본 연구는 서울 소재 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들을 대상으로 하여, 교육문화프로그램이 도서관 방문 이용의 원인이 되는지 알아보고자 함에 목적이 있으며, 교육문화프로그램의 특성을 교육강사를 비롯하여 교육내용, 교육시설, 프로그램운영으로 구분하여 만족도와 재방문도와의 영향관계를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 소재 10개 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들 330명을 대상으로 설문조사를 통해 연구를 수행하였다. 둘째, 기술적 내용으로, 응답자의 일반적 특성, 수강의 일반적 특성, 교육문화프로그램과 관련한 전반적인 요구사항을 분석하였다. 셋째, 통계적 내용으로 측정도구의 ...
본 연구는 서울 소재 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들을 대상으로 하여, 교육문화프로그램이 도서관 방문 이용의 원인이 되는지 알아보고자 함에 목적이 있으며, 교육문화프로그램의 특성을 교육강사를 비롯하여 교육내용, 교육시설, 프로그램운영으로 구분하여 만족도와 재방문도와의 영향관계를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 소재 10개 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들 330명을 대상으로 설문조사를 통해 연구를 수행하였다. 둘째, 기술적 내용으로, 응답자의 일반적 특성, 수강의 일반적 특성, 교육문화프로그램과 관련한 전반적인 요구사항을 분석하였다. 셋째, 통계적 내용으로 측정도구의 요인분석 및 신뢰도 분석과, 타당도 검증을 위한 확인적 요인분석, 각 변인들의 영향력을 검증하기 위한 구조방정식 모형 분석으로 가설을 검증하였다. 1) 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 만족도에 직접적인 영향이 있는 요인은 교육강사, 교육내용, 교육시설, 프로그램운영 네 가지 선행요인들 가운데 교육내용과 프로그램운영이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 2) 또한 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 재방문도에 직접적인 영향이 있는 요인은 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 재방문의도에 직접적인 영향이 있는 요인은 교육강사, 교육내용, 교육시설, 프로그램운영 네 가지 선행요인들 가운데 교육내용이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 3) 매개변수를 통한 간접영향력 분석결과에 의하면, 만족도에 직접적으로 유의한 영향을 미치고, 만족도가 재방문도에 미치는 영향을 확인한 결과 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타남에 따라 만족도를 통하여 재방문도에 간접적인 영향을 미치는 관계적인 요인은 교육내용으로 나타났다.
본 연구는 서울 소재 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들을 대상으로 하여, 교육문화프로그램이 도서관 방문 이용의 원인이 되는지 알아보고자 함에 목적이 있으며, 교육문화프로그램의 특성을 교육강사를 비롯하여 교육내용, 교육시설, 프로그램운영으로 구분하여 만족도와 재방문도와의 영향관계를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 소재 10개 공공도서관 교육문화프로그램 수강생들 330명을 대상으로 설문조사를 통해 연구를 수행하였다. 둘째, 기술적 내용으로, 응답자의 일반적 특성, 수강의 일반적 특성, 교육문화프로그램과 관련한 전반적인 요구사항을 분석하였다. 셋째, 통계적 내용으로 측정도구의 요인분석 및 신뢰도 분석과, 타당도 검증을 위한 확인적 요인분석, 각 변인들의 영향력을 검증하기 위한 구조방정식 모형 분석으로 가설을 검증하였다. 1) 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 만족도에 직접적인 영향이 있는 요인은 교육강사, 교육내용, 교육시설, 프로그램운영 네 가지 선행요인들 가운데 교육내용과 프로그램운영이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 2) 또한 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 재방문도에 직접적인 영향이 있는 요인은 변수 간 직접 영향력 분석에 의한 결과로 재방문의도에 직접적인 영향이 있는 요인은 교육강사, 교육내용, 교육시설, 프로그램운영 네 가지 선행요인들 가운데 교육내용이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 3) 매개변수를 통한 간접영향력 분석결과에 의하면, 만족도에 직접적으로 유의한 영향을 미치고, 만족도가 재방문도에 미치는 영향을 확인한 결과 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타남에 따라 만족도를 통하여 재방문도에 간접적인 영향을 미치는 관계적인 요인은 교육내용으로 나타났다.
In this study, which concerns trainees of cultural education programs at public libraries, we aim to understand if cultural education programs were the reason for using the libraries. We classified the cultural education programs into four categories: instructor, educational content, facility, and p...
In this study, which concerns trainees of cultural education programs at public libraries, we aim to understand if cultural education programs were the reason for using the libraries. We classified the cultural education programs into four categories: instructor, educational content, facility, and program management; and we analyzed the causal relationships between the satisfaction of the trainees with the degree to which they revisited the library. The results are as follows. First, we surveyed 330 trainees of cultural education programs at 10 public libraries in Seoul. Second, we analyzed and described the general characteristics of the respondents, the general characteristics of people attending the programs, and the overall required conditions related to the cultural education programs. Third, we verified hypotheses in two analytic models: first, confirmatory factor analysis of the statistical contents for analyzing the primary elements and reliability of measuring devices and for verifying the validity, and second, structural equation modeling analysis for verifying the influence of each variable. 1) The analysis of the direct influence between variables indicated that educational content and program management, within the four precedent categories of instructor, educational content, facility, and program management, provided a direct and significant influence on satisfaction. 2) The analysis of the direct influence between variables additionally indicated that educational content, within the four precedent categories of instructor, educational content, facility, and program management, provided a direct and significant influence on the possibility of revisiting the library. 3) According to the analysis of the indirect influence through parameters, educational content provided a direct and significant influence on satisfaction, and satisfaction provided a positive influence on revisit of the library after our verification of the influence of satisfaction on revisiting the library. This result indicated that educational content was the relational element that indirectly influenced revisit of the library via satisfaction.
In this study, which concerns trainees of cultural education programs at public libraries, we aim to understand if cultural education programs were the reason for using the libraries. We classified the cultural education programs into four categories: instructor, educational content, facility, and program management; and we analyzed the causal relationships between the satisfaction of the trainees with the degree to which they revisited the library. The results are as follows. First, we surveyed 330 trainees of cultural education programs at 10 public libraries in Seoul. Second, we analyzed and described the general characteristics of the respondents, the general characteristics of people attending the programs, and the overall required conditions related to the cultural education programs. Third, we verified hypotheses in two analytic models: first, confirmatory factor analysis of the statistical contents for analyzing the primary elements and reliability of measuring devices and for verifying the validity, and second, structural equation modeling analysis for verifying the influence of each variable. 1) The analysis of the direct influence between variables indicated that educational content and program management, within the four precedent categories of instructor, educational content, facility, and program management, provided a direct and significant influence on satisfaction. 2) The analysis of the direct influence between variables additionally indicated that educational content, within the four precedent categories of instructor, educational content, facility, and program management, provided a direct and significant influence on the possibility of revisiting the library. 3) According to the analysis of the indirect influence through parameters, educational content provided a direct and significant influence on satisfaction, and satisfaction provided a positive influence on revisit of the library after our verification of the influence of satisfaction on revisiting the library. This result indicated that educational content was the relational element that indirectly influenced revisit of the library via satisfaction.
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