21세기는 대학생과 일반인들의 건강에 대한 중요성이 체육활동에 대한 관심과 요구가 증대되고 여가시간의 상당부분을 스포츠 활동에 할애함으로써 스포츠의 대중화 및 보편화 현상이 가속되고 있다. 따라서 본 연구자는 미래사회의 주역인 대학생들이 동아리 체육활동을 함으로써 느끼는 만족감이 학교생활을 하는데 어떠한 영향을 미치며, 사회성과의 인과관계를 규명하기 위하여 대학교에서 동아리 활동에 능동적이고 적극적인 자세로 참여하고 있다고 판단되는 집단으로 선정하였고, 본 연구에서는 유층집락 무선 표집법(systematic stratified ...
(국문초록)
대학생들의 동아리 체육활동이 학교생활 만족도 및 사회성에 미치는 영향
우석대학교 교육대학원 체육교육전공 송 병 건
21세기는 대학생과 일반인들의 건강에 대한 중요성이 체육활동에 대한 관심과 요구가 증대되고 여가시간의 상당부분을 스포츠 활동에 할애함으로써 스포츠의 대중화 및 보편화 현상이 가속되고 있다. 따라서 본 연구자는 미래사회의 주역인 대학생들이 동아리 체육활동을 함으로써 느끼는 만족감이 학교생활을 하는데 어떠한 영향을 미치며, 사회성과의 인과관계를 규명하기 위하여 대학교에서 동아리 활동에 능동적이고 적극적인 자세로 참여하고 있다고 판단되는 집단으로 선정하였고, 본 연구에서는 유층집락 무선 표집법(systematic stratified cluster random sampling method)을 이용하여 총 530명을 표집 하였다. 측정도구는 대학생의 인구사회학적 특성에 관한 항목 4문항, 동아리 활동만족에 관한 항목 15문항, 대학생활만족에 관한 항목 10문항, 사회성에 관한 항목 11문항으로 총 40문항으로 구성하였다. 수집된 설문지 중 신뢰성이 없다고 판단되는 자료와 이중기입, 무기입 자료 등은 분석에서 제외시킨 후 분석 가능한 자료를 SPSS win 12.0 통계 프로그램을 활용하여 신뢰성과 요인분석, 상관분석과 다변량분석 및 회귀분석 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 1. 인구사회학적 특성에 따른 동아리 체육활동의 대학생활만족 및 사회성과에서는 동아리활동만족도에 대한 하위요인인 정서적, 사회적, 교육적, 자기개발, 신체적인만족도에 대한 고유치가 1.017이고 전체분산의 9.22%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.8770이고 하위 요인별 계수는 .55~.89, 대학생의 대학생활만족도에 대한 하위요인인 가치관 대인관계, 대학만족에 대한 고유치가 2.904이고 전체분산의 18.25%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.6733이고 하위 요인별 계수는 .60~.99, 대학생의 사회성에 대한 하위요인인 사교성, 활동성, 지배성, 안정성, 자율성은 고유치가 1.067이고 전체분산의 9.7%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.8825이고 하위 요인별 계수는 .56~.92로 나타났다. 2. 동아리 체육활동의 만족도에 따른 사회성의 영향에서는 체육동아리 활동만족도는 1학년보다 3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났으며, 정서, 자기개발, 신체에도 1학년보다 4학년이 그리고 자기개발에서 4학년보다는 2, 3학년이 신 체적에서는 4학년보다 3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났고, 대학생활 만족은 2학년보다 1,3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 또한 사회성의 차이는 사교성에서는 1학년보다 2학년이, 자율성에서는 1학년보다 2,3학년이 그리고 2학년보다 4학년이 높은 것으로 나타났다. 3. 체육동아리 활동만족에 따른 사회성과의 인과관계는 안정성과 자율성보다 동아리활동 만족이 사회성에 미치는 영향이 상대적으로 큰 것으로 나타났으며 p<.010수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 4. 동아리 체육활동이 대학생활만족과 사회성과의 인과관계 지배성, 안정성, 사교성, 활동성, 자율성의 회귀계수는 각각 .174, .138, .263, .114, 5.352E-02로서 대학생활 만족이 사회성에 미치는 영향이 상대적으로 큰 것으로 나타났으며 p<.010수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
(국문초록)
대학생들의 동아리 체육활동이 학교생활 만족도 및 사회성에 미치는 영향
우석대학교 교육대학원 체육교육전공 송 병 건
21세기는 대학생과 일반인들의 건강에 대한 중요성이 체육활동에 대한 관심과 요구가 증대되고 여가시간의 상당부분을 스포츠 활동에 할애함으로써 스포츠의 대중화 및 보편화 현상이 가속되고 있다. 따라서 본 연구자는 미래사회의 주역인 대학생들이 동아리 체육활동을 함으로써 느끼는 만족감이 학교생활을 하는데 어떠한 영향을 미치며, 사회성과의 인과관계를 규명하기 위하여 대학교에서 동아리 활동에 능동적이고 적극적인 자세로 참여하고 있다고 판단되는 집단으로 선정하였고, 본 연구에서는 유층집락 무선 표집법(systematic stratified cluster random sampling method)을 이용하여 총 530명을 표집 하였다. 측정도구는 대학생의 인구사회학적 특성에 관한 항목 4문항, 동아리 활동만족에 관한 항목 15문항, 대학생활만족에 관한 항목 10문항, 사회성에 관한 항목 11문항으로 총 40문항으로 구성하였다. 수집된 설문지 중 신뢰성이 없다고 판단되는 자료와 이중기입, 무기입 자료 등은 분석에서 제외시킨 후 분석 가능한 자료를 SPSS win 12.0 통계 프로그램을 활용하여 신뢰성과 요인분석, 상관분석과 다변량분석 및 회귀분석 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 1. 