건강한 아동은 태어나면서부터 주위 환경으로부터 들어오는 감각자극을 받아들이고 입력된 자극을 스스로 해석하여 상황에 적절하게 대처하는 능력을 발달시키며 성장한다. 이에 반해 일부 아동들은 주변 환경에 전혀 주의를 기울이지 못하여 또래와의 집단생활에서 어려움을 겪게 되는데 이러한 아동을 주의력결핍·과잉행동(ADHD) 성향을 지닌 아동이라 부른다. ADHD 아동의 특징으로는 주의력 결핍, 과잉행동, 충동성, 사회성 결핍 등을 들 수 있는데, 이러한 원인에 대해 Ayres는 두 개 이상의 감각을 조직화하는 ...
건강한 아동은 태어나면서부터 주위 환경으로부터 들어오는 감각자극을 받아들이고 입력된 자극을 스스로 해석하여 상황에 적절하게 대처하는 능력을 발달시키며 성장한다. 이에 반해 일부 아동들은 주변 환경에 전혀 주의를 기울이지 못하여 또래와의 집단생활에서 어려움을 겪게 되는데 이러한 아동을 주의력결핍·과잉행동(ADHD) 성향을 지닌 아동이라 부른다. ADHD 아동의 특징으로는 주의력 결핍, 과잉행동, 충동성, 사회성 결핍 등을 들 수 있는데, 이러한 원인에 대해 Ayres는 두 개 이상의 감각을 조직화하는 감각통합에 장애가 발생하여 아동이 주의집중에 어려움을 갖게 된다고 하였다. 본 연구는 감각통합의 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 하여 감각통합 프로그램이 주의력 결핍·과잉행동 성향을 지닌 아동의 주의집중력에 미치는 효과에 대해 검증함을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌 연구를 통한 ADHD의 정의와 선행연구들, 감각통합이론의 효과 및 주의력 향상에 대해 살펴보았다. 또한 기존의 감각통합치료 프로그램을 초등학교 중학년에 맞게 재구성하였다. 다음으로 감각통합 교육프로그램이 ADHD성향을 지닌 아동의 주의집중력 향상 여부를 확인하기 위하여 초등학교 4학년 60명 중 ADHD교사용 종합평정척도(ACTeRS)와 주의력결핍·과잉행동장애 평정지(ADHD rating scale)를 통해 실험집단 14명과 통제집단 14명으로 나누어 주의집중력 사전 검사를 실시하였다. 실험집단에 총 8회기에 걸쳐 감각통합 교육프로그램을 적용한 후, 통제집단과 주의집중력 사후검사를 실시하였다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0을 사용하여 검증하였다. 이상의 연구를 통해 다음과 같은 결론에 이룰 수 있었다. 첫째, 감각통합교육 프로그램을 일반 초등학교에서 ADHD 성향을 지닌 아동들에게 실시하자, 주의력 집중력검사의 하위 영역인 과잉행동과 적대적 감정을 감소시키고, 주의력, 사회성 기능의 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 초등학교 감각통합 교육프로그램은 일반학급에서 ADHD rating scale를 통해 ADHD평정을 받은 아동에게 긍정적인 행동의 변화를 나타냈다. 즉, 감각통합 프로그램을 처치 받은 아동들은 감각통합 프로그램을 적용 받지 않은 아동들 보다 실험 처치를 받은 후에 주의력 문제, 과잉행동, 충동성 등에서 긍정적인 변화를 보였다. 결론적으로 본 연구는 감각통합 교육프로그램이 주의력결핍·과잉행동 성향을 지닌 아동의 주의집중력 향상에 긍정적인 영향을 주고 있음을 보여 주고 있다. 본 연구는 많은 제한점이 있음에도 불구하고 감각통합 교육프로그램의 과정과 내용이 ADHD 아동의 주의집중력 향상을 위한 교육방법으로써 실제 초등학교 학급에서 도움이 되길 기대하며, 각 학교 현장에서의 감각통합 교육 프로그램에 관한 연구의 기초를 제공하였다는 점에 의의를 둔다.
