말하기 능력은 모든 교과 학습의 밑바탕이 되며 나아가 유아들이 개인, 어린이집, 사회생활을 영위하는데 필수 불가결한 요건이므로 어릴 때부터 의도적, 계획적인 지도가 이루어져야 자주적인 학습이 전개될 수 있으며 일상생활에서도 의사소통 능력이 길러져 원만한 사회생활을 영위할 수 있다. 말하기는 일상생활에서 의사 전달 방법으로 가장 많이 쓰인다. 이에 본 연구는 어린이집 교사와 학부모의 언어교육 관한 선행 연구를 토대로, 연구자가 지도해 오면서 경험에 의해 축적된 언어교육 지도 자료와 관련 이론 및 국제영재교육연구회 세미나 자료 등에 기초하였다. 어린이집 유아 65명을 연구 대상으로 선정하였고, 설문 등으로 수집된 모든 자료를 ...
말하기 능력은 모든 교과 학습의 밑바탕이 되며 나아가 유아들이 개인, 어린이집, 사회생활을 영위하는데 필수 불가결한 요건이므로 어릴 때부터 의도적, 계획적인 지도가 이루어져야 자주적인 학습이 전개될 수 있으며 일상생활에서도 의사소통 능력이 길러져 원만한 사회생활을 영위할 수 있다. 말하기는 일상생활에서 의사 전달 방법으로 가장 많이 쓰인다. 이에 본 연구는 어린이집 교사와 학부모의 언어교육 관한 선행 연구를 토대로, 연구자가 지도해 오면서 경험에 의해 축적된 언어교육 지도 자료와 관련 이론 및 국제영재교육연구회 세미나 자료 등에 기초하였다. 어린이집 유아 65명을 연구 대상으로 선정하였고, 설문 등으로 수집된 모든 자료를 SPSS 12.0 프로그램을 운용하여 평균치(M), 표준편차(SD) 등을 계산하여 기술 통계 처리하였으며, 사후검증을 하고, 0.05 수준에서 유의도를 실시하였으며 교차분석을 하였다. 통계 처리된 문항별로 결과를 분석한 후 문제점이 나타난 것은 바람직한 언어력 향성을 위한 교사와 학부모 교육의 개선 방안 자료로 활용 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아에 대한 바람직한 생활 습관지도가 언어력 향상과 밀접한 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 유아의 의사소통 능력 향상을 위하여 교사와 학부모 교육이 주기적으로 실시되어야 할 필요와 언어력 향상 교육사례 발표에 많은 관심을 갖게 했다. 셋째, 가정과 어린이집의 언어 환경 조성과 친절한 학습 지도 및 관심이 바람직한 언어 습관 형성에 큰 영향이 있음을 통계를 통하여 구체적으로 알게 되었다.
말하기 능력은 모든 교과 학습의 밑바탕이 되며 나아가 유아들이 개인, 어린이집, 사회생활을 영위하는데 필수 불가결한 요건이므로 어릴 때부터 의도적, 계획적인 지도가 이루어져야 자주적인 학습이 전개될 수 있으며 일상생활에서도 의사소통 능력이 길러져 원만한 사회생활을 영위할 수 있다. 말하기는 일상생활에서 의사 전달 방법으로 가장 많이 쓰인다. 이에 본 연구는 어린이집 교사와 학부모의 언어교육 관한 선행 연구를 토대로, 연구자가 지도해 오면서 경험에 의해 축적된 언어교육 지도 자료와 관련 이론 및 국제영재교육연구회 세미나 자료 등에 기초하였다. 어린이집 유아 65명을 연구 대상으로 선정하였고, 설문 등으로 수집된 모든 자료를 SPSS 12.0 프로그램을 운용하여 평균치(M), 표준편차(SD) 등을 계산하여 기술 통계 처리하였으며, 사후검증을 하고, 0.05 수준에서 유의도를 실시하였으며 교차분석을 하였다. 통계 처리된 문항별로 결과를 분석한 후 문제점이 나타난 것은 바람직한 언어력 향성을 위한 교사와 학부모 교육의 개선 방안 자료로 활용 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아에 대한 바람직한 생활 습관지도가 언어력 향상과 밀접한 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 유아의 의사소통 능력 향상을 위하여 교사와 학부모 교육이 주기적으로 실시되어야 할 필요와 언어력 향상 교육사례 발표에 많은 관심을 갖게 했다. 셋째, 가정과 어린이집의 언어 환경 조성과 친절한 학습 지도 및 관심이 바람직한 언어 습관 형성에 큰 영향이 있음을 통계를 통하여 구체적으로 알게 되었다.
It independent studying can be spread though intentional, deliberate is consisted since ability gathers in the eyes because infants run individual, child's house, civil life but are essential indispensable essential factor going forward becoming groundwork of all subject learnings and communication ...
It independent studying can be spread though intentional, deliberate is consisted since ability gathers in the eyes because infants run individual, child's house, civil life but are essential indispensable essential factor going forward becoming groundwork of all subject learnings and communication ability can run smooth civil life in everyday life that speak. It is used most by communication method in everyday life to speak. Hereupon, this study language education of child's house teacher and students' parents on the basis of virtue study as long as is strong, was based on language education data and connection theory and international special education for the gifted study group seminar data etc. accumulated by experience as investigator is directive. All datas that chose 65 child's house children for study target, and is collected by question etc.. handled descriptive statistics because calculates mean value (M), standard deviation (SD) etc.. operating SPSS 12.0 program, and does verification after one's, and enforced degree in 0.05 levels and analyzes crossing . It utilized to improvement plan data of teacher and students' parents teaching for desirable language power that problem appears after analyze result by statistics processed items. Major findings were as follows : First, Could know that desirable life habit about child is close interrelation with language power elevation. Second, Had a lot of interests in artfulness and necessity that students' parents education should be enforced periodically and language power elevation education example communique for child's communication ability elevation. Third, Found out concretely through statistics that language environment furtherance and accommodating studying guidance and interest of house of family and child are big influence in desirable language habit formation.
It independent studying can be spread though intentional, deliberate is consisted since ability gathers in the eyes because infants run individual, child's house, civil life but are essential indispensable essential factor going forward becoming groundwork of all subject learnings and communication ability can run smooth civil life in everyday life that speak. It is used most by communication method in everyday life to speak. Hereupon, this study language education of child's house teacher and students' parents on the basis of virtue study as long as is strong, was based on language education data and connection theory and international special education for the gifted study group seminar data etc. accumulated by experience as investigator is directive. All datas that chose 65 child's house children for study target, and is collected by question etc.. handled descriptive statistics because calculates mean value (M), standard deviation (SD) etc.. operating SPSS 12.0 program, and does verification after one's, and enforced degree in 0.05 levels and analyzes crossing . It utilized to improvement plan data of teacher and students' parents teaching for desirable language power that problem appears after analyze result by statistics processed items. Major findings were as follows : First, Could know that desirable life habit about child is close interrelation with language power elevation. Second, Had a lot of interests in artfulness and necessity that students' parents education should be enforced periodically and language power elevation education example communique for child's communication ability elevation. Third, Found out concretely through statistics that language environment furtherance and accommodating studying guidance and interest of house of family and child are big influence in desirable language habit formation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.