이 연구는 소설과 영화 두 매체의 특성을 중심으로 <벌레 이야기>와 「밀양」의 서사가 각각 어떻게 구현되었는지 비교·분석하는데 연구 목적이 있다. 이때 각 매체의 특성을 살릴 수 있도록 <벌레 이야기>의 경우 시점으로, 「밀양」의 경우 영화적 특성을 중심으로 살펴보았다. <벌레 이야기>는 ‘나’라는 화자가 주축이 되어 서사를 진행하는 1인칭 관찰자라는 시점에 따라 서사와 주제가 어떻게 형상화되는지 분석했다. <벌레 이야기>는 크게 두 가지 서사로 진행된다. 우선 아이의 죽음과, 아내의 종교 귀의, 그리고 아내의 자살에 이르는 겉으로 보이는 서사, 즉 표면서사가 있다. 또 아이의 죽음을 잊기 위해 종교에 귀의했으나 결국 그 종교 앞에 무력하게 희생되고 마는 아내의 비극에 대한 ‘나’의 증언, 즉 핵심서사도 있다. 이처럼 <벌레 이야기>는 두 개의 서사로 진행되며 과연 진정한 의미의 용서란 무엇인가에 대한 질문을 던진다. 그리고 더 나아가 섭리자의 사랑 앞에 사람은 무엇인가, 인간의 존엄성은 과연 어디까지 지켜질 수 있을 것인가에 대한 물음이기도 하다. <벌레 이야기>와 달리 「밀양」에는 모든 것을 설명해주고 논평해주는 ‘나’의 존재가 부재하다. 그저 보여줄 뿐이다. 그렇기 때문에 「밀양」은 <벌레 이야기>의 표면 서사를 기본 골격으로 하고 있다. 화자가 존재하지 않는 매체의 특성상 핵심서사인 아내의 희생에 대한 ‘나’의 증언은 불가능하기 때문이다. 그렇지만 감독은 핵심서사의 내용을 증언하지 않고 보여주는 방식으로 「밀양」을 새롭게 재탄생시켰다. 특히 주인공의 내면과 의식이 중요한 의미를 지니는 「밀양」의 경우 ...
이 연구는 소설과 영화 두 매체의 특성을 중심으로 <벌레 이야기>와 「밀양」의 서사가 각각 어떻게 구현되었는지 비교·분석하는데 연구 목적이 있다. 이때 각 매체의 특성을 살릴 수 있도록 <벌레 이야기>의 경우 시점으로, 「밀양」의 경우 영화적 특성을 중심으로 살펴보았다. <벌레 이야기>는 ‘나’라는 화자가 주축이 되어 서사를 진행하는 1인칭 관찰자라는 시점에 따라 서사와 주제가 어떻게 형상화되는지 분석했다. <벌레 이야기>는 크게 두 가지 서사로 진행된다. 우선 아이의 죽음과, 아내의 종교 귀의, 그리고 아내의 자살에 이르는 겉으로 보이는 서사, 즉 표면서사가 있다. 또 아이의 죽음을 잊기 위해 종교에 귀의했으나 결국 그 종교 앞에 무력하게 희생되고 마는 아내의 비극에 대한 ‘나’의 증언, 즉 핵심서사도 있다. 이처럼 <벌레 이야기>는 두 개의 서사로 진행되며 과연 진정한 의미의 용서란 무엇인가에 대한 질문을 던진다. 그리고 더 나아가 섭리자의 사랑 앞에 사람은 무엇인가, 인간의 존엄성은 과연 어디까지 지켜질 수 있을 것인가에 대한 물음이기도 하다. <벌레 이야기>와 달리 「밀양」에는 모든 것을 설명해주고 논평해주는 ‘나’의 존재가 부재하다. 그저 보여줄 뿐이다. 그렇기 때문에 「밀양」은 <벌레 이야기>의 표면 서사를 기본 골격으로 하고 있다. 화자가 존재하지 않는 매체의 특성상 핵심서사인 아내의 희생에 대한 ‘나’의 증언은 불가능하기 때문이다. 그렇지만 감독은 핵심서사의 내용을 증언하지 않고 보여주는 방식으로 「밀양」을 새롭게 재탄생시켰다. 특히 주인공의 내면과 의식이 중요한 의미를 지니는 「밀양」의 경우 미장센과 몽타주가 갖는 의미는 더욱 크다. 사람의 내면과 심리는 보이지 않기 때문이다. 그렇기 때문에 이 연구는 「밀양」이 미장센과 몽타주라는 영화적 문법에 따라 원텍스트가 어떻게 구현되었는지, 또 어떻게 새롭게 재창조되었는지 살펴보았다. 이때 연구자는 영화매체가 갖는 환유적 특징을 재조명하는 데 초점을 맞추었다. 「밀양」은 원작의 기본 틀인 '용서'의 문제를 전면적으로 다루지만 그 문제에만 천착하는 소설에 비해 영화적인 장치로 대중과 만난다. 송강호가 연기한 종찬을 통해 웃음을 만들어내고, 살인자를 용서하는 것이 너무 버거워 여주인공이 죽음을 택하는 소설과는 달리 영화는 희망적인 결말을 암시하면서 끝을 맺는다.
