본 연구는 하자정보 생성 및 활용의 구조적인 문제를 해결하기 위해 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 방법을 제시하였다. 이를 위해 하자관련 선행연구에서 다루는 하자정보 분류항목을 분석하여 하자정보 분류체계를 제시하였고, 현장에서 하자처리 업무의 효율성을 고려하며 하자정보 수집을 위한 BIM 기술을 적용한 시스템을 설계하였다. 또한 제안된 시스템을 활용한 사례연구와 기존 하자관리 시스템과 비교분석을 통해 효율성을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. (1) 하자정보의 수집 및 활용성의 문제점 파악 현장에서 발생된 하자정보는 신규 프로젝트에 반영되어 동일한 하자의 재발을 방지할 수 있어야 한다. 하지만 현재 현장에서 공유되고 있는 하자사례는 단순히 현장사진과 간단한 서술만으로 정보를 표현하고 있어 하자가 발생된 부위의 상세 시공상황을 판단하기 힘들며, 이로 인해 하자정보의 재활용성이 매우 제한적이라는 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제가 발생되는 근본적인 이유는 현장에서 하자를 발견하고 처리하는 과정에서 필요한 정보와 타 현장에서 하자정보를 활용하기 위해 필요로 하는 정보가 다를 뿐 만 아니라, 하자를 처리하는 시점과 하자정보를 분석하는 시점이 다르다는 구조적인 차이에서 기인되는 것을 파악하였다. (2) 하자정보 분류체계 제시 및 시스템 개발 방향 설정 하자관련 선행연구를 살펴본 결과 연구의 목적과 범위에 따라 각각 다른 항목을 다루는 하자정보 분류체계를 활용하고 있는 것을 확인하였으며, 이를 분석하여 다양한 목적으로 활용될 수 있는 하자정보의 공유를 위한 하자정보 분류체계를 제시하였다. 또한, 제시한 하자정보 분류체계를 기반으로 하자정보 수집 시스템을 제안하기 위해 선행연구와 실무에서 활용되고 있는 하자관리 시스템의 현황을 분석하였다. 이를 바탕으로 기존 하자관리의 시스템이 가지는 근본적인 문제를 해결하기 위해, 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 시스템의 개발이 필요할 것으로 판단하였다. (3) BIM 기술을 적용한 시스템 구현 가능성 파악 하자정보 분류체계에서 요구하는 정보항목을 ...
본 연구는 하자정보 생성 및 활용의 구조적인 문제를 해결하기 위해 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 방법을 제시하였다. 이를 위해 하자관련 선행연구에서 다루는 하자정보 분류항목을 분석하여 하자정보 분류체계를 제시하였고, 현장에서 하자처리 업무의 효율성을 고려하며 하자정보 수집을 위한 BIM 기술을 적용한 시스템을 설계하였다. 또한 제안된 시스템을 활용한 사례연구와 기존 하자관리 시스템과 비교분석을 통해 효율성을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. (1) 하자정보의 수집 및 활용성의 문제점 파악 현장에서 발생된 하자정보는 신규 프로젝트에 반영되어 동일한 하자의 재발을 방지할 수 있어야 한다. 하지만 현재 현장에서 공유되고 있는 하자사례는 단순히 현장사진과 간단한 서술만으로 정보를 표현하고 있어 하자가 발생된 부위의 상세 시공상황을 판단하기 힘들며, 이로 인해 하자정보의 재활용성이 매우 제한적이라는 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제가 발생되는 근본적인 이유는 현장에서 하자를 발견하고 처리하는 과정에서 필요한 정보와 타 현장에서 하자정보를 활용하기 위해 필요로 하는 정보가 다를 뿐 만 아니라, 하자를 처리하는 시점과 하자정보를 분석하는 시점이 다르다는 구조적인 차이에서 기인되는 것을 파악하였다. (2) 하자정보 분류체계 제시 및 시스템 개발 방향 설정 하자관련 선행연구를 살펴본 결과 연구의 목적과 범위에 따라 각각 다른 항목을 다루는 하자정보 분류체계를 활용하고 있는 것을 확인하였으며, 이를 분석하여 다양한 목적으로 활용될 수 있는 하자정보의 공유를 위한 하자정보 분류체계를 제시하였다. 또한, 제시한 하자정보 분류체계를 기반으로 하자정보 수집 시스템을 제안하기 위해 선행연구와 실무에서 활용되고 있는 하자관리 시스템의 현황을 분석하였다. 이를 바탕으로 기존 하자관리의 시스템이 가지는 근본적인 문제를 해결하기 위해, 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 시스템의 개발이 필요할 것으로 판단하였다. (3) BIM 기술을 적용한 시스템 구현 가능성 파악 하자정보 분류체계에서 요구하는 정보항목을 BIM Data를 통해 추출하기 위해 BIM 중립포맷인 IFC정보모델의 구조를 파악하고 BIM Data 활용과 관련된 연구동향을 분석하였으며, 이를 통해 하자정보 수집 시스템에 BIM 기술의 적용이 가능할 것으로 확인되었다. (4) BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템 제안 현장에서 하자처리 업무를 하는 과정에서 하자정보가 수집 저장될 수 있는 BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템을 설계하였고, BIM 데이터의 활용 가능성을 확인하기 위해 실제 BIM적용 프로젝트 데이터를 기반으로 사례연구를 수행하였다. 또한 기존 하자관리 시스템과 업무의 효율성 측면과 저장된 하자정보의 품질측면을 비교분석함으로써 제안된 시스템의 효율성을 확인하였다. 본 연구는 동일한 하자발생을 예방하기 위해서 기존에 발생한 하자정보의 공유가 중요함에도 활용되지 못하는 실태를 파악하고, 이를 BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템 제안을 통해 해결하고자 하였다. 모바일 BIM Viewer를 통해 현장에서 최소한의 정보 입력만으로 하자처리 지시를 신속 정확하게 전달할 수 있게 하였으며, 이러한 과정에서 하자정보의 재활용을 위해 요구되는 필요 정보를 BIM 객체를 중심으로 연계하여 활용할 수 있는 방법을 제시하였다. 이는 BIM 데이터 활용 범위를 품질관리 분야로 확대함과 동시에 하자처리 업무의 효율성 향상 및 정보의 누락을 방지할 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 체계적으로 수집된 하자정보는 DB로 축적되어 향후 유사 프로젝트 품질관리 업무에 효과적으로 활용될 수 있으며 동일한 하자의 재발을 방지하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 하자정보 생성 및 활용의 구조적인 문제를 해결하기 위해 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 방법을 제시하였다. 이를 위해 하자관련 선행연구에서 다루는 하자정보 분류항목을 분석하여 하자정보 분류체계를 제시하였고, 현장에서 하자처리 업무의 효율성을 고려하며 하자정보 수집을 위한 BIM 기술을 적용한 시스템을 설계하였다. 