오늘날 정보통신의 초고속 발달로 인하여 학교도서관의 이용자들은 도서관 이외의 곳에서 쉽게 정보를 접하고 있으며, 이러한 현상은 도서관에 많은 기회들을 제시해주고 있다. 이러한 상황에서 학교도서관은 이용자 요구에 맞는 개선된 교육서비스를 개발하고 제공함으로써 이용자들을 만족시킬 수 있다.이와 같은 도서관의 서비스 품질 및 이용자 만족에 대한 연구들이 활발히 이루어지고 있으며 본 연구에서는 학교도서관의 이용자 만족을 위한 서비스 품질을 측정하고자 한다.이에 본 연구에서는 북미 연구도서관을 중심으로 서비스 품질을 측정할 수 있는 LibQUAL+모형을 사용하여 학교도서관 서비스 품질을 측정하고, 학교도서관 서비스 품질이 총체적인 이용자들의 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 규명하고자 한다. 본 연구에서 제시한 학교도서관 서비스 품질 요인은 서비스의 감성적 요소, 정보제어, 도서관 공간, 정보활용이다.이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 서울시 소재한 학교도서관에 4곳의 이용자를 대상으로 설문조사 하였으며 LibQUAL+모형을 기반으로 정보활용 차원을 추가하여 설문지를 작성하였다. 설문지는 400부를 배포하여 이중 불성실한 답변을 제외한 281부가 회수되었고 이를 ...
오늘날 정보통신의 초고속 발달로 인하여 학교도서관의 이용자들은 도서관 이외의 곳에서 쉽게 정보를 접하고 있으며, 이러한 현상은 도서관에 많은 기회들을 제시해주고 있다. 이러한 상황에서 학교도서관은 이용자 요구에 맞는 개선된 교육서비스를 개발하고 제공함으로써 이용자들을 만족시킬 수 있다.이와 같은 도서관의 서비스 품질 및 이용자 만족에 대한 연구들이 활발히 이루어지고 있으며 본 연구에서는 학교도서관의 이용자 만족을 위한 서비스 품질을 측정하고자 한다.이에 본 연구에서는 북미 연구도서관을 중심으로 서비스 품질을 측정할 수 있는 LibQUAL+모형을 사용하여 학교도서관 서비스 품질을 측정하고, 학교도서관 서비스 품질이 총체적인 이용자들의 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 규명하고자 한다. 본 연구에서 제시한 학교도서관 서비스 품질 요인은 서비스의 감성적 요소, 정보제어, 도서관 공간, 정보활용이다.이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 서울시 소재한 학교도서관에 4곳의 이용자를 대상으로 설문조사 하였으며 LibQUAL+모형을 기반으로 정보활용 차원을 추가하여 설문지를 작성하였다. 설문지는 400부를 배포하여 이중 불성실한 답변을 제외한 281부가 회수되었고 이를 데이터 분석에 활용하였다. 분석방법은 LibQUAL+ 3가지 요인과 정보활용차원을 추가하고 이용자 만족에 따른 기술 분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다.본 연구에서 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 요인분석 결과 본 연구자가 제시한 정보활용 차원은 학교도서관 서비스 품질 요인으로써 타당하지 않음이 밝혀졌다. 이러한 이유로 본 연구에서 제시한 정보활용 차원은 원래 LibQUAL+모형의 서비스 품질인 서비스의 감성적 요소, 정보제어, 도서관 공간의 요인에 정보활용 차원의 내용들이 중복되어 있을 것으로 판단되며, 본 연구에서는 정보활용 차원이 학교도서관 서비스 품질의 독립적인 요인으로써 추출되지 못한 것이라고 판단된다.둘째, 요인분석 결과 학교도서관 서비스 품질 3가지 요인, 즉 서비스의 감성적 요소(B= .362), 도서관 공간(B= .289), 정보제어(B= .283)의 3가지 서비스 품질 요인 순으로 이용자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다.셋째, 통계적으로 종속변수에 가장 영향을 미치는 변수는 서비스의 감성적 요소이며, 도서관 공간, 정보제어 순으로 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 서비스 품질 중 서비스의 감성적 요소가 이용자 만족과의 정도가 강하며 이용자들의 만족을 이끌어 내기 위해서는 사서교사와 이용자와의 관계를 통해 직접적으로 제공하는 서비스의 내용을 체계적으로 갖추어 이용자에게 보다 친절하게 다가가야 함을 의미한다.넷째, LibQUAL+모형의 3가지 요인은 학교도서관 이용자들의 만족도를 측정할 수 있음이 분석을 통해 검증되었다. 즉, 세 요인은 학교도서관 이용자들이 생각하는 주요한 자원으로 인식하고 있으며 도서관에서는 향후 더욱 높은 수준의 서비스를 제공할 수 있는 기틀을 마련할 수 있을 것이다.본 연구에서는 학교도서관의 서비스 품질측정에 이용할 수 있는 LibQUAL+모형의 적용가능성을 제시하여 국내 학교도서관의 서비스 품질측정도구를 개발하기 위한 기초 자료가 될 수 있다는 것에 의의가 있다.