인구사회학적 특성에 따른 동아리 체육활동의 대학생활만족 및 사회성과에서는 동아리활동만족도에 대한 하위요인인 정서적, 사회적, 교육적, 자기개발, 신체적인만족도에 대한 고유치가 1.017이고 전체분산의 9.22%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.8770이고 하위 요인별 계수는 .55~.89, 대학생의 대학생활만족도에 대한 하위요인인 가치관 대인관계, 대학만족에 대한 고유치가 2.904이고 전체분산의 18.25%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.6733이고 하위 요인별 계수는 .60~.99, 대학생의 사회성에 대한 하위요인인 사교성, 활동성, 지배성, 안정성, 자율성은 고유치가 1.067이고 전체분산의 9.7%, 전체 신뢰도 계수는 Cronbach's Alpha =.8825이고 하위 요인별 계수는 .56~.92로 나타났다. 2. 동아리 체육활동의 만족도에 따른 사회성의 영향에서는 체육동아리 활동만족도는 1학년보다 3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났으며, 정서, 자기개발, 신체에도 1학년보다 4학년이 그리고 자기개발에서 4학년보다는 2, 3학년이 신 체적에서는 4학년보다 3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났고, 대학생활 만족은 2학년보다 1,3학년이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 또한 사회성의 차이는 사교성에서는 1학년보다 2학년이, 자율성에서는 1학년보다 2,3학년이 그리고 2학년보다 4학년이 높은 것으로 나타났다. 3. 체육동아리 활동만족에 따른 사회성과의 인과관계는 안정성과 자율성보다 동아리활동 만족이 사회성에 미치는 영향이 상대적으로 큰 것으로 나타났으며 p<.010수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 4. 동아리 체육활동이 대학생활만족과 사회성과의 인과관계 지배성, 안정성, 사교성, 활동성, 자율성의 회귀계수는 각각 .174, .138, .263, .114, 5.352E-02로서 대학생활 만족이 사회성에 미치는 영향이 상대적으로 큰 것으로 나타났으며 p<.010수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
The effect of group physical activity on the degree of satisfaction and social relationship in college life
Song,Byoung-Gun Major in Physical Education Graduate School of Education Woosuk University
In 21st century, with the increased interest and de...
ABSTRACTS
The effect of group physical activity on the degree of satisfaction and social relationship in college life
Song,Byoung-Gun Major in Physical Education Graduate School of Education Woosuk University
In 21st century, with the increased interest and demand about the physical activities and health consciousness, the college students and ordinary citizens spare significant part of leisure time on sports activities which accelerates the generalization and popularization of sports. Therefore this researcher selected the group which was determined to participate actively and constructively in college circle activities in order to have close examination on causal relationship between sociality and to discover how the feeing of satisfaction of circle physical activities within college students who are the main stream of future society effects the school life thus this research recruited total of 530 college students by using systematic stratified cluster random sampling method. The measurement instrument was consist of total 40 questionnaires with 11 questions on sociality, 10 questions on satisfaction of college life, 15 questions on circle activities and 4 questions on population sociological characteristics of college students. Among the collected surveys, data without the reliability, duplicated entries and omissions were all excluded from the analysis and by using SPSS win 12.0 statistic program and as a result of conducting the reliability and primary element analysis, correlation analysis, multi variation analysis and rare analysis on the analyzable data were the following results.
