본 연구에서는 호텔 객실의 리모델링을 위해 객실의 구성요소를 파악하고 고객 만족도와 일반인 환경인지도 분석에 기초하여 리모델링을 평가하였다. 이를 통해 호텔객실 리모델링의 계획개념을 도출하였으며, 이를 통해 고객의 디자인 선호성향을 중심으로 객실의 리모델링을 위한 미래적 설계방향을 제시하였다. 본 연구는 국내외 특급호텔의 리모델링 경향을 파악하기 위한 1차 예비조사와 서울 소재 L호텔을 대상으로 한 2차 심층조사로 구분하였으며, 리모델링 미실행된 1.0B형의 구객실과 3개 외국회사(A, B, C사)가 리모델링한 1.0Bay Double, 1.0Bay ...
본 연구에서는 호텔 객실의 리모델링을 위해 객실의 구성요소를 파악하고 고객 만족도와 일반인 환경인지도 분석에 기초하여 리모델링을 평가하였다. 이를 통해 호텔객실 리모델링의 계획개념을 도출하였으며, 이를 통해 고객의 디자인 선호성향을 중심으로 객실의 리모델링을 위한 미래적 설계방향을 제시하였다. 본 연구는 국내외 특급호텔의 리모델링 경향을 파악하기 위한 1차 예비조사와 서울 소재 L호텔을 대상으로 한 2차 심층조사로 구분하였으며, 리모델링 미실행된 1.0B형의 구객실과 3개 외국회사(A, B, C사)가 리모델링한 1.0Bay Double, 1.0Bay Twin, 1.5Bay Double, 2.0Bay Double 총 13개 유형의 객실을 심층 평가대상으로 하였다. 평가를 위한 설문조사는 리커르트 척도법을 이용한 고객의 만족도 분석과 SD법을 이용한 일반인 환경인지도 분석으로 구분하였으며, 분석결과를 토대로 리모델링 평가요소간의 관련성을 도출함으로써 호텔 객실 리모델링의 계획방향을 제시하였다. 연구의 결과를 리모델링 평가요소의 관련성, 객실구성요소별 중요도, 고객의 디자인 선호성향 등 크게 세가지로 구분하여 요약하면 다음과 같다. (1) 객실 리모델링 평가요소의 관련성 ① 객실 구성요소와 구성요인 관련성 첫째, 환경․물리적인 요인과 관련되는 객실의 고정요소인 건축구조는 리모델링에 근본적인 한계가 있으며, 물리․심리적 요인의 반 고정요소(바닥, 벽, 천정, 창문, 욕실, 설비)는 건축물의 기본 형태를 유지하면서 객실의 실내환경을 변화시키는 보조적인 역할을 수행한다. 둘째, 행태․심리적요인과 연관된 가구비품, 객실조명, 색채마감, 환경설비, 객실관리 시스템 등 비 고정요소는 리모델링이 상대적으로 수월한 동적 요소로써 시설교체 및 마감재 변화 등을 통해 부분적 리모델링이 가능하다. ② 객실구성요소간의 관련성 첫째, 석재와 목재 등이 사용된 객실벽체와 욕실위치에 대한 만족도가 전반적으로 높았으며, 천정과 방음은 낮았으므로 조명과 마감재료의 변화를 통해 단조로움을 없애고 방음을 강화 할 수 있는 벽체시공이 요구된다. 둘째, 건축물 공간구성의 기본요소인 바닥은 색채, 재료, 실내가구의 형태 및 위치 그리고 조명에 따라 고객의 만족도에 많은 영향을 미치므로 객실유형별로 상이한 디자인을 통해 리모델링의 효과를 극대화 하여야 한다. 셋째, 벽체는 실내가구와 미술장식품 및 재료에 많은 영향을 받으므로 마감재료 및 색채, 실내가구와 조명형태 등과 조화되어야 하며, 마감재료와 실내조명 및 환경관리 요소와 밀접한 관련성이 있는 욕실에는 밝은 분위기의 마감재료와 공간의 쾌적성을 연출 할 수 있는 환경설비가 필수적이다. (2) 객실 구성요소별 중요도 다중선형회귀분석의 결과 객실의 미술장식품, 색채, 마감재료, 조명외형, 방음, 벽체, 욕실위치, 컨트롤박스는 고객의 만족도에 직접적인 영향을 미치는 가장 중요한 객실 구성요소인 것으로 분석되었다. (3) 고객의 디자인 선호성향 ① 고객유형별 선호성향 첫째, 전체 객실 구성요소에 대한 여성의 선호도가 남성보다 높게 나타나 리모델링에 대해 보다 긍정적인 반응을 보였고, 전반적으로 40대 이상이 40대 미만 보다, 외국인이 내국인보다 높은 선호도를 나타냈다. 둘째, 20-30대 젊은층의 선호도가 낮았던 요소는 바닥과 벽체, 천정, 욕실 등 공간구성의 기본요소들 이었으며, 국내 고객층에서 이런 결과가 집중되어 나타나고 있어 국적별 선호를 고려한 다양한 객실 구성이 요구된다. 셋째, 객실의 구성요소에 대한 선호도가 가장 높은 40-50대는 가구 및 조명위치, 20-30대는 조명 및 카드키와 스위치의 선호도가 높아 객실 관리설비를 중심으로 젊은 취향의 디자인이 실행되었음을 확인 하였다. 넷째, 연령이 낮을수록 높은 선호도를 표출한 요소는 객실바닥으로서 현재의 리모델링이 청,중년층 위주로 디자인 되었음을 확인하였는 바, 현대미에 더하여 차분한 분위기의 목재 등 자연재료의 마감이 요구된다. 다섯째, 여성은 국적에 관계없이 전체 객실구성요소에서 남성보다 강한 선호도를 표출하였고, 특히 가구 및 조명위치와 스위치에서 강한 선호성향을 나타내 리모델링된 가구 및 의장부문에 만족하고 있음을 확인하였다. 여섯째, 남성은 카드키와 컨트롤 박스, 냉난방과 스위치 등 환경관리와 욕실위치에 대한 선호도가 상대적으로 강하였고, 특히 내국인의 경우 방음에 대한 선호도가 크게 낮았으므로 이에 대한 기술적 보완이 요구된다. 일곱째, 내국인은 조명위치 및 조명기구, 카드키에서, 외국인은 조명위치와 욕실에서 강한 선호성향을 나타냈으나, 40세 이하 외국인과 국내 남성에서 선호도가 낮았던 욕실의 공간감 확대를 위한 재료와 색상의 선택이 필요하다. ② 객실유형별 선호성향 첫째, 소형객실의 바닥은 목재 및 타일로 마감하고 브라운 계열의 중명도 색채로 강조하며, 벽체는 인조석재에 브라운 혹은 적색석재로 액센트를 주고, 흰색 페인팅과 간접조명으로 천정의 공간감을 확대하여야 한다. 둘째, 객실가구는 유리 및 철재보다는 목재 혹은 가죽재료가 선호되며, 욕실은 타일과 석재로 마감하되 밝은 색의 석재와 유리로 시공하고 공간감을 확대하고 적색 및 브라운의 석재로 강조하는 것이 유리하다. 셋째, 중형객실의 바닥재료는 목재보다는 석재 혹은 타일로 마감하되 아이보리 색이 선호되며, 벽체는 석재를 기본으로 종이와 패브릭류로 부분을 강조하고, 욕실은 밝은 색의 석재 및 타일에 브라운, 어두운색 재료를 대비시킨 저명도의 따뜻한색 분위기를 선호하는 것으로 분석되었다. 넷째, 객실가구는 패브릭 보다는 브라운 계열의 목재와 가죽이 선호되었으며, 대형객실에는 브론즈(Bronze), 민트(Mint)톤 등 독특한 색채로 엑센트를 주고 유리의 부분적 사용을 원하고 있었다. ③ 객실구성요소별 선호성향 첫째, 객실벽면은 넓은 공간감을 위해 흰색계열의 석재나 벽지를 기본재료로 하되 유색 대리석과 목재의 강조를 선호하였으며, 유리벽은 차가운 느낌을 강화시키므로 칸막이벽 전체를 유리로 시공하는 것은 피해야 한다. 둘째, 온화한 공간감을 위해 객실바닥은 밝은 톤의 타일 혹은 목재를 사용하며 중형 이상에서는 인조 대리석으로 공간의 변화를 주고, 강한 명도의 카펫과 러그 등으로 명암대비 효과를 위한 디자인을 선호하였다. 셋째, 흰색 혹은 아이보리 계열의 천정페인팅은 관리면에서 유리하나 부분적으로 종이를 사용하거나 천정면에 단을 두어 단조로움을 없애야 하며, 아이보리 혹은 베이지색 창문커튼과 간접조명을 설치하는 것이 바람직하다. 넷째, 소형평형의 객실가구는 크롬 및 베이지 톤의 모던한 분위기를, 중형은 클래식한 분위기를 조화시키는 것이 중요하며, 가죽 혹은 목재가구가 적합하나 대형객실에서 패브릭은 부적절 한 것으로 분석되었다. 