또한 제안된 시스템을 활용한 사례연구와 기존 하자관리 시스템과 비교분석을 통해 효율성을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. (1) 하자정보의 수집 및 활용성의 문제점 파악 현장에서 발생된 하자정보는 신규 프로젝트에 반영되어 동일한 하자의 재발을 방지할 수 있어야 한다. 하지만 현재 현장에서 공유되고 있는 하자사례는 단순히 현장사진과 간단한 서술만으로 정보를 표현하고 있어 하자가 발생된 부위의 상세 시공상황을 판단하기 힘들며, 이로 인해 하자정보의 재활용성이 매우 제한적이라는 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제가 발생되는 근본적인 이유는 현장에서 하자를 발견하고 처리하는 과정에서 필요한 정보와 타 현장에서 하자정보를 활용하기 위해 필요로 하는 정보가 다를 뿐 만 아니라, 하자를 처리하는 시점과 하자정보를 분석하는 시점이 다르다는 구조적인 차이에서 기인되는 것을 파악하였다. (2) 하자정보 분류체계 제시 및 시스템 개발 방향 설정 하자관련 선행연구를 살펴본 결과 연구의 목적과 범위에 따라 각각 다른 항목을 다루는 하자정보 분류체계를 활용하고 있는 것을 확인하였으며, 이를 분석하여 다양한 목적으로 활용될 수 있는 하자정보의 공유를 위한 하자정보 분류체계를 제시하였다. 또한, 제시한 하자정보 분류체계를 기반으로 하자정보 수집 시스템을 제안하기 위해 선행연구와 실무에서 활용되고 있는 하자관리 시스템의 현황을 분석하였다. 이를 바탕으로 기존 하자관리의 시스템이 가지는 근본적인 문제를 해결하기 위해, 하자정보가 생성되는 단계인 하자 발견 및 지시-처리 하는 과정에서의 업무 효율성 확보와 동시에 하자사례를 재활용하기 위해 요구되는 다양한 관련 정보들이 자동으로 저장될 수 있는 시스템의 개발이 필요할 것으로 판단하였다. (3) BIM 기술을 적용한 시스템 구현 가능성 파악 하자정보 분류체계에서 요구하는 정보항목을 BIM Data를 통해 추출하기 위해 BIM 중립포맷인 IFC 정보모델의 구조를 파악하고 BIM Data 활용과 관련된 연구동향을 분석하였으며, 이를 통해 하자정보 수집 시스템에 BIM 기술의 적용이 가능할 것으로 확인되었다. (4) BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템 제안 현장에서 하자처리 업무를 하는 과정에서 하자정보가 수집 저장될 수 있는 BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템을 설계하였고, BIM 데이터의 활용 가능성을 확인하기 위해 실제 BIM적용 프로젝트 데이터를 기반으로 사례연구를 수행하였다. 또한 기존 하자관리 시스템과 업무의 효율성 측면과 저장된 하자정보의 품질측면을 비교분석함으로써 제안된 시스템의 효율성을 확인하였다. 본 연구는 동일한 하자발생을 예방하기 위해서 기존에 발생한 하자정보의 공유가 중요함에도 활용되지 못하는 실태를 파악하고, 이를 BIM 기반 하자처리 및 정보관리 시스템 제안을 통해 해결하고자 하였다. 모바일 BIM Viewer를 통해 현장에서 최소한의 정보 입력만으로 하자처리 지시를 신속 정확하게 전달할 수 있게 하였으며, 이러한 과정에서 하자정보의 재활용을 위해 요구되는 필요 정보를 BIM 객체를 중심으로 연계하여 활용할 수 있는 방법을 제시하였다. 이는 BIM 데이터 활용 범위를 품질관리 분야로 확대함과 동시에 하자처리 업무의 효율성 향상 및 정보의 누락을 방지할 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 체계적으로 수집된 하자정보는 DB로 축적되어 향후 유사 프로젝트 품질관리 업무에 효과적으로 활용될 수 있으며 동일한 하자의 재발을 방지하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
This paper proposes a method to ensure the automatic saving of a variety of information required to guarantee job efficiency in the process of detecting and rectifying a defect in the stage of defect information generation and reuse cases of defect in order to help to solve the structural problems w...
This paper proposes a method to ensure the automatic saving of a variety of information required to guarantee job efficiency in the process of detecting and rectifying a defect in the stage of defect information generation and reuse cases of defect in order to help to solve the structural problems with the generation and utilization of defect information. The study thus suggested a categorization system for defect information by analyzing the categorical items of defect information addressed in previous studies on defects and designed a system by applying the BIM technology to collect defect information with the efficiency of defect rectification on the field taken into consideration. The study also analyzed efficiency by comparing and analyzing the case studies using the proposed system and the old defect management systems. The major findings were summarized as follows: (1) Identification of Problems with Collecting and Utilizing Defect Information Defect information generated on the field should be reflected to a new project to prevent the occurrence of the same defects. The defect cases currently shared on the field, however, present defect information only with simple on-site photos and descriptions