최근 국내의 많은 기업들이 경영기법과 정보기술의 발전으로 기업의 정보화를 위한 전사적 자원관리(ERP : Enterprise Resource Planning)시스템을 도입하고 있고, 이를 이용한 정확한 정보는 경영층의 의사결정을 지원할 뿐만 아니라 기업의 생산성, 품질향상 및 원가절감 등에 기여하고 있는 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 건설 산업뿐만 아니라 공공기업에서도 ...
최근 국내의 많은 기업들이 경영기법과 정보기술의 발전으로 기업의 정보화를 위한 전사적 자원관리(ERP : Enterprise Resource Planning)시스템을 도입하고 있고, 이를 이용한 정확한 정보는 경영층의 의사결정을 지원할 뿐만 아니라 기업의 생산성, 품질향상 및 원가절감 등에 기여하고 있는 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 건설 산업뿐만 아니라 공공기업에서도 ERP시스템을 이미 도입하였거나 도입을 검토하고 있다. 본 연구는 ERP를 도입한 후 업무프로세스 개선 정도가 어느 정도 향상되었는지를 분석하여 ERP 도입성과를 정량화하여 보여주는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구는 K사를 연구대상으로 하여 ERP시스템을 도입하여 운영, 사용하고 있는 사용자들을 대상으로 업무프로세스 개선이 어느 정도 향상 되었는지 설문을 통하여 자료를 수집하고, AHP기법을 이용하여 분석하였으며, 그 결과를 정리하는 방법으로 진행되었다. 설문조사를 위해 설문지의 구성은 AHP를 활용하여 계층구조에 맞추어 분야별, 업무개선 지표별 요소간의 상호비교를 하는 부분과 각 분야마다 업무개선정도를 나타내는 지표 업무효율성, 업무처리 투명성, 정보공유도 향상, 사용편의성에 맞추어 질문하는 부분, 전체적인 ERP시스템 판단 부분으로 사용자가 사용하는 분야만 응답하도록 실시하였다. AHP를 이용하여 분야와 업무개선정도 지표의 가중치를 얻어 각 분야의 각 지표에 대한 응답을 점수로 환산한 결과 ERP성과를 정량화 할 수 있었다. ERP를 도입하여 얻은 성과를 수치를 나타내면 100점 만점에 74.60점으로 나타났다. 이는 K사의 ERP 도입초기임을 감안하면 ERP도입의 성과가 높다는 것을 알 수 있다. 또한 프로세스 개선효과가 크게 나타난 분야는 인사관리는 21.8점 만점에 20.05점, 성과율 92%로 다른 분야보다 프로세스 개선이 상대적으로 크게 되었음을 알 수 있었다. 업무개선정도 지표인 정보공유도 향상은 20.10점 만점에 15.93점, 79%로 다른 지표보다 상대적으로 크게 개선되었음을 알 수 있었다. 이와 같이 본 연구에서는 사용자 중심의 주관적인 평가를 AHP기법을 이용하여 ERP 도입성과를 정량화하여 보여줌으로써 ERP를 도입한 회사와 도입하려는 회사가 ERP 도입 성과를 측정·평가하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
최근 국내의 많은 기업들이 경영기법과 정보기술의 발전으로 기업의 정보화를 위한 전사적 자원관리(ERP : Enterprise Resource Planning)시스템을 도입하고 있고, 이를 이용한 정확한 정보는 경영층의 의사결정을 지원할 뿐만 아니라 기업의 생산성, 품질향상 및 원가절감 등에 기여하고 있는 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 건설 산업뿐만 아니라 공공기업에서도 ERP시스템을 이미 도입하였거나 도입을 검토하고 있다. 본 연구는 ERP를 도입한 후 업무프로세스 개선 정도가 어느 정도 향상되었는지를 분석하여 ERP 도입성과를 정량화하여 보여주는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구는 K사를 연구대상으로 하여 ERP시스템을 도입하여 운영, 사용하고 있는 사용자들을 대상으로 업무프로세스 개선이 어느 정도 향상 되었는지 설문을 통하여 자료를 수집하고, AHP기법을 이용하여 분석하였으며, 그 결과를 정리하는 방법으로 진행되었다. 설문조사를 위해 설문지의 구성은 AHP를 활용하여 계층구조에 맞추어 분야별, 업무개선 지표별 요소간의 상호비교를 하는 부분과 각 분야마다 업무개선정도를 나타내는 지표 업무효율성, 업무처리 투명성, 정보공유도 향상, 사용편의성에 맞추어 질문하는 부분, 전체적인 ERP시스템 판단 부분으로 사용자가 사용하는 분야만 응답하도록 실시하였다. AHP를 이용하여 분야와 업무개선정도 지표의 가중치를 얻어 각 분야의 각 지표에 대한 응답을 점수로 환산한 결과 ERP성과를 정량화 할 수 있었다. ERP를 도입하여 얻은 성과를 수치를 나타내면 100점 만점에 74.60점으로 나타났다. 이는 K사의 ERP 도입초기임을 감안하면 ERP도입의 성과가 높다는 것을 알 수 있다. 또한 프로세스 개선효과가 크게 나타난 분야는 인사관리는 21.8점 만점에 20.05점, 성과율 92%로 다른 분야보다 프로세스 개선이 상대적으로 크게 되었음을 알 수 있었다. 업무개선정도 지표인 정보공유도 향상은 20.10점 만점에 15.93점, 79%로 다른 지표보다 상대적으로 크게 개선되었음을 알 수 있었다. 이와 같이 본 연구에서는 사용자 중심의 주관적인 평가를 AHP기법을 이용하여 ERP 도입성과를 정량화하여 보여줌으로써 ERP를 도입한 회사와 도입하려는 회사가 ERP 도입 성과를 측정·평가하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
As management techniques and information technology have been developed, many companies in Korea have recently been implementing ERP (Enterprise Resource Planning) system to create information-oriented organization. Then, the results have shown that information obtained by ERP system not only helps ...
As management techniques and information technology have been developed, many companies in Korea have recently been implementing ERP (Enterprise Resource Planning) system to create information-oriented organization. Then, the results have shown that information obtained by ERP system not only helps decision making at management level, but also contributes to productivity, quality improvement and cost reduction. For this reason, construction industry and public corporations have already implemented or are considering implementation of ERP. This research analyzes how much the business process has improved since the introduction of ERP system to show quantified result of ERP effect. Therefore, this research performed based on the case of K corporation. Survey was conducted on how much the business process has improved for those