수 천 년의 역사 속에서 살아 숨 쉬어 온 우리선조들의 차 문화는 지금까지 이어져 내려오는 우리의 찬란한 문화유산이다. 이와 함께 자연에 순응하며 만들어 즐기던 선조들의 格이 있는 음식문화생활도 다양한 문화를 창출하며 오늘날의 차 음식문화에 큰 영향을 미쳤다. 그 중에서도 茶食은 陰과陽의 조화처럼 茶와 일체를 이루며 발전해 왔다.
의궤는 세밀한 시행 절차를 담고 있으며 상세한 천연색 도설이 실려 있고 행사의 비용과 참가자의 명단까지 수록하고 있는 실제 행사의 기록으로서의 효용 가치가 높은 책이므로 의궤에 나타난 조선시대의 많은 예연 中 조선초기, 중기, 후기 순으로 다양한 茶食이 나타나는 인조8년(1630)의 『풍정연』 숙종45(1719)년의『진연의궤』 순조28년(1828)의『진작의궤』 헌종14년(1848)의『진찬의궤』 고종40년(1902)의『진연의궤』의 상차림에 나타나는 茶食의 종류, 각 상차림에서의 위치, 양, 재료 등을 조사하였고 同시대의 고조리서인 『산가요록』『수운잡방』『음식디미방』『증보산림경제』『임원십육지』등을 살펴 봄으로써 茶食의 종류에 따른 재료 및 조리법을 알아보고 그에따른 茶食을 제작하여 그 원형을 가늠해 보고자 하였다.
고려의 궁중의례가 강하게 남아 있었던 조선조 초기에는 연회 때 술을 마시기 전에 茶를 마시는 것이 정례화 되어있었고 茶道와 결합된 고려왕조 연회의 脈이 그대로 조선왕조에 이어졌다. 조선시대의 훌륭한 기록문화의 하나인 의궤에 나타난 궁중연회에서의 茶食은 17세기 초반에는 백다식과 전다식이 나타났고 18세기에는 밀가루와 송화 가루와 꿀을 섞어서 만든 분 송화다식이 만들어졌다.
17세기 말인 정조19년부터는 각색다식이라 하여 흑임자다식・ 송화다식・ 황률다식・ 갈분다식이 기록되어 있으며 그 이후에는 거의 모든 잔치에 올려졌다. 1848년에 처음 소개된 청태 다식은 궁중에서 만들기 시작했으며 오색다식과 각색다식은 만들 때 아름다운 색의 조화로움 때문에 자주 이용되었다.
고조리서에 나타난 茶食 中 현재까지는『산가요록』에 처음 茶食이소개되었고 16세기중반에는 茶食이 구황식품으로서의 역할도 하였다. 18세기 말 부터는 밀가루를 재료로 한 유밀과가 퇴색하면서 ...
수 천 년의 역사 속에서 살아 숨 쉬어 온 우리선조들의 차 문화는 지금까지 이어져 내려오는 우리의 찬란한 문화유산이다. 이와 함께 자연에 순응하며 만들어 즐기던 선조들의 格이 있는 음식문화생활도 다양한 문화를 창출하며 오늘날의 차 음식문화에 큰 영향을 미쳤다. 그 중에서도 茶食은 陰과陽의 조화처럼 茶와 일체를 이루며 발전해 왔다.
의궤는 세밀한 시행 절차를 담고 있으며 상세한 천연색 도설이 실려 있고 행사의 비용과 참가자의 명단까지 수록하고 있는 실제 행사의 기록으로서의 효용 가치가 높은 책이므로 의궤에 나타난 조선시대의 많은 예연 中 조선초기, 중기, 후기 순으로 다양한 茶食이 나타나는 인조8년(1630)의 『풍정연』 숙종45(1719)년의『진연의궤』 순조28년(1828)의『진작의궤』 헌종14년(1848)의『진찬의궤』 고종40년(1902)의『진연의궤』의 상차림에 나타나는 茶食의 종류, 각 상차림에서의 위치, 양, 재료 등을 조사하였고 同시대의 고조리서인 『산가요록』『수운잡방』『음식디미방』『증보산림경제』『임원십육지』등을 살펴 봄으로써 茶食의 종류에 따른 재료 및 조리법을 알아보고 그에따른 茶食을 제작하여 그 원형을 가늠해 보고자 하였다.