이 연구는 소설과 영화 두 매체의 특성을 중심으로 <벌레 이야기>와 「밀양」의 서사가 각각 어떻게 구현되었는지 비교·분석하는데 연구 목적이 있다. 이때 각 매체의 특성을 살릴 수 있도록 <벌레 이야기>의 경우 시점으로, 「밀양」의 경우 영화적 특성을 중심으로 살펴보았다. <벌레 이야기>는 ‘나’라는 화자가 주축이 되어 서사를 진행하는 1인칭 관찰자라는 시점에 따라 서사와 주제가 어떻게 형상화되는지 분석했다. <벌레 이야기>는 크게 두 가지 서사로 진행된다. 우선 아이의 죽음과, 아내의 종교 귀의, 그리고 아내의 자살에 이르는 겉으로 보이는 서사, 즉 표면서사가 있다. 또 아이의 죽음을 잊기 위해 종교에 귀의했으나 결국 그 종교 앞에 무력하게 희생되고 마는 아내의 비극에 대한 ‘나’의 증언, 즉 핵심서사도 있다. 이처럼 <벌레 이야기>는 두 개의 서사로 진행되며 과연 진정한 의미의 용서란 무엇인가에 대한 질문을 던진다. 그리고 더 나아가 섭리자의 사랑 앞에 사람은 무엇인가, 인간의 존엄성은 과연 어디까지 지켜질 수 있을 것인가에 대한 물음이기도 하다. <벌레 이야기>와 달리 「밀양」에는 모든 것을 설명해주고 논평해주는 ‘나’의 존재가 부재하다. 그저 보여줄 뿐이다. 그렇기 때문에 「밀양」은 <벌레 이야기>의 표면 서사를 기본 골격으로 하고 있다. 화자가 존재하지 않는 매체의 특성상 핵심서사인 아내의 희생에 대한 ‘나’의 증언은 불가능하기 때문이다. 그렇지만 감독은 핵심서사의 내용을 증언하지 않고 보여주는 방식으로 「밀양」을 새롭게 재탄생시켰다. 특히 주인공의 내면과 의식이 중요한 의미를 지니는 「밀양」의 경우 미장센과 몽타주가 갖는 의미는 더욱 크다. 사람의 내면과 심리는 보이지 않기 때문이다. 그렇기 때문에 이 연구는 「밀양」이 미장센과 몽타주라는 영화적 문법에 따라 원텍스트가 어떻게 구현되었는지, 또 어떻게 새롭게 재창조되었는지 살펴보았다. 이때 연구자는 영화매체가 갖는 환유적 특징을 재조명하는 데 초점을 맞추었다. 「밀양」은 원작의 기본 틀인 '용서'의 문제를 전면적으로 다루지만 그 문제에만 천착하는 소설에 비해 영화적인 장치로 대중과 만난다. 송강호가 연기한 종찬을 통해 웃음을 만들어내고, 살인자를 용서하는 것이 너무 버거워 여주인공이 죽음을 택하는 소설과는 달리 영화는 희망적인 결말을 암시하면서 끝을 맺는다.
