동양적성상담 이론에 의한 인문계 고등학생의 진로상담에 관한 연구 : 성향의 관점에서 A Study on Career Coaching for Academic High School Students by the Oriental Aptitude Counseling Theory원문보기
인문계 고등학교 학생들은 대학입시와 관련하여 진로 선택에 어려움을 겪고 있지만, 체계적이고 본격적인 진로교육이 이루어지지 않고 있고 진로상담의 기회도 적은 실정이므로 그에 대한 상담이 절실하다. 본 연구의 목적은, 동양적성상담이 진로상담에 실용적 효과가 클 것으로 보고 이를 실제 인문계 고등학교 학생들의 진로상담에 적용하고 임상 실험 내용을 밝혀서, 교사나 학부모가 학생이나 자녀의 진로상담에 활용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 데 있다. 이를 위하여 심귀득 교수의 30여 년간의 연구와 ...
인문계 고등학교 학생들은 대학입시와 관련하여 진로 선택에 어려움을 겪고 있지만, 체계적이고 본격적인 진로교육이 이루어지지 않고 있고 진로상담의 기회도 적은 실정이므로 그에 대한 상담이 절실하다. 본 연구의 목적은, 동양적성상담이 진로상담에 실용적 효과가 클 것으로 보고 이를 실제 인문계 고등학교 학생들의 진로상담에 적용하고 임상 실험 내용을 밝혀서, 교사나 학부모가 학생이나 자녀의 진로상담에 활용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 데 있다. 이를 위하여 심귀득 교수의 30여 년간의 연구와 임상의 결과인 동양적성상담의 성향 이론을 밝히고 이를, 부산 소재 인문계 고등학교 2학년 중에서 학업성취도가 낮은 쪽의 학생(50% 이상) 중 희망자 85명을 대상으로 상담의 실제에 적용한 다음, 설문조사를 통하여 동양적성상담에 대한 만족도를 알아보았다. 또한 동양적성상담에 대한 이해를 돕기 위해 기존 상담과의 비교 고찰을 해 보았고 사주와 학습, 사주와 직업과의 관계에 대한 선행연구를 살펴보았다. 동양적성상담이란, 개인의 자연에너지에 따른 성향의 특징과 주역의 시중(時中) 이론에 의한 ‘균형’의 관점에서 자신의 발전에 도움이 되는 성향과 자신의 발전에 걸림돌이 되는 성향을 알아서 내적 갈등이나 외적갈등의 원인을 찾아 조절하고 대처하도록 하는 상담을 말한다. 동양적성상담과 기존 상담과의 차이점을 인간의 ‘성격’을 어떻게 이해하느냐와 어떻게 진단하느냐의 두 가지로 살펴보았다. 첫째, ‘성격’의 이해에 대한 관점의 차이를 살펴보면 기존의 상담은 타고난 성격보다 환경의 영향으로 형성된 후천적인 성격을 중시하는데 비해 동양적성상담은 태어날 때의 자연에너지에 의한 선천적 성격을 중시한다. 둘째, 기존의 상담에서는 주로 검사지를 이용하여 자기보고식으로 진단하고 동양적성상담에서는 피상담자의 자연에너지 정보를 이용하여 진단한다. 그 외 ‘성격’을 실제 상담에 어떻게 적용하느냐의 문제도 있는데, 기존의 상담은 성격을 유형화하여 적용하고 동양적성상담은 철저히 개별적으로 본다는 차이점이 있었다. 사주 이론에 의한 진로에 대한 선행 연구는 대체로 사주와 학습, 사주와 직업과의 유관성을 증명하는 연구로서, 사주의 학습과 관련한 활용도와 직업 선택을 위한 상담 자료로서의 가능성을 보이는 것이었고 이를 구체적으로 상담에 적용한 연구는 없었다. 동양적성상담의 실제를 보여주기 위해 대상 학생들에 대하여 <부록1>의 상담카드를 만들어 학력 향상과 직업 선택에 대해 개별상담을 실시하였는데 상담의 방법과 과정은 대략 다음과 같이 하였다. 학력 향상에 대한 상담 : 학생들의 자연에너지 구성표에 의해 성격을 진단하고 공부 안 되게 하는 이유를 말하게 하여 스스로 인식하게 하고, 에너지의 강약에 따라 자신의 발전에 도움이 되는 성향과 발전에 걸림돌이 되는 성향을 결부시켜 그에 따라 학습동기를 부여하고 공부 안 되게 하는 성향을 조절하도록 길안내를 한다. 