음악은 인간의 마음을 풍요롭게 하고 고통으로 시달린 마음을 위로해 주며 심지어는 치료효과도 있고 동. 식물의 사육 및 재배까지도 큰 효과가 있다는 보고가 있다. 이러한 이유로 음악은 사람을 기르는 학교교육에서는 중대한 역할을 하고 있으며 확고하게 자리를 잡아 청소년의 성장과 인격형성을 위한 교육의 한 축으로 절대적으로 필요하다. 따라서 청소년이 바람직한 성장을 하기 위해여 음악적 성장이 필요하고 음악적 성장은 가창, 감상, 기악, 창작 영역의 균형 있는 음악적 체험활동을 통하여 음악적 감수성을 길러주어야 한다. 학교에서는 가창영역이 가장 접근하기 쉬운 관계로 실천하기 쉽다. 그러나 청소년 시기에는 심신의 급격한 변화로 변성기에 있는 학생들에게는 어려운 영역이 될 수 있다. 따라서 막연한 음정으로 노래를 부르기보다는 학생들은 기악교육을 통해서 정확한 음정을 느낄 수 있는 것과 같은 장점을 살려 네 영역(가창. 기악. 감상. 창작) 중 가장 능동적인 방법을 선택해야 할 것이다. 기악영역은 창조적 활동일 뿐 만 아니라 음악적 성장을 위한 ...
음악은 인간의 마음을 풍요롭게 하고 고통으로 시달린 마음을 위로해 주며 심지어는 치료효과도 있고 동. 식물의 사육 및 재배까지도 큰 효과가 있다는 보고가 있다. 이러한 이유로 음악은 사람을 기르는 학교교육에서는 중대한 역할을 하고 있으며 확고하게 자리를 잡아 청소년의 성장과 인격형성을 위한 교육의 한 축으로 절대적으로 필요하다. 따라서 청소년이 바람직한 성장을 하기 위해여 음악적 성장이 필요하고 음악적 성장은 가창, 감상, 기악, 창작 영역의 균형 있는 음악적 체험활동을 통하여 음악적 감수성을 길러주어야 한다. 학교에서는 가창영역이 가장 접근하기 쉬운 관계로 실천하기 쉽다. 그러나 청소년 시기에는 심신의 급격한 변화로 변성기에 있는 학생들에게는 어려운 영역이 될 수 있다. 따라서 막연한 음정으로 노래를 부르기보다는 학생들은 기악교육을 통해서 정확한 음정을 느낄 수 있는 것과 같은 장점을 살려 네 영역(가창. 기악. 감상. 창작) 중 가장 능동적인 방법을 선택해야 할 것이다. 기악영역은 창조적 활동일 뿐 만 아니라 음악적 성장을 위한 동기유발에 크게 기여할 수 있는 가장 좋은 음악적 체험이라고 할 수 있다. 또한 청소년기인 중학교 시기에는 악기에 대한 흥미와 호기심이 많은 때이므로 악기를 연주하게 하여 음악적인 흥미와 의욕을 심어주어야 한다. 악기를 연주하여 얻어지는 음색이나 연주효과는 학생들의 의욕을 증진시키며, 다양한 소리를 내므로 소리의 특성을 이해하게 된다. 또한 자기감정을 표현하여 개성과 창조성을 발달시킬 수 있는 기회를 가지게 하는 중요한 역할을 한다. 지금까지의 학교에서의 음악교육은 입시교육으로 인해 가창과 이론 위주로 행하여진 경향이 다분하다. 하지만 음악적 성장을 위해서는 각 영역별로 균형 있게 편성하여 모든 영역을 체험할 수 있게 해야 하는데 이 중 기악학습 활동은 학생들에게 다양한 연주를 통해 특별한 경험을 할 수 있다. 기악은 가창에 비해 넓은 음역과 표현력을 기를 수 있다는 점에서 기악영역이 중요하다고 볼 수 있다. 연주 지도를 위해서는 전문적인 음악인의 양성하는 것처럼 완벽함을 추구할 수는 없고 여가시간에도 혼자서의 악기연주로 개인적인 생활의 보람을 느낄 수 있도록 심리적 부담이 되지 않을 범위에서 흥미를 느낄 수 있게 지도해야 한다. 하지만 현행 중학교 기악교육은 미비한 여건으로 인하여 다룰 수 있는 악기가 한정되어 있어 만족할 만한 성과를 올리지 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 중학교 기악 교육의 각 시기별 학습방법을 발달특성에 맞추어 기악교육에 관하여 선행 연구를 하였고 음악적 성장을 시키는데 필요한 체험의 중요성에 의의를 두고 현장에서의 음악적 체험이 잘 행해지는지 조사하였다. 그 결과 기악영역 34.13%, 가창영역 32.93%의 호감도가 가장 높았으며 조사에 의한 문제점을 토대로 가장 좋은 기악교육의 방법을 연구하였다. 그리고 7차 교육 과정에서 나오는 9종 교과서의 주요 기악곡들에 대해 분석하였으며 그에 알맞은 연주법에 대해 설명한다. 학생들의 눈높이에 맞는 흥미로운 수업이 되도록 하는 교사의 끊임없는 노력이 필요하고 기악교육에 대한 사회의 관심이 높아진다면 효율적인 기악학습이 이루어지리라 생각한다.
