효과적인 서양음악사 수업을 위한 H. Gardner의 다중지능이론 적용 방안 The Method of H. Gardner's Multiple Intelligences Theory for the Effective Class of Western Music History원문보기
심리학자인 하워드 가드너는 인간은 문화적인 활동을 수행할 때 다양한 지능을 필요로 하며, 다중지능이론은 전통적 지능이론과 인간의 능력을 수량적으로 측정하는 표준화된 지능 검사에 한계가 있음을 시사한다. 다중지능의 관점에서 보면 인간은 누구나 여러 가지 지능을 소유하고 있으며, 각각의 지능은 독립성과 동등성이 있음을 강조한다. 모든 인간은 여덟 가지의 독특한 지능을 소유하고 있으며, 각 지능은 비교적 독립적이기 때문에 한 영역의 지능이 높다고 해서 다른 영역의 지능 또한 높을 것이라고 예언할 수 없다는 것이다. 또한 지능은 고정된 것이 아닌 교육적 처치에 의해 발달이 가능하다는 점을 제시한다. 따라서 다양한 학생들의 흥미를 유발하기 위해서는 학생들의 개인차를 고려한 교수-학습 방법이 필요하다. 이러한 관점에서 하워드 가드너의 다중지능이론을 수업에 적용한다면 각기 다른 우수한 지능을 가진 학생들이 모두 흥미를 가지고 자발적으로 수업에 참여할 수 있을 것이다. 본 연구는 서양음악사 교수-학습활동에 다중지능이론의 적용 가능성을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 현행 고등학교 8종 교과서에 수록된 서양음악사 영역을 분석하였다. 그리고 논리-수학지능, ...
심리학자인 하워드 가드너는 인간은 문화적인 활동을 수행할 때 다양한 지능을 필요로 하며, 다중지능이론은 전통적 지능이론과 인간의 능력을 수량적으로 측정하는 표준화된 지능 검사에 한계가 있음을 시사한다. 다중지능의 관점에서 보면 인간은 누구나 여러 가지 지능을 소유하고 있으며, 각각의 지능은 독립성과 동등성이 있음을 강조한다. 모든 인간은 여덟 가지의 독특한 지능을 소유하고 있으며, 각 지능은 비교적 독립적이기 때문에 한 영역의 지능이 높다고 해서 다른 영역의 지능 또한 높을 것이라고 예언할 수 없다는 것이다. 또한 지능은 고정된 것이 아닌 교육적 처치에 의해 발달이 가능하다는 점을 제시한다. 따라서 다양한 학생들의 흥미를 유발하기 위해서는 학생들의 개인차를 고려한 교수-학습 방법이 필요하다. 이러한 관점에서 하워드 가드너의 다중지능이론을 수업에 적용한다면 각기 다른 우수한 지능을 가진 학생들이 모두 흥미를 가지고 자발적으로 수업에 참여할 수 있을 것이다. 본 연구는 서양음악사 교수-학습활동에 다중지능이론의 적용 가능성을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 현행 고등학교 8종 교과서에 수록된 서양음악사 영역을 분석하였다. 그리고 논리-수학지능, 언어지능, 공간지능, 신체-운동지능, 음악지능, 자기성찰지능, 대인관계지능, 자연친화지능을 활용한 서양음악사 교수-학습활동에 대해 연구했다. 이처럼 음악학습-활동에 가드너의 다중지능이론을 적용하여 시행한다면 학생들의 자발적이고, 능동적인 수업 참여를 이끌어 내어 보다 창의적이고 새로운 음악수업이 될 수 있을 것이다.