직업 선택에 대한 상담 : 먼저 학생들에게 희망 직업을 알아본 다음, 적성에 맞는지의 여부를 살펴보고 적성에 맞으면 잘 할 수 있다고 격려하며, 맞지 않으면 다른 희망 직업을 말하게 하여 그 중에서 적성에 맞는 직업을 찾아본다. 이미 진로를 정해서 준비를 하고 있는데(예체능 쪽) 적성과 거리가 있으면 성향상의 보완점을 말해준다. 여러 개 중 선택을 해야 하는 경우는 부모의 의견이나 그 직업의 사회적 위상 등의 외적 조건을 배제하고 자신이 진정으로 하고 싶은 직업을 선택하도록 한다. 동양적성상담의 만족도에 대한 설문조사<부록2>를 분석한 결과<부록3>, 학습상담의 경우에는, 자신의 성향을 객관적으로 보게 되었고, 왜 공부가 안 되는지 이유를 바로 알게 되었으며 또한 그 대처법을 알게 되어 좋았다는 반응이었고. 진로상담의 경우는, 자신의 적성을 잘 알게 되었으며 그에 맞는 진로를 알게 되었고 아울러 진로를 결정하게 되니 목표 의식을 가지게 되어 학습 의욕이 생겼다는 반응으로 상담에 대한 만족도가 매우 높았다. 동양적성상담 이론을 실제 진로상담에 적용해 본 경험과 상담의 만족도에 대한 설문조사 결과를 통해서 동양적성상담이 진로상담으로서 다음과 같은 장점이 있다는 결론을 얻었다. 첫째, 피상담자의 성격과 적성의 정확한 진단에 효과적이다. 둘째, 문제나 갈등에 대해 스스로 극복할 수 있는 방안이나 방향을 제시 할 수 있다. 셋째, 피상담자가 가지고 있는 여러 문제나 갈등에 대해 종합적인 상담이 가능하다. 넷째, 상담의 적용의 범위가 넓다. - 내적 갈등에 대한 상담, 교우간의 갈등 상담, 학교생활 상담 등 동양적성상담은 정확한 진단과 극복방안 제시, 구체적 방향 제시로 상담의 효과가 높아서 교사나 학부모가, 학생과 자녀들의 진로상담 뿐 아니라 갈등 상담이나 생활 상담을 하는 데도 활용도가 높을 것이다. 본 연구의 결과는, 진로상담 분야의 새로운 영역을 개척함으로써 앞으로 인문계 고등학교 진로상담을 위한 참고자료와 상담모델로서 활용될 것이며, 진로교육 및 진로상담의 실용성 제
인문계 고등학교 학생들은 대학입시와 관련하여 진로 선택에 어려움을 겪고 있지만, 체계적이고 본격적인 진로교육이 이루어지지 않고 있고 진로상담의 기회도 적은 실정이므로 그에 대한 상담이 절실하다. 본 연구의 목적은, 동양적성상담이 진로상담에 실용적 효과가 클 것으로 보고 이를 실제 인문계 고등학교 학생들의 진로상담에 적용하고 임상 실험 내용을 밝혀서, 교사나 학부모가 학생이나 자녀의 진로상담에 활용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 데 있다. 이를 위하여 심귀득 교수의 30여 년간의 연구와 임상의 결과인 동양적성상담의 성향 이론을 밝히고 이를, 부산 소재 인문계 고등학교 2학년 중에서 학업성취도가 낮은 쪽의 학생(50% 이상) 중 희망자 85명을 대상으로 상담의 실제에 적용한 다음, 설문조사를 통하여 동양적성상담에 대한 만족도를 알아보았다. 또한 동양적성상담에 대한 이해를 돕기 위해 기존 상담과의 비교 고찰을 해 보았고 사주와 학습, 사주와 직업과의 관계에 대한 선행연구를 살펴보았다. 동양적성상담이란, 개인의 자연에너지에 따른 성향의 특징과 주역의 시중(時中) 이론에 의한 ‘균형’의 관점에서 자신의 발전에 도움이 되는 성향과 자신의 발전에 걸림돌이 되는 성향을 알아서 내적 갈등이나 외적갈등의 원인을 찾아 조절하고 대처하도록 하는 상담을 말한다. 동양적성상담과 기존 상담과의 차이점을 인간의 ‘성격’을 어떻게 이해하느냐와 어떻게 진단하느냐의 두 가지로 살펴보았다. 첫째, ‘성격’의 이해에 대한 관점의 차이를 살펴보면 기존의 상담은 타고난 성격보다 환경의 영향으로 형성된 후천적인 성격을 중시하는데 비해 동양적성상담은 태어날 때의 자연에너지에 의한 선천적 성격을 중시한다. 