오늘날 정보통신의 초고속 발달로 인하여 학교도서관의 이용자들은 도서관 이외의 곳에서 쉽게 정보를 접하고 있으며, 이러한 현상은 도서관에 많은 기회들을 제시해주고 있다. 이러한 상황에서 학교도서관은 이용자 요구에 맞는 개선된 교육서비스를 개발하고 제공함으로써 이용자들을 만족시킬 수 있다.이와 같은 도서관의 서비스 품질 및 이용자 만족에 대한 연구들이 활발히 이루어지고 있으며 본 연구에서는 학교도서관의 이용자 만족을 위한 서비스 품질을 측정하고자 한다.이에 본 연구에서는 북미 연구도서관을 중심으로 서비스 품질을 측정할 수 있는 LibQUAL+모형을 사용하여 학교도서관 서비스 품질을 측정하고, 학교도서관 서비스 품질이 총체적인 이용자들의 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 규명하고자 한다. 본 연구에서 제시한 학교도서관 서비스 품질 요인은 서비스의 감성적 요소, 정보제어, 도서관 공간, 정보활용이다.이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 서울시 소재한 학교도서관에 4곳의 이용자를 대상으로 설문조사 하였으며 LibQUAL+모형을 기반으로 정보활용 차원을 추가하여 설문지를 작성하였다. 설문지는 400부를 배포하여 이중 불성실한 답변을 제외한 281부가 회수되었고 이를 데이터 분석에 활용하였다. 분석방법은 LibQUAL+ 3가지 요인과 정보활용차원을 추가하고 이용자 만족에 따른 기술 분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다.본 연구에서 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 요인분석 결과 본 연구자가 제시한 정보활용 차원은 학교도서관 서비스 품질 요인으로써 타당하지 않음이 밝혀졌다. 이러한 이유로 본 연구에서 제시한 정보활용 차원은 원래 LibQUAL+모형의 서비스 품질인 서비스의 감성적 요소, 정보제어, 도서관 공간의 요인에 정보활용 차원의 내용들이 중복되어 있을 것으로 판단되며, 본 연구에서는 정보활용 차원이 학교도서관 서비스 품질의 독립적인 요인으로써 추출되지 못한 것이라고 판단된다.둘째, 요인분석 결과 학교도서관 서비스 품질 3가지 요인, 즉 서비스의 감성적 요소(B= .362), 도서관 공간(B= .289), 정보제어(B= .283)의 3가지 서비스 품질 요인 순으로 이용자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다.셋째, 통계적으로 종속변수에 가장 영향을 미치는 변수는 서비스의 감성적 요소이며, 도서관 공간, 정보제어 순으로 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 서비스 품질 중 서비스의 감성적 요소가 이용자 만족과의 정도가 강하며 이용자들의 만족을 이끌어 내기 위해서는 사서교사와 이용자와의 관계를 통해 직접적으로 제공하는 서비스의 내용을 체계적으로 갖추어 이용자에게 보다 친절하게 다가가야 함을 의미한다.넷째, LibQUAL+모형의 3가지 요인은 학교도서관 이용자들의 만족도를 측정할 수 있음이 분석을 통해 검증되었다. 즉, 세 요인은 학교도서관 이용자들이 생각하는 주요한 자원으로 인식하고 있으며 도서관에서는 향후 더욱 높은 수준의 서비스를 제공할 수 있는 기틀을 마련할 수 있을 것이다.본 연구에서는 학교도서관의 서비스 품질측정에 이용할 수 있는 LibQUAL+모형의 적용가능성을 제시하여 국내 학교도서관의 서비스 품질측정도구를 개발하기 위한 기초 자료가 될 수 있다는 것에 의의가 있다.
Due to the rapid development of today’s telecommunications, the users of school libraries have easy access to information in places other than the library, and this phenomenon presents numerous opportunities for the library. In this situation, the school library can develop and provide improved educ...