음악은 인간의 마음을 풍요롭게 하고 고통으로 시달린 마음을 위로해 주며 심지어는 치료효과도 있고 동. 식물의 사육 및 재배까지도 큰 효과가 있다는 보고가 있다. 이러한 이유로 음악은 사람을 기르는 학교교육에서는 중대한 역할을 하고 있으며 확고하게 자리를 잡아 청소년의 성장과 인격형성을 위한 교육의 한 축으로 절대적으로 필요하다. 따라서 청소년이 바람직한 성장을 하기 위해여 음악적 성장이 필요하고 음악적 성장은 가창, 감상, 기악, 창작 영역의 균형 있는 음악적 체험활동을 통하여 음악적 감수성을 길러주어야 한다. 학교에서는 가창영역이 가장 접근하기 쉬운 관계로 실천하기 쉽다. 그러나 청소년 시기에는 심신의 급격한 변화로 변성기에 있는 학생들에게는 어려운 영역이 될 수 있다. 따라서 막연한 음정으로 노래를 부르기보다는 학생들은 기악교육을 통해서 정확한 음정을 느낄 수 있는 것과 같은 장점을 살려 네 영역(가창. 기악. 감상. 창작) 중 가장 능동적인 방법을 선택해야 할 것이다. 기악영역은 창조적 활동일 뿐 만 아니라 음악적 성장을 위한 동기유발에 크게 기여할 수 있는 가장 좋은 음악적 체험이라고 할 수 있다. 또한 청소년기인 중학교 시기에는 악기에 대한 흥미와 호기심이 많은 때이므로 악기를 연주하게 하여 음악적인 흥미와 의욕을 심어주어야 한다. 악기를 연주하여 얻어지는 음색이나 연주효과는 학생들의 의욕을 증진시키며, 다양한 소리를 내므로 소리의 특성을 이해하게 된다. 또한 자기감정을 표현하여 개성과 창조성을 발달시킬 수 있는 기회를 가지게 하는 중요한 역할을 한다. 지금까지의 학교에서의 음악교육은 입시교육으로 인해 가창과 이론 위주로 행하여진 경향이 다분하다. 하지만 음악적 성장을 위해서는 각 영역별로 균형 있게 편성하여 모든 영역을 체험할 수 있게 해야 하는데 이 중 기악학습 활동은 학생들에게 다양한 연주를 통해 특별한 경험을 할 수 있다. 기악은 가창에 비해 넓은 음역과 표현력을 기를 수 있다는 점에서 기악영역이 중요하다고 볼 수 있다. 연주 지도를 위해서는 전문적인 음악인의 양성하는 것처럼 완벽함을 추구할 수는 없고 여가시간에도 혼자서의 악기연주로 개인적인 생활의 보람을 느낄 수 있도록 심리적 부담이 되지 않을 범위에서 흥미를 느낄 수 있게 지도해야 한다. 하지만 현행 중학교 기악교육은 미비한 여건으로 인하여 다룰 수 있는 악기가 한정되어 있어 만족할 만한 성과를 올리지 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 중학교 기악 교육의 각 시기별 학습방법을 발달특성에 맞추어 기악교육에 관하여 선행 연구를 하였고 음악적 성장을 시키는데 필요한 체험의 중요성에 의의를 두고 현장에서의 음악적 체험이 잘 행해지는지 조사하였다. 그 결과 기악영역 34.13%, 가창영역 32.93%의 호감도가 가장 높았으며 조사에 의한 문제점을 토대로 가장 좋은 기악교육의 방법을 연구하였다. 그리고 7차 교육 과정에서 나오는 9종 교과서의 주요 기악곡들에 대해 분석하였으며 그에 알맞은 연주법에 대해 설명한다. 학생들의 눈높이에 맞는 흥미로운 수업이 되도록 하는 교사의 끊임없는 노력이 필요하고 기악교육에 대한 사회의 관심이 높아진다면 효율적인 기악학습이 이루어지리라 생각한다.