고려의 궁중의례가 강하게 남아 있었던 조선조 초기에는 연회 때 술을 마시기 전에 茶를 마시는 것이 정례화 되어있었고 茶道와 결합된 고려왕조 연회의 脈이 그대로 조선왕조에 이어졌다. 조선시대의 훌륭한 기록문화의 하나인 의궤에 나타난 궁중연회에서의 茶食은 17세기 초반에는 백다식과 전다식이 나타났고 18세기에는 밀가루와 송화 가루와 꿀을 섞어서 만든 분 송화다식이 만들어졌다.
17세기 말인 정조19년부터는 각색다식이라 하여 흑임자다식・ 송화다식・ 황률다식・ 갈분다식이 기록되어 있으며 그 이후에는 거의 모든 잔치에 올려졌다. 1848년에 처음 소개된 청태 다식은 궁중에서 만들기 시작했으며 오색다식과 각색다식은 만들 때 아름다운 색의 조화로움 때문에 자주 이용되었다.
고조리서에 나타난 茶食 中 현재까지는『산가요록』에 처음 茶食이소개되었고 16세기중반에는 茶食이 구황식품으로서의 역할도 하였다. 18세기 말 부터는 밀가루를 재료로 한 유밀과가 퇴색하면서 찹쌀가루를 재료로 한 강정, 빙사과 등이 급격히 등장하였다. 19세기 초에는 궁중연향에 왜찬합이 찬품의 식기로 쓰여졌으며 연회가 끝난 후에 찬합에 담긴 음식은 양반가로 전파되었다. 이 당시의 상차림은 화려하게 차려졌고 茶食의 재료와 색상은 더욱 다양해져 나오게 되었다. 우리나라의 전통 색은 우주가 陰과陽의 두 요소로 이루어진다는 생각에서 출발하여 木・火・土・金・水의 음양오행설에 기반을 두고 삼색, 사색, 오색, 각색다식이 만들어졌다.
조선왕조 말까지 화려한 연향은 분량을 많게 하는 것을 원칙으로 하였고 음식의 고임 높이에 의하여 사람의 신분 계급을 엄격히 구별하고 있다. 연향 상차림에서의 장식 상차림인 간반〔阿架床과 果床〕의 중요한 요소는 그 장식에서 나타내고자 하는 표현의지이다. 간반은 모든 정성을 다하여 공을 들이고 청결하게 장식한 다음 잘 갖추어 준비하여 나타낸 것이다. 阿架床이 茶를 위한 床이라면 果床은 果를 위한 床이다. 간반은 보통 상차림과 같은 일상성에서 벗어난 것이며 특별한 장식을 통하여 신께 대접하는 비 일상성의 성격을 가지고 있다.
이처럼 조선왕조 연향에서의 음식 상차림 中 하나는 神을 위한 阿架床과 果床 등의 간반이고 다른 하나는 연회를 받는 주체대상이 인간인 대왕대비와 왕을 위한 상차림으로 분류될 수 있다. 神께 바치는 음식의 일종으로 果床에 올려 졌던 茶食은 특별히 귀한 음식으로 자리매김하였다. 다른 나라와는 비교할 수 없을 만큼 훌륭한 茶文化와 함께 발전되어온 茶食은 본 연구에서 밝힌 것과 같이 농작물을 주식으로 하는 우리나라의 시대적・ 정치적 상황에 맞춰 발전해 왔다. 홍차를 생각하면 스콘이 생각나듯 우리의 茶를 생각하면 茶食이 먼저 떠오른다. 茶食은 우리를 세계에 알릴 수 있는 가장 한국적인 것이며 우리 차산업의 세계화와 함께 차음식으로서의 茶食은 우리의 찬란한 식문화 유산이다. 건강에 좋은 재료와 茶食이 갖고 있는 색의 아름다운 조화 등의 특징을 살려 茶와 함께 셋트메뉴화 된 상품화, 더 많은 재료의 복원・ 개발 및 위생・ 영양・ 품질과 맛의 차별화를 통해 한 단계 더 높이 도약하도록 노력해야 할 것이다.
