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AHP 기법을 활용한 온라인 동영상 플랫폼의 선택 속성 연구
A Study on Critical Factor of Selecting Online Video Flatform by Using AHP 원문보기

Journal of Korean Society of Industrial and Systems Engineering = 한국산업경영시스템학회지, v.42 no.4, 2019년, pp.173 - 182  

박선호 (한양대학교 경영전문대학원) ,  이다솔 (한양대학교 일반대학원 경영학과) ,  박소현 (건국대학교 경영대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study attempts to improve the understanding of the rapidly growing online video platform market such as Youtube and OTT, and to investigate the attributes and relative importance of them. For this purpose, the factors that influence the choice to use were derived through literature studies and ...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구는 이용자들의 온라인 동영상 플랫폼 이용 요인을 선행 연구를 기반으로 도출하고 이들의 중 요도를 산출해, 향후 연구의 필수 고려 요인과 전략적인 실마리를 제시하는 데에 목적을 두고 있다.
  • 이를 위해 온라인 동영상 플랫폼을 이용하기 위해 우선적으로 고려하는 요인 간 중요도에 대한 연구가 필요하며[14], 온라인 동영상 플랫폼 분야가 급변하는 상황에서 이용자 관점의 주요 요인과 상대적 중요도 파악은 플랫폼 제공 기업들에게도 사업 전략 수립 등에 실무적으로 기여할 수 있을 것으로 보인다. 따라서 본 연구에서는 급성장과 빠른 변화를 보이는 온라인 동영상 플랫폼을 대상으로 선행 연구 및 이용자 인터뷰 결과를 기반으로 요인을 선정하고, 이를 요인을 대상으로 AHP 기법을 적용해 이용자 관점의 중요도와 우선순위를 분석하고자 한다.
  • 본 연구는 급성장하는 온라인 동영상 플랫폼 시장에 대한 이해도를 높이고 이용자들이 고려하는 이용 선택 속성을 알아보기 위해 수행되었다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
OTT(Over the top) 서비스란 무엇인가? 지상파 위주의 소수 채널 시대에서 케이블과 위성 사업자가 추가된 다채널 네트워크 시대로 변화하였고, 2000년대 중반 이후에는 OTT 서비스 등 새로운 플랫폼 사업자가 등장하였다[4]. OTT(Over the top) 서비스란 본래 TV 셋톱 박스 같은 단말기를 통해 제공받는 서비스를 의미했지만, 현재는 인터넷 기술의 발전과 다양한 형태의 단말기 출현으로 셋톱박스의 유무를 떠나 인터넷 기반의 동영상 서비스를 모두 포괄한 의미로 확장되었다[14].
AHP기법으로 동영상 플랫폼 이용 요인을 분석하는 이유는 무엇인가? 최근 온라인 동영상 플랫폼의 범위가 확대되고 이용 동기가 다양해짐에 따라 본 연구는 온라인 동영상 플랫폼 이용 요인을 AHP기법으로 분석하였다. 그 이유는 첫째, 최근 제공되는 동영상 콘텐츠들은 단순히 동영상 서비스가 아니라 날씨 혹은 뉴스 등의 정보탐색, 그리고 SNS 등으로 시장이 점차 확대되고 있다[12]. AHP는 다계층으로 이루어져 있는 대규모의 복잡한 문제를 분해하는 데 유용한 도구이다. 둘째, 인간이 여러 가지 요소를 동시에 비교하는 것은 7±2개로 제한되어 있다는 고전적인 관찰에도 불구하고 AHP는 다수의 요소 비교가 가능하다[35]. 이에 따라 정량적 요인과 정성적 요인이 혼합된 동영상 서비스 이용자들의 요구들을 AHP를 이용하면 간단히 계산할 수 있다. 셋째, 급변하는 온라인 동영상 플랫폼 산업에서 AHP기법을 사용함으로써, 이용자들이 중요하게 생각하는 이용 요인의 우선순위를 알고 있다면 사업자들의 경쟁전략을 효과적으로 수립하고 안정적인 서비스 시장 형성에 기여할 수 있다.
미디어 산업의 변화의 각 3단계는 어떻게 이루어지는가? 이는 개별 생산요소의 특성 변화를 일으켰으며 이에 따라 미디어 산업이 진화하는 결과를 낳고 있다. 미디어 산업의 변화는 크게 3단계로 나누어 볼 수 있는데, 초기 단계는 지상파 중심의 소수 채널 네트워크 시대로 방송사와 프로그램 제작자 사이의 수직적 관계가 기본이 되는 특성을 보인다. 2단계는 케이블과 위성 방송사의 도입으로 창구 간 배급의 제한이 완화되는 다채널 네트워크 시대이다. 마지막으로 3단계는 포스트 네트워크 시대로 IPTV, DMB가 추가되어 보다 많은 미디어 행위자들이 참여하게 되었으며, 이를 통해 매체 창구 간 시공간의 제약을 극복하는 형태의 배급을 보였다[24].
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참고문헌 (40)