심리학자인 하워드 가드너는 인간은 문화적인 활동을 수행할 때 다양한 지능을 필요로 하며, 다중지능이론은 전통적 지능이론과 인간의 능력을 수량적으로 측정하는 표준화된 지능 검사에 한계가 있음을 시사한다. 다중지능의 관점에서 보면 인간은 누구나 여러 가지 지능을 소유하고 있으며, 각각의 지능은 독립성과 동등성이 있음을 강조한다. 모든 인간은 여덟 가지의 독특한 지능을 소유하고 있으며, 각 지능은 비교적 독립적이기 때문에 한 영역의 지능이 높다고 해서 다른 영역의 지능 또한 높을 것이라고 예언할 수 없다는 것이다. 또한 지능은 고정된 것이 아닌 교육적 처치에 의해 발달이 가능하다는 점을 제시한다. 따라서 다양한 학생들의 흥미를 유발하기 위해서는 학생들의 개인차를 고려한 교수-학습 방법이 필요하다. 이러한 관점에서 하워드 가드너의 다중지능이론을 수업에 적용한다면 각기 다른 우수한 지능을 가진 학생들이 모두 흥미를 가지고 자발적으로 수업에 참여할 수 있을 것이다. 본 연구는 서양음악사 교수-학습활동에 다중지능이론의 적용 가능성을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 현행 고등학교 8종 교과서에 수록된 서양음악사 영역을 분석하였다. 그리고 논리-수학지능, 언어지능, 공간지능, 신체-운동지능, 음악지능, 자기성찰지능, 대인관계지능, 자연친화지능을 활용한 서양음악사 교수-학습활동에 대해 연구했다. 이처럼 음악학습-활동에 가드너의 다중지능이론을 적용하여 시행한다면 학생들의 자발적이고, 능동적인 수업 참여를 이끌어 내어 보다 창의적이고 새로운 음악수업이 될 수 있을 것이다.
Howard Gardner, a developmental psychologist, introduced multiple intelligences required when human beings perform their cultural activities. However, the theory of multiple intelligences indicated that there is a limit to both the traditional theory of intelligence and the standard intelligence tes...
Howard Gardner, a developmental psychologist, introduced multiple intelligences required when human beings perform their cultural activities. However, the theory of multiple intelligences indicated that there is a limit to both the traditional theory of intelligence and the standard intelligence test that human intelligence is measured by arithmetic numbers. Multiple intelligences emphasized that all human beings own various kinds of intelligence and each of them has independence and equality. All human beings have eight specific intelligences. Since each intelligence is independent, only one area of intelligence shown high value does not say that the other areas of the intelligence are also high. The theory also indicates that intelligence is not fixed but developed by education methods. So, It's necessary to consider different learning abilities of students for inducing their interests. In a same view point, It's probable that different types of students can take part in classes on their own initiatives when teachers apply the theory of multiple intelligences in their classes. This research is to indicate possibilities which the theory of multiple intelligences can apply in learning activities about history of Western music. We analyzed history of Western music part in current eight types of high school textbooks and also studied learning activities about history of Western music which applying Logical-Mathematical Intelligence, Linguistic Intelligence, Spatial Intelligence, Bodily-Kinesthetic Intelligence, Musical Intelligence, Intrapersonal Intelligence, Interpersonal Intelligence, Naturalist Intelligence. Like this, It would be creative and new music class inducing students' volunteering participation when teachers apply the theory of multiple intelligences in their classes.
Howard Gardner, a developmental psychologist, introduced multiple intelligences required when human beings perform their cultural activities. However, the theory of multiple intelligences indicated that there is a limit to both the traditional theory of intelligence and the standard intelligence test that human intelligence is measured by arithmetic numbers. Multiple intelligences emphasized that all human beings own various kinds of intelligence and each of them has independence and equality. All human beings have eight specific intelligences. Since each intelligence is independent, only one area of intelligence shown high value does not say that the other areas of the intelligence are also high. The theory also indicates that intelligence is not fixed but developed by education methods. So, It's necessary to consider different learning abilities of students for inducing their interests. In a same view point, It's probable that different types of students can take part in classes on their own initiatives when teachers apply the theory of multiple intelligences in their classes. This research is to indicate possibilities which the theory of multiple intelligences can apply in learning activities about history of Western music. We analyzed history of Western music part in current eight types of high school textbooks and also studied learning activities about history of Western music which applying Logical-Mathematical Intelligence, Linguistic Intelligence, Spatial Intelligence, Bodily-Kinesthetic Intelligence, Musical Intelligence, Intrapersonal Intelligence, Interpersonal Intelligence, Naturalist Intelligence. Like this, It would be creative and new music class inducing students' volunteering participation when teachers apply the theory of multiple intelligences in their classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.