수 천 년의 역사 속에서 살아 숨 쉬어 온 우리선조들의 차 문화는 지금까지 이어져 내려오는 우리의 찬란한 문화유산이다. 이와 함께 자연에 순응하며 만들어 즐기던 선조들의 格이 있는 음식문화생활도 다양한 문화를 창출하며 오늘날의 차 음식문화에 큰 영향을 미쳤다. 그 중에서도 茶食은 陰과陽의 조화처럼 茶와 일체를 이루며 발전해 왔다.
의궤는 세밀한 시행 절차를 담고 있으며 상세한 천연색 도설이 실려 있고 행사의 비용과 참가자의 명단까지 수록하고 있는 실제 행사의 기록으로서의 효용 가치가 높은 책이므로 의궤에 나타난 조선시대의 많은 예연 中 조선초기, 중기, 후기 순으로 다양한 茶食이 나타나는 인조8년(1630)의 『풍정연』 숙종45(1719)년의『진연의궤』 순조28년(1828)의『진작의궤』 헌종14년(1848)의『진찬의궤』 고종40년(1902)의『진연의궤』의 상차림에 나타나는 茶食의 종류, 각 상차림에서의 위치, 양, 재료 등을 조사하였고 同시대의 고조리서인 『산가요록』『수운잡방』『음식디미방』『증보산림경제』『임원십육지』등을 살펴 봄으로써 茶食의 종류에 따른 재료 및 조리법을 알아보고 그에따른 茶食을 제작하여 그 원형을 가늠해 보고자 하였다.
고려의 궁중의례가 강하게 남아 있었던 조선조 초기에는 연회 때 술을 마시기 전에 茶를 마시는 것이 정례화 되어있었고 茶道와 결합된 고려왕조 연회의 脈이 그대로 조선왕조에 이어졌다. 조선시대의 훌륭한 기록문화의 하나인 의궤에 나타난 궁중연회에서의 茶食은 17세기 초반에는 백다식과 전다식이 나타났고 18세기에는 밀가루와 송화 가루와 꿀을 섞어서 만든 분 송화다식이 만들어졌다.
17세기 말인 정조19년부터는 각색다식이라 하여 흑임자다식・ 송화다식・ 황률다식・ 갈분다식이 기록되어 있으며 그 이후에는 거의 모든 잔치에 올려졌다. 1848년에 처음 소개된 청태 다식은 궁중에서 만들기 시작했으며 오색다식과 각색다식은 만들 때 아름다운 색의 조화로움 때문에 자주 이용되었다.
고조리서에 나타난 茶食 中 현재까지는『산가요록』에 처음 茶食이소개되었고 16세기중반에는 茶食이 구황식품으로서의 역할도 하였다. 18세기 말 부터는 밀가루를 재료로 한 유밀과가 퇴색하면서 찹쌀가루를 재료로 한 강정, 빙사과 등이 급격히 등장하였다. 19세기 초에는 궁중연향에 왜찬합이 찬품의 식기로 쓰여졌으며 연회가 끝난 후에 찬합에 담긴 음식은 양반가로 전파되었다. 이 당시의 상차림은 화려하게 차려졌고 茶食의 재료와 색상은 더욱 다양해져 나오게 되었다. 우리나라의 전통 색은 우주가 陰과陽의 두 요소로 이루어진다는 생각에서 출발하여 木・火・土・金・水의 음양오행설에 기반을 두고 삼색, 사색, 오색, 각색다식이 만들어졌다.