who implemented and use ERP system; the result was analyzed with AHP. The composition of survey questionnaire was created based on AHP. The survey was divided by class structure to let the users answer about only the parts they actually use. The questionnaire includes a part for cross-correlation of factors for process improvement measure index, a part for improvement level of each index for efficiency, transparency, information sharability, and convenience, and a part for overall assessment of ERP system. In this study, ERP impact was able to be quantified as a result of converting response for each class for each factor into grade points by assigning weights for class and process improvement level. The result shows 74.60 out of 100 points as point grade for the ERP implementation impact. Considering that it is only the beginning of system implementation for K corporation, this is a high figure. Also, the human resource department where process improvement level has really shown its effect, returned 20.05 out of 21.8, 92% performance rate, meaning a relatively larger improvement than other departments. It also showed 15.93 out of 20.10 in information sharability, 79% performance rate, relatively larger improvement than in other indices. Showing quantified result of user-oriented subjective evaluation on ERP implementation impact using AHP is expected to help businesses that have already implemented or are considering to implement ERP measure and evaluate its effect.
As management techniques and information technology have been developed, many companies in Korea have recently been implementing ERP (Enterprise Resource Planning) system to create information-oriented organization. Then, the results have shown that information obtained by ERP system not only helps decision making at management level, but also contributes to productivity, quality improvement and cost reduction. For this reason, construction industry and public corporations have already implemented or are considering implementation of ERP. This research analyzes how much the business process has improved since the introduction of ERP system to show quantified result of ERP effect. Therefore, this research performed based on the case of K corporation. Survey was conducted on how much the business process has improved for those who implemented and use ERP system; the result was analyzed with AHP. The composition of survey questionnaire was created based on AHP. The survey was divided by class structure to let the users answer about only the parts they actually use. The questionnaire includes a part for cross-correlation of factors for process improvement measure index, a part for improvement level of each index for efficiency, transparency, information sharability, and convenience, and a part for overall assessment of ERP system. In this study, ERP impact was able to be quantified as a result of converting response for each class for each factor into grade points by assigning weights for class and process improvement level. The result shows 74.60 out of 100 points as point grade for the ERP implementation impact. Considering that it is only the beginning of system implementation for K corporation, this is a high figure. Also, the human resource department where process improvement level has really shown its effect, returned 20.05 out of 21.8, 92% performance rate, meaning a relatively larger improvement than other departments. It also showed 15.93 out of 20.10 in information sharability, 79% performance rate, relatively larger improvement than in other indices. Showing quantified result of user-oriented subjective evaluation on ERP implementation impact using AHP is expected to help businesses that have already implemented or are considering to implement ERP measure and evaluate its effect.
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