1990년대부터 한국 영화가 세계 무대에서 부상하게 된 원인이 무엇일까? 그리고 한국 영화가 지속력을 갖고 발전해나갈 수 있는 원인은 무엇일까? 일부 학자들은 최근 몇 년 이래 한국 영화의 성공을 정부의 영화산업 지지정책이 한국영화의 성공을 만들었다고 말하고 있다. 그러나 필자가 본 최근 몇 년간 한국영화 부흥의 근본 원인은 한국 영화의 내레이션의 혁명에 있다고 생각한다. 쉽게 말하면 한국영화의 성공이 모방에 있음을 주장하고자 한다. 한국영화를 보면 할리우드와 같은 대작 영화에서 찾아볼 수 있는 큰 스케일과 유럽의 예술영화와 같은 품격, 그리고 영미권 저예산 ...
1990년대부터 한국 영화가 세계 무대에서 부상하게 된 원인이 무엇일까? 그리고 한국 영화가 지속력을 갖고 발전해나갈 수 있는 원인은 무엇일까? 일부 학자들은 최근 몇 년 이래 한국 영화의 성공을 정부의 영화산업 지지정책이 한국영화의 성공을 만들었다고 말하고 있다. 그러나 필자가 본 최근 몇 년간 한국영화 부흥의 근본 원인은 한국 영화의 내레이션의 혁명에 있다고 생각한다. 쉽게 말하면 한국영화의 성공이 모방에 있음을 주장하고자 한다. 한국영화를 보면 할리우드와 같은 대작 영화에서 찾아볼 수 있는 큰 스케일과 유럽의 예술영화와 같은 품격, 그리고 영미권 저예산 독립 영화의 요소들을 모두 만나는 듯한 느낌을 갖게 되는데, 그 이유는 한국영화에서는 미국, 프랑스, 일본, 홍콩, 대만 등, 세계 영화들의 특징을 모두 찾아볼 수 있기 때문이다. 하지만 한국영화는 단순히 이런 영화들을 흉내 내는 것이 아니라, 그 안에 한국 민족의 특색을 잘 융합하여 한국 관객의 시선을 끌고 감동을 선사한다. 한국영화 중에는 무거운 소재를 다룬 영화가 그다지 많지 않다. 제작자는 우리 생활 주변의 소소한 일들에 관심을 갖고, 현실 문제에 대한 관심과 접근을 통해 가장 일상적인 곳으로부터 인간을 벗어나게 해준다. 그리고 우리는 항상 한국 감독의 상상력에 감탄한다. 감독은 관중의 기대를 미리 알아채고 합리적이면서도 모든 사람의 예상을 뛰어넘는 스토리를 전개한다. 장르 내레이션에 대한 익숙함과 연구, 그리고 관중의 심리를 깊숙이 파악하는 것은 뛰어난 스토리를 만들기 위한 노력이다. 또한 한국 감독은 소재를 특이하게 해석하는 능력이 훌륭하다. 최근 한국영화는 아시아의 전통적인 영화 소재에서 벗어나, 영화 속 섹스과 폭력의 비중이 점차 늘어나고 있다. 이는 관중의 인기를 얻기 위한 것이 아니라, 새로운 현실에 엄숙하게 맞서기 위함이다. 대담하고 솔직하게 인성의 본질을 다룬 점은 인정할 만 하나, 한국 영화가 그 시초라고는 할 수 없다. 그럼에도 불구하고 섹스과 폭력은 모든 사람이 가지고 있는 가장 보편적인 현실이라고 볼 수 있으며, 이를 내레이션 과정에서 은유하고, 또 감추는 듯한 느낌을 잘 유도해 내는 것은 한국영화의 큰 특징 중의 하나라고 볼 수 있다. 이를 통해 한국영화는 인간의 타락을 회피하지 않고 추한 현실을 끄집어 내어 예술적으로 표현해낸다. 이것은, 겉으로는 조용하고 안정된 우리의 삶 속에서 그것의 본질을 향해 접근할 수 있는 틈을 만들어 내는 과정이라고 말할 수 있다. 한국 영화 내레이션을 연구하는 목적은 아시아에서 한국영화가 더 이상 신진세력이 아닌 아시아 영화계의 본보기임을 이야기하기 위해서이다. 한국 영화 내레이션 연구를 통하여 대표적인 한국 내레이션 특징을 찾아내고 이를 영화 제작자들에게 귀감이 되도록 할 것이다. 멜로드라마는 한국 영화가 세계무대에 진출하게끔 하는 데에 큰 공을 세워, 아시아권에 속한 중국, 대만, 일본, 베트남 등의 국가에서 인정을 받게 되었다. 한국영화가 세계적으로 인정을 받는 데에 김기덕의 공헌이 매우 크다고 할 수 있다. 그래서 한국 영화 중 가장 대표적인 영화 장르는 멜로드라마와 김기덕 영화를 선택해서 한국 영화의 내레이션을 연구한다. 마지막 부분은 영화 『데이지』를 통해서 한국영화 세계적으로 진출하기 위하여 노력하지만 실패하는 원인을 분석한다. 지역적인 차이가 곧 심미적 차이와 영화 지지도 차이에 영향을 끼쳤기 때문이다.