Due to the rapid development of today’s telecommunications, the users of school libraries have easy access to information in places other than the library, and this phenomenon presents numerous opportunities for the library. In this situation, the school library can develop and provide improved educational services that meet the users’ needs and satisfy them.Various studies on the service quality and user satisfaction of libraries are actively being carried out, and this paper aims to measure the service quality for the user satisfaction of school libraries.Hence, this study strives to measure the service quality of school libraries by using the LibQUAL+ model, which can measure service quality, and closely examine how the service quality of the school library influences the overall satisfaction of users, focusing on the North American research libraries. The service quality factors of school libraries presented in this paper are the affect of service, information control, library as place, and information literacy.To carry out theseresearch objectives, a survey was conducted on the users of four school libraries located in Seoul. The survey questionnaire was created using the LibQUAL+ model, and information literacy factor was added. A total of 400 copies of the questionnaire were distributed, and out of those, 281 copies were retrieved, excluding insincere responses, and used in the data analysis. For the analysis method, LibQUAL+ 3 factors and information literacy factor were added, and a technical analysis, factor analysis, and multiple regression analysis were conducted on user satisfaction.When the analyzed results of this paper are summarized, they are as follows.First, as a result of the factor analysis, the information literacy factor presented by the researcher of this paper was confirmed to be an inadequate service quality factor for school libraries. For this reason, the information literacy factorpresented in this study is judged to have overlapping contents with the original service quality of the LibQUAL+ model: affect of service, information control, and library as space factors. In addition, it is judged that this study has failed to draw out information literacy as an independent factor for the service quality of school libraries.Second, as a result of the factor analysis, it was verified that the three factors of the service quality of school libraries, affect of service (B= .362), library as space (B= .289), and information control (B= .283), had a significant influence on the user satisfaction in that order.Third, the factor that had the most influence on the dependent variable statistically was the affect of service, followed by library as space and information control. In other words, among service quality factors, the affect of service has a strong correlation with user satisfaction. This signifies that to induce the satisfaction of users, the contents of the service must be organized and provided directly through the interaction between the teacher librarian and the users, and they must be approached in a more friendly manner.Fourth, the three factors of the LibQUAL+ model were verified through analysis to measure the satisfaction of school library users. Namely, the three factors are perceived to be the main resources the school library users believe in and will be able to set a framework that provides a higher level of service in libraries in the future.This paper is significant in that it provides fundamental data for the development of a service quality measuring tool for Korean school libraries by presenting the applicability of the LibQUAL+ model that can be used to measure the service quality of school libraries.
Due to the rapid development of today’s telecommunications, the users of school libraries have easy access to information in places other than the library, and this phenomenon presents numerous opportunities for the library. In this situation, the school library can develop and provide improved educational services that meet the users’ needs and satisfy them.Various studies on the service quality and user satisfaction of libraries are actively being carried out, and this paper aims to measure the service quality for the user satisfaction of school libraries.Hence, this study strives to measure the service quality of school libraries by using the LibQUAL+ model, which can measure service quality, and closely examine how the service quality of the school library influences the overall satisfaction of users, focusing on the North American research libraries. The service quality factors of school libraries presented in this paper are the affect of service, information control, library as place, and information literacy.To carry out theseresearch objectives, a survey was conducted on the users of four school libraries located in Seoul. The survey questionnaire was created using the LibQUAL+ model, and information literacy factor was added. A total of 400 copies of the questionnaire were distributed, and out of those, 281 copies were retrieved, excluding insincere responses, and used in the data analysis. For the analysis method, LibQUAL+ 3 factors and information literacy factor were added, and a technical analysis, factor analysis, and multiple regression analysis were conducted on user satisfaction.When the analyzed results of this paper are summarized, they are as follows.First, as a result of the factor analysis, the information literacy factor presented by the researcher of this paper was confirmed to be an inadequate service quality factor for school libraries. For this reason, the information literacy factorpresented in this study is judged to have overlapping contents with the original service quality of the LibQUAL+ model: affect of service, information control, and library as space factors. In addition, it is judged that this study has failed to draw out information literacy as an independent factor for the service quality of school libraries.Second, as a result of the factor analysis, it was verified that the three factors of the service quality of school libraries, affect of service (B= .362), library as space (B= .289), and information control (B= .283), had a significant influence on the user satisfaction in that order.Third, the factor that had the most influence on the dependent variable statistically was the affect of service, followed by library as space and information control. In other words, among service quality factors, the affect of service has a strong correlation with user satisfaction. This signifies that to induce the satisfaction of users, the contents of the service must be organized and provided directly through the interaction between the teacher librarian and the users, and they must be approached in a more friendly manner.Fourth, the three factors of the LibQUAL+ model were verified through analysis to measure the satisfaction of school library users. Namely, the three factors are perceived to be the main resources the school library users believe in and will be able to set a framework that provides a higher level of service in libraries in the future.This paper is significant in that it provides fundamental data for the development of a service quality measuring tool for Korean school libraries by presenting the applicability of the LibQUAL+ model that can be used to measure the service quality of school libraries.
주제어
#학교도서관 서비스품질 이용자 만족 school library LibQUAL service quality user satisfaction
학위논문 정보
저자
김지원
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
사서교육 전공
지도교수
김기영
발행연도
2009
총페이지
vi, 74장
키워드
학교도서관 서비스품질 이용자 만족 school library LibQUAL service quality user satisfaction
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