다섯째, 욕실에 대해서는 흰색과 브라운색의 인조석재 및 세라믹 타일로 밝은 느낌의 디자인을 원하였으며, 유리 및 간접조명을 통해 분위기를 연출하되, 소음 및 환기 등 환경을 개선하기 위한 기능보완이 필수적이다. 여섯째, 고객 선호도의 향상을 위해서 출입문은 채리색 혹은 짙은 밤색 등 명도가 강한 색채를 사용하여 객실내외 공간을 구분하고, 조명은 모던하고 단순한 패브릭 전등커버가 적합하며 아크릴은 피하는 것이 바람직하다. 일곱째, 소형객실은 비구상의 아크릴액자가 적합하며 중형이상은 토속 분위기의 미술장식과 전자화 된 컨트롤 박스의 선호도가 강하게 표출되었다. 또한 외부소음 문제를 해소하기 하기 위해 객실내 설비소음의 감소와 출입문과 창문의 구조에 대한 기술적 배려가 요구된다. 여덟째, 엘리베이터 홀은 두 가지 색채의 대리석과 카펫을 설치하고 창문의 질감이 따뜻하도록 장식커튼을 설치할 것을 고객들은 원하고 있었다. 또한 복도는 석재바닥에 카펫을 깔고 천정 혹은 복도의 간접조명으로 공간감을 살리며 목재벽체로 온화한 느낌을 조성함으로써 선호도를 강화할 수 있다.
본 연구에서는 호텔 객실의 리모델링을 위해 객실의 구성요소를 파악하고 고객 만족도와 일반인 환경인지도 분석에 기초하여 리모델링을 평가하였다. 이를 통해 호텔객실 리모델링의 계획개념을 도출하였으며, 이를 통해 고객의 디자인 선호성향을 중심으로 객실의 리모델링을 위한 미래적 설계방향을 제시하였다. 본 연구는 국내외 특급호텔의 리모델링 경향을 파악하기 위한 1차 예비조사와 서울 소재 L호텔을 대상으로 한 2차 심층조사로 구분하였으며, 리모델링 미실행된 1.0B형의 구객실과 3개 외국회사(A, B, C사)가 리모델링한 1.0Bay Double, 1.0Bay Twin, 1.5Bay Double, 2.0Bay Double 총 13개 유형의 객실을 심층 평가대상으로 하였다. 평가를 위한 설문조사는 리커르트 척도법을 이용한 고객의 만족도 분석과 SD법을 이용한 일반인 환경인지도 분석으로 구분하였으며, 분석결과를 토대로 리모델링 평가요소간의 관련성을 도출함으로써 호텔 객실 리모델링의 계획방향을 제시하였다. 연구의 결과를 리모델링 평가요소의 관련성, 객실구성요소별 중요도, 고객의 디자인 선호성향 등 크게 세가지로 구분하여 요약하면 다음과 같다. (1) 객실 리모델링 평가요소의 관련성 ① 객실 구성요소와 구성요인 관련성 첫째, 환경․물리적인 요인과 관련되는 객실의 고정요소인 건축구조는 리모델링에 근본적인 한계가 있으며, 물리․심리적 요인의 반 고정요소(바닥, 벽, 천정, 창문, 욕실, 설비)는 건축물의 기본 형태를 유지하면서 객실의 실내환경을 변화시키는 보조적인 역할을 수행한다. 둘째, 행태․심리적요인과 연관된 가구비품, 객실조명, 색채마감, 환경설비, 객실관리 시스템 등 비 고정요소는 리모델링이 상대적으로 수월한 동적 요소로써 시설교체 및 마감재 변화 등을 통해 부분적 리모델링이 가능하다. ② 객실구성요소간의 관련성 첫째, 석재와 목재 등이 사용된 객실벽체와 욕실위치에 대한 만족도가 전반적으로 높았으며, 천정과 방음은 낮았으므로 조명과 마감재료의 변화를 통해 단조로움을 없애고 방음을 강화 할 수 있는 벽체시공이 요구된다. 둘째, 건축물 공간구성의 기본요소인 바닥은 색채, 재료, 실내가구의 형태 및 위치 그리고 조명에 따라 고객의 만족도에 많은 영향을 미치므로 객실유형별로 상이한 디자인을 통해 리모델링의 효과를 극대화 하여야 한다. 셋째, 벽체는 실내가구와 미술장식품 및 재료에 많은 영향을 받으므로 마감재료 및 색채, 실내가구와 조명형태 등과 조화되어야 하며, 마감재료와 실내조명 및 환경관리 요소와 밀접한 관련성이 있는 욕실에는 밝은 분위기의 마감재료와 공간의 쾌적성을 연출 할 수 있는 환경설비가 필수적이다. (2) 객실 구성요소별 중요도 다중선형회귀분석의 결과 객실의 미술장식품, 색채, 마감재료, 조명외형, 방음, 벽체, 욕실위치, 컨트롤박스는 고객의 만족도에 직접적인 영향을 미치는 가장 중요한 객실 구성요소인 것으로 분석되었다. (3) 고객의 디자인 선호성향 ① 고객유형별 선호성향 첫째, 전체 객실 구성요소에 대한 여성의 선호도가 남성보다 높게 나타나 리모델링에 대해 보다 긍정적인 반응을 보였고, 전반적으로 40대 이상이 40대 미만 보다, 외국인이 내국인보다 높은 선호도를 나타냈다. 둘째, 20-30대 젊은층의 선호도가 낮았던 요소는 바닥과 벽체, 천정, 욕실 등 공간구성의 기본요소들 이었으며, 국내 고객층에서 이런 결과가 집중되어 나타나고 있어 국적별 선호를 고려한 다양한 객실 구성이 요구된다. 셋째, 객실의 구성요소에 대한 선호도가 가장 높은 40-50대는 가구 및 조명위치, 20-30대는 조명 및 카드키와 스위치의 선호도가 높아 객실 관리설비를 중심으로 젊은 취향의 디자인이 실행되었음을 확인 하였다. 넷째, 연령이 낮을수록 높은 선호도를 표출한 요소는 객실바닥으로서 현재의 리모델링이 청,중년층 위주로 디자인 되었음을 확인하였는 바, 현대미에 더하여 차분한 분위기의 목재 등 자연재료의 마감이 요구된다. 다섯째, 여성은 국적에 관계없이 전체 객실구성요소에서 남성보다 강한 선호도를 표출하였고, 특히 가구 및 조명위치와 스위치에서 강한 선호성향을 나타내 리모델링된 가구 및 의장부문에 만족하고 있음을 확인하였다. 여섯째, 남성은 카드키와 컨트롤 박스, 냉난방과 스위치 등 환경관리와 욕실위치에 대한 선호도가 상대적으로 강하였고, 특히 내국인의 경우 방음에 대한 선호도가 크게 낮았으므로 이에 대한 기술적 보완이 요구된다. 일곱째, 내국인은 조명위치 및 조명기구, 카드키에서, 외국인은 조명위치와 욕실에서 강한 선호성향을 나타냈으나, 40세 이하 외국인과 국내 남성에서 선호도가 낮았던 욕실의 공간감 확대를 위한 재료와 색상의 선택이 필요하다. ② 객실유형별 선호성향 첫째, 소형객실의 바닥은 목재 및 타일로 마감하고 브라운 계열의 중명도 색채로 강조하며, 벽체는 인조석재에 브라운 혹은 적색석재로 액센트를 주고, 흰색 페인팅과 간접조명으로 천정의 공간감을 확대하여야 한다. 둘째, 객실가구는 유리 및 철재보다는 목재 혹은 가죽재료가 선호되며, 욕실은 타일과 석재로 마감하되 밝은 색의 석재와 유리로 시공하고 공간감을 확대하고 적색 및 브라운의 석재로 강조하는 것이 유리하다. 셋째, 중형객실의 바닥재료는 목재보다는 석재 혹은 타일로 마감하되 아이보리 색이 선호되며, 벽체는 석재를 기본으로 종이와 패브릭류로 부분을 강조하고, 욕실은 밝은 색의 석재 및 타일에 브라운, 어두운색 재료를 대비시킨 저명도의 따뜻한색 분위기를 선호하는 것으로 분석되었다. 넷째, 객실가구는 패브릭 보다는 브라운 계열의 목재와 가죽이 선호되었으며, 대형객실에는 브론즈(Bronze), 민트(Mint)톤 등 독특한 색채로 엑센트를 주고 유리의 부분적 사용을 원하고 있었다. ③ 객실구성요소별 선호성향 첫째, 객실벽면은 넓은 공간감을 위해 흰색계열의 석재나 벽지를 기본재료로 하되 유색 대리석과 목재의 강조를 선호하였으며, 유리벽은 차가운 느낌을 강화시키므로 칸막이벽 전체를 유리로 시공하는 것은 피해야 한다. 둘째, 온화한 공간감을 위해 객실바닥은 밝은 톤의 타일 혹은 목재를 사용하며 중형 이상에서는 인조 대리석으로 공간의 변화를 주고, 강한 명도의 카펫과 러그 등으로 명암대비 효과를 위한 디자인을 선호하였다. 