조선왕조 말까지 화려한 연향은 분량을 많게 하는 것을 원칙으로 하였고 음식의 고임 높이에 의하여 사람의 신분 계급을 엄격히 구별하고 있다. 연향 상차림에서의 장식 상차림인 간반〔阿架床과 果床〕의 중요한 요소는 그 장식에서 나타내고자 하는 표현의지이다. 간반은 모든 정성을 다하여 공을 들이고 청결하게 장식한 다음 잘 갖추어 준비하여 나타낸 것이다. 阿架床이 茶를 위한 床이라면 果床은 果를 위한 床이다. 간반은 보통 상차림과 같은 일상성에서 벗어난 것이며 특별한 장식을 통하여 신께 대접하는 비 일상성의 성격을 가지고 있다.
이처럼 조선왕조 연향에서의 음식 상차림 中 하나는 神을 위한 阿架床과 果床 등의 간반이고 다른 하나는 연회를 받는 주체대상이 인간인 대왕대비와 왕을 위한 상차림으로 분류될 수 있다. 神께 바치는 음식의 일종으로 果床에 올려 졌던 茶食은 특별히 귀한 음식으로 자리매김하였다. 다른 나라와는 비교할 수 없을 만큼 훌륭한 茶文化와 함께 발전되어온 茶食은 본 연구에서 밝힌 것과 같이 농작물을 주식으로 하는 우리나라의 시대적・ 정치적 상황에 맞춰 발전해 왔다. 홍차를 생각하면 스콘이 생각나듯 우리의 茶를 생각하면 茶食이 먼저 떠오른다. 茶食은 우리를 세계에 알릴 수 있는 가장 한국적인 것이며 우리 차산업의 세계화와 함께 차음식으로서의 茶食은 우리의 찬란한 식문화 유산이다. 건강에 좋은 재료와 茶食이 갖고 있는 색의 아름다운 조화 등의 특징을 살려 茶와 함께 셋트메뉴화 된 상품화, 더 많은 재료의 복원・ 개발 및 위생・ 영양・ 품질과 맛의 차별화를 통해 한 단계 더 높이 도약하도록 노력해야 할 것이다.
The tea culture of our ancestors, which has flourished throughout the thousands of years of our history, is part of our beautiful cultural heritage. Along with such practices, the prestigious culinary culture of our ancestors, who cooked and enjoyed their food in harmony with nature, gave rise to a ...
The tea culture of our ancestors, which has flourished throughout the thousands of years of our history, is part of our beautiful cultural heritage. Along with such practices, the prestigious culinary culture of our ancestors, who cooked and enjoyed their food in harmony with nature, gave rise to a variety of cultural feats and greatly influenced the culinary culture of today. Traditional pressed sweets developed in harmony with tea, reminiscent of the harmony of all things ying and yang.
An Euigwe is a record of actual events containing details about the process of events, natural colored images, as well as a list of participants and costs. As such they are extremely valuable texts, and of the many formal events of the Joseon dynasty depicted in these texts I studied those depicting the various traditional pressed sweets of the early, middle, and late periods of the Joseon dynasty. Of the table settings shown in various texts including the 『Pungjeongyeon』 of the 8th year of King Injo(1630), the 『Jiyeoneuigwe』 of the 45th year of King Sukjong(1719), the 『Jinjakeuigwe』 of the 28th year of King Sunjo(1828), the 『Jinchaneuigwe』 of the 14th year of King Hunjong(1848), and the 『Jinyeoneuigwe』 of the 40th year of King Gojong(1902), I studied the types of traditional pressed sweets, their positions on the table, their quantity, and the ingredients used. Also, I studied ancient culinary texts of the same period such as the『Sangayorok』『Suwonjapbang』『Eumsikdimibang』『Jeungbosanlimgyeongje』『Imwonsipwookji』 to find out the ingredients and how to cook the different types of pressed sweets. I then recreated the traditional pressed sweets accordingly in an effort to find out their original forms.