둘째, 기존의 상담에서는 주로 검사지를 이용하여 자기보고식으로 진단하고 동양적성상담에서는 피상담자의 자연에너지 정보를 이용하여 진단한다. 그 외 ‘성격’을 실제 상담에 어떻게 적용하느냐의 문제도 있는데, 기존의 상담은 성격을 유형화하여 적용하고 동양적성상담은 철저히 개별적으로 본다는 차이점이 있었다. 사주 이론에 의한 진로에 대한 선행 연구는 대체로 사주와 학습, 사주와 직업과의 유관성을 증명하는 연구로서, 사주의 학습과 관련한 활용도와 직업 선택을 위한 상담 자료로서의 가능성을 보이는 것이었고 이를 구체적으로 상담에 적용한 연구는 없었다. 동양적성상담의 실제를 보여주기 위해 대상 학생들에 대하여 <부록1>의 상담카드를 만들어 학력 향상과 직업 선택에 대해 개별상담을 실시하였는데 상담의 방법과 과정은 대략 다음과 같이 하였다. 학력 향상에 대한 상담 : 학생들의 자연에너지 구성표에 의해 성격을 진단하고 공부 안 되게 하는 이유를 말하게 하여 스스로 인식하게 하고, 에너지의 강약에 따라 자신의 발전에 도움이 되는 성향과 발전에 걸림돌이 되는 성향을 결부시켜 그에 따라 학습동기를 부여하고 공부 안 되게 하는 성향을 조절하도록 길안내를 한다. 직업 선택에 대한 상담 : 먼저 학생들에게 희망 직업을 알아본 다음, 적성에 맞는지의 여부를 살펴보고 적성에 맞으면 잘 할 수 있다고 격려하며, 맞지 않으면 다른 희망 직업을 말하게 하여 그 중에서 적성에 맞는 직업을 찾아본다. 이미 진로를 정해서 준비를 하고 있는데(예체능 쪽) 적성과 거리가 있으면 성향상의 보완점을 말해준다. 여러 개 중 선택을 해야 하는 경우는 부모의 의견이나 그 직업의 사회적 위상 등의 외적 조건을 배제하고 자신이 진정으로 하고 싶은 직업을 선택하도록 한다. 동양적성상담의 만족도에 대한 설문조사<부록2>를 분석한 결과<부록3>, 학습상담의 경우에는, 자신의 성향을 객관적으로 보게 되었고, 왜 공부가 안 되는지 이유를 바로 알게 되었으며 또한 그 대처법을 알게 되어 좋았다는 반응이었고. 진로상담의 경우는, 자신의 적성을 잘 알게 되었으며 그에 맞는 진로를 알게 되었고 아울러 진로를 결정하게 되니 목표 의식을 가지게 되어 학습 의욕이 생겼다는 반응으로 상담에 대한 만족도가 매우 높았다. 동양적성상담 이론을 실제 진로상담에 적용해 본 경험과 상담의 만족도에 대한 설문조사 결과를 통해서 동양적성상담이 진로상담으로서 다음과 같은 장점이 있다는 결론을 얻었다. 첫째, 피상담자의 성격과 적성의 정확한 진단에 효과적이다. 둘째, 문제나 갈등에 대해 스스로 극복할 수 있는 방안이나 방향을 제시 할 수 있다. 셋째, 피상담자가 가지고 있는 여러 문제나 갈등에 대해 종합적인 상담이 가능하다. 넷째, 상담의 적용의 범위가 넓다. - 내적 갈등에 대한 상담, 교우간의 갈등 상담, 학교생활 상담 등 동양적성상담은 정확한 진단과 극복방안 제시, 구체적 방향 제시로 상담의 효과가 높아서 교사나 학부모가, 학생과 자녀들의 진로상담 뿐 아니라 갈등 상담이나 생활 상담을 하는 데도 활용도가 높을 것이다. 본 연구의 결과는, 진로상담 분야의 새로운 영역을 개척함으로써 앞으로 인문계 고등학교 진로상담을 위한 참고자료와 상담모델로서 활용될 것이며, 진로교육 및 진로상담의 실용성 제
Though Academic High School Students have difficulties deciding their future career regarding SAT(Scholastic Aptitude Test), they have been scarcely offered systematic career education and practical opportunities for career coaching. Therefore, it is urgent to provide adequate career counseling for ...
