교육 본래의 목적은 조화로운 전인적 인격을 갖춘 인간으로 성장하도록 도와주는 데 있다. 따라서 교육자는 피교육자에게 교육을 통하여 인간이 필요로 하는 것들을 적절한 시기에 제공해줘야 하며 피교육자 스스로 자신이 가진 잠재능력을 깨우칠 수 있도록 해야 한다. 21세기는 새로운 인간상이 요구되는 시기이며 물리적 힘 대신 더 많은 창조적 사고 능력을 필요로 하는 시기이다. 유네스코는 1994년 9월 Rudolf Steiner의 발도르프 교육을 세계적인 창의성 교육현장으로 인정하였다. 그러므로 창의성이 풍부한 전인교육을 목표로 하는 ...
교육 본래의 목적은 조화로운 전인적 인격을 갖춘 인간으로 성장하도록 도와주는 데 있다. 따라서 교육자는 피교육자에게 교육을 통하여 인간이 필요로 하는 것들을 적절한 시기에 제공해줘야 하며 피교육자 스스로 자신이 가진 잠재능력을 깨우칠 수 있도록 해야 한다. 21세기는 새로운 인간상이 요구되는 시기이며 물리적 힘 대신 더 많은 창조적 사고 능력을 필요로 하는 시기이다. 유네스코는 1994년 9월 Rudolf Steiner의 발도르프 교육을 세계적인 창의성 교육현장으로 인정하였다. 그러므로 창의성이 풍부한 전인교육을 목표로 하는 자연주의 발도로프 유아교육이 각광을 받기 시작했다. 여기서 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 내용으로 진행하였다. 첫째, Rudolf Steiner의 철학적 배경과 인지학에 대하여 알아본다. 둘째, Rudolf Steiner의 인지학을 통해 알아본 기질과 이를 이용한 교육을 실제로 적용하여 관찰한 결과를 알아본다. 셋째, 유아교육에 있어 발달특성을 고려한 교육을 모방성에 기초한 교육, 상상력을 중요시 하는 교육, 리듬을 경험하도록 하는 교육, 예술적 요소를 활용하는 교육 등으로 나누어 각각의 원리를 고찰한다. 넷째, 독일 울란도 발도르프유치원의 교육목적, 교육내용, 교육방법, 교육 환경, 축제와 행사, 유치원 운영 등과 관련된 교육 실제에 대하여 알아본다. 다섯째, Steiner의 유아교육론이 갖는 현대적 의미와 우리나라의 어린이집 교육 현장에의 적용 가능성 및 선행 되어야 할 과제 등에 대해 종합적으로 논의한다. 위 같은 내용과 구성을 연구하기 위해서 일차적으로 문헌연구 방법을 활용한다. 해당 문헌은 Steiner의 저작물과 그의 강연관련 기록, 그리고 Steiner에 관한 연구에 해당하는 2차적 문헌 및 연구 자료이다. 그 다음으로 실천적 경험을 통해 얻은 자료를 활용할 것이다. 필자가 우리나라에서 발도르프 유아교육으로 전환한 민들레어린이집의 현황을 살펴보고 종합적으로 분석한 결과를 본 연구 의도에 맞게 분류하고 해석하고자 한다.
교육 본래의 목적은 조화로운 전인적 인격을 갖춘 인간으로 성장하도록 도와주는 데 있다. 따라서 교육자는 피교육자에게 교육을 통하여 인간이 필요로 하는 것들을 적절한 시기에 제공해줘야 하며 피교육자 스스로 자신이 가진 잠재능력을 깨우칠 수 있도록 해야 한다. 21세기는 새로운 인간상이 요구되는 시기이며 물리적 힘 대신 더 많은 창조적 사고 능력을 필요로 하는 시기이다. 유네스코는 1994년 9월 Rudolf Steiner의 발도르프 교육을 세계적인 창의성 교육현장으로 인정하였다. 그러므로 창의성이 풍부한 전인교육을 목표로 하는 자연주의 발도로프 유아교육이 각광을 받기 시작했다. 여기서 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 내용으로 진행하였다. 첫째, Rudolf Steiner의 철학적 배경과 인지학에 대하여 알아본다. 둘째, Rudolf Steiner의 인지학을 통해 알아본 기질과 이를 이용한 교육을 실제로 적용하여 관찰한 결과를 알아본다. 셋째, 유아교육에 있어 발달특성을 고려한 교육을 모방성에 기초한 교육, 상상력을 중요시 하는 교육, 리듬을 경험하도록 하는 교육, 예술적 요소를 활용하는 교육 등으로 나누어 각각의 원리를 고찰한다. 넷째, 독일 울란도 발도르프유치원의 교육목적, 교육내용, 교육방법, 교육 환경, 축제와 행사, 유치원 운영 등과 관련된 교육 실제에 대하여 알아본다. 다섯째, Steiner의 유아교육론이 갖는 현대적 의미와 우리나라의 어린이집 교육 현장에의 적용 가능성 및 선행 되어야 할 과제 등에 대해 종합적으로 논의한다. 위 같은 내용과 구성을 연구하기 위해서 일차적으로 문헌연구 방법을 활용한다. 해당 문헌은 Steiner의 저작물과 그의 강연관련 기록, 그리고 Steiner에 관한 연구에 해당하는 2차적 문헌 및 연구 자료이다. 그 다음으로 실천적 경험을 통해 얻은 자료를 활용할 것이다. 필자가 우리나라에서 발도르프 유아교육으로 전환한 민들레어린이집의 현황을 살펴보고 종합적으로 분석한 결과를 본 연구 의도에 맞게 분류하고 해석하고자 한다.