  1. Boo, J.M., Lee, T.W., and Kim, K.T., A Study on the use of New AHP Application for multi-sample processing, The Korean Society of Project Management, 2013, Vol. 3, No. 2, pp. 37-48. 

  2. Chang, B.H., An Analysis of Competition among News Media; Focusing on Gratifications Niche among Newspaper, TV, and the Internet, Journal of Media Economics and Culture, 2010, Vol. 8, No.2, pp. 99-132. 

  3. Cho, Y.S., Changes in the content industry led by Millennials and Generation Z, Korea Creative Content Agency, 2019, Vol. 12, No. 1, pp. 10-15. 

  4. Chung, Y.J. and Yu, S.K., Competition among Video Platforms, a Niche Analysis Focusing on Advertising Revenue of Terrestrial TV, Cable TV, and Online Video Sites, Korean Journal of Communication and Information, 2018, Vol. 90, No. 1, pp. 154-184. 

  5. Dimmick, J. and Rothenbuhler, E., The theory of the niche : Quantifying competition among media industries, Journal of Communication, 1984, Vol. 34, No. 1, pp. 103-119. 

  6. Dimmick, J.W., Patterson, S.J., and Albarran, A.B., Competition between the cable and broadcast industries : A niche analysis, Journal of Media Economics, 1992, Vol. 5, No. 1, pp. 13-30. 

  7. Eom, H.J., The Effect of TV Travel Program Viewers' Motivation on Viewing Attitude, Satisfaction and Behavioral Intention, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : KyungHee University, 2019. 

  8. Han, Y.J., A Study on Viewers of Creator's Broadcasting via Mobile : Factors Affecting Watching Motivation, Adoption, and Diffusion of the Internet Video, [Dissertation], [Seoul, Korea] : Inha university, 2018. 

  9. Hong, H., A Study of the Impact of ASMR Broadcast Viewers' Watching Motivation and Gratification on Watching Satisfaction and Viewing Continuity Intention, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : Ewha Womans University, 2019. 

  10. Jeong, Y.C. and Kim, Y.H., Broadcast Media Usage Behavior Survey, Korea Communications Commission, 2018. 

  11. Katz, E., Gurevitch, M., and Haas, H., On the use of the mass media for important things, American Sociological Review, 1973, Vol. 38, No. 2, pp. 164-181. 

  12. Kim D.K., A Study on Consumers Preferences Reflecting Hierarchical Characteristics of OTT Service : Focused on the Relative Importance of the Domestic OTT Service Attributes [Dissertation], [Seoul, Korea] : GangneungWonju National University, 2018. 

  13. Kim D.K., Choi S.H., and Ahn J.Y., A Study on Consumers Preferences of the mobile OTT Service, Korean Institute of Industrial Engineers, 2015, pp. 903-920. 

  14. Kim D.K., Choi S.H., and Kim S.J., An Analysis of the Users Behavior Patterns in the Domestic OTT Services, The Journal of Internet Electronic Commerce Research, 2017, Vol. 17, No. 4, pp. 69-82. 

  15. Kim, J.K., An Examination of Television Viewing Motivations of College Students Audience, Korean Society For Journalism And Communication Studies, 1995, pp. 37-70. 

