본 연구는 경기 지역 고등학생들을 대상으로 학교급식 형태에 따라 학교급식의 중요도와 만족도를 분석하고 직영급식과 위탁급식의 운영 효과를 파악하여 학교 급식의 질적 향상을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 2008년 12월 20일부터 12월 25일까지 직영급식 고등학교 1개교에서 150명과 위탁급식 고등학교 1개교에서 165명을 선정하여 315명을 대상으로 급식만족도에 관한 설문 조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 1. 학교급식에 대한 인지도는 ‘필요하다’ 이상이 250명(79.4%)으로 조사되어 학교급식의 중요성에 대해 공감하고 있는 것으로 나타났다. 2. 학교급식 전반의 만족도 점수를 보면 위탁급식 2.98점, 직영급식 3.43점으로 직영급식의 만족도가 높게 나타나 유의한 차이를 보였다. 3. 학교급식에 대한 불만사항은 위탁급식과 직영급식 모두 ‘메뉴가 다양하지 못해서’(52.0%)가 가장 많았고, 위탁급식은 ‘음식의 양이 적어서’(28.1%)가 직영급식은 ‘내 입맛에 맞지 않아서’(26.1%)가 두 번째 이유로 나타나 유의한 차이를 보였다. 4. 잔식의 종류는 위탁급식은 국(36.4%), 채소·나물류(32.1%), 생선류 (14.8%), 밥(9.9%), 직영급식은 국(38.5%), 채소·나물류(34.3%), 김치류 (19.6%), 육류(4.2%) 순으로 나타나 급식 유형간의 유의한 차이를 보였고, 잔식의 이유는 전체적으로 ‘맛이 없어서’(49.3%), ‘싫어하는 음식이라서’ (21.9%), ‘양이 많아서’(12.1%) 순으로 나타났다. 5. 위탁급식과 직영급식 모두 학교급식에서 ‘음식의 맛’과 ‘식단의 다양성’을 가장 중요하다고 하였고 식단에서 바라는 점은 ‘새로운 메뉴’로 나타났다. 6. 급식 이벤트에 관한 만족도는 위탁급식이 3.10점, 직영급식이 2.39점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타나 학교급식 전반의 만족도 결과와는 대조적이었다. 이벤트 빈도는 위탁급식은 27.9%가 월 1회 정도로 가장 많았고 직영급식은 78.0%가 거의 하지 않는다고 하여 유의한 차이를 보였다. 7. 설문조사가 실시되는 당일의 메뉴 만족도는 위탁급식이 3.48점, 직영급식이 2.91점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타났으나 직영급식 메뉴에 비해 영양적인 균형이 부족한 것으로 나타났다. 8. 학교급식 품질 속성 19항목 중 학생들은 ‘음식의 맛’과 ‘식품의 위생관리’를 급식에서 가장 중요하다고 보고 있었고, 특히 ‘음식색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘식품의 위생관리’, ‘영양교육 또는 정보제공’의 4항목은 위탁급식에서 특히 중요도 점수가 높게 나타났다. 9. 수행만족도는 직영급식이 위탁급식에 비해 대부분 높게 나타났고, 그 중에서도 ‘식품의 품질’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’, ‘급식종사자의 친절’, ‘배식의 신속성’의 8항목은 직영급식과 위탁급식 간에 유의한 차이를 보였다. 이 중 ‘배식의 신속성’을 제외한 모든 항목에서 수행만족도가 직영급식이 위탁급식보다 높게 나타났다. 10. 위탁급식과 직영급식 집단 사이의 급식 중요도와 만족도 간의 괴리도 차이를 검증한 결과에 의하면 ‘음식 색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’ ‘영양교육 또는 정보제공’의 7항목에서 유의한 차이를 보였는데, 모두 위탁급식 집단보다 직영급식 집단의 만족도가 중요도에 더 근접하였다. 이상을 살펴 볼 때 학교급식의 만족도 향상을 위해 가장 신경써야할 부분은 학생들의 입맛과 기호도에 맞는 다양한 메뉴의 제공이다. 따라서 다양한 ...
