본 논문은 학습자 내부에 머물러 있던 좁은 개념의 인지에서 벗어나 넓은 의미의 인지인 통합적 인지로 나아갈 것을 권고하고 있다. 통합적 인지는 기존의 인지과정에 따른 논리적이고 분석적인 사고에서 벗어나 신체의 감각, 무의식을 포함한 전체적인 환경, 이성과 감성을 분리하지 않는 특성을 지닌다. 많은 예비교사들이 아직도 미술교과를 정의적 영역에 국한 시키고 인지적 영역과 분리시키는 경우가 많은데 논문은 이와 같은 관점을 바꿔 나갈 것을 주장하고 있다. 미술교과도 충분히 인지 교과로서 그 역할을 할 수 있음을 강조하며 미술 교과를 통해 발휘될 수 있는 ...
본 논문은 학습자 내부에 머물러 있던 좁은 개념의 인지에서 벗어나 넓은 의미의 인지인 통합적 인지로 나아갈 것을 권고하고 있다. 통합적 인지는 기존의 인지과정에 따른 논리적이고 분석적인 사고에서 벗어나 신체의 감각, 무의식을 포함한 전체적인 환경, 이성과 감성을 분리하지 않는 특성을 지닌다. 많은 예비교사들이 아직도 미술교과를 정의적 영역에 국한 시키고 인지적 영역과 분리시키는 경우가 많은데 논문은 이와 같은 관점을 바꿔 나갈 것을 주장하고 있다. 미술교과도 충분히 인지 교과로서 그 역할을 할 수 있음을 강조하며 미술 교과를 통해 발휘될 수 있는 인지 능력으로 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고를 중심으로 구체적인 교수-학습 방법을 제시하고 있다. 먼저 통합적 인지가 등장하는 과정을 이론적으로 살펴보기로 한다. 행동주의 이후 인지과학의 등장은 미술교육의 관점을 변화시키게 된다. 인지과학의 시작과 함께 상징 처리과정에 의해 미술교육이 확대되고 미적 인지발달과정에 의해 감상교육이 발전되기 시작한다. 1960년대 후반에 등장한 구성주의는 피아제(Piaget)와 비고츠키(Vygotsky)의 보완점 거쳐 통합적 인지과정이 열릴 수 있는 계기를 만들어준다. 이러한 인지적 사고과정의 변화가 미술교육에 어떠한 영향을 끼치고 있는지 배경적 측면을 살펴보도록 한다. 다음으로 미술교육을 통해 개발될 수 있는 인지 능력인 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고에 대해 살펴보기로 한다. 상상력은 이미지를 하나의 범주로 묶을 수 있는 능력과 은유를 통한 이미지 구상능력, 이야기를 통해 형성되는 이미지 구상 능력 등 다양한 사고 작용에 의해 인지과정을 겪게 될 수 있다. 시각적 문해력은 다양한 시각문화가 범람하는 시기와 맞물려 그 중요성이 크게 나타나고 있다. 이미지를 지각 할 때 시각과 사고를 함께 활용하는 능력과 수많은 시각 이미지를 있는 그대로 수용하는 것이 아닌 비평적으로 사고 할 수 있는 능력의 중요성에 대해 다루기로 한다. 통합적 사고는 인지 유연성 이론을 기반으로 삶과 밀접하게 연관된 사례에 의해 나타날 수 있다. 다양한 사례나 문제들에서 학습자는 다양한 접근 방법을 구상해 나갈 수 있기 때문이다. 더불어 미술을 중심으로 여러 지식이 통합될 수 있는 것을 보여주기 위해 미술 작품의 중요성을 이야기 하도록 한다. 이는 미술이 수단에서 벗어나 작품을 둘러싸고 있는 사회, 문화, 종교 등 다양한 영역들이 집약되어 있는 것을 보여줄 수 있기 때문이다. 학교 현장에서 각각의 인지적 사고능력을 향상시킬 수 있는 수업은 어떠해야 하는지 이론적 근거를 들어 설명하고 있다. 수업은 인지 유연성 이론을 근거로 한 래티스(Lattice)모형의 수업이 이루어질 수 있다. 래티스(Lattice)모형의 수업은 비구조적인 상태에서 구조적인 원리와 규칙을 충분히 활용하여 학습자의 인지 구조를 유연하게 만드는 것을 목표로 한다. 이를 토대로 수업과 평가는 어떻게 변화되어야 하는지 서술하고 있다. 마지막은 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고를 위한 체계적인 교수-학습 방법을 소개하고 있다. 상상력의 경우 내러티브를 활용한 수업을 중심으로 내러티브가 어떻게 접근될 수 있는지 구체적으로 다루고 있으며 수업에 활용할 수 있는 모형을 제시하고 있다. 시각적 문해력의 경우 반응중심학습법을 활용한 수업을 중심으로 반응중심학습의 원리와 모형을 제시하고 수업에 쓰일 수 있는 발문의 중요성에 대해 다루기로 한다. 통합적 사고의 경우 문제중심학습을 토대로 미술과 통합된 수업을 제시하고 있다. 사례가 중심이 되기 때문에 실제 삶과 관련된 문제의 특성을 다루며 문제중심학습의 모형에 근거한 미술 통합 수업 모형을 제시하고 있다. 부록으로 각각의 인지 능력을 향상 시킬 수 있는 교수 학습 방법을 적용해 실제 사용될 수 있는 교수 학습 지도안을 제시하고 있다. 이는 중학교 2학년, 3학년, 고등학교 1학년을 대상으로 계열성을 고려하여 만들어졌으며 다양한 영역을 살피기 위해 전통미술에서 현대미술 그리고 동양미술에서 서양미술까지의 범위를 지정하여 이를 설정하였음을 밝힌다.