1990년대부터 한국 영화가 세계 무대에서 부상하게 된 원인이 무엇일까? 그리고 한국 영화가 지속력을 갖고 발전해나갈 수 있는 원인은 무엇일까? 일부 학자들은 최근 몇 년 이래 한국 영화의 성공을 정부의 영화산업 지지정책이 한국영화의 성공을 만들었다고 말하고 있다. 그러나 필자가 본 최근 몇 년간 한국영화 부흥의 근본 원인은 한국 영화의 내레이션의 혁명에 있다고 생각한다. 쉽게 말하면 한국영화의 성공이 모방에 있음을 주장하고자 한다. 한국영화를 보면 할리우드와 같은 대작 영화에서 찾아볼 수 있는 큰 스케일과 유럽의 예술영화와 같은 품격, 그리고 영미권 저예산 독립 영화의 요소들을 모두 만나는 듯한 느낌을 갖게 되는데, 그 이유는 한국영화에서는 미국, 프랑스, 일본, 홍콩, 대만 등, 세계 영화들의 특징을 모두 찾아볼 수 있기 때문이다. 하지만 한국영화는 단순히 이런 영화들을 흉내 내는 것이 아니라, 그 안에 한국 민족의 특색을 잘 융합하여 한국 관객의 시선을 끌고 감동을 선사한다. 한국영화 중에는 무거운 소재를 다룬 영화가 그다지 많지 않다. 제작자는 우리 생활 주변의 소소한 일들에 관심을 갖고, 현실 문제에 대한 관심과 접근을 통해 가장 일상적인 곳으로부터 인간을 벗어나게 해준다. 그리고 우리는 항상 한국 감독의 상상력에 감탄한다. 감독은 관중의 기대를 미리 알아채고 합리적이면서도 모든 사람의 예상을 뛰어넘는 스토리를 전개한다. 장르 내레이션에 대한 익숙함과 연구, 그리고 관중의 심리를 깊숙이 파악하는 것은 뛰어난 스토리를 만들기 위한 노력이다. 또한 한국 감독은 소재를 특이하게 해석하는 능력이 훌륭하다. 최근 한국영화는 아시아의 전통적인 영화 소재에서 벗어나, 영화 속 섹스과 폭력의 비중이 점차 늘어나고 있다. 이는 관중의 인기를 얻기 위한 것이 아니라, 새로운 현실에 엄숙하게 맞서기 위함이다. 대담하고 솔직하게 인성의 본질을 다룬 점은 인정할 만 하나, 한국 영화가 그 시초라고는 할 수 없다. 그럼에도 불구하고 섹스과 폭력은 모든 사람이 가지고 있는 가장 보편적인 현실이라고 볼 수 있으며, 이를 내레이션 과정에서 은유하고, 또 감추는 듯한 느낌을 잘 유도해 내는 것은 한국영화의 큰 특징 중의 하나라고 볼 수 있다. 이를 통해 한국영화는 인간의 타락을 회피하지 않고 추한 현실을 끄집어 내어 예술적으로 표현해낸다. 이것은, 겉으로는 조용하고 안정된 우리의 삶 속에서 그것의 본질을 향해 접근할 수 있는 틈을 만들어 내는 과정이라고 말할 수 있다. 한국 영화 내레이션을 연구하는 목적은 아시아에서 한국영화가 더 이상 신진세력이 아닌 아시아 영화계의 본보기임을 이야기하기 위해서이다. 한국 영화 내레이션 연구를 통하여 대표적인 한국 내레이션 특징을 찾아내고 이를 영화 제작자들에게 귀감이 되도록 할 것이다. 멜로드라마는 한국 영화가 세계무대에 진출하게끔 하는 데에 큰 공을 세워, 아시아권에 속한 중국, 대만, 일본, 베트남 등의 국가에서 인정을 받게 되었다. 한국영화가 세계적으로 인정을 받는 데에 김기덕의 공헌이 매우 크다고 할 수 있다. 그래서 한국 영화 중 가장 대표적인 영화 장르는 멜로드라마와 김기덕 영화를 선택해서 한국 영화의 내레이션을 연구한다. 마지막 부분은 영화 『데이지』를 통해서 한국영화 세계적으로 진출하기 위하여 노력하지만 실패하는 원인을 분석한다. 지역적인 차이가 곧 심미적 차이와 영화 지지도 차이에 영향을 끼쳤기 때문이다.