셋째, 흰색 혹은 아이보리 계열의 천정페인팅은 관리면에서 유리하나 부분적으로 종이를 사용하거나 천정면에 단을 두어 단조로움을 없애야 하며, 아이보리 혹은 베이지색 창문커튼과 간접조명을 설치하는 것이 바람직하다. 넷째, 소형평형의 객실가구는 크롬 및 베이지 톤의 모던한 분위기를, 중형은 클래식한 분위기를 조화시키는 것이 중요하며, 가죽 혹은 목재가구가 적합하나 대형객실에서 패브릭은 부적절 한 것으로 분석되었다. 다섯째, 욕실에 대해서는 흰색과 브라운색의 인조석재 및 세라믹 타일로 밝은 느낌의 디자인을 원하였으며, 유리 및 간접조명을 통해 분위기를 연출하되, 소음 및 환기 등 환경을 개선하기 위한 기능보완이 필수적이다. 여섯째, 고객 선호도의 향상을 위해서 출입문은 채리색 혹은 짙은 밤색 등 명도가 강한 색채를 사용하여 객실내외 공간을 구분하고, 조명은 모던하고 단순한 패브릭 전등커버가 적합하며 아크릴은 피하는 것이 바람직하다. 일곱째, 소형객실은 비구상의 아크릴액자가 적합하며 중형이상은 토속 분위기의 미술장식과 전자화 된 컨트롤 박스의 선호도가 강하게 표출되었다. 또한 외부소음 문제를 해소하기 하기 위해 객실내 설비소음의 감소와 출입문과 창문의 구조에 대한 기술적 배려가 요구된다. 여덟째, 엘리베이터 홀은 두 가지 색채의 대리석과 카펫을 설치하고 창문의 질감이 따뜻하도록 장식커튼을 설치할 것을 고객들은 원하고 있었다. 또한 복도는 석재바닥에 카펫을 깔고 천정 혹은 복도의 간접조명으로 공간감을 살리며 목재벽체로 온화한 느낌을 조성함으로써 선호도를 강화할 수 있다.
In this research, the components of guest room were understood for remodeling the guest rooms, and the remodeling planning concept was assessed, based on the guest room satisfaction of customers, and the analysis of the environment cognition of general people. Through this, the design direction for ...
In this research, the components of guest room were understood for remodeling the guest rooms, and the remodeling planning concept was assessed, based on the guest room satisfaction of customers, and the analysis of the environment cognition of general people. Through this, the design direction for future guest rooms was presented based on understanding the customer preference of design. This research divided inspections into two, the first being the preliminary examination to grasp the remodeling trend of domestic and foreign high quality hotels, and the second being in-depth examination of L Hotel in Seoul. The subjects of in-depth assessment are 13 kinds of guest rooms, including old 1.0B guest rooms that have not been remodeled, and 1.0Bay Double, 1.0Bay Twin, 1.5Bay Double, 2.0Bay Double, guest rooms remodeled by 3 foreign interior design firms (A, B, C). The survey for assessment was performed by dividing it into the satisfaction analysis of customers by using the Likert scale and the environment cognition analysis of general people by using the SD rating scale. By synthesizing the relations on the influencing factors of remodeling based on the results of the analysis, the planning direction of hotel guest room remodeling was presented. The results of this research are categorized into three parts: (1) relations on guest room remodeling assessment factors, (2) importance value on guest room components and (3) design preference tendency by customers. The summary follows: (1) Relations on guest room remodeling assessment factors ① Correlation between guest room components and factors First, the structure of guest rooms composed by fixed components constructed with environmental and physical causes are fundamentally limited in remodeling. The structure composed by semi-fixed components (floor, wall, ceiling, window, bathroom, and fixture), being constructed with physical and psychological causes, will supplementary function its role for changing the guest room indoor environment, while keeping its basic structures. Second, non-fixed components/factors (such as furniture/fixtures, indoor lighting, environmental equipment, guest room management system, etc.) related with features and psychological causes will make it possible for partial remodeling through change of facility and material used, since they are easy elements comparatively in remodeling. ② Relations on guest room components First, the satisfaction related