The purpose of this study was to comparatively examine the descriptive transfiguration of and 「Milyang」 focusing on the characteristics of two media: the novel and the movie. In order to make the most of both media, is examined focusing on the point of view and 「Milyang」 is examined focusing o...
The purpose of this study was to comparatively examine the descriptive transfiguration of and 「Milyang」 focusing on the characteristics of two media: the novel and the movie. In order to make the most of both media, is examined focusing on the point of view and 「Milyang」 is examined focusing on the characteristic of movie. In other words, is analyzed based on its descriptive and thematic transfiguration in accordance with the first person observer point of view of which descriptive central figure is 'I'. is classified into two kinds of description. First, there is the description of externality which depicts outward appearance such as the death of a child, wife's conversion to a religion and wife's suicide. In addition, there is the description of core, namely the testimony of ''I', for the tragedy of a wife who converted to a religion in order to forget the death of her child but became the victim of the religion helplessly. Thus, consists of two kinds of description and raises question of 'What is real forgiveness'. In addition, this novel raises such questions as 'Who is a human being facing up to the providential love?' and 'Where is the dignity of human beings preserved?' Different from , there is no 'I' who explain and review all the things in 「Milyang」. The movie just presents. In this regard, the skeletal structure of 「Milyang」 is the external description of . It is because the testimony of 'I' for the victimization of a wife, a core description, is impossible in the aspect of media characteristic in which no speaker exists. However, the director reproduces it not with the method of testifying the contents of core description but with the method of showing. Especially, since the internality and consciousness of leading character have an important meaning in 「Milyang」, the significance of mise en scene and montage becomes more important as well. It is because the internality and psychology cannot be seen. In this vein, the investigator examined 「Milyang」 focusing on how the original text is realized in accordance with the grammar of film, namely mise en scene and montage, and how it is recreated. The investigator focused on the review of metonymic characteristic of film media. Although 「Milyang」 deals with the issue of 'forgiveness', a basic frame of original work, it meets with the public not with the excavation of the matter but with the equipments of film, different from other novels. Through Jong-chan, played by Song Gang-ho, it creates laughing and ends up with hopeful conclusion different from the novel of which heroine cannot bear the heavy burden of forgiving a murderer, only choosing to take her life.
The purpose of this study was to comparatively examine the descriptive transfiguration of and 「Milyang」 focusing on the characteristics of two media: the novel and the movie. In order to make the most of both media, is examined focusing on the point of view and 「Milyang」 is examined focusing on the characteristic of movie. In other words, is analyzed based on its descriptive and thematic transfiguration in accordance with the first person observer point of view of which descriptive central figure is 'I'. is classified into two kinds of description. First, there is the description of externality which depicts outward appearance such as the death of a child, wife's conversion to a religion and wife's suicide. In addition, there is the description of core, namely the testimony of ''I', for the tragedy of a wife who converted to a religion in order to forget the death of her child but became the victim of the religion helplessly. Thus, consists of two kinds of description and raises question of 'What is real forgiveness'. In addition, this novel raises such questions as 'Who is a human being facing up to the providential love?' and 'Where is the dignity of human beings preserved?' Different from , there is no 'I' who explain and review all the things in 「Milyang」. The movie just presents. In this regard, the skeletal structure of 「Milyang」 is the external description of . It is because the testimony of 'I' for the victimization of a wife, a core description, is impossible in the aspect of media characteristic in which no speaker exists. However, the director reproduces it not with the method of testifying the contents of core description but with the method of showing. Especially, since the internality and consciousness of leading character have an important meaning in 「Milyang」, the significance of mise en scene and montage becomes more important as well. It is because the internality and psychology cannot be seen. In this vein, the investigator examined 「Milyang」 focusing on how the original text is realized in accordance with the grammar of film, namely mise en scene and montage, and how it is recreated. The investigator focused on the review of metonymic characteristic of film media. Although 「Milyang」 deals with the issue of 'forgiveness', a basic frame of original work, it meets with the public not with the excavation of the matter but with the equipments of film, different from other novels. Through Jong-chan, played by Song Gang-ho, it creates laughing and ends up with hopeful conclusion different from the novel of which heroine cannot bear the heavy burden of forgiving a murderer, only choosing to take her life.
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