Music fertilizes the mind and gives comfort to troubled people. It has been reported that music contributes greatly to growing animals and plants. For this reason, it goes without saying that music has played an important role in school education, establishing itself as a definite agent for growing ...
Music fertilizes the mind and gives comfort to troubled people. It has been reported that music contributes greatly to growing animals and plants. For this reason, it goes without saying that music has played an important role in school education, establishing itself as a definite agent for growing youth and building up their character. Therefore, school children need musical growth for desirable character building, and that musical growth should enhance adolescents' musical sentiments through balanced activities like singing ,appreciation of music, playing musical instruments, and composing. Singing is the easiest way of coming closer to putting musical performance into practice. But in their youthhood school children have a difficult time in singing because they abruptly face spritual and physical change and subsequently incorrect vocal tunes. However, teaching how to play musical instruments helps children find correct tunes and this is considered to be the best field most favored by schools. So, it may be said that musical instrument-centered teaching is the most suitable musical experience that promotes musical growth. Also, adolescence is the period when adolescents are most interested in musical instruments. Tunes earned by playing instruments arouse students' desires for playing music, which helps them understand the traits of sound because they can produce a variety of sounds. And this greatly helps students gain major creativity and originality in terms of expressing their own sentiments. Until now, music education has been focused on singing and theories at schools, on account of preparation for college entrance examination, but balanced share of various areas in musical education should be considered in order to go through all the fields among which instrument-centered activity gives students very special experiences. Playing music helps improves students' ability of musical expression and wider range of notes than when they sing. When teaching how to paly instruments, teachers should not put too much pressure on students because they need not be professionals, but instead they should be taught enough to enjoy their leisure time playing music. But current music education in middle schools do not have a variety of instruments, which leads to undesirable results This research has conducted previous survey on instrument-centered teaching using different teaching method for different development stage and has looked at whether musical activities at schools have been done on a regular basis. And the research aims at finding the best possible ways to compensate for lack of efficiency on the basis the surveys. And the research is going to be done regarding main instruments-playing theories covered in nine sorts of textbooks for the nation's seventh curriculum. In order to achieve favorable results, teachers need to make ceaseless efforts, stimulating public attention to efficient instrument-playing teaching.
Music fertilizes the mind and gives comfort to troubled people. It has been reported that music contributes greatly to growing animals and plants. For this reason, it goes without saying that music has played an important role in school education, establishing itself as a definite agent for growing youth and building up their character. Therefore, school children need musical growth for desirable character building, and that musical growth should enhance adolescents' musical sentiments through balanced activities like singing ,appreciation of music, playing musical instruments, and composing. Singing is the easiest way of coming closer to putting musical performance into practice. But in their youthhood school children have a difficult time in singing because they abruptly face spritual and physical change and subsequently incorrect vocal tunes. However, teaching how to play musical instruments helps children find correct tunes and this is considered to be the best field most favored by schools. So, it may be said that musical instrument-centered teaching is the most suitable musical experience that promotes musical growth. Also, adolescence is the period when adolescents are most interested in musical instruments. Tunes earned by playing instruments arouse students' desires for playing music, which helps them understand the traits of sound because they can produce a variety of sounds. And this greatly helps students gain major creativity and originality in terms of expressing their own sentiments. Until now, music education has been focused on singing and theories at schools, on account of preparation for college entrance examination, but balanced share of various areas in musical education should be considered in order to go through all the fields among which instrument-centered activity gives students very special experiences. Playing music helps improves students' ability of musical expression and wider range of notes than when they sing. When teaching how to paly instruments, teachers should not put too much pressure on students because they need not be professionals, but instead they should be taught enough to enjoy their leisure time playing music. But current music education in middle schools do not have a variety of instruments, which leads to undesirable results This research has conducted previous survey on instrument-centered teaching using different teaching method for different development stage and has looked at whether musical activities at schools have been done on a regular basis. And the research aims at finding the best possible ways to compensate for lack of efficiency on the basis the surveys. And the research is going to be done regarding main instruments-playing theories covered in nine sorts of textbooks for the nation's seventh curriculum. In order to achieve favorable results, teachers need to make ceaseless efforts, stimulating public attention to efficient instrument-playing teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.