최근 공동주택 보급률의 증가와 공급자 위주에서 수요자 중심으로 분양시장이 변화하고 주택에 대한 고객의 기대 가치가 향상함에 따라 공동주택에 대한 건설기업의 브랜드 이미지 제고 및 마케팅 영향력 강화를 위하여 고객 가치 향상을 위한 고객접점의 하자관리의 중요성이 부각되고 있다. 그러나 국내 공동주택 하자관리는 하자관리 업무 프로세스 관리 미흡, 하자관리 조직 관리 부족, 하자 정보 피드백 부족, 시공단계의 하자관리를 위한 대비부족으로 동일 하자 요인이 반복적으로 발생하며 고객이 요구하는 품질 및 만족도에 부합하지 못하는 실정이다. 이를 해결하기 위하여 기존연구에서는 하자 원인의 분석 및 대책을 수립하고 품질관리 시스템 및 ...
최근 공동주택 보급률의 증가와 공급자 위주에서 수요자 중심으로 분양시장이 변화하고 주택에 대한 고객의 기대 가치가 향상함에 따라 공동주택에 대한 건설기업의 브랜드 이미지 제고 및 마케팅 영향력 강화를 위하여 고객 가치 향상을 위한 고객접점의 하자관리의 중요성이 부각되고 있다. 그러나 국내 공동주택 하자관리는 하자관리 업무 프로세스 관리 미흡, 하자관리 조직 관리 부족, 하자 정보 피드백 부족, 시공단계의 하자관리를 위한 대비부족으로 동일 하자 요인이 반복적으로 발생하며 고객이 요구하는 품질 및 만족도에 부합하지 못하는 실정이다. 이를 해결하기 위하여 기존연구에서는 하자 원인의 분석 및 대책을 수립하고 품질관리 시스템 및 데이터웨어하우스 등의 해결방안을 제시하였지만 하자관리와 품질관리 업무 프로세스의 연계성 부족에 대한 연구 및 품질관리와 하자관리 조직의 통합, 시공 준비단계 및 시공 입주 후 단계의 통합적인 품질/하자 관리가 미흡한 것으로 분석되었다. 따라서 본 연구에서는 고객의 가치 향상과 고객만족을 위하여 기존 하자관리 업무 프로세스를 개선한 품질/하자관리 통합 업무 프로세스 모델 및 To-be 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 문헌 조사를 통하여 하자관리와 품질관리 및 업무 프로세스 개선에 대한 개념을 제시하고, 하자관리 연구동향을 하자요인에 대한 연구, 하자분류체계 및 DB구축에 관한 연구, 시스템개발에 관한 연구, 업무 프로세스 개선 및 고객만족에 관한 연구로 분류하여 분석함으로써 국내 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선의 필요성을 제시하였다. 또한 업무 프로세스 개선 절차를 현행 하자/품질 관리 업무 프로세스 분석, 하자/품질 관리 업무 문제점 분석 및 개선기회 도출, 하자/품질 관리 업무 중점 혁신과제 도출, 하자 관리 업무 프로세스 개선 모델, To-be 하자 관리 업무 프로세스의 총 5단계로 제시하였다. 둘째, 문헌 조사 및 전문가 면담을 통하여 현행 하자/품질 관리 업무 현황을 분석하였으며, 이를 기반으로 하자/품질 관리 업무의 문제점을 분석하고 개선기회를 제시하였다. 또한 PI접근 방법을 통하여 제시된 개선기회를 통합하여 하자관리 업무 프로세스 개선을 위한 혁신과제를 도출하였다. 셋째, 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선 모델은 품질관리에서 주로 사용되는 데밍(Deming)의 PDCA Cycle개념을 기초로 하여 구성하였으며 품질관리와 하자관리를 통합하여 Plan(계획), Do(검사), Check(처리), Action(대책수립)의 순서로 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 넷째, 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선 모델을 바탕으로 To-be 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 하자관리와 품질관리의 업무프로세스 및 조직을 통합관리하며 하자정보와 품질관리정보를 통합하여 계획 수립 시 활용하도록 한다. 또한 업무 프로세스를 가시화하고 조직 간의 책임 규명과 정보의 흐름을 규명하였다. 하자요인 및 품질 부적합 사항의 조치 및 예방을 통합하여 BS단계의 하자관리를 강화하였다. 이러한 하자관리 업무 프로세스의 개선 모델은 하자저감을 위한 예방업무에 초점을 둔 것으로써 하자정보와 품질정보의 활용을 통하여 반복하자의 발생을 감소시킬 것이며, 업무의 중복 피하고 하자, 품질 업무의 책임을 명확히 하여 시공 주체간의 의사소통을 향상시킬 것이다. 이는 궁극적으로 품질 향상을 통하여 건설업체의 고객 만족도 및 기업 이미지 향상에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