본 논문은 학습자 내부에 머물러 있던 좁은 개념의 인지에서 벗어나 넓은 의미의 인지인 통합적 인지로 나아갈 것을 권고하고 있다. 통합적 인지는 기존의 인지과정에 따른 논리적이고 분석적인 사고에서 벗어나 신체의 감각, 무의식을 포함한 전체적인 환경, 이성과 감성을 분리하지 않는 특성을 지닌다. 많은 예비교사들이 아직도 미술교과를 정의적 영역에 국한 시키고 인지적 영역과 분리시키는 경우가 많은데 논문은 이와 같은 관점을 바꿔 나갈 것을 주장하고 있다. 미술교과도 충분히 인지 교과로서 그 역할을 할 수 있음을 강조하며 미술 교과를 통해 발휘될 수 있는 인지 능력으로 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고를 중심으로 구체적인 교수-학습 방법을 제시하고 있다. 먼저 통합적 인지가 등장하는 과정을 이론적으로 살펴보기로 한다. 행동주의 이후 인지과학의 등장은 미술교육의 관점을 변화시키게 된다. 인지과학의 시작과 함께 상징 처리과정에 의해 미술교육이 확대되고 미적 인지발달과정에 의해 감상교육이 발전되기 시작한다. 1960년대 후반에 등장한 구성주의는 피아제(Piaget)와 비고츠키(Vygotsky)의 보완점 거쳐 통합적 인지과정이 열릴 수 있는 계기를 만들어준다. 이러한 인지적 사고과정의 변화가 미술교육에 어떠한 영향을 끼치고 있는지 배경적 측면을 살펴보도록 한다. 다음으로 미술교육을 통해 개발될 수 있는 인지 능력인 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고에 대해 살펴보기로 한다. 상상력은 이미지를 하나의 범주로 묶을 수 있는 능력과 은유를 통한 이미지 구상능력, 이야기를 통해 형성되는 이미지 구상 능력 등 다양한 사고 작용에 의해 인지과정을 겪게 될 수 있다. 시각적 문해력은 다양한 시각문화가 범람하는 시기와 맞물려 그 중요성이 크게 나타나고 있다. 이미지를 지각 할 때 시각과 사고를 함께 활용하는 능력과 수많은 시각 이미지를 있는 그대로 수용하는 것이 아닌 비평적으로 사고 할 수 있는 능력의 중요성에 대해 다루기로 한다. 통합적 사고는 인지 유연성 이론을 기반으로 삶과 밀접하게 연관된 사례에 의해 나타날 수 있다. 다양한 사례나 문제들에서 학습자는 다양한 접근 방법을 구상해 나갈 수 있기 때문이다. 더불어 미술을 중심으로 여러 지식이 통합될 수 있는 것을 보여주기 위해 미술 작품의 중요성을 이야기 하도록 한다. 이는 미술이 수단에서 벗어나 작품을 둘러싸고 있는 사회, 문화, 종교 등 다양한 영역들이 집약되어 있는 것을 보여줄 수 있기 때문이다. 학교 현장에서 각각의 인지적 사고능력을 향상시킬 수 있는 수업은 어떠해야 하는지 이론적 근거를 들어 설명하고 있다. 수업은 인지 유연성 이론을 근거로 한 래티스(Lattice)모형의 수업이 이루어질 수 있다. 래티스(Lattice)모형의 수업은 비구조적인 상태에서 구조적인 원리와 규칙을 충분히 활용하여 학습자의 인지 구조를 유연하게 만드는 것을 목표로 한다. 이를 토대로 수업과 평가는 어떻게 변화되어야 하는지 서술하고 있다. 마지막은 상상력, 시각적 문해력, 통합적 사고를 위한 체계적인 교수-학습 방법을 소개하고 있다. 상상력의 경우 내러티브를 활용한 수업을 중심으로 내러티브가 어떻게 접근될 수 있는지 구체적으로 다루고 있으며 수업에 활용할 수 있는 모형을 제시하고 있다. 시각적 문해력의 경우 반응중심학습법을 활용한 수업을 중심으로 반응중심학습의 원리와 모형을 제시하고 수업에 쓰일 수 있는 발문의 중요성에 대해 다루기로 한다. 통합적 사고의 경우 문제중심학습을 토대로 미술과 통합된 수업을 제시하고 있다. 사례가 중심이 되기 때문에 실제 삶과 관련된 문제의 특성을 다루며 문제중심학습의 모형에 근거한 미술 통합 수업 모형을 제시하고 있다. 부록으로 각각의 인지 능력을 향상 시킬 수 있는 교수 학습 방법을 적용해 실제 사용될 수 있는 교수 학습 지도안을 제시하고 있다. 이는 중학교 2학년, 3학년, 고등학교 1학년을 대상으로 계열성을 고려하여 만들어졌으며 다양한 영역을 살피기 위해 전통미술에서 현대미술 그리고 동양미술에서 서양미술까지의 범위를 지정하여 이를 설정하였음을 밝힌다.
This paper recommends learners to move to a wider cognition of integrated cognition from the narrow cognition that exists in the learner's inside. Integrated cognition has the characteristics that deviate from the logical and analytic thoughts followed by the existing cognitive course and do not sep...
This paper recommends learners to move to a wider cognition of integrated cognition from the narrow cognition that exists in the learner's inside. Integrated cognition has the characteristics that deviate from the logical and analytic thoughts followed by the existing cognitive course and do not separate the whole environment, reason and emotion including physical sense and unconsciousness. Many pre-service teachers still narrow the fine arts curriculum down to the affective domain and separate it from the cognitive domain but this paper suggests that this viewpoint needs to change. It emphasizes the sufficient roles of the fine arts subject as a cognitive curriculum and suggests a concrete teaching-learning method focusing imagination, visual literary and integrated thinking as the cognitive ability that can be displayed through the fine arts curriculum. First of all, the course of integrated cognition's appearance is examined theoretically. The appearance of cognitive science since behaviorism started changing the viewpoint of fine arts education. Along the beginning of cognitive science, fine arts