and make it difficult to judge the detailed execution situations at the part where the concerned defect occurred, thus limiting the utilization of defect information to a great degree. A fundamental reason behind such a problem is the fact that the information needed to detect and rectify a defect in the field is different from the information needed to utilize defect information on another field. Another reason is attributed to the structural difference between the time of rectifying a defect and the time of analyzing defect information. (2) Proposal of a Defect Information Categorization System and Establishment of a System Development Direction Different previous studies on defects used different defect information categorization systems covering different items according to the objectives and scopes of research. The investigator analyzed them and proposed a defect information categorization system that could serve an array of purposes. Also analyzed in the study was the current state of defect management systems used in previous studies and practice to suggest a defect information collection system based on the proposed defect information categorization system. It was determined that a system would be needed capable of automatically saving a variety of information required to guarantee job efficiency in the process of detecting and rectifying a defect in the stage of defect information generation and reuse cases of defect in order to help to solve the fundamental problems with the existing defect management system. (3) Examination of the Possibility to Implement a BIM Technology-Based System The study looked into the structure of IFC and analyzed research trends related to the utilization of BIM data in order to extract the information items required in a defect information categorization system through BIM data. It was thus confirmed that the BIM technology would be applicable to a defect information collection system. (4) Proposal of a BIM-Based Defect Rectification and Information Management System The investigator designed a BIM-based defect rectification and information management system capable of collecting and saving defect information in the process of rectifying defects on the field, conducting a case study with actual BIM project data to check the possibilities of utilizing BIM data and checking the efficiency of the proposed system by comparing and analyzing it with the existing defect management systems. Recognizing the actual state that the old defect information was not used to prevent the occurrence of the same defects despite the importance of its sharing, the study attempted to solve the issue by proposing a BIM-based defect rectification and information management system, which was designed to deliver an order for defect rectification fast and accurately just by entering the minimum information in the field through a mobile BIM viewer. The study also suggested a method for connecting and utilizing the information needed to reuse defect information around a BIM object. The method is expected to expand the utilization scope of BIM data to the field of quality management, increase the efficiency of defect rectification, and prevent information omission. Furthermore, defect information systematically collected will be accumulated in a database, thus being used effectively for the quality management of similar projects and making a contribution to the prevention of the same defects.