to guest room walls using various materials (such as stone, wood) and the bathroom location is generally the highest, and the ceiling and sound absorption is the lowest. Thus, it requires eliminating dullness by changing the lighting and the material used, and constructing with wall structure that can strengthen sound absorption. Second, the floor (which is the basic element of space composition) influences customer satisfaction greatly, depending on its color, material, formation and location of furniture, and lighting. Thus, the remodeling effect should be maximized through different designs for each guest room type. Third, the wall is influenced greatly by indoor furniture, aesthetic ornaments, and material. Thus, it must be in concert with the material, color, indoor furniture, lighting formation, etc. As for the bathroom, which is closely related to the material, indoor lighting, and environment management elements, material for a bright atmosphere and environmental equipment for space amenity is important. (2) Importance value on guest room components The most critical guest room components that affect directly to the guest room satisfaction of customers are artifacts, color, finish material, lighting fixtures, sound absorption, wall structure, bathroom location and room control system, and this was assessed based on the result of multiple linear regression analysis. (3) Design preference tendency by customer ① Preference tendency by customer types First, guest room remodeling showed a positive reaction, as the degree of preference tendency by women was higher than by men, and in generally, higher by customers of ages 40s and above than by ages less than 40s, and higher by foreign customers than by domestic customers. Second, elements where the preference of those in their 20s is low, are basic elements of space composition, such as the floor, walls, ceiling, bathroom, etc. This kind of result is concentrated in domestic customers. Thus, various guest room types, in consideration of preferences according to nationality, are needed. Third, components with the highest preference are furniture and lighting location for customers in their 40s, and lighting, card key, and switch for those in their 20s. It can be confirmed that designs based on room management system for younger tastes was executed Forth, the element of which the satisfaction is higher for younger customers is the guest room floor. This confirms that current remodeling is designed for younger and middle-aged customers. Natural materials, such as wood material of a modern and calm atmosphere, are needed. Fifth, regardless of the nationality, women show a stronger preference for guest room components than men. They especially show a strong preference tendency for furniture, lighting location, and switches. This confirms that they are satisfied with the remodeled furniture and design. Sixth, men show a relatively strong preference for environment management, such as card key, control box, air conditioning, heating, switches, and bathroom location. As for domestic customers, the preference for sound absorption is especially low, thus, technological supplementation is needed. Seventh, domestic customers show strong preference tendencies for lighting location, lighting fixtures and card keys, while foreign customers show a strong preference for the lighting location and bathroom. Choosing adequate material and color to expand the sense of bathroom spatiality is needed, because the preference is low for both domestic and foreign male customers