건강한 아동은 태어나면서부터 주위 환경으로부터 들어오는 감각자극을 받아들이고 입력된 자극을 스스로 해석하여 상황에 적절하게 대처하는 능력을 발달시키며 성장한다. 이에 반해 일부 아동들은 주변 환경에 전혀 주의를 기울이지 못하여 또래와의 집단생활에서 어려움을 겪게 되는데 이러한 아동을 주의력결핍·과잉행동(ADHD) 성향을 지닌 아동이라 부른다. ADHD 아동의 특징으로는 주의력 결핍, 과잉행동, 충동성, 사회성 결핍 등을 들 수 있는데, 이러한 원인에 대해 Ayres는 두 개 이상의 감각을 조직화하는 감각통합에 장애가 발생하여 아동이 주의집중에 어려움을 갖게 된다고 하였다. 본 연구는 감각통합의 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 하여 감각통합 프로그램이 주의력 결핍·과잉행동 성향을 지닌 아동의 주의집중력에 미치는 효과에 대해 검증함을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌 연구를 통한 ADHD의 정의와 선행연구들, 감각통합이론의 효과 및 주의력 향상에 대해 살펴보았다. 또한 기존의 감각통합치료 프로그램을 초등학교 중학년에 맞게 재구성하였다. 다음으로 감각통합 교육프로그램이 ADHD성향을 지닌 아동의 주의집중력 향상 여부를 확인하기 위하여 초등학교 4학년 60명 중 ADHD교사용 종합평정척도(ACTeRS)와 주의력결핍·과잉행동장애 평정지(ADHD rating scale)를 통해 실험집단 14명과 통제집단 14명으로 나누어 주의집중력 사전 검사를 실시하였다. 실험집단에 총 8회기에 걸쳐 감각통합 교육프로그램을 적용한 후, 통제집단과 주의집중력 사후검사를 실시하였다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0을 사용하여 검증하였다. 이상의 연구를 통해 다음과 같은 결론에 이룰 수 있었다. 첫째, 감각통합교육 프로그램을 일반 초등학교에서 ADHD 성향을 지닌 아동들에게 실시하자, 주의력 집중력검사의 하위 영역인 과잉행동과 적대적 감정을 감소시키고, 주의력, 사회성 기능의 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 초등학교 감각통합 교육프로그램은 일반학급에서 ADHD rating scale를 통해 ADHD평정을 받은 아동에게 긍정적인 행동의 변화를 나타냈다. 즉, 감각통합 프로그램을 처치 받은 아동들은 감각통합 프로그램을 적용 받지 않은 아동들 보다 실험 처치를 받은 후에 주의력 문제, 과잉행동, 충동성 등에서 긍정적인 변화를 보였다. 결론적으로 본 연구는 감각통합 교육프로그램이 주의력결핍·과잉행동 성향을 지닌 아동의 주의집중력 향상에 긍정적인 영향을 주고 있음을 보여 주고 있다. 본 연구는 많은 제한점이 있음에도 불구하고 감각통합 교육프로그램의 과정과 내용이 ADHD 아동의 주의집중력 향상을 위한 교육방법으로써 실제 초등학교 학급에서 도움이 되길 기대하며, 각 학교 현장에서의 감각통합 교육 프로그램에 관한 연구의 기초를 제공하였다는 점에 의의를 둔다.
Since birth, healthy children develop the ability to adapt to situations by acquiring and analyzing sensory stimulation from the environment by themselves as they grow up. On the other hand, some children experience complete inattention to the surrounding environment and difficulty in group activity...