Though Academic High School Students have difficulties deciding their future career regarding SAT(Scholastic Aptitude Test), they have been scarcely offered systematic career education and practical opportunities for career coaching. Therefore, it is urgent to provide adequate career counseling for them. Based on the assumption that The Oriental Aptitude Counseling has a great and practical effect on academic and career counseling, this study aims to apply this counseling to academic high school students, discover results from a series of experiments, and find available ways which teachers and parents can use in advising with students and offsprings about their future career. To achieve these objectives, I first revealed the theory of Personal Characters of the Oriental Aptitude Counseling, which Professor Sim Gwi-Deuk has got in the result of more than 30 years' clinical study. Then I applied the theory to the counseling for 85 volunteers out of 2nd grade high school students who have low academic achievement (by less 50%) in their school locating in Busan. Finally I measured the participants' satisfaction with the counseling through questionnaires. The Oriental Aptitude Counseling means finding both positive and negative personal characters toward individual development, figuring out causes of inner and outer conflicts, and dealing with them, in view of features of personal characters by individual natural energy and 'balance' by the Theory of 'Shijoong(timely balance)' of 'Jooyuk'. The Oriental Aptitude Counseling is distinguished from established counseling on these two points; how to understand and diagnose personal characters as follows. First, judging from the point of different view in understanding personality, previous coaching focuses on acquired characters by environmental effect; the Oriental Aptitude Counseling on innate ones by natural energy at birth. Second, existing counseling uses questionnaires and diagnoses the characters in the form of self-report; the Oriental Aptitude Counseling refers to subjects' information of natural energy and identifies personality. In addition, when it comes to how to apply 'personality' to actual coaching, established counseling classifies it; the Oriental Aptitude Counseling individualizes it thoroughly. Precedent researches on career exploration by the Theory of Four Pillars generally proved the similarities between Four Pillars and learning or occupation. However, they showed only how to utilize Four Pillars related to learning or as available counseling data to choose future career. Unfortunately, there was no study practically involved to real counseling. In order to demonstrate examples of the Four Oriental Aptitude Counseling, I presented to applicants counseling cards (Appendix 1) and individually advised with them about academic improvement and vocational choice. The process ran as follows. For academic improvement, I recognized the subjects' personalty based on the component table of natural energy, let them recognize their academic obstacles by spitting out the reasons they have trouble in their academy, motivated them to keep learning by associating positive characters for their development with negative ones according to strength and weakness of natural energy, and guided them to control the negative ones. For vocational choice, to begin with, I made the participants say their favorable future career, boosted some in concord with their aptitude to have self-confidence, and allowed others in discord to look for other occupations. Also, I offered personalty tips to compensate for the gap of discord to some students who are already in the middle of preparing for their future dream. I guided others indecisive about choosing one career of plural options to stick to their own aptitude excluding outside conditions like parents' opinions or social standing of the professions. These are the results(Appendix 3) from analyzing the survey (Appendix 2) of the subjects' satisfaction with the Oriental Aptitude Counseling; With academic counseling, subjects came to see their personal characters objectively, found out what disrupts their learning exactly, and were content with the achievement of ways to deal with the trouble. With vocational coaching, they became aware of their aptitude and proper career, encouraged to set and seek their own learning goal by the more specific future plan, and very pleased with the counseling itself. The advantages of the Oriental Aptitude Counseling as academic and career coaching were disclosed by the counseling experience and analysis of the survey result; 1. The counseling is effective for identifying counselees' personality and aptitude. 2. It possibly shows them directions to help overcome their strife for themselves. 3. It can handle with counslees' conflicts by wholly integrated approaches. 4. It has wide application to internal struggles to external problems about friendship or school life. Thanks to its virtues mentioned above, the Counseling seems to benefit not only students but also general people. Hopefully this study will play a role as a counseling model and reference for academic high school students, open up a new field in career coaching, and eventually contribute to activating desirable career education and counseling by reconsidering the efficiency of traditional ones.