under 40. ② Preference tendency according to guest room types First, as for the guest room floor of small sized rooms, accentuation is needed, using brown tone and middle luminosity of wood flooring and tiles. As for the walls, it needs to be finished with artificial stone and fabric, and accentuated with brown or red tone stone. The space needs to be visually expanded by expanding the sense of spatiality on ceiling through white paint and indirect lighting. Second, as for the guest room furniture, wood or leather needs to be the base, rather than glass or metal. The bathroom needs to be made with tiles and stone, and constructed with bright colored stone and glass. The sense of spatiality needs to be expanded, and it is beneficial for red or brown stone to be accentuated. Third, as for middle-sized guest rooms, the floor material needs to be stone or tile, instead of wood, and ivory should be considered as the color. As for the walls, it should be partially accentuated with wall paper and fabric, with stone as the basic material. As for the bathroom, low luminosity and warm mood need to be produced by contrasting bright colored stone and tiles to brown or dark colored materials. Fourth, as for the guest room furniture, brown colors should be used, with wood and leather as the base, rather than fabric. As for large guest rooms, accentuations should be made with special colors, such as bronze, mint, etc., and glass should be used on furniture in parts. ③ Preference tendency according to guest room components First, as for the guest room walls, white tone stone or wallpaper should be used as the basic material to expand the sense of spatiality, but parts should be accentuated with colored marble and wood. Opaque glass walls offset warm ambience, so partition walls made entirely of glass should be avoided. Second, bright tone tiles or wood should be used for the guest room floor, for a warm sense of spatiality. For rooms bigger than middle size, artificial marble should be used to change the mood of space. Light and shade contrast effect should be produced through brown tone and strong luminosity carpets, rugs, etc. Third, white or ivory tone ceiling paint is convenient to manage, but dullness should be eliminated by partially using paper or having cove. Also, installing ivory or beige window curtains and indirect lighting are desirable. Fourth, it is important to create a modern atmosphere using chrome and beige tones for furniture of small-sized guest rooms, and harmonizing a classical atmosphere for middle-sized guest rooms. Leather and wooden furniture are adequate, but fabric is inadequate for large guest rooms. Fifth, as for the bathroom, a bright and clean image should be created through white and brown artificial stone or ceramic tiles, and a luxurious atmosphere should be created through glass and indirect lighting. However, technological supplementation to improve the bathroom environment, such as sound absorption and ventilation, is essential. Sixth, in order to improve the customer preference, the guest room door should be a color of strong luminosity, such as cherry or chestnut. This will divide exterior and interior space. As for the lighting, modern and simple fabric lamp covering is adequate, and acrylic should be avoided. Seventh, non-figurative acrylic paintings are adequate for small-sized rooms, while an ethnic atmosphere is recommended for rooms bigger than middle size. Unique design, digitalized control box should be continuously upgraded, and technological considerations should me made about the equipment noise inside the guest room, and about the door and window frame, to alleviate the exterior noise problem. Eighth, the two colors of marble and the carpet accentuates the mood of the elevator hall. A warm atmosphere should be created by installing ornamental curtains so that the feel of the window is not cold. Also, a warm atmosphere should be created for the hallways by using carpets, installing indirect lighting on the ceiling and the hallways, and using wooden panel walls, due to its natural beauty.