  16. Kim, J.M., Analysis of the Influence that the Motive to View Internet Live Broadcast has on the Degree of Satisfaction in Viewing and the Intention to Continue Viewing, The Korean Society of Design Culture, 2017, Vol. 23, No. 2, pp. 141-152. 

  17. Kim, T.Y., A study on the social and psychological predictors of the YouTube use motivation, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : Hanyang University, 2019. 

  18. Kim, Y.R. and Park, N.K., The Use of SNS Real-time Video Streaming Services, Satisfaction, and Intention of Continuous Use : Influences of Personal Characteristics and Social Presence, Journal of Cybercommunication Academic Society, 2019, Vol. 36, No. 3, pp. 53-98. 

  19. Ko, K.K. and Lee K.J., Statistical Characteristics of Response consistency Parameters in Analytic Hierarchy Process, Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, 2001, Vol. 26, No. 4, pp. 71-82. 

  20. Kwak, S.M., 2017 Media & Consumer research 2017, Korea Broadcast Advertising Corp., 2017. 

  21. Lee, B.M., Research on factors affecting Subscription and Satisfaction of YouTube user's channel, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : Dongguk University, 2019. 

  22. Lee, J.H., Satisfaction with YouTube education/course content a study on the intention of continuous use, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : Dongguk University, 2018. 

  23. Lee, S.Y. and Lee, S.W., A Study on Competition between Online Video Service and Other Media Using Niche Analysis, Journal of Media Economics & Culture, 2014, Vol. 12, No. 3, pp. 7-45. 

  24. Lotz, A.D., The Television will be revolutionized, first ed., New York University Press, 2007, pp. 295-301. 

  25. Min, J.H., Analysis on competitive relationship among terrestrial TV and cable TV applying the niche theory, Korean Association for Broarding & Telecommunication, 2006, pp. 179-201. 

  26. Nam, K.H., Resource Dependence and Market Strategies in the Television Industry : Focusing on the Ecological niche theory, Media and Society, 1995, Vol. 8, No. 1, pp. 120-154. 

  27. Nasmedia, http://nasmedia.co.kr/ko/pr/pr_report.do. 

  28. Nasmedia, NPR 2019, 2019. 

  29. Naver, https://www.navercorp.com/promotion/press ReleasesView/30128. 

  30. Oh, D.Y., Effects of Demographic Features, Use Motives and Personality of Audience on Usage of YouTube, Journal of Communication Science, 2017, Vol. 17, No. 4, pp. 122-162. 

  31. Ovum, The Road to 2022 : Key Consumer and Entertainment Trends, https://ovum.informa.com/2018. 

  32. Park, J.K., Adoption Model of Newmedia, first ed., Communicationbooks, 2013. 

  33. Park, J.Y. and Park, S.C., An Analysis of Media Competition on Internet video service-Focusing on the Gratification Niches, Cybercommunication Academic Society, 2018, Vol. 35, No. 2, pp. 141-180. 

  34. Rubin. J., Study of Cognitive Processes in Second Language Learning, Applied Linguistics, 1981, Vol. 2, No. 2, pp. 117-131. 

  35. Saaty, T.L., A scaling method for priorities in hierarchical structures, Journal of Mathematical Psychology, 1977, Vol. 15, No. 3, pp. 234-281. 

  36. Saaty, T.L., Decision-Making with the AHP : Why is The Principal Eigenvector Necessary, European Journal of Operational Research, 2003, Vol. 145, No. 1, pp. 85-91. 

  37. Susan Wojcicki, https://youtube.googleblog.com/. 

  38. Vargas, L., An overview of the analytic hierarchy process and its applications, European Journal of Operational Research, 1990, Vol. 48, No. 1, pp. 2-8. 

  39. Wiseapp, http://www.bloter.net/archives/352928. 

  40. YAO and HUI, Explication of viewing motivation behind Daily life VLOG, and its effect on viewer satisfaction and persistent-viewing intention : with a focus on Love-life VLOG, [Master's Thesis], [Seoul, Korea] : Ewha Womans University, 2019. 

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