1. In sociality and satisfaction of college life of circle physical activities in accordance with population sociological characteristics, the low rank elements of emotional, social, educational, self-development and physical satisfaction level on circle activity satisfaction level, ad sociecific value of 1.017 and 9.22% of total dispersion, total reliability coefficient is Cronbach's Alpha=.8770 and coefficient by low rank elements were .55~.89, the low rank on satisfaction of college life of college students which is interpersonal relationship values, soecific value on satisfaction of college is 2.904 and 18.25% of total disperse, total reliability on Cronbach's Alpha=.6733 and coefficient by low rank elements were .60~.99, the low rank elements on sociality of college students which were sociality, athleticism, dominancy, stability, and autonomousness had soecific value of 1.067 and 9.7% total disperse, total reliability coefficient was Cronbach's Alpha=.8825 and coefficient by low rank elements were .56~.92. 2. In effect of sociality by satisfaction level of circle physical activities, satisfaction level of physical activity circle, juniors were significantly higher than freshmen and for emotion, self development and physique seniors were higher than freshmen and in self development, sophomores and juniors were higher than that of seniors and in physique, juniors were significantly higher than seniors and for college life satisfaction level freshmen and juniors were significantly higher than sophomores and for the difference in sociality, with sociable characteristics, juniors were higher than sophomores, in autonomousness, sophomores and juniors were higher than freshmen and seniors were higher than sophomores. 3. For causal relationship between sociality with physical circle activity satisfaction showed that the effect that circle activity has on sociality was relatively bigger rather than stability and autonomousness and statistically significant in p.010 level. 4. The regression coefficient of autonomousness, athleticism, sociality, stability, dominancy in causal relationship with sociality and satisfaction on college life with circle physical activity were .174, .138, .263, .114, 5.352E-02 respectively and the effect that satisfaction on college life has over sociality was relatively bugger and statistically significant in p,.010 level.
ABSTRACTS
The effect of group physical activity on the degree of satisfaction and social relationship in college life
Song,Byoung-Gun Major in Physical Education Graduate School of Education Woosuk University
In 21st century, with the increased interest and demand about the physical activities and health consciousness, the college students and ordinary citizens spare significant part of leisure time on sports activities which accelerates the generalization and popularization of sports. Therefore this researcher selected the group which was determined to participate actively and constructively in college circle activities in order to have close examination on causal relationship between sociality and to discover how the feeing of satisfaction of circle physical activities within college students who are the main stream of future society effects the school life thus this research recruited total of 530 college students by using systematic stratified cluster random sampling method. The measurement instrument was consist of total 40 questionnaires with 11 questions on sociality, 10 questions on satisfaction of college life, 15 questions on circle activities and 4 questions on population sociological characteristics of college students. Among the collected surveys, data without the reliability, duplicated entries and omissions were all excluded from the analysis and by using SPSS win 12.0 statistic program and as a result of conducting the reliability and primary element analysis, correlation analysis, multi variation analysis and rare analysis on the analyzable data were the following results.
1. In sociality and satisfaction of college life of circle physical activities in accordance with population sociological characteristics, the low rank elements of emotional, social, educational, self-development and physical satisfaction level on circle activity satisfaction level, ad sociecific value of 1.017 and 9.22% of total dispersion, total reliability coefficient is Cronbach's Alpha=.8770 and coefficient by low rank elements were .55~.89, the low rank on satisfaction of college life of college students which is interpersonal relationship values, soecific value on satisfaction of college is 2.904 and 18.25% of total disperse, total reliability on Cronbach's Alpha=.6733 and coefficient by low rank elements were .60~.99, the low rank elements on sociality of college students which were sociality, athleticism, dominancy, stability, and autonomousness had soecific value of 1.067 and 9.7% total disperse, total reliability coefficient was Cronbach's Alpha=.8825 and coefficient by low rank elements were .56~.92. 2. In effect of sociality by satisfaction level of circle physical activities, satisfaction level of physical activity circle, juniors were significantly higher than freshmen and for emotion, self development and physique seniors were higher than freshmen and in self development, sophomores and juniors were higher than that of seniors and in physique, juniors were significantly higher than seniors and for college life satisfaction level freshmen and juniors were significantly higher than sophomores and for the difference in sociality, with sociable characteristics, juniors were higher than sophomores, in autonomousness, sophomores and juniors were higher than freshmen and seniors were higher than sophomores. 3. For causal relationship between sociality with physical circle activity satisfaction showed that the effect that circle activity has on sociality was relatively bigger rather than stability and autonomousness and statistically significant in p.010 level. 4. The regression coefficient of autonomousness, athleticism, sociality, stability, dominancy in causal relationship with sociality and satisfaction on college life with circle physical activity were .174, .138, .263, .114, 5.352E-02 respectively and the effect that satisfaction on college life has over sociality was relatively bugger and statistically significant in p,.010 level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.