second, through the comparison and analysis of the degree of recognition of exterior image design of the model house of apartment brand and the degree of recognition of apartment brand image which consumers feel, the brand image of apartment and exterior design image show identical quality. But, as the degree of recognition of exterior image design of model house is lower than the degree of brand image at large, there should be the plan for strengthening the brand identity or expressing brand image onto exterior design of model house.If the model house is applied into the trading tool of purchasing apartment under the continuous apartment brand, in the consideration of the importance of the model house, the brand identity needs to be strengthened with the concern of exterior design which general audiences are mostly contacted with easily. This research can fulfill its purpose in these perspectives.
주제어
#주택문화관 브랜드 아이덴티티 모델하우스 외관디자인 브랜드 이미지 cultural house galleries brand identity model house exterior design brand image
학위논문 정보
저자
안종섭
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
실내환경디자인 전공
지도교수
이현수
발행연도
2009
총페이지
viii, 80장
키워드
주택문화관 브랜드 아이덴티티 모델하우스 외관디자인 브랜드 이미지 cultural house galleries brand identity model house exterior design brand image
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