In the early Joseon period when the royal etiquette of the Goryeo dynasty still had great influence, it was common practice to drink tea before drinking alcoholic beverages at formal events, and this tradition of Goryeo which combined the formal ceremony culture with ceremonial tea making was continued. By looking at the royal banquets shown in the great recorded texts of the Joseon dynasty known as the Euigwe, we can see that white pressed sweets and fried pressed sweets appeared in the early 17th century, and powdered pine pollen sweets made using flower, pine pollen, and honey appeared in the 18th century.
Beginning in the 19th year of King Jeongjo, which was at the end of the 17th century, records of colored pressed sweets including black sesame sweets, pine pollen sweets, dried chestnut sweets, and arrowroot sweets appear, and these colored sweets were presented at almost all banquets since then. Green laver sweets, which first appeared in 1848 was created in the Royal Palace, and was frequently used when making five colored sweets and colored sweets because of their beautiful color.
In terms of traditional pressed sweets as shown in ancient culinary texts, such sweets were first introduced in the『Sangayorok』, and up until the mid 16th century, pressed sweets even acted as salvation foods. Starting in the late 18th century, pastries using flower quickly went out of style, and sweets using glutinous rice flower appeared. In the early 19th century Japanese dishes were used in royal events, and after the events were over the food contained in such dishes were sent to the nobles. Table settings at the time were splendid and the ingredients and colors of pressed sweets became greatly varied. Traditionally, the colors of our country start with the thought that the universe is composed of the two components of yin and yang, and based on the theory of the five elements of wood, fire, earth, metal, and water, pressed sweets of three colors, four colors, five colors, and varied colors were created.
Until the end of the Joseon dynasty, splendid banquets consisted of large quantities of food as a principle and the class of the person was strictly distinguished by the type of food served. An important component of the Ganban[a table with railings and a table for deserts], a decorative table setting, was what the host wished to express through such decorative settings. The Ganban is prepared with extreme sincerity and sense of service. If the 阿架床(Agasang-table with railings) is a table for the tea, the 果床(Gwasang-table for deserts) is for sweets. Ganban is a special type of table setting which deviates from the ordinary, and the special decorations are expressions of such extraordinariness of serving food to the gods. ₩₩
As such the table settings of banquets of the Joseon dynasty can be divided into two types. One is the Ganban, which is for the gods, and the other if for the human subjects of the banquets, namely the king and queen. The traditional pressed sweets placed on the Gwasang as foods for the gods were considered extremely special foods. As demonstrated through this study, the field of traditional pressed sweets developed in accordance with the historic and political situations of our country which relied on farm produce as our principal foods, and hand in hand with a glorious tea culture, unsurpassed by that of any other nation. Just as people think of scones when drinking black tea, traditional pressed sweets come to mind when drinking our traditional tea. Traditional pressed sweets is the most Korean product that can be used to promote our nation to the world and a part of our glorious culinary culture. Products in the form of menus combining teas and sweets should be created and efforts to make further developments in the field by emphasizing the positive characteristics of pressed sweets such as their healthy ingredients and beautiful colors should be made by restoring and developing more ingredients, and improving sanitation, nutrition, and quality.
The tea culture of our ancestors, which has flourished throughout the thousands of years of our history, is part of our beautiful cultural heritage. Along with such practices, the prestigious culinary culture of our ancestors, who cooked and enjoyed their food in harmony with nature, gave rise to a variety of cultural feats and greatly influenced the culinary culture of today. Traditional pressed sweets developed in harmony with tea, reminiscent of the harmony of all things ying and yang.
