본 연구는 만 4~5세 유아를 대상으로 유아들에게 친숙하고 쉽게 접할 수 있는 대표적 미디어 유형인 광고를 직접 제작하는 광고 만들기 활동을 통해서 유아의 미디어 리터러시 능력이 어떻게 드러나는지를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 리터러시는 어떻게 나타나는가? 1-1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 수용력은 어떻게 나타나는가? 1-2. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 비평력은 어떻게 나타나는가? 1-3. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 창작력은 어떻게 나타나는가? 이를 위해 본 연구는 광고 만들기 활동 프로그램을 제작한 후 예비관찰을 거쳐 부산시에 소재한 D 어린이집의 종일반 유아 18명을 대상으로 2008년 9월 8일부터 10월 31일까지 약 2개월에 본 관찰을 실시하였다. 본 관찰 동안 활동 장면, 활동의 결과물, 연구자 현장 일지, 유아면담, 교사의 반성적 저널을 수집하였다. ...
본 연구는 만 4~5세 유아를 대상으로 유아들에게 친숙하고 쉽게 접할 수 있는 대표적 미디어 유형인 광고를 직접 제작하는 광고 만들기 활동을 통해서 유아의 미디어 리터러시 능력이 어떻게 드러나는지를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 리터러시는 어떻게 나타나는가? 1-1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 수용력은 어떻게 나타나는가? 1-2. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 비평력은 어떻게 나타나는가? 1-3. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 창작력은 어떻게 나타나는가? 이를 위해 본 연구는 광고 만들기 활동 프로그램을 제작한 후 예비관찰을 거쳐 부산시에 소재한 D 어린이집의 종일반 유아 18명을 대상으로 2008년 9월 8일부터 10월 31일까지 약 2개월에 본 관찰을 실시하였다. 본 관찰 동안 활동 장면, 활동의 결과물, 연구자 현장 일지, 유아면담, 교사의 반성적 저널을 수집하였다. 자료 분석은 수집된 전체 자료를 중심으로 개방적 코딩, 분류 분석, 사례 추출을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 수용력에서, 유아들은 TV프로그램과 광고를 구별할 수 있고 광고의 내용 및 목적을 이해하고 있었다. 특히 TV광고에 적극적인 반응을 보였으며 자신의 일상생활 경험과 관련지어 해석하였다. 하지만 소비활동과 관련성이 적고 함축적인 메시지를 전달하는 공익광고를 감상하는 활동에서 그것의 기능 및 목적을 이해하는 데 어려움을 겪었다. 둘째, 미디어 비평력에서, 유아들은 미디어에서 제공하는 광고에서 봤던 제품을 구매하고 싶어 했지만 광고에 대해 비평적 사고를 바탕으로 평가하는 모습을 보였다. 또한 직접 만든 광고에 대해 구체적으로 소개할 수 있었으며 결과물에 장점 및 보완점에 대해 이야기할 수 있었다. 셋째, 미디어 창작력에서, 유아들이 만든 광고들은 광고의 커뮤니케이션 효과를 나타내고 있었으며 유아들은 광고를 만들 때 자신의 일상생활과 관련 있는 소재를 사용하고 소비생활과 관련된 의견을 반영시키고 있었다. 또한 유아들의 결과물에 나타난 글, 그림, 몸짓 텍스트는 독특한 특성을 드러냈다.
본 연구는 만 4~5세 유아를 대상으로 유아들에게 친숙하고 쉽게 접할 수 있는 대표적 미디어 유형인 광고를 직접 제작하는 광고 만들기 활동을 통해서 유아의 미디어 리터러시 능력이 어떻게 드러나는지를 알아보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 리터러시는 어떻게 나타나는가? 1-1. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 수용력은 어떻게 나타나는가? 1-2. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 비평력은 어떻게 나타나는가? 1-3. 광고 만들기 활동에서 유아의 미디어 창작력은 어떻게 나타나는가? 이를 위해 본 연구는 광고 만들기 활동 프로그램을 제작한 후 예비관찰을 거쳐 부산시에 소재한 D 어린이집의 종일반 유아 18명을 대상으로 2008년 9월 8일부터 10월 31일까지 약 2개월에 본 관찰을 실시하였다. 본 관찰 동안 활동 장면, 활동의 결과물, 연구자 현장 일지, 유아면담, 교사의 반성적 저널을 수집하였다. 자료 분석은 수집된 전체 자료를 중심으로 개방적 코딩, 분류 분석, 사례 추출을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 수용력에서, 유아들은 TV프로그램과 광고를 구별할 수 있고 광고의 내용 및 목적을 이해하고 있었다. 특히 TV광고에 적극적인 반응을 보였으며 자신의 일상생활 경험과 관련지어 해석하였다. 하지만 소비활동과 관련성이 적고 함축적인 메시지를 전달하는 공익광고를 감상하는 활동에서 그것의 기능 및 목적을 이해하는 데 어려움을 겪었다. 둘째, 미디어 비평력에서, 유아들은 미디어에서 제공하는 광고에서 봤던 제품을 구매하고 싶어 했지만 광고에 대해 비평적 사고를 바탕으로 평가하는 모습을 보였다. 또한 직접 만든 광고에 대해 구체적으로 소개할 수 있었으며 결과물에 장점 및 보완점에 대해 이야기할 수 있었다. 셋째, 미디어 창작력에서, 유아들이 만든 광고들은 광고의 커뮤니케이션 효과를 나타내고 있었으며 유아들은 광고를 만들 때 자신의 일상생활과 관련 있는 소재를 사용하고 소비생활과 관련된 의견을 반영시키고 있었다. 또한 유아들의 결과물에 나타난 글, 그림, 몸짓 텍스트는 독특한 특성을 드러냈다.