In this research, the components of guest room were understood for remodeling the guest rooms, and the remodeling planning concept was assessed, based on the guest room satisfaction of customers, and the analysis of the environment cognition of general people. Through this, the design direction for future guest rooms was presented based on understanding the customer preference of design. This research divided inspections into two, the first being the preliminary examination to grasp the remodeling trend of domestic and foreign high quality hotels, and the second being in-depth examination of L Hotel in Seoul. The subjects of in-depth assessment are 13 kinds of guest rooms, including old 1.0B guest rooms that have not been remodeled, and 1.0Bay Double, 1.0Bay Twin, 1.5Bay Double, 2.0Bay Double, guest rooms remodeled by 3 foreign interior design firms (A, B, C). The survey for assessment was performed by dividing it into the satisfaction analysis of customers by using the Likert scale and the environment cognition analysis of general people by using the SD rating scale. By synthesizing the relations on the influencing factors of remodeling based on the results of the analysis, the planning direction of hotel guest room remodeling was presented. The results of this research are categorized into three parts: (1) relations on guest room remodeling assessment factors, (2) importance value on guest room components and (3) design preference tendency by customers. The summary follows: (1) Relations on guest room remodeling assessment factors ① Correlation between guest room components and factors First, the structure of guest rooms composed by fixed components constructed with environmental and physical causes are fundamentally limited in remodeling. The structure composed by semi-fixed components (floor, wall, ceiling, window, bathroom, and fixture), being constructed with physical and psychological causes, will supplementary function its role for changing the guest room indoor environment, while keeping its basic structures. Second, non-fixed components/factors (such as furniture/fixtures, indoor lighting, environmental equipment, guest room management system, etc.) related with features and psychological causes will make it possible for partial remodeling through change of facility and material used, since they are easy elements comparatively in remodeling. ② Relations on guest room components First, the satisfaction related to guest room walls using various materials (such as stone, wood) and the bathroom location is generally the highest, and the ceiling and sound absorption is the lowest. Thus, it requires eliminating dullness by changing the lighting and the material used, and constructing with wall structure that can strengthen sound absorption. Second, the floor (which is the basic element of space composition) influences customer satisfaction greatly, depending on its color, material, formation and location of furniture, and lighting. Thus, the remodeling effect should be maximized through