education expanded from the symbol treating process and appreciation education developed from the aesthetic cognitive development process. Constructivism that emerged in the late 1960s gave a chance to start the integrated cognitive course through the supplements of Piaget and Vygotsky It is going to examine the background how the change of the cognitive thinking process influenced fine arts education. Then, it is also going to review imagination, visual literary, integrated thinking of the cognitive abilities that can be developed through fine arts education. Imagination may go through the cognitive course by various thinking operations such as the ability that can combine images as one category, the image design ability through a metaphor and the image design ability that is formed through stories. The importance of visual literary is emphasized very much followed by the huge influence of various visual cultures. It is going to deal with the importance of the ability to critically think rather than accept as they are plenty of visual images as well as the ability to utilize eyesight and thinking. Integrated thinking can be shown as a case closely connected to the life from the basis of the cognitive flexibility theory. It is because the learner can conceive various approaches from various cases and problems. Furthermore, in order to show the possibility to integrate a variety of information based on fine arts, it is going to talk about the importance of the fine arts works. It is because fine arts can show the fact that fine arts intensively adopt various areas such as society, culture, religion and so on that are surrounding works from deviating from a means. It explains with theoretical foundations teaching in the school field to improve each cognitive thinking ability. Teaching can be made in the Lattice Model based on the cognitive flexibility theory. The lesson of Lattice Model has the purpose to sufficiently utilize structural principles and regulations in a nonstructural status and make the cognitive structure of the learner. Based on this, it describes how the lesson and evaluation should be changed. At last, it introduces a systematic teaching-learning method for imagination, visual literacy and integrated thinking. In case of imagination, it concretely deals with the way how a narrative can approach the narrative utilizing lesson and suggests a model that can be utilized in the lesson. In case of visual literacy, the principle and model of the response centered teaching is suggested based on the lesson utilizing the response centered teaching method and the importance of questions that are used in the lesson are discussed. In case of integrated thinking, it suggests a lesson integrated with fine arts based on problem-based learning. Because a case is focused, it treats the characteristics of questions related to a real life and suggests a fine arts integrated teaching model that is based on problem-based learning. The appendix provides a teaching-learning guide that can be practically used from applying the teaching-learning method that can improve each cognitive ability. This was made by considering sequence from this research subject of the 2nd and 3rd graders of the middle school and the 1st grader of the high school, and in order to examine various areas, the scopes from the traditional fine arts to the modern fine arts and from the oriental fine arts to the western fine arts were designated to establish it.
