북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 및 이야기 구성 능력에 미치는 영향 가톨릭대학교 교육대학원 독서 교육 전공 <지도 : 정 옥 년 교수> 문 영 윤 본 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 북아트를 활용한 독서 프로그램이 창의성 및 이야기 구성 능력에 주는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 향상에 영향을 주는가? 둘째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 이야기 구성 능력에 영향을 주는가? 본 연구의 대상은 인천광역시 Y구 K초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하여, 실험집단 1개 학급 29명, 통제집단 1개 학급 29명 총 58명을 대상으로 하였다. 실험 처치 기간은 2009년 3월 27부터 4월 29일까지 5주 동안, 도서 한 권을 3차시에 걸쳐 수업하였고, 활용한 도서는 모두 5권으로 총 15차시의 수업을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전, 사후에 각각 창의성 검사와 이야기 구성 능력 검사를 실시하여 그 차이를 ...
북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 및 이야기 구성 능력에 미치는 영향 가톨릭대학교 교육대학원 독서 교육 전공 <지도 : 정 옥 년 교수> 문 영 윤 본 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 북아트를 활용한 독서 프로그램이 창의성 및 이야기 구성 능력에 주는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 향상에 영향을 주는가? 둘째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 이야기 구성 능력에 영향을 주는가? 본 연구의 대상은 인천광역시 Y구 K초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하여, 실험집단 1개 학급 29명, 통제집단 1개 학급 29명 총 58명을 대상으로 하였다. 실험 처치 기간은 2009년 3월 27부터 4월 29일까지 5주 동안, 도서 한 권을 3차시에 걸쳐 수업하였고, 활용한 도서는 모두 5권으로 총 15차시의 수업을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전, 사후에 각각 창의성 검사와 이야기 구성 능력 검사를 실시하여 그 차이를 t-검증 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 북아트를 활용한 독서 프로그램은 창의성 전체 점수 및 창의성의 하위 요인 유창성, 융통성, 상상력, 정교성 향상에 영향을 주었다. 둘째, 북아트를 활용한 독서 프로그램은 이야기 구성 능력에 영향을 주었다. 결론적으로 북아트를 활용한 독서 프로그램을 적용했을 때 초등학교 6학년 학생의 창의성과 이야기 구성 능력 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 주요어 : 북아트, 창의성, 이야기 구성 능력
북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 및 이야기 구성 능력에 미치는 영향 가톨릭대학교 교육대학원 독서 교육 전공 <지도 : 정 옥 년 교수> 문 영 윤 본 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 북아트를 활용한 독서 프로그램이 창의성 및 이야기 구성 능력에 주는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 창의성 향상에 영향을 주는가? 둘째, 북아트를 활용한 독서 프로그램이 초등학생의 이야기 구성 능력에 영향을 주는가? 본 연구의 대상은 인천광역시 Y구 K초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하여, 실험집단 1개 학급 29명, 통제집단 1개 학급 29명 총 58명을 대상으로 하였다. 실험 처치 기간은 2009년 3월 27부터 4월 29일까지 5주 동안, 도서 한 권을 3차시에 걸쳐 수업하였고, 활용한 도서는 모두 5권으로 총 15차시의 수업을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전, 사후에 각각 창의성 검사와 이야기 구성 능력 검사를 실시하여 그 차이를 t-검증 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 북아트를 활용한 독서 프로그램은 창의성 전체 점수 및 창의성의 하위 요인 유창성, 융통성, 상상력, 정교성 향상에 영향을 주었다. 둘째, 북아트를 활용한 독서 프로그램은 이야기 구성 능력에 영향을 주었다. 결론적으로 북아트를 활용한 독서 프로그램을 적용했을 때 초등학교 6학년 학생의 창의성과 이야기 구성 능력 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 주요어 : 북아트, 창의성, 이야기 구성 능력
The Effect of a Reading Program using Book Art on the creativity and Story Construction Reading Education, Graduate School of Education, The Catholic University of Korea 〈 Director: Prof. Jung, Ok Ryun 〉 Moon, young yun This study was performed to find out the effects of a reading program using Book...
The Effect of a Reading Program using Book Art on the creativity and Story Construction Reading Education, Graduate School of Education, The Catholic University of Korea 〈 Director: Prof. Jung, Ok Ryun 〉 Moon, young yun This study was performed to find out the effects of a reading program using Book Art the elementary school children's the creativity and Story Construction. The question of this study were as follows : 1. How does a reading program using Book Art affect the creativity? 2. How does a reading program using Book Art affect Story Construction? The subject of this study were two classes of 6th grade students. The experimental group contained 29 students and controlled group contained 29 students. The total number of students was 58. The experimental period was five weeks, from March 27 to April 29, Every experiment took 40 minutes. To prove the effect of this study, I tested the students creativity and story construction before and after treatment. I used the t-test to see if there were any differences between two groups. The results of the study were as follows: First, reading program using Book Art was effective for the creativity. Second, reading program using Book Art was effective for Story Construction.
The Effect of a Reading Program using Book Art on the creativity and Story Construction Reading Education, Graduate School of Education, The Catholic University of Korea 〈 Director: Prof. Jung, Ok Ryun 〉 Moon, young yun This study was performed to find out the effects of a reading program using Book Art the elementary school children's the creativity and Story Construction. The question of this study were as follows : 1. How does a reading program using Book Art affect the creativity? 2. How does a reading program using Book Art affect Story Construction? The subject of this study were two classes of 6th grade students. The experimental group contained 29 students and controlled group contained 29 students. The total number of students was 58. The experimental period was five weeks, from March 27 to April 29, Every experiment took 40 minutes. To prove the effect of this study, I tested the students creativity and story construction before and after treatment. I used the t-test to see if there were any differences between two groups. The results of the study were as follows: First, reading program using Book Art was effective for the creativity. Second, reading program using Book Art was effective for Story Construction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.