감각통합 훈련프로그램이 학령기 발달장애 아동의 기능적인 과제 수행능력과 일상생활에 미치는 영향 (The Effects of the Sensory Integration Training Program on the Functional Ability in Task Performance of the School Age Children with Developmental Disabilities)원문보기
본 연구에서는 학령기 발달장애 아동을 대상으로 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램을 제공하였을 때 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활에 미치는 영향을 알아보고 그에 따른 작업수행능력의 변화와 보호자 만족도를 알아보기 위해 두 그룹으로 나누어 연구를 진행하였다. 학교 및 가정에서 감각통합 훈련 프로그램을 적용한 Group 1과 학교에서만 감각통합 훈련프로그램을 적용받은 Group 2로 나누어 중재 전, 후로 평균 변화를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 발달장애 아동에게 중재 제공 후 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활능력에서 통계적으로 유의하게 향상되어 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램은 효과가 있는 것으로 나타났다. 하지만 두 그룹 간에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 학교에서의 기능적 수행능력을 평가하는 ...
본 연구에서는 학령기 발달장애 아동을 대상으로 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램을 제공하였을 때 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활에 미치는 영향을 알아보고 그에 따른 작업수행능력의 변화와 보호자 만족도를 알아보기 위해 두 그룹으로 나누어 연구를 진행하였다. 학교 및 가정에서 감각통합 훈련 프로그램을 적용한 Group 1과 학교에서만 감각통합 훈련프로그램을 적용받은 Group 2로 나누어 중재 전, 후로 평균 변화를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 발달장애 아동에게 중재 제공 후 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활능력에서 통계적으로 유의하게 향상되어 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램은 효과가 있는 것으로 나타났다. 하지만 두 그룹 간에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 학교에서의 기능적 수행능력을 평가하는 SFA 하위항목에서 두 그룹 모두 인지/행동적 과제 영역보다 신체적 과제 영역에서 더 많은 향상을 보였다. 일상생활능력 평가인 WeeFIM 하위항목에서도 신체적 과제 영역에 포함되는 self-care 항목이 다른 항목보다 더 많은 향상을 보였다. 셋째, 중재 후 COPM 평가에서 두 그룹 모두 수행도, 만족도 점수에서 2점 이상의 변화를 보여 임상적으로 유의한 변화를 보였다. 그룹 별 수행도와 만족도 점수에서는 학교 및 가정에서 감각통합 훈련 프로그램을 적용받은 Group 1이 학교에서만 감각통합 훈련 프로그램을 적용받은 Group 2보다 더 많은 향상을 보였다. 본 연구 결과에 의하면, 학교 및 가정에서의 감각통합 훈련 프로그램은 학령기 발달장애 아동의 학교에서의 기능적 과제수행능력과 일상생활능력 및 작업수행능력에 긍정적인 효과를 미침을 알 수 있었다. 또한 환경에 따른 제한이 있는 감각통합 중재의 효과를 지속할 수 있는 방법으로 가정 및 학교에서의 감각통합 훈련 프로그램이 효과적임을 확인할 수 있었다. 또한 감각통합 중재는 신체적 과제 수행능력에 더 많은 영향을 미치는 것으로 밝혀졌는데, 이는 인지/행동적 과제 수행능력의 변화는 감각통합의 마지막으로 통합되는 영역이고, 기억 및 이해와 같은 고차원적인 인지에도 영향을 받으므로 감각통합 중재와 함께 다른 치료적, 교육적 접근이 함께 이루어 져야 할 필요성을 확인하였다. 그리고 가정에서의 감각통합 훈련 프로그램의 적용은 아동의 작업수행 문제에 대한 수행능력의 향상 뿐 아니라 그에 따른 보호자의 만족도 또한 향상됨을 알 수 있었다. 향후 연구에서는 발달장애 아동 뿐 아니라 다양한 진단군을 대상으로 감각처리에 어려움을 겪는 아동들의 학교 및 일상생활에서 실제적 도움을 줄 수 있는 감각통합 훈련프로그램의 적용에 대한 연구가 필요할 것이다.