This paper recommends learners to move to a wider cognition of integrated cognition from the narrow cognition that exists in the learner's inside. Integrated cognition has the characteristics that deviate from the logical and analytic thoughts followed by the existing cognitive course and do not separate the whole environment, reason and emotion including physical sense and unconsciousness. Many pre-service teachers still narrow the fine arts curriculum down to the affective domain and separate it from the cognitive domain but this paper suggests that this viewpoint needs to change. It emphasizes the sufficient roles of the fine arts subject as a cognitive curriculum and suggests a concrete teaching-learning method focusing imagination, visual literary and integrated thinking as the cognitive ability that can be displayed through the fine arts curriculum. First of all, the course of integrated cognition's appearance is examined theoretically. The appearance of cognitive science since behaviorism started changing the viewpoint of fine arts education. Along the beginning of cognitive science, fine arts education expanded from the symbol treating process and appreciation education developed from the aesthetic cognitive development process. Constructivism that emerged in the late 1960s gave a chance to start the integrated cognitive course through the supplements of Piaget and Vygotsky It is going to examine the background how the change of the cognitive thinking process influenced fine arts education. Then, it is also going to review imagination, visual literary, integrated thinking of the cognitive abilities that can be developed through fine arts education. Imagination may go through the cognitive course by various thinking operations such as the ability that can combine images as one category, the image design ability through a metaphor and the image design ability that is formed through stories. The importance of visual literary is emphasized very much followed by the huge influence of various visual cultures. It is going to deal with the importance of the ability to critically think rather than accept as they are plenty of visual images as well as the ability to utilize eyesight and thinking. Integrated thinking can be shown as a case closely connected to the life from the basis of the cognitive flexibility theory. It is because the learner can conceive various approaches from various cases and problems. Furthermore, in order to show the possibility to integrate a variety of information based on fine arts, it is going to talk about the importance of the fine arts works. It is because fine arts can show the fact that fine arts intensively adopt various areas such as society, culture, religion and so on that are surrounding works from deviating from a means. It explains with theoretical foundations teaching in the school field to improve each cognitive thinking ability. Teaching can be made in the Lattice Model based on the cognitive flexibility theory. The lesson of Lattice Model has the purpose to sufficiently utilize structural principles and regulations in a nonstructural status and make the cognitive structure of the learner. Based on this, it describes how the lesson and evaluation should be changed. At last, it introduces a systematic teaching-learning method for imagination, visual literacy and integrated thinking. In case of imagination, it concretely deals with the way how a narrative can approach the narrative utilizing lesson and suggests a model that can be utilized in the lesson. In case of visual literacy, the principle and model of the response centered teaching is suggested based on the lesson utilizing the response centered teaching method and the importance of questions that are used in the lesson are discussed. In case of integrated thinking, it suggests a lesson integrated with fine arts based on problem-based learning. Because a case is focused, it treats the characteristics of questions related to a real life and suggests a fine arts integrated teaching model that is based on problem-based learning. The appendix provides a teaching-learning guide that can be practically used from applying the teaching-learning method that can improve each cognitive ability. This was made by considering sequence from this research subject of the 2nd and 3rd graders of the middle school and the 1st grader of the high school, and in order to examine various areas, the scopes from the traditional fine arts to the modern fine arts and from the oriental fine arts to the western fine arts were designated to establish it.
주제어
#인지 통합적 인지 상상력 시각적 문해력 통합적 사고 미술 교수-학습 방법 cognition integrated cognitive process
학위논문 정보
저자
안예리
학위수여기관
고려대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
미술교육전공
지도교수
이기봉
발행연도
2014
총페이지
v, 104장
키워드
인지 통합적 인지 상상력 시각적 문해력 통합적 사고 미술 교수-학습 방법 cognition integrated cognitive process
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.