An Euigwe is a record of actual events containing details about the process of events, natural colored images, as well as a list of participants and costs. As such they are extremely valuable texts, and of the many formal events of the Joseon dynasty depicted in these texts I studied those depicting the various traditional pressed sweets of the early, middle, and late periods of the Joseon dynasty. Of the table settings shown in various texts including the 『Pungjeongyeon』 of the 8th year of King Injo(1630), the 『Jiyeoneuigwe』 of the 45th year of King Sukjong(1719), the 『Jinjakeuigwe』 of the 28th year of King Sunjo(1828), the 『Jinchaneuigwe』 of the 14th year of King Hunjong(1848), and the 『Jinyeoneuigwe』 of the 40th year of King Gojong(1902), I studied the types of traditional pressed sweets, their positions on the table, their quantity, and the ingredients used. Also, I studied ancient culinary texts of the same period such as the『Sangayorok』『Suwonjapbang』『Eumsikdimibang』『Jeungbosanlimgyeongje』『Imwonsipwookji』 to find out the ingredients and how to cook the different types of pressed sweets. I then recreated the traditional pressed sweets accordingly in an effort to find out their original forms.
In the early Joseon period when the royal etiquette of the Goryeo dynasty still had great influence, it was common practice to drink tea before drinking alcoholic beverages at formal events, and this tradition of Goryeo which combined the formal ceremony culture with ceremonial tea making was continued. By looking at the royal banquets shown in the great recorded texts of the Joseon dynasty known as the Euigwe, we can see that white pressed sweets and fried pressed sweets appeared in the early 17th century, and powdered pine pollen sweets made using flower, pine pollen, and honey appeared in the 18th century.
Beginning in the 19th year of King Jeongjo, which was at the end of the 17th century, records of colored pressed sweets including black sesame sweets, pine pollen sweets, dried chestnut sweets, and arrowroot sweets appear, and these colored sweets were presented at almost all banquets since then. Green laver sweets, which first appeared in 1848 was created in the Royal Palace, and was frequently used when making five colored sweets and colored sweets because of their beautiful color.
In terms of traditional pressed sweets as shown in ancient culinary texts, such sweets were first introduced in the『Sangayorok』, and up until the mid 16th century, pressed sweets even acted as salvation foods. Starting in the late 18th century, pastries using flower quickly went out of style, and sweets using glutinous rice flower appeared. In the early 19th century Japanese dishes were used in royal events, and after the events were over the food contained in such dishes were sent to the nobles. Table settings at the time were splendid and the ingredients and colors of pressed sweets became greatly varied. Traditionally, the colors of our country start with the thought that the universe is composed of the two components of yin and yang, and based on the theory of the five elements of wood, fire, earth, metal, and water, pressed sweets of three colors, four colors, five colors, and varied colors were created.
Until the end of the Joseon dynasty, splendid banquets consisted of large quantities of food as a principle and the class of the person was strictly distinguished by the type of food served. An important component of the Ganban[a table with railings and a table for deserts], a decorative table setting, was what the host wished to express through such decorative settings. The Ganban is prepared with extreme sincerity and sense of service. If the 阿架床(Agasang-table with railings) is a table for the tea, the 果床(Gwasang-table for deserts) is for sweets. Ganban is a special type of table setting which deviates from the ordinary, and the special decorations are expressions of such extraordinariness of serving food to the gods. ₩₩
As such the table settings of banquets of the Joseon dynasty can be divided into two types. One is the Ganban, which is for the gods, and the other if for the human subjects of the banquets, namely the king and queen. The traditional pressed sweets placed on the Gwasang as foods for the gods were considered extremely special foods. As demonstrated through this study, the field of traditional pressed sweets developed in accordance with the historic and political situations of our country which relied on farm produce as our principal foods, and hand in hand with a glorious tea culture, unsurpassed by that of any other nation. Just as people think of scones when drinking black tea, traditional pressed sweets come to mind when drinking our traditional tea. Traditional pressed sweets is the most Korean product that can be used to promote our nation to the world and a part of our glorious culinary culture. Products in the form of menus combining teas and sweets should be created and efforts to make further developments in the field by emphasizing the positive characteristics of pressed sweets such as their healthy ingredients and beautiful colors should be made by restoring and developing more ingredients, and improving sanitation, nutrition, and quality.
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