Ayres의 감각통합중재가 학령기 ADHD 아동의 감각처리능력과 운동실행 및 시운동기술에 미치는 영향 The Effects of Ayres Sensory Integration® Intervention on Sensory Processing, Motor Praxis and Visual-Motor Skill for School-Aged Children With ADHD원문보기
학령기 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD) 아동을 대상으로 Ayres의 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동실행 및 시운동기술에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 6∼10세의 ADHD 아동을 대상으로 실험군 8명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구도구는 Short Sensory Profile (...
학령기 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD) 아동을 대상으로 Ayres의 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동실행 및 시운동기술에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 6∼10세의 ADHD 아동을 대상으로 실험군 8명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구도구는 Short Sensory Profile (SSP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-2 (BOT-2), Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI)를 사용하였다. 실험군은 Ayres의 중심원리에 따른 개별 감각통합치료를 40분씩, 주 2회, 8주간 총 16회기를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 ver을 사용하여 분석하였고, 통계학적 유의수준은 =.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 동질성 검정으로 카이스퀘어 검정과 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 연구가설 검증을 위해 두 집단간의 중재 후 차이를 알아보기 위해 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 실험군의 중재 전과 후의 차이를 알아보기 위해 윌콕슨 부호순위 검정을 사용하였다. 실험군과 대조군의 효과크기를 알아보기 위해 Cohen’s d 검정을 사용하였다. Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 감각처리능력에 통계학적 차이는 없었으나, Cohen’s d값의 결과 전체 점수(d=0.78)에서 중간 효과를 보였다. 또한, 감각처리 중 촉각 민감성(d=1.18)과 청각 여과하기(d=0.84)에서는 큰 효과를 보였고, 맛/냄새 민감성(d=0.70)에서는 중간 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후 차이는 전체 점수, 촉각 민감성, 맛/냄새 민감성, 과소반응, 청각여과하기에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 운동실행은 통계학적으로 차이가 없었으나, Cohen’s d값의 결과 전체 운동지수(d=0.42)에서 작은 효과를 보였다. 또한, 미세한 손의 조절(d=0.30)에서는 작은 효과를 보였고, 근력과 민첩성(d=0.50)에서는 중간 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후의 비교에서는 전체 운동 영역 점수와 미세한 손의 조절에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 감각통합중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 시운동기술에는 통계적으로 차이가 없었으나, Cohen’s d값의 결과 원점수(d=1.39)와 연령지수(d=1.06) 및 발달지수(d=1.65)에서 큰 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후 비교에서도 원점수, 연령지수, 발달지수에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 본 연구를 통해 Ayres의 감각통합중재가 학령기 ADHD 아동의 감각처리능력과 운동실행 및 시운동 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과는 ADHD 아동에게 감각통합치료를 적용하는데 있어 임상적인 근거를 제공하는데 의의가 있다.
주제어 : Ayres의 감각통합중재, ADHD, 감각처리능력, 운동실행, 시운동기술
학령기 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD) 아동을 대상으로 Ayres의 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동실행 및 시운동기술에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 6∼10세의 ADHD 아동을 대상으로 실험군 8명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구도구는 Short Sensory Profile (SSP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-2 (BOT-2), Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI)를 사용하였다. 실험군은 Ayres의 중심원리에 따른 개별 감각통합치료를 40분씩, 주 2회, 8주간 총 16회기를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 ver을 사용하여 분석하였고, 통계학적 유의수준은 =.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 동질성 검정으로 카이스퀘어 검정과 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 연구가설 검증을 위해 두 집단간의 중재 후 차이를 알아보기 위해 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 실험군의 중재 전과 후의 차이를 알아보기 위해 윌콕슨 부호순위 검정을 사용하였다. 실험군과 대조군의 효과크기를 알아보기 위해 Cohen’s d 검정을 사용하였다. Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 감각처리능력에 통계학적 차이는 없었으나, Cohen’s d값의 결과 전체 점수(d=0.78)에서 중간 효과를 보였다. 또한, 감각처리 중 촉각 민감성(d=1.18)과 청각 여과하기(d=0.84)에서는 큰 효과를 보였고, 맛/냄새 민감성(d=0.70)에서는 중간 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후 차이는 전체 점수, 촉각 민감성, 맛/냄새 민감성, 과소반응, 청각여과하기에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 운동실행은 통계학적으로 차이가 없었으나, Cohen’s d값의 결과 전체 운동지수(d=0.42)에서 작은 효과를 보였다. 또한, 미세한 손의 조절(d=0.30)에서는 작은 효과를 보였고, 근력과 민첩성(d=0.50)에서는 중간 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후의 비교에서는 전체 운동 영역 점수와 미세한 손의 조절에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 감각통합중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 시운동기술에는 통계적으로 차이가 없었으나, Cohen’s d값의 결과 원점수(d=1.39)와 연령지수(d=1.06) 및 발달지수(d=1.65)에서 큰 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후 비교에서도 원점수, 연령지수, 발달지수에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 본 연구를 통해 Ayres의 감각통합중재가 학령기 ADHD 아동의 감각처리능력과 운동실행 및 시운동 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과는 ADHD 아동에게 감각통합치료를 적용하는데 있어 임상적인 근거를 제공하는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres's sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability, exercise performance and visual motor skills of school-age children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). 8 children in the experimental gro...