This paper proposes a method to ensure the automatic saving of a variety of information required to guarantee job efficiency in the process of detecting and rectifying a defect in the stage of defect information generation and reuse cases of defect in order to help to solve the structural problems with the generation and utilization of defect information. The study thus suggested a categorization system for defect information by analyzing the categorical items of defect information addressed in previous studies on defects and designed a system by applying the BIM technology to collect defect information with the efficiency of defect rectification on the field taken into consideration. The study also analyzed efficiency by comparing and analyzing the case studies using the proposed system and the old defect management systems. The major findings were summarized as follows: (1) Identification of Problems with Collecting and Utilizing Defect Information Defect information generated on the field should be reflected to a new project to prevent the occurrence of the same defects. The defect cases currently shared on the field, however, present defect information only with simple on-site photos and descriptions and make it difficult to judge the detailed execution situations at the part where the concerned defect occurred, thus limiting the utilization of defect information to a great degree. A fundamental reason behind such a problem is the fact that the information needed to detect and rectify a defect in the field is different from the information needed to utilize defect information on another field. Another reason is attributed to the structural difference between the time of rectifying a defect and the time of analyzing defect information. (2) Proposal of a Defect Information Categorization System and Establishment of a System Development Direction Different previous studies on defects used different defect information categorization systems covering different items according to the objectives and scopes of research. The investigator analyzed them and proposed a defect information categorization system that could serve an array of purposes. Also analyzed in the study was the current state of defect management systems used in previous studies and practice to suggest a defect information collection system based on the proposed defect information categorization system. It was determined that a system would be needed capable of automatically saving a variety of information required to guarantee job efficiency in the process of detecting and rectifying a defect in the stage of defect information generation and reuse cases of defect in order to help to solve the fundamental problems with the existing defect management system. (3) Examination of the Possibility to Implement a BIM Technology-Based System The study looked into the structure of IFC and analyzed research trends related to the utilization of BIM data in order to extract the information items required in a defect information categorization system through BIM data. It was thus confirmed that the BIM technology would be applicable to a defect information collection system. (4) Proposal of a BIM-Based Defect Rectification and Information Management System The investigator designed a BIM-based defect rectification and information management system capable of collecting and saving defect information in the process of rectifying defects on the field, conducting a case study with actual BIM project data to check the possibilities of utilizing BIM data and checking the efficiency of the proposed system by comparing and analyzing it with the existing defect management systems. Recognizing the actual state that the old defect information was not used to prevent the occurrence of the same defects despite the importance of its sharing, the study attempted to solve the issue by proposing a BIM-based defect rectification and information management system, which was designed to deliver an order for defect rectification fast and accurately just by entering the minimum information in the field through a mobile BIM viewer. The study also suggested a method for connecting and utilizing the information needed to reuse defect information around a BIM object. The method is expected to expand the utilization scope of BIM data to the field of quality management, increase the efficiency of defect rectification, and prevent information omission. Furthermore, defect information systematically collected will be accumulated in a database, thus being used effectively for the quality management of similar projects and making a contribution to the prevention of the same defects.
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