Though Academic High School Students have difficulties deciding their future career regarding SAT(Scholastic Aptitude Test), they have been scarcely offered systematic career education and practical opportunities for career coaching. Therefore, it is urgent to provide adequate career counseling for them. Based on the assumption that The Oriental Aptitude Counseling has a great and practical effect on academic and career counseling, this study aims to apply this counseling to academic high school students, discover results from a series of experiments, and find available ways which teachers and parents can use in advising with students and offsprings about their future career. To achieve these objectives, I first revealed the theory of Personal Characters of the Oriental Aptitude Counseling, which Professor Sim Gwi-Deuk has got in the result of more than 30 years' clinical study. Then I applied the theory to the counseling for 85 volunteers out of 2nd grade high school students who have low academic achievement (by less 50%) in their school locating in Busan. Finally I measured the participants' satisfaction with the counseling through questionnaires. The Oriental Aptitude Counseling means finding both positive and negative personal characters toward individual development, figuring out causes of inner and outer conflicts, and dealing with them, in view of features of personal characters by individual natural energy and 'balance' by the Theory of 'Shijoong(timely balance)' of 'Jooyuk'. The Oriental Aptitude Counseling is distinguished from established counseling on these two points; how to understand and diagnose personal characters as follows. First, judging from the point of different view in understanding personality, previous coaching focuses on acquired characters by environmental effect; the Oriental Aptitude Counseling on innate ones by natural energy at birth. Second, existing counseling uses questionnaires and diagnoses the characters in the form of self-report; the Oriental Aptitude Counseling refers to subjects' information of natural energy and identifies personality. In addition, when it comes to how to apply 'personality' to actual coaching, established counseling classifies it; the Oriental Aptitude Counseling individualizes it thoroughly. Precedent researches on career exploration by the Theory of Four Pillars generally proved the similarities between Four Pillars and learning or occupation. However, they showed only how to utilize Four Pillars related to learning or as available counseling data to choose future career. Unfortunately, there was no study practically involved to real counseling. In order to demonstrate examples of the Four Oriental Aptitude Counseling, I presented to applicants counseling cards (Appendix 1) and individually advised with them about academic improvement and vocational choice. The process ran as follows. For academic improvement, I recognized the subjects' personalty based on the component table of natural energy, let them recognize their academic obstacles by spitting out the reasons they have trouble in their academy, motivated them to keep learning by associating positive characters for their development with negative ones according to strength and weakness of natural energy, and guided them to control the negative ones. For vocational choice, to begin with, I made the participants say their favorable future career, boosted some in concord with their aptitude to have self-confidence, and allowed others in discord to look for other occupations. Also, I offered personalty tips to compensate for the gap of discord to some students who are already in the middle of preparing for their future dream. I guided others indecisive about choosing one career of plural options to stick to their own aptitude excluding outside conditions like parents' opinions or social standing of the professions. These are the results(Appendix 3) from analyzing the survey (Appendix 2) of the subjects' satisfaction with the Oriental Aptitude Counseling; With academic counseling, subjects came to see their personal characters objectively, found out what disrupts their learning exactly, and were content with the achievement of ways to deal with the trouble. With vocational coaching, they became aware of their aptitude and proper career, encouraged to set and seek their own learning goal by the more specific future plan, and very pleased with the counseling itself. The advantages of the Oriental Aptitude Counseling as academic and career coaching were disclosed by the counseling experience and analysis of the survey result; 1. The counseling is effective for identifying counselees' personality and aptitude. 2. It possibly shows them directions to help overcome their strife for themselves. 3. It can handle with counslees' conflicts by wholly integrated approaches. 4. It has wide application to internal struggles to external problems about friendship or school life. Thanks to its virtues mentioned above, the Counseling seems to benefit not only students but also general people. Hopefully this study will play a role as a counseling model and reference for academic high school students, open up a new field in career coaching, and eventually contribute to activating desirable career education and counseling by reconsidering the efficiency of traditional ones.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.