집단놀이치료가 학교부적응 아동의 또래수용과 학교적응수준에 미치는 효과 Effect of Group play therapy on Adaptive level to school and peer acceptance of School Maladjustment children원문보기
본 연구는 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용과 학교적응수준에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 성남시에 소재한 초등학교 4~5학년 아동 들 중 담임교사의 추천을 받아 학교부적응 아동 6명을 선정하였다. 이 아동들에게 2009년 1월부터 2월까지 총 12회기에 걸쳐 매주 2회 총 60분 동안 집단놀이치료를 실시하였다. 본 연구에 수집된 자료의 양적분석은 비모수 검증 기법 Wilcoxon signed-rank test를 ...
본 연구는 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용과 학교적응수준에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 성남시에 소재한 초등학교 4~5학년 아동 들 중 담임교사의 추천을 받아 학교부적응 아동 6명을 선정하였다. 이 아동들에게 2009년 1월부터 2월까지 총 12회기에 걸쳐 매주 2회 총 60분 동안 집단놀이치료를 실시하였다. 본 연구에 수집된 자료의 양적분석은 비모수 검증 기법 Wilcoxon signed-rank test를 하였으며, 질적 분석은 집단 내에서의 아동의 행동변화에 대한 전회기 관찰기록과 녹취록을 현상학적 심리학 연구의 분석과정으로 분석했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히, 집단놀이치료 프로그램 안에서 평소에 자신을 부정적인 존재로 인식해오던 아동들이 활동 안에서 집단원들의 긍정적인 피드백을 받고, 놀이를 통해 만족감과 성취감을 획득함으로써, 실패 경험 후에도 통제를 할 수 있는 긍정적인 자아개념에 변화를 가져왔다. 또한, 긍정적인 자아개념을 획득하면서 타인의 생각, 감정 등 타인을 인식하여 타인의 입장을 이해하고 존중하는 사회적 인지 면에서도 긍정적인 모습에 변화가 있었다. 둘째, 집단놀이치료가 학교부적응아의 학교적응수준에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히, 집단 적응에서 중요한 규칙 지키기와 상호협력 등의 긍정적인 모습에 변화가 있었다. 규칙 지키기는 연구자가 제시한 규칙과 아동들이 함께 정한 규칙인 지각·결석하지 말기와 놀이 활동 후 정리하기였는데, 지각·결석하지 말기는 6명의 아동 중 3명이 잘 지켜졌고, 2 명은 지각이 잦았지만 프로그램 말기로 갈수록 지각시간이 단축되었다. 또한, 아동이 별로 좋아하지 않거나 흥미 있어 하지 않는 놀이 안에서도 집단원들을 위해 열심히 참여하고, 팀별 놀이 안에서 집단원들끼리 도움을 주고받는 등 상호협력에서 긍정적인 모습이 나타났다. 셋째, 사전-사후 검사 결과 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용의 에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 또래수용검사의 하위영역인 소외감에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 넷째, 사전-사후 검사 결과 집단놀이치료가 학교부적응아의 학교적응수준에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 학교적응검사의 하위영역인 교우관계, 수업태도, 학교규칙에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 따라서, 본 연구에서 학교부적응 아동들을 대상으로 한 집단놀이치료는 또래수용을 향상시키고, 학교적응수준을 향상시키는데 도움이 되는 것으로 나타났다. 앞으로 본 연구를 통한 학교적응과 또래수용에 대한 유의미한 효과가 실제생활에 실천되어 성격으로 형성되어 집단 그룹 외의 일상생활에서도 일반화 될 수 있는지에 대한 후속검사를 하여 비교해 보는 것도 필요하다.
본 연구는 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용과 학교적응수준에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 성남시에 소재한 초등학교 4~5학년 아동 들 중 담임교사의 추천을 받아 학교부적응 아동 6명을 선정하였다. 이 아동들에게 2009년 1월부터 2월까지 총 12회기에 걸쳐 매주 2회 총 60분 동안 집단놀이치료를 실시하였다. 본 연구에 수집된 자료의 양적분석은 비모수 검증 기법 Wilcoxon signed-rank test를 하였으며, 질적 분석은 집단 내에서의 아동의 행동변화에 대한 전회기 관찰기록과 녹취록을 현상학적 심리학 연구의 분석과정으로 분석했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히, 집단놀이치료 프로그램 안에서 평소에 자신을 부정적인 존재로 인식해오던 아동들이 활동 안에서 집단원들의 긍정적인 피드백을 받고, 놀이를 통해 만족감과 성취감을 획득함으로써, 실패 경험 후에도 통제를 할 수 있는 긍정적인 자아개념에 변화를 가져왔다. 또한, 긍정적인 자아개념을 획득하면서 타인의 생각, 감정 등 타인을 인식하여 타인의 입장을 이해하고 존중하는 사회적 인지 면에서도 긍정적인 모습에 변화가 있었다. 둘째, 집단놀이치료가 학교부적응아의 학교적응수준에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히, 집단 적응에서 중요한 규칙 지키기와 상호협력 등의 긍정적인 모습에 변화가 있었다. 규칙 지키기는 연구자가 제시한 규칙과 아동들이 함께 정한 규칙인 지각·결석하지 말기와 놀이 활동 후 정리하기였는데, 지각·결석하지 말기는 6명의 아동 중 3명이 잘 지켜졌고, 2 명은 지각이 잦았지만 프로그램 말기로 갈수록 지각시간이 단축되었다. 또한, 아동이 별로 좋아하지 않거나 흥미 있어 하지 않는 놀이 안에서도 집단원들을 위해 열심히 참여하고, 팀별 놀이 안에서 집단원들끼리 도움을 주고받는 등 상호협력에서 긍정적인 모습이 나타났다. 셋째, 사전-사후 검사 결과 집단놀이치료가 학교부적응아의 또래수용의 에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 또래수용검사의 하위영역인 소외감에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 넷째, 사전-사후 검사 결과 집단놀이치료가 학교부적응아의 학교적응수준에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 학교적응검사의 하위영역인 교우관계, 수업태도, 학교규칙에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 따라서, 본 연구에서 학교부적응 아동들을 대상으로 한 집단놀이치료는 또래수용을 향상시키고, 학교적응수준을 향상시키는데 도움이 되는 것으로 나타났다. 앞으로 본 연구를 통한 학교적응과 또래수용에 대한 유의미한 효과가 실제생활에 실천되어 성격으로 형성되어 집단 그룹 외의 일상생활에서도 일반화 될 수 있는지에 대한 후속검사를 하여 비교해 보는 것도 필요하다.