본 연구에서는 학령기 발달장애 아동을 대상으로 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램을 제공하였을 때 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활에 미치는 영향을 알아보고 그에 따른 작업수행능력의 변화와 보호자 만족도를 알아보기 위해 두 그룹으로 나누어 연구를 진행하였다. 학교 및 가정에서 감각통합 훈련 프로그램을 적용한 Group 1과 학교에서만 감각통합 훈련프로그램을 적용받은 Group 2로 나누어 중재 전, 후로 평균 변화를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 발달장애 아동에게 중재 제공 후 학교에서의 기능적 수행능력 및 일상생활능력에서 통계적으로 유의하게 향상되어 부모 및 교사교육을 통한 감각통합 훈련프로그램은 효과가 있는 것으로 나타났다. 하지만 두 그룹 간에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 학교에서의 기능적 수행능력을 평가하는 SFA 하위항목에서 두 그룹 모두 인지/행동적 과제 영역보다 신체적 과제 영역에서 더 많은 향상을 보였다. 일상생활능력 평가인 WeeFIM 하위항목에서도 신체적 과제 영역에 포함되는 self-care 항목이 다른 항목보다 더 많은 향상을 보였다. 셋째, 중재 후 COPM 평가에서 두 그룹 모두 수행도, 만족도 점수에서 2점 이상의 변화를 보여 임상적으로 유의한 변화를 보였다. 그룹 별 수행도와 만족도 점수에서는 학교 및 가정에서 감각통합 훈련 프로그램을 적용받은 Group 1이 학교에서만 감각통합 훈련 프로그램을 적용받은 Group 2보다 더 많은 향상을 보였다. 본 연구 결과에 의하면, 학교 및 가정에서의 감각통합 훈련 프로그램은 학령기 발달장애 아동의 학교에서의 기능적 과제수행능력과 일상생활능력 및 작업수행능력에 긍정적인 효과를 미침을 알 수 있었다. 또한 환경에 따른 제한이 있는 감각통합 중재의 효과를 지속할 수 있는 방법으로 가정 및 학교에서의 감각통합 훈련 프로그램이 효과적임을 확인할 수 있었다. 또한 감각통합 중재는 신체적 과제 수행능력에 더 많은 영향을 미치는 것으로 밝혀졌는데, 이는 인지/행동적 과제 수행능력의 변화는 감각통합의 마지막으로 통합되는 영역이고, 기억 및 이해와 같은 고차원적인 인지에도 영향을 받으므로 감각통합 중재와 함께 다른 치료적, 교육적 접근이 함께 이루어 져야 할 필요성을 확인하였다. 그리고 가정에서의 감각통합 훈련 프로그램의 적용은 아동의 작업수행 문제에 대한 수행능력의 향상 뿐 아니라 그에 따른 보호자의 만족도 또한 향상됨을 알 수 있었다. 향후 연구에서는 발달장애 아동 뿐 아니라 다양한 진단군을 대상으로 감각처리에 어려움을 겪는 아동들의 학교 및 일상생활에서 실제적 도움을 줄 수 있는 감각통합 훈련프로그램의 적용에 대한 연구가 필요할 것이다.
Objective : The purpose of this study is to assess the effects on the functional ability in task performance, independent activities of daily living and the ability in occupational performance by applying the sensory integration training program in school and home to the school age children with dev...
Objective : The purpose of this study is to assess the effects on the functional ability in task performance, independent activities of daily living and the ability in occupational performance by applying the sensory integration training program in school and home to the school age children with developmental disabilities. Method : This study was performed with 30 school-age children with developmental disabilities as subjects. 14 children out of such 30 subjects were included in Group 1 in which the sensory integration training program was applied in both school and home while the remaining 16 included in Group 2 in which the program was implemented only in school. Collected materials were analyzed by using SPSS 20.0, and in order to know the amount of change between groups, Independent T test was used. In order to find the change before and after the application of the program, paired T test was used. Results : When the sensory integration training program was applied, both groups indicated statistically significant change (P<0.05) in the functional ability in task performance, independent activities of daily life, and the ability in occupational performance. As for each individual evaluation area, more improvement was indicated in physical task area and self-care area than in cognitive/behavioral task area. Conclusion : According to the result of this study, it was indicated that the sensory integration training program in school and home had a positive effects on the functional ability in task performance, independent activities of daily living, and the ability in occupational performance of school-age children with developmental abilities. It was also verified that the sensory integration training program in school and home was effective as a way to sustain the intervening effect of sensory integration with environmental limitation. It was also indicated that the application of the sensory integration training program in home improved not only the performance ability of children in the problem of occupational performance, but also parents sense of satisfaction.
Objective : The purpose of this study is to assess the effects on the functional ability in task performance, independent activities of daily living and the ability in occupational performance by applying the sensory integration training program in school and home to the school age children with developmental disabilities. Method : This study was performed with 30 school-age children with developmental disabilities as subjects. 14 children out of such 30 subjects were included in Group 1 in which the sensory integration training program was applied in both school and home while the remaining 16 included in Group 2 in which the program was implemented only in school. Collected materials were analyzed by using SPSS 20.0, and in order to know the amount of change between groups, Independent T test was used. In order to find the change before and after the application of the program, paired T test was used. Results : When the sensory integration training program was applied, both groups indicated statistically significant change (P<0.05) in the functional ability in task performance, independent activities of daily life, and the ability in occupational performance. As for each individual evaluation area, more improvement was indicated in physical task area and self-care area than in cognitive/behavioral task area. Conclusion : According to the result of this study, it was indicated that the sensory integration training program in school and home had a positive effects on the functional ability in task performance, independent activities of daily living, and the ability in occupational performance of school-age children with developmental abilities. It was also verified that the sensory integration training program in school and home was effective as a way to sustain the intervening effect of sensory integration with environmental limitation. It was also indicated that the application of the sensory integration training program in home improved not only the performance ability of children in the problem of occupational performance, but also parents sense of satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.