different designs for each guest room type. Third, the wall is influenced greatly by indoor furniture, aesthetic ornaments, and material. Thus, it must be in concert with the material, color, indoor furniture, lighting formation, etc. As for the bathroom, which is closely related to the material, indoor lighting, and environment management elements, material for a bright atmosphere and environmental equipment for space amenity is important. (2) Importance value on guest room components The most critical guest room components that affect directly to the guest room satisfaction of customers are artifacts, color, finish material, lighting fixtures, sound absorption, wall structure, bathroom location and room control system, and this was assessed based on the result of multiple linear regression analysis. (3) Design preference tendency by customer ① Preference tendency by customer types First, guest room remodeling showed a positive reaction, as the degree of preference tendency by women was higher than by men, and in generally, higher by customers of ages 40s and above than by ages less than 40s, and higher by foreign customers than by domestic customers. Second, elements where the preference of those in their 20s is low, are basic elements of space composition, such as the floor, walls, ceiling, bathroom, etc. This kind of result is concentrated in domestic customers. Thus, various guest room types, in consideration of preferences according to nationality, are needed. Third, components with the highest preference are furniture and lighting location for customers in their 40s, and lighting, card key, and switch for those in their 20s. It can be confirmed that designs based on room management system for younger tastes was executed Forth, the element of which the satisfaction is higher for younger customers is the guest room floor. This confirms that current remodeling is designed for younger and middle-aged customers. Natural materials, such as wood material of a modern and calm atmosphere, are needed. Fifth, regardless of the nationality, women show a stronger preference for guest room components than men. They especially show a strong preference tendency for furniture, lighting location, and switches. This confirms that they are satisfied with the remodeled furniture and design. Sixth, men show a relatively strong preference for environment management, such as card key, control box, air conditioning, heating, switches, and bathroom location. As for domestic customers, the preference for sound absorption is especially low, thus, technological supplementation is needed. Seventh, domestic customers show strong preference tendencies for lighting location, lighting fixtures and card keys, while foreign customers show a strong preference for the lighting location and bathroom. Choosing adequate material and color to expand the sense of bathroom spatiality is needed, because the preference is low for both domestic and foreign male customers under 40. ② Preference tendency according to guest room types First, as for the guest room floor of small sized rooms, accentuation is needed, using brown tone and middle luminosity of wood flooring and tiles. As for the walls, it needs to be finished with artificial stone and fabric, and accentuated with brown or red tone stone. The space needs to be visually expanded by expanding the sense of spatiality on ceiling through white paint and indirect lighting. Second, as for the guest room furniture, wood or leather needs to be the base, rather than glass or metal. The bathroom