The purpose of this study is to identify the effect of group play therapy on peer acceptance and adaptive level to school of school maladjustment children. The subjects in this study were recommendation of homeroom teacher among in the S elementary school 4~5 graders which is located in Seongnam 6 p...
The purpose of this study is to identify the effect of group play therapy on peer acceptance and adaptive level to school of school maladjustment children. The subjects in this study were recommendation of homeroom teacher among in the S elementary school 4~5 graders which is located in Seongnam 6 people school maladjustment children selected. From January 2009 to February 2009, group play therapy was carried out twice a week, each time for 60 minutes over 12 sessions in these children. The quantitative analysis of data collected in this research, analyzed using Wilcoxon signed-rank test among non parametric verification techniques, the qualitative analysis of child behavior change within the group to observe the full session recording and analysis of transcripts of phenomenological psychology, the process said. The summary of the results of this research is as follows. First, the group play therapy had a positive effect on peer acceptance of school maladjustment children. Especially, children who have considered themselves negative came to have positive a self image so they could control themselves after failure experiences by getting positive feedback from others and achieving satisfaction and accomplishment through plays in group play therapy programs. Also, as they obtained a positive self-concept, they showed some positive image in social cognition such as understanding and respecting of the position, thinking and feelings of others. Second, the result showed that group play therapy had a positive effect on School life adjustment level of school maladjustment children. In particular, positive changes were shown such as important rules compliance and mutual cooperation in group adaptation. The researcher and children set rules such as not being absent and arrangement after activities and 3 out of 6 children kept to not being late and absent and lateness time of 2 children was shortened at the end of the program. Also in the arrangement after play activities, most children arranged the things earnestly. In addition, there was a positive change in mutual cooperation such as eager participation in the play which the children do not like very much and are not interested in and mutual help of members in group play etc. Third, as we could see from the result of prior and posterior examination, group play therapy had a positive effect on peer acceptance of school maladjustment children, especially in a sense of alienation which is a subcategory of peer acceptance test. Fourth, as we could see from the result of prior and posterior examination, group play therapy had a positive effect on school adjustment level of school maladjustment children, especially in subcategories of school adjustment test such as friends relationships, class attention and school rules compliance. In short, it turned out that group play therapy for school maladjustment children was helpful for improving peer acceptance and school adjustment level. In the future, it is needed to compare this study with the subsequent study about which the significant effect on school adjustment and peer acceptance can be applied to real life and formed into personality so can be generalized in daily life besides groups.
The purpose of this study is to identify the effect of group play therapy on peer acceptance and adaptive level to school of school maladjustment children. The subjects in this study were recommendation of homeroom teacher among in the S elementary school 4~5 graders which is located in Seongnam 6 people school maladjustment children selected. From January 2009 to February 2009, group play therapy was carried out twice a week, each time for 60 minutes over 12 sessions in these children. The quantitative analysis of data collected in this research, analyzed using Wilcoxon signed-rank test among non parametric verification techniques, the qualitative analysis of child behavior change within the group to observe the full session recording and analysis of transcripts of phenomenological psychology, the process said. The summary of the results of this research is as follows. First, the group play therapy had a positive effect on peer acceptance of school maladjustment children. Especially, children who have considered themselves negative came to have positive a self image so they could control themselves after failure experiences by getting positive feedback from others and achieving satisfaction and accomplishment through plays in group play therapy programs. Also, as they obtained a positive self-concept, they showed some positive image in social cognition such as understanding and respecting of the position, thinking and feelings of others. Second, the result showed that group play therapy had a positive effect on School life adjustment level of school maladjustment children. In particular, positive changes were shown such as important rules compliance and mutual cooperation in group adaptation. The researcher and children set rules such as not being absent and arrangement after activities and 3 out of 6 children kept to not being late and absent and lateness time of 2 children was shortened at the end of the program. Also in the arrangement after play activities, most children arranged the things earnestly. In addition, there was a positive change in mutual cooperation such as eager participation in the play which the children do not like very much and are not interested in and mutual help of members in group play etc. Third, as we could see from the result of prior and posterior examination, group play therapy had a positive effect on peer acceptance of school maladjustment children, especially in a sense of alienation which is a subcategory of peer acceptance test. Fourth, as we could see from the result of prior and posterior examination, group play therapy had a positive effect on school adjustment level of school maladjustment children, especially in subcategories of school adjustment test such as friends relationships, class attention and school rules compliance. In short, it turned out that group play therapy for school maladjustment children was helpful for improving peer acceptance and school adjustment level. In the future, it is needed to compare this study with the subsequent study about which the significant effect on school adjustment and peer acceptance can be applied to real life and formed into personality so can be generalized in daily life besides groups.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.