The purpose of this study is to observe how children's abilities of reception, critical thinking and creativity appear through advertisement activities. The research questions for the aim are as followings First, how children's abilities of reception appear through advertisement activities?<...
The purpose of this study is to observe how children's abilities of reception, critical thinking and creativity appear through advertisement activities. The research questions for the aim are as followings First, how children's abilities of reception appear through advertisement activities? Second, how children's abilities of critical thinking appear through advertisement activities? Third, how children's abilities of creativity appear through advertisement activities? This study took place in a 6 and 7 year-old classroom located in Pusan metropolitan city for two months. 18 children and their classroom teacher were participated in this research. Research data are based on classroom observation, filed notes, interviews on children, teacher's journals and advertisement that children produced. The findings of this study are summarized: First, children were able to distinguish between TV shows and advertisements and understand the content and purpose of the advertisements. Especially, they were positively inclined to react TV advertisements and intended to interpret them in the light of their daily lives while they seemed to have trouble with understanding public advertisements that are dealing with less their daily lives as a consumer. Second, although children were inclined to buy products after they had seen compelling advertisements, at the same time, they showed me their using critical thinking ability to make a decision whether to buy them or not as a consumer. Also, they were able to present their own advertisement in detail and discuss it if there is anything successful or, if not, to fix or improve. Finally, in creativity, I found that children-made advertisements have communication effect just like typical ones do. Children used material related to daily lives and opinion concerning consumer act to produce advertisements. I also found that such features on their advertisements at words, images, and gesture texts contain a mutual characteristic. According to above results, following discussions can be presented. First, children show great interest in producing advertisements and they produce, criticize, and create advertisements based in their daily lives. Second, children's ability of media literacy shows development while they are in activity of producing advertisements. Third, children's ability of media literacy is formed off and developed with reciprocal action and circular process.
The purpose of this study is to observe how children's abilities of reception, critical thinking and creativity appear through advertisement activities. The research questions for the aim are as followings First, how children's abilities of reception appear through advertisement activities? Second, how children's abilities of critical thinking appear through advertisement activities? Third, how children's abilities of creativity appear through advertisement activities? This study took place in a 6 and 7 year-old classroom located in Pusan metropolitan city for two months. 18 children and their classroom teacher were participated in this research. Research data are based on classroom observation, filed notes, interviews on children, teacher's journals and advertisement that children produced. The findings of this study are summarized: First, children were able to distinguish between TV shows and advertisements and understand the content and purpose of the advertisements. Especially, they were positively inclined to react TV advertisements and intended to interpret them in the light of their daily lives while they seemed to have trouble with understanding public advertisements that are dealing with less their daily lives as a consumer. Second, although children were inclined to buy products after they had seen compelling advertisements, at the same time, they showed me their using critical thinking ability to make a decision whether to buy them or not as a consumer. Also, they were able to present their own advertisement in detail and discuss it if there is anything successful or, if not, to fix or improve. Finally, in creativity, I found that children-made advertisements have communication effect just like typical ones do. Children used material related to daily lives and opinion concerning consumer act to produce advertisements. I also found that such features on their advertisements at words, images, and gesture texts contain a mutual characteristic. According to above results, following discussions can be presented. First, children show great interest in producing advertisements and they produce, criticize, and create advertisements based in their daily lives. Second, children's ability of media literacy shows development while they are in activity of producing advertisements. Third, children's ability of media literacy is formed off and developed with reciprocal action and circular process.
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