What are the reasons for the rise of Korean Cinema during the last decade of the 20^(th) century? What is the driving force behind the continuous development of Korean Cinema? In recent years, some academics have attributed the success of Korean Cinema to the support of the government or the cultiva...
What are the reasons for the rise of Korean Cinema during the last decade of the 20^(th) century? What is the driving force behind the continuous development of Korean Cinema? In recent years, some academics have attributed the success of Korean Cinema to the support of the government or the cultivation of the market. However, the author believes that the substantial reason for this success is the revolution of narrative in Korean Cinema. This revolution of narrative can be regarded as a form of imitation. We can find the elements of American, French, Japanese, Hong Kong, Taiwan and other International Cinema in Korean films. You can find a glimpse of Hollywood-styled blockbusters, European Art-house films and British and American Indie films in Korean Cinema. Korean Cinema is not a mere imitation of foreign films; it is a vivid display of Korean culture and traditions. It grabs national attention and touches the hearts of all Koreans. The subject matters of Korean films are mostly trivial. It rarely relates to very serious topics. Korean filmmakers prefer stories of ordinary people. Korean Cinema depicts the reality of people and society. It attempts to let the audience experience the extraordinary through the ordinary. Korean Cinema places an emphasis on genre narrative and the study of the psychology of audience appeal. The subject matters in Korean films have gone beyond the traditional topics in Asian films. There has been an increase in sexual and violent content in Korean films. It is not to attract more audience; but a solemn response to the changing face of reality. The honest portrayal of sex and violence is not unique to Korean Cinema. Nevertheless, Korean films integrate sex and violence as part of ordinary life. Korean Cinema is good at illustrating the inner sexual and violent desire using its skilled narrative structure and exploring the dark side of human nature in an artistic manner. Korean Cinema is not just the latest new wave in the Pacific Rim, it plays a significant role in Asian Cinema. Through analysing the use of narrative in Korean films, we can identify the special narrative characteristics of Korean Cinema and provide a useful reference for filmmakers. This thesis will examine the narrative structure of some of Korean’s most representative romantic comedies and also the avant-garde films of Kim Ki-duk. Romantic comedy is the most popular film genre in Korean Cinema. It plays a very important role in Korean box office and also the development of Korean Cinema. However, Kim Ki-duk’s eccentric films were the first to bring Korean Cinema to the international scene. This thesis ends with a case study of a failed attempt of internationalizing Korean films. The cultural differences between Korean and international audiences have produced great discrepancy in audience’s interpretation.
What are the reasons for the rise of Korean Cinema during the last decade of the 20^(th) century? What is the driving force behind the continuous development of Korean Cinema? In recent years, some academics have attributed the success of Korean Cinema to the support of the government or the cultivation of the market. However, the author believes that the substantial reason for this success is the revolution of narrative in Korean Cinema. This revolution of narrative can be regarded as a form of imitation. We can find the elements of American, French, Japanese, Hong Kong, Taiwan and other International Cinema in Korean films. You can find a glimpse of Hollywood-styled blockbusters, European Art-house films and British and American Indie films in Korean Cinema. Korean Cinema is not a mere imitation of foreign films; it is a vivid display of Korean culture and traditions. It grabs national attention and touches the hearts of all Koreans. The subject matters of Korean films are mostly trivial. It rarely relates to very serious topics. Korean filmmakers prefer stories of ordinary people. Korean Cinema depicts the reality of people and society. It attempts to let the audience experience the extraordinary through the ordinary. Korean Cinema places an emphasis on genre narrative and the study of the psychology of audience appeal. The subject matters in Korean films have gone beyond the traditional topics in Asian films. There has been an increase in sexual and violent content in Korean films. It is not to attract more audience; but a solemn response to the changing face of reality. The honest portrayal of sex and violence is not unique to Korean Cinema. Nevertheless, Korean films integrate sex and violence as part of ordinary life. Korean Cinema is good at illustrating the inner sexual and violent desire using its skilled narrative structure and exploring the dark side of human nature in an artistic manner. Korean Cinema is not just the latest new wave in the Pacific Rim, it plays a significant role in Asian Cinema. Through analysing the use of narrative in Korean films, we can identify the special narrative characteristics of Korean Cinema and provide a useful reference for filmmakers. This thesis will examine the narrative structure of some of Korean’s most representative romantic comedies and also the avant-garde films of Kim Ki-duk. Romantic comedy is the most popular film genre in Korean Cinema. It plays a very important role in Korean box office and also the development of Korean Cinema. However, Kim Ki-duk’s eccentric films were the first to bring Korean Cinema to the international scene. This thesis ends with a case study of a failed attempt of internationalizing Korean films. The cultural differences between Korean and international audiences have produced great discrepancy in audience’s interpretation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.