교육은 시대상에 발맞추어 고등교육에 중점을 두던 것이 그 폭을 확대시켜 중등·초등교육을 넘어선 영·유아교육까지 중요성을 인식하게 되었다. 이러한 영·유아교육의 현장은 크게 어린이집과 유치원으로 나누어지는데 어린이집은 표준보육과정을 통한 보육을, 유치원은 유치원교육과정을 통한 교육을 기본 지침으로 활용하고 있다. 본 연구는 여성가족부가 새롭게 제정 고시한 표준보육과정과 교육인적자원부에서 2007년 개정한 유치원교육과정의 성격, 구성, 목적과 목표, 내용과 평가 및 관련법과 행정조직 등을 비교 분석하여 유아교육과 보육의 교육적 동향을...
교육은 시대상에 발맞추어 고등교육에 중점을 두던 것이 그 폭을 확대시켜 중등·초등교육을 넘어선 영·유아교육까지 중요성을 인식하게 되었다. 이러한 영·유아교육의 현장은 크게 어린이집과 유치원으로 나누어지는데 어린이집은 표준보육과정을 통한 보육을, 유치원은 유치원교육과정을 통한 교육을 기본 지침으로 활용하고 있다. 본 연구는 여성가족부가 새롭게 제정 고시한 표준보육과정과 교육인적자원부에서 2007년 개정한 유치원교육과정의 성격, 구성, 목적과 목표, 내용과 평가 및 관련법과 행정조직 등을 비교 분석하여 유아교육과 보육의 교육적 동향을 파악해 양 기관의 차이를 이해하고 각 기관의 특성에 준하는 교육을 실시할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다 문헌고찰을 통해 나타난 연구 결과는 표준보육과정과 개정유치원교육과정의 기본골격으로 볼 수 있는 관련법과 행정조직이 다르고, 대상연령과 보육/교육 수준의 구분 및 교육 일수와 운영 시간에서 큰 차이점이 나타났다. 그러나 전반적인 표준보육과정과 개정유치원교육과정의 성격, 구성, 목적과 목표, 내용과 평가 측면에서는 용어나 표현상의 차이는 약간 있으나 매우 유사하게 나타나 있다. 이러한 표준보육과정과 유치원교육과정의 비교를 통해 유사점이 매우 많음을 알고 통합의 필요성에는 대부분 공감하고 동의 하지만, 근본적으로 유아교육기관과 보육시설은 서비스가 다르게 설립된 것이므로 각 기관의 목적에 준하는 보육/교육과정을 잘 활용할 수 있어야 할 것이다.
교육은 시대상에 발맞추어 고등교육에 중점을 두던 것이 그 폭을 확대시켜 중등·초등교육을 넘어선 영·유아교육까지 중요성을 인식하게 되었다. 이러한 영·유아교육의 현장은 크게 어린이집과 유치원으로 나누어지는데 어린이집은 표준보육과정을 통한 보육을, 유치원은 유치원교육과정을 통한 교육을 기본 지침으로 활용하고 있다. 본 연구는 여성가족부가 새롭게 제정 고시한 표준보육과정과 교육인적자원부에서 2007년 개정한 유치원교육과정의 성격, 구성, 목적과 목표, 내용과 평가 및 관련법과 행정조직 등을 비교 분석하여 유아교육과 보육의 교육적 동향을 파악해 양 기관의 차이를 이해하고 각 기관의 특성에 준하는 교육을 실시할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다 문헌고찰을 통해 나타난 연구 결과는 표준보육과정과 개정유치원교육과정의 기본골격으로 볼 수 있는 관련법과 행정조직이 다르고, 대상연령과 보육/교육 수준의 구분 및 교육 일수와 운영 시간에서 큰 차이점이 나타났다. 그러나 전반적인 표준보육과정과 개정유치원교육과정의 성격, 구성, 목적과 목표, 내용과 평가 측면에서는 용어나 표현상의 차이는 약간 있으나 매우 유사하게 나타나 있다. 이러한 표준보육과정과 유치원교육과정의 비교를 통해 유사점이 매우 많음을 알고 통합의 필요성에는 대부분 공감하고 동의 하지만, 근본적으로 유아교육기관과 보육시설은 서비스가 다르게 설립된 것이므로 각 기관의 목적에 준하는 보육/교육과정을 잘 활용할 수 있어야 할 것이다.
In order to cope with the phase of the times, the focus of education is extendedly transferred from higher education to secondary/primary education, and even to young child education. The scene of young child education can be classified into a childcare center and a kindergarten in general. The basi...
In order to cope with the phase of the times, the focus of education is extendedly transferred from higher education to secondary/primary education, and even to young child education. The scene of young child education can be classified into a childcare center and a kindergarten in general. The basic guiding principle of a childcare center is edu-care which is based on a standard edu-care course whereas that of a kindergarten is the education which is based on its course of education. The purpose of this study was to find out the difference between the standard edu-care course which was newly enacted by the Ministry of Gender Equality and the kindergarten education course which was modified by the Ministry of Education, Science and Technology in 2007 and then present basic data for the education which was appropriate to both educational facilities. For this, the investigator comparatively analyzed the character, composition, purpose and aim, content and assessment, related laws and administrative organization of both educational systems and examined the difference between both educational agencies by finding out the trend of young child education and edu-care. Study findings are as follows: Literature examination shows that the standard edu-care course and the modified kindergarten education course are different in their related laws and administrative organizations which are basic frame of both educational agencies. In addition, both courses are greatly different in children's age, the level of edu-care and education, the number of school days and school hours. However, from the aspect of their character, composition, purpose and aim, and content and assessment, both courses are very similar except some terminological and expressional differences. Because there are many similar points in the standard edu-care course and the modified kindergarten education course, many sympathize and agree with the necessity of integration of both courses in general. However, because both facilities are basically established with different services, the edu-care/education which is appropriate to both educational agencies must be well utilized.
In order to cope with the phase of the times, the focus of education is extendedly transferred from higher education to secondary/primary education, and even to young child education. The scene of young child education can be classified into a childcare center and a kindergarten in general. The basic guiding principle of a childcare center is edu-care which is based on a standard edu-care course whereas that of a kindergarten is the education which is based on its course of education. The purpose of this study was to find out the difference between the standard edu-care course which was newly enacted by the Ministry of Gender Equality and the kindergarten education course which was modified by the Ministry of Education, Science and Technology in 2007 and then present basic data for the education which was appropriate to both educational facilities. For this, the investigator comparatively analyzed the character, composition, purpose and aim, content and assessment, related laws and administrative organization of both educational systems and examined the difference between both educational agencies by finding out the trend of young child education and edu-care. Study findings are as follows: Literature examination shows that the standard edu-care course and the modified kindergarten education course are different in their related laws and administrative organizations which are basic frame of both educational agencies. In addition, both courses are greatly different in children's age, the level of edu-care and education, the number of school days and school hours. However, from the aspect of their character, composition, purpose and aim, and content and assessment, both courses are very similar except some terminological and expressional differences. Because there are many similar points in the standard edu-care course and the modified kindergarten education course, many sympathize and agree with the necessity of integration of both courses in general. However, because both facilities are basically established with different services, the edu-care/education which is appropriate to both educational agencies must be well utilized.
주제어
#표준보육과정 개정유치원교육과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.