needs to be made with tiles and stone, and constructed with bright colored stone and glass. The sense of spatiality needs to be expanded, and it is beneficial for red or brown stone to be accentuated. Third, as for middle-sized guest rooms, the floor material needs to be stone or tile, instead of wood, and ivory should be considered as the color. As for the walls, it should be partially accentuated with wall paper and fabric, with stone as the basic material. As for the bathroom, low luminosity and warm mood need to be produced by contrasting bright colored stone and tiles to brown or dark colored materials. Fourth, as for the guest room furniture, brown colors should be used, with wood and leather as the base, rather than fabric. As for large guest rooms, accentuations should be made with special colors, such as bronze, mint, etc., and glass should be used on furniture in parts. ③ Preference tendency according to guest room components First, as for the guest room walls, white tone stone or wallpaper should be used as the basic material to expand the sense of spatiality, but parts should be accentuated with colored marble and wood. Opaque glass walls offset warm ambience, so partition walls made entirely of glass should be avoided. Second, bright tone tiles or wood should be used for the guest room floor, for a warm sense of spatiality. For rooms bigger than middle size, artificial marble should be used to change the mood of space. Light and shade contrast effect should be produced through brown tone and strong luminosity carpets, rugs, etc. Third, white or ivory tone ceiling paint is convenient to manage, but dullness should be eliminated by partially using paper or having cove. Also, installing ivory or beige window curtains and indirect lighting are desirable. Fourth, it is important to create a modern atmosphere using chrome and beige tones for furniture of small-sized guest rooms, and harmonizing a classical atmosphere for middle-sized guest rooms. Leather and wooden furniture are adequate, but fabric is inadequate for large guest rooms. Fifth, as for the bathroom, a bright and clean image should be created through white and brown artificial stone or ceramic tiles, and a luxurious atmosphere should be created through glass and indirect lighting. However, technological supplementation to improve the bathroom environment, such as sound absorption and ventilation, is essential. Sixth, in order to improve the customer preference, the guest room door should be a color of strong luminosity, such as cherry or chestnut. This will divide exterior and interior space. As for the lighting, modern and simple fabric lamp covering is adequate, and acrylic should be avoided. Seventh, non-figurative acrylic paintings are adequate for small-sized rooms, while an ethnic atmosphere is recommended for rooms bigger than middle size. Unique design, digitalized control box should be continuously upgraded, and technological considerations should me made about the equipment noise inside the guest room, and about the door and window frame, to alleviate the exterior noise problem. Eighth, the two colors of marble and the carpet accentuates the mood of the elevator hall. A warm atmosphere should be created by installing ornamental curtains so that the feel of the window is not cold. Also, a warm atmosphere should be created for the hallways by using carpets, installing indirect lighting on the ceiling and the hallways, and using wooden panel walls, due to its natural beauty.
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