The purpose of education laid on help to growth a person who has harmonious holistic personality. In this point, educator should timely provide what the educatee necessary through educate and they also help educatee to realize their own potential by oneself. 21st. century, the time looking for new k...
The purpose of education laid on help to growth a person who has harmonious holistic personality. In this point, educator should timely provide what the educatee necessary through educate and they also help educatee to realize their own potential by oneself. 21st. century, the time looking for new kinds of human character of which need far more creative thinking ability rather than physical strength. Since after, UNESCO acknowledge the Waldorf-Padagogik of Rudolf Steiner as a field of worldwide creative education in Sep. 1994, Thereby Waldorf-Padagogik which aimed whole man education on the plentiful creativity have taken center stage. In this work, in according to achieve desirable purpose, study have proceeded as follow investigation. First. Investigate about philosophical background of Rudolf Steiner and the anthroposophy. Second, Investigate results come down from practical fields observation which adopted and proceed peculiar Rudolf Steiner's anthroposophy Third, Classified young children education have analyzed of own principle based on each of imitative nature which considered peculiarities of development, emphasize an imaginary, experiencing the rhythm and using artistic resources. Fourth, Investigate the educational practice, relating kindergarten management such as purpose, contents, method, condition and fest and events in Waldorf kindergarten, Ulander, Germany. Fifth, seeking if the possibility to adopt into our kindergarten field upon understanding what the contemporary meant in Steiner's early child education. Considering and discuss collectively precedence tasks, if have. In the study, contents and associates have utilized on literature research methods as primary sources in which published materials, printed matter for lecture and the studies about Steiner would become secondary source. Sources and data were available to further study. References, get from practical field experiences be added. In this way, let the results and analyzed references that I have been operated Mindlae Kindergarten which transformed to Waldorf children education, categorize and newly interpret with this study, focusing meet on study.
The purpose of education laid on help to growth a person who has harmonious holistic personality. In this point, educator should timely provide what the educatee necessary through educate and they also help educatee to realize their own potential by oneself. 21st. century, the time looking for new kinds of human character of which need far more creative thinking ability rather than physical strength. Since after, UNESCO acknowledge the Waldorf-Padagogik of Rudolf Steiner as a field of worldwide creative education in Sep. 1994, Thereby Waldorf-Padagogik which aimed whole man education on the plentiful creativity have taken center stage. In this work, in according to achieve desirable purpose, study have proceeded as follow investigation. First. Investigate about philosophical background of Rudolf Steiner and the anthroposophy. Second, Investigate results come down from practical fields observation which adopted and proceed peculiar Rudolf Steiner's anthroposophy Third, Classified young children education have analyzed of own principle based on each of imitative nature which considered peculiarities of development, emphasize an imaginary, experiencing the rhythm and using artistic resources. Fourth, Investigate the educational practice, relating kindergarten management such as purpose, contents, method, condition and fest and events in Waldorf kindergarten, Ulander, Germany. Fifth, seeking if the possibility to adopt into our kindergarten field upon understanding what the contemporary meant in Steiner's early child education. Considering and discuss collectively precedence tasks, if have. In the study, contents and associates have utilized on literature research methods as primary sources in which published materials, printed matter for lecture and the studies about Steiner would become secondary source. Sources and data were available to further study. References, get from practical field experiences be added. In this way, let the results and analyzed references that I have been operated Mindlae Kindergarten which transformed to Waldorf children education, categorize and newly interpret with this study, focusing meet on study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.