최근 공동주택 보급률의 증가와 공급자 위주에서 수요자 중심으로 분양시장이 변화하고 주택에 대한 고객의 기대 가치가 향상함에 따라 공동주택에 대한 건설기업의 브랜드 이미지 제고 및 마케팅 영향력 강화를 위하여 고객 가치 향상을 위한 고객접점의 하자관리의 중요성이 부각되고 있다. 그러나 국내 공동주택 하자관리는 하자관리 업무 프로세스 관리 미흡, 하자관리 조직 관리 부족, 하자 정보 피드백 부족, 시공단계의 하자관리를 위한 대비부족으로 동일 하자 요인이 반복적으로 발생하며 고객이 요구하는 품질 및 만족도에 부합하지 못하는 실정이다. 이를 해결하기 위하여 기존연구에서는 하자 원인의 분석 및 대책을 수립하고 품질관리 시스템 및 데이터웨어하우스 등의 해결방안을 제시하였지만 하자관리와 품질관리 업무 프로세스의 연계성 부족에 대한 연구 및 품질관리와 하자관리 조직의 통합, 시공 준비단계 및 시공 입주 후 단계의 통합적인 품질/하자 관리가 미흡한 것으로 분석되었다. 따라서 본 연구에서는 고객의 가치 향상과 고객만족을 위하여 기존 하자관리 업무 프로세스를 개선한 품질/하자관리 통합 업무 프로세스 모델 및 To-be 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 문헌 조사를 통하여 하자관리와 품질관리 및 업무 프로세스 개선에 대한 개념을 제시하고, 하자관리 연구동향을 하자요인에 대한 연구, 하자분류체계 및 DB구축에 관한 연구, 시스템개발에 관한 연구, 업무 프로세스 개선 및 고객만족에 관한 연구로 분류하여 분석함으로써 국내 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선의 필요성을 제시하였다. 또한 업무 프로세스 개선 절차를 현행 하자/품질 관리 업무 프로세스 분석, 하자/품질 관리 업무 문제점 분석 및 개선기회 도출, 하자/품질 관리 업무 중점 혁신과제 도출, 하자 관리 업무 프로세스 개선 모델, To-be 하자 관리 업무 프로세스의 총 5단계로 제시하였다. 둘째, 문헌 조사 및 전문가 면담을 통하여 현행 하자/품질 관리 업무 현황을 분석하였으며, 이를 기반으로 하자/품질 관리 업무의 문제점을 분석하고 개선기회를 제시하였다. 또한 PI접근 방법을 통하여 제시된 개선기회를 통합하여 하자관리 업무 프로세스 개선을 위한 혁신과제를 도출하였다. 셋째, 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선 모델은 품질관리에서 주로 사용되는 데밍(Deming)의 PDCA Cycle개념을 기초로 하여 구성하였으며 품질관리와 하자관리를 통합하여 Plan(계획), Do(검사), Check(처리), Action(대책수립)의 순서로 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 넷째, 공동주택 하자관리 업무 프로세스 개선 모델을 바탕으로 To-be 하자관리 업무 프로세스를 제시하였다. 하자관리와 품질관리의 업무프로세스 및 조직을 통합관리하며 하자정보와 품질관리정보를 통합하여 계획 수립 시 활용하도록 한다. 또한 업무 프로세스를 가시화하고 조직 간의 책임 규명과 정보의 흐름을 규명하였다. 하자요인 및 품질 부적합 사항의 조치 및 예방을 통합하여 BS단계의 하자관리를 강화하였다. 이러한 하자관리 업무 프로세스의 개선 모델은 하자저감을 위한 예방업무에 초점을 둔 것으로써 하자정보와 품질정보의 활용을 통하여 반복하자의 발생을 감소시킬 것이며, 업무의 중복 피하고 하자, 품질 업무의 책임을 명확히 하여 시공 주체간의 의사소통을 향상시킬 것이다. 이는 궁극적으로 품질 향상을 통하여 건설업체의 고객 만족도 및 기업 이미지 향상에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
Lately, Because of increased the diffusion rate of housing and market circumstance change, the importance of defect management which is faced with client directly has been currently issued to improve apartment house brand image and to strengthen marketing influencing power. However, current defect m...