Since birth, healthy children develop the ability to adapt to situations by acquiring and analyzing sensory stimulation from the environment by themselves as they grow up. On the other hand, some children experience complete inattention to the surrounding environment and difficulty in group activity with the boys or girls of the same age. Such children are diagnosed with ADHD. The most common features of ADHD are attention deficit, hyperactivity, impulsivity and lacking the social. According to Dr. A. Jean Ayres, the dysfunction in the sensory integration that organizes two or more senses prevents such children’s concentration. The purpose of this study is to verify the effect of sensory integration program on the concentration of children with ADHD based on the theoretical background and previous studies on sensory integration. For this purpose, literature review was conducted on the definition of ADHD, previous studies, the effect of sensory integration theory and the improvement of concentration. Existing programs for the sensory integration therapy were modified for middle years in elementary school. To verify the effect of the sensory integration education program on improving the concentration of children with ADHD, an experimental group and a control group (both consisting 14 students out of 60 fourth year students) took the pre-test using ACTeRS and ADHD rating scale. These two groups took the post-test after applying 8 periods of sensory integration education program to the experimental group alone. For the verification of the hypotheses of this study, the collected data was statistically analyzed using SPSS WIN 12.0. The results of this study were as follows: First, the application of the sensory integration education program to the children with ADHD in general elementary school induced the reduction of hyperactivity and hostile emotion, subcategories of concentration test, and meaningful improvement in concentration and sociality. Second, the sensory integration education program in elementary school derived positive behavior change in regular class children diagnosed with ADHD based on ADHD rating scale. After the treatment, those children treated with sensory integration program showed positive change in concentration, hyperactivity, impulsivity in comparison to those children without the treatment. In conclusion, this study shows that sensory integration education program has positive effects on improving the concentration of children with ADHD. In spite of the numerous restrictions of this study, the author expects that the sensory integration education program would be useful in elementary schools as an educational method of improving the concentration of children with ADHD and the significance of this study lies in its foundation for the later study on the sensory integration education program at classrooms.
Since birth, healthy children develop the ability to adapt to situations by acquiring and analyzing sensory stimulation from the environment by themselves as they grow up. On the other hand, some children experience complete inattention to the surrounding environment and difficulty in group activity with the boys or girls of the same age. Such children are diagnosed with ADHD. The most common features of ADHD are attention deficit, hyperactivity, impulsivity and lacking the social. According to Dr. A. Jean Ayres, the dysfunction in the sensory integration that organizes two or more senses prevents such children’s concentration. The purpose of this study is to verify the effect of sensory integration program on the concentration of children with ADHD based on the theoretical background and previous studies on sensory integration. For this purpose, literature review was conducted on the definition of ADHD, previous studies, the effect of sensory integration theory and the improvement of concentration. Existing programs for the sensory integration therapy were modified for middle years in elementary school. To verify the effect of the sensory integration education program on improving the concentration of children with ADHD, an experimental group and a control group (both consisting 14 students out of 60 fourth year students) took the pre-test using ACTeRS and ADHD rating scale. These two groups took the post-test after applying 8 periods of sensory integration education program to the experimental group alone. For the verification of the hypotheses of this study, the collected data was statistically analyzed using SPSS WIN 12.0. The results of this study were as follows: First, the application of the sensory integration education program to the children with ADHD in general elementary school induced the reduction of hyperactivity and hostile emotion, subcategories of concentration test, and meaningful improvement in concentration and sociality. Second, the sensory integration education program in elementary school derived positive behavior change in regular class children diagnosed with ADHD based on ADHD rating scale. After the treatment, those children treated with sensory integration program showed positive change in concentration, hyperactivity, impulsivity in comparison to those children without the treatment. In conclusion, this study shows that sensory integration education program has positive effects on improving the concentration of children with ADHD. In spite of the numerous restrictions of this study, the author expects that the sensory integration education program would be useful in elementary schools as an educational method of improving the concentration of children with ADHD and the significance of this study lies in its foundation for the later study on the sensory integration education program at classrooms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.