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres's sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability, exercise performance and visual motor skills of school-age children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). 8 children in the experimental group and 8 children in the control group participated in this study for ADHD children aged 6-10 years. For research tool, the Short Sensory Profile(SSP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-2(BOT-2) and Developmental Test of Visual-Motor Integration(VMI) are used. In the experimental group, individual sensory integration therapy according to principle of ASI was performed for 40 minutes, twice a week, and 16 weeks for 8 weeks. SPSS 21.0 ver was used for the collected data, and statistical significance level was set to=.05. Chi-square test and Mann Whitney U test were used to test the homogeneity between experimental group and control group, used the Mann Whitney U test to determine the differences between the two groups after intervention, a Wilcoxon’s signed rank test was used to determine the difference before and after experimental intervention of the experimental group. Cohen's d test was used to determine the effect sizes of the experimental and control groups. The ASI intervention group showed no difference in sensory processing ability compared to the control group without ASI intervention, Cohen's d value showed a moderate effect on the total score(d=0.78). In addition, tactile sensitivity(d=1.18) and auditory filtering(d=0.84) showed a great effect, and moderate effect in taste/smell sensitivity(d=0.70). There was statistically significant difference in overall score, tactile sensitivity, taste/smell sensitivity, under responsive /seeks sensation and auditory filtering in the experimental group(p<.05). The experimental group with ASI intervention had no difference in motor praxis compared to the control group without ASI intervention, Cohen's d value showed a small effect on total motor composite(d=0.42). In addition, small effect was observed in fine manual control(d=0.30), and moderate effect in strength and agility(d=0.50). There was statistically significant difference in total motor composite and fine manual control in the experimental group(p<.05). The experimental group with ASI intervention did not differ from the control group with no ASI intervention, Cohen's d value showed a great effect on developmental quotient(d=1.65), raw score(d=1.39) and age equivalent(d=1.06). There was statistically significant difference in developmental quotient, raw score, age equivalent in the experimental group(p<.05). In this study, ASI intervention had a positive effect on the sensory processing, motor praxis, and visual motor skills of school-aged ADHD children. It is also important to provide a clinical basis for sensory integration therapy applied to children with ADHD.
Key word : Ayres Sensory Integration® Intervention, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Sensory processing, Motor praxis, Visual-motor skill
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres's sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability, exercise performance and visual motor skills of school-age children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). 8 children in the experimental group and 8 children in the control group participated in this study for ADHD children aged 6-10 years. For research tool, the Short Sensory Profile(SSP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-2(BOT-2) and Developmental Test of Visual-Motor Integration(VMI) are used. In the experimental group, individual sensory integration therapy according to principle of ASI was performed for 40 minutes, twice a week, and 16 weeks for 8 weeks. SPSS 21.0 ver was used for the collected data, and statistical significance level was set to=.05. Chi-square test and Mann Whitney U test were used to test the homogeneity between experimental group and control group, used the Mann Whitney U test to determine the differences between the two groups after intervention, a Wilcoxon’s signed rank test was used to determine the difference before and after experimental intervention of the experimental group. Cohen's d test was used to determine the effect sizes of the experimental and control groups. The ASI intervention group showed no difference in sensory processing ability compared to the control group without ASI intervention, Cohen's d value showed a moderate effect on the total score(d=0.78). In addition, tactile sensitivity(d=1.18) and auditory filtering(d=0.84) showed a great effect, and moderate effect in taste/smell sensitivity(d=0.70). There was statistically significant difference in overall score, tactile sensitivity, taste/smell sensitivity, under responsive /seeks sensation and auditory filtering in the experimental group(p<.05). The experimental group with ASI intervention had no difference in motor praxis compared to the control group without ASI intervention, Cohen's d value showed a small effect on total motor composite(d=0.42). In addition, small effect was observed in fine manual control(d=0.30), and moderate effect in strength and agility(d=0.50). There was statistically significant difference in total motor composite and fine manual control in the experimental group(p<.05). The experimental group with ASI intervention did not differ from the control group with no ASI intervention, Cohen's d value showed a great effect on developmental quotient(d=1.65), raw score(d=1.39) and age equivalent(d=1.06). There was statistically significant difference in developmental quotient, raw score, age equivalent in the experimental group(p<.05). In this study, ASI intervention had a positive effect on the sensory processing, motor praxis, and visual motor skills of school-aged ADHD children. It is also important to provide a clinical basis for sensory integration therapy applied to children with ADHD.
Key word : Ayres Sensory Integration® Intervention, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Sensory processing, Motor praxis, Visual-motor skill
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.