Lately, Because of increased the diffusion rate of housing and market circumstance change, the importance of defect management which is faced with client directly has been currently issued to improve apartment house brand image and to strengthen marketing influencing power. However, current defect management system is not satisfied with client’s requirement for the lack of business process management, organization, information feedback, and preparing defect management in construction phase. To solve these problems, current researches proposed quality management system and data warehouse, etc as solutions, however it is still desirable to study quality and defect integrated management system because they are inefficient in business process relation model, management organization, and management system in pre-construction and after-construction phase. This study proposed the improved quality-defect management integrated business process model and To-be defect management business process to improve customer’s value and satisfaction. The results of this study as follows. First, this study proposed the concept of business process management improvement of defect and quality management through current study research. And also it analyzed and categorized current research into 6 categories, cause of defect, defect breakdown structure and Database, system development, business process improvement, and customer satisfaction. Through this analysis, it indicated the necessity of business process improvement. And it also proposed business process improvement procedure as 5 stages, current defect/quality management analysis, defect/quality management problems and improvement opportunity, critical improvement subject, business process improvement model, and To-be defect management business process. Second, it analyzed current defect/quality management business process through research and interviews. And it analyzed defect/quality management problems and indicated improvement opportunities. And it also integrated proposed improvement opportunities using PI approaching and proposed critical improvement subjects. Third, the improved defect management business process model is systematized based on PDCA Cycle. It proposed Plan, Do, Check, Action management cycle by integrating quality management and defect management. Fourth, it proposed To-be defect management business process based on improved defect management model. Improved model manages defect/quality management organization and uses quality management data and defect data for management planning. And it visualized business process, data flow, responsibilities among organizations. At last it strengthened defect management in BS phase through integrating prevention and actions to defect/quality problems. The improved defect management business process model is focused on prevention for decreasing defects. It is expected to decrease repeated defects by using defect/quality data, and also improves communication among participants of projects. Finally it is expected to improve customer’s satisfaction and brand image of construction companies through using the improved model.
Lately, Because of increased the diffusion rate of housing and market circumstance change, the importance of defect management which is faced with client directly has been currently issued to improve apartment house brand image and to strengthen marketing influencing power. However, current defect management system is not satisfied with client’s requirement for the lack of business process management, organization, information feedback, and preparing defect management in construction phase. To solve these problems, current researches proposed quality management system and data warehouse, etc as solutions, however it is still desirable to study quality and defect integrated management system because they are inefficient in business process relation model, management organization, and management system in pre-construction and after-construction phase. This study proposed the improved quality-defect management integrated business process model and To-be defect management business process to improve customer’s value and satisfaction. The results of this study as follows. First, this study proposed the concept of business process management improvement of defect and quality management through current study research. And also it analyzed and categorized current research into 6 categories, cause of defect, defect breakdown structure and Database, system development, business process improvement, and customer satisfaction. Through this analysis, it indicated the necessity of business process improvement. And it also proposed business process improvement procedure as 5 stages, current defect/quality management analysis, defect/quality management problems and improvement opportunity, critical improvement subject, business process improvement model, and To-be defect management business process. Second, it analyzed current defect/quality management business process through research and interviews. And it analyzed defect/quality management problems and indicated improvement opportunities. And it also integrated proposed improvement opportunities using PI approaching and proposed critical improvement subjects. Third, the improved defect management business process model is systematized based on PDCA Cycle. It proposed Plan, Do, Check, Action management cycle by integrating quality management and defect management. Fourth, it proposed To-be defect management business process based on improved defect management model. Improved model manages defect/quality management organization and uses quality management data and defect data for management planning. And it visualized business process, data flow, responsibilities among organizations. At last it strengthened defect management in BS phase through integrating prevention and actions to defect/quality problems. The improved defect management business process model is focused on prevention for decreasing defects. It is expected to decrease repeated defects by using defect/quality data, and also improves communication among participants of projects. Finally it is expected to improve customer’s satisfaction and brand image of construction companies through using the improved model.
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