본 연구는 경기 지역 고등학생들을 대상으로 학교급식 형태에 따라 학교급식의 중요도와 만족도를 분석하고 직영급식과 위탁급식의 운영 효과를 파악하여 학교 급식의 질적 향상을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 2008년 12월 20일부터 12월 25일까지 직영급식 고등학교 1개교에서 150명과 위탁급식 고등학교 1개교에서 165명을 선정하여 315명을 대상으로 급식만족도에 관한 설문 조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 1. 학교급식에 대한 인지도는 ‘필요하다’ 이상이 250명(79.4%)으로 조사되어 학교급식의 중요성에 대해 공감하고 있는 것으로 나타났다. 2. 학교급식 전반의 만족도 점수를 보면 위탁급식 2.98점, 직영급식 3.43점으로 직영급식의 만족도가 높게 나타나 유의한 차이를 보였다. 3. 학교급식에 대한 불만사항은 위탁급식과 직영급식 모두 ‘메뉴가 다양하지 못해서’(52.0%)가 가장 많았고, 위탁급식은 ‘음식의 양이 적어서’(28.1%)가 직영급식은 ‘내 입맛에 맞지 않아서’(26.1%)가 두 번째 이유로 나타나 유의한 차이를 보였다. 4. 잔식의 종류는 위탁급식은 국(36.4%), 채소·나물류(32.1%), 생선류 (14.8%), 밥(9.9%), 직영급식은 국(38.5%), 채소·나물류(34.3%), 김치류 (19.6%), 육류(4.2%) 순으로 나타나 급식 유형간의 유의한 차이를 보였고, 잔식의 이유는 전체적으로 ‘맛이 없어서’(49.3%), ‘싫어하는 음식이라서’ (21.9%), ‘양이 많아서’(12.1%) 순으로 나타났다. 5. 위탁급식과 직영급식 모두 학교급식에서 ‘음식의 맛’과 ‘식단의 다양성’을 가장 중요하다고 하였고 식단에서 바라는 점은 ‘새로운 메뉴’로 나타났다. 6. 급식 이벤트에 관한 만족도는 위탁급식이 3.10점, 직영급식이 2.39점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타나 학교급식 전반의 만족도 결과와는 대조적이었다. 이벤트 빈도는 위탁급식은 27.9%가 월 1회 정도로 가장 많았고 직영급식은 78.0%가 거의 하지 않는다고 하여 유의한 차이를 보였다. 7. 설문조사가 실시되는 당일의 메뉴 만족도는 위탁급식이 3.48점, 직영급식이 2.91점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타났으나 직영급식 메뉴에 비해 영양적인 균형이 부족한 것으로 나타났다. 8. 학교급식 품질 속성 19항목 중 학생들은 ‘음식의 맛’과 ‘식품의 위생관리’를 급식에서 가장 중요하다고 보고 있었고, 특히 ‘음식색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘식품의 위생관리’, ‘영양교육 또는 정보제공’의 4항목은 위탁급식에서 특히 중요도 점수가 높게 나타났다. 9. 수행만족도는 직영급식이 위탁급식에 비해 대부분 높게 나타났고, 그 중에서도 ‘식품의 품질’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’, ‘급식종사자의 친절’, ‘배식의 신속성’의 8항목은 직영급식과 위탁급식 간에 유의한 차이를 보였다. 이 중 ‘배식의 신속성’을 제외한 모든 항목에서 수행만족도가 직영급식이 위탁급식보다 높게 나타났다. 10. 위탁급식과 직영급식 집단 사이의 급식 중요도와 만족도 간의 괴리도 차이를 검증한 결과에 의하면 ‘음식 색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’ ‘영양교육 또는 정보제공’의 7항목에서 유의한 차이를 보였는데, 모두 위탁급식 집단보다 직영급식 집단의 만족도가 중요도에 더 근접하였다. 이상을 살펴 볼 때 학교급식의 만족도 향상을 위해 가장 신경써야할 부분은 학생들의 입맛과 기호도에 맞는 다양한 메뉴의 제공이다. 따라서 다양한 식재료 사용 및 조리법의 변화를 통한 학생들의 입맛에 맞는 새로운 메뉴 개발 노력이 필요하다. 또한 급식만족도는 위탁급식이 직영급식보다 낮아서 위탁급식 학교에서는 학생들의 만족도를 높이기 위한 개선 노력이 시급하며 특히 후식의 제공횟수와 음식의 양에 각별히 신경을 써야하겠고, 직영급식 학교에서도 다양한 이벤트 및 여러가지 테마 메뉴 제공 등을 통해 학생들의 만족도를 높이고 질적으로 개선된 학교급식을 제공할 수 있도록 노력하는 것이 필요하다고 본다.
본 연구는 경기 지역 고등학생들을 대상으로 학교급식 형태에 따라 학교급식의 중요도와 만족도를 분석하고 직영급식과 위탁급식의 운영 효과를 파악하여 학교 급식의 질적 향상을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 2008년 12월 20일부터 12월 25일까지 직영급식 고등학교 1개교에서 150명과 위탁급식 고등학교 1개교에서 165명을 선정하여 315명을 대상으로 급식만족도에 관한 설문 조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 1. 학교급식에 대한 인지도는 ‘필요하다’ 이상이 250명(79.4%)으로 조사되어 학교급식의 중요성에 대해 공감하고 있는 것으로 나타났다. 2. 학교급식 전반의 만족도 점수를 보면 위탁급식 2.98점, 직영급식 3.43점으로 직영급식의 만족도가 높게 나타나 유의한 차이를 보였다. 3. 학교급식에 대한 불만사항은 위탁급식과 직영급식 모두 ‘메뉴가 다양하지 못해서’(52.0%)가 가장 많았고, 위탁급식은 ‘음식의 양이 적어서’(28.1%)가 직영급식은 ‘내 입맛에 맞지 않아서’(26.1%)가 두 번째 이유로 나타나 유의한 차이를 보였다. 4. 잔식의 종류는 위탁급식은 국(36.4%), 채소·나물류(32.1%), 생선류 (14.8%), 밥(9.9%), 직영급식은 국(38.5%), 채소·나물류(34.3%), 김치류 (19.6%), 육류(4.2%) 순으로 나타나 급식 유형간의 유의한 차이를 보였고, 잔식의 이유는 전체적으로 ‘맛이 없어서’(49.3%), ‘싫어하는 음식이라서’ (21.9%), ‘양이 많아서’(12.1%) 순으로 나타났다. 5. 위탁급식과 직영급식 모두 학교급식에서 ‘음식의 맛’과 ‘식단의 다양성’을 가장 중요하다고 하였고 식단에서 바라는 점은 ‘새로운 메뉴’로 나타났다. 6. 급식 이벤트에 관한 만족도는 위탁급식이 3.10점, 직영급식이 2.39점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타나 학교급식 전반의 만족도 결과와는 대조적이었다. 이벤트 빈도는 위탁급식은 27.9%가 월 1회 정도로 가장 많았고 직영급식은 78.0%가 거의 하지 않는다고 하여 유의한 차이를 보였다. 7. 설문조사가 실시되는 당일의 메뉴 만족도는 위탁급식이 3.48점, 직영급식이 2.91점으로 위탁급식의 만족도가 높게 나타났으나 직영급식 메뉴에 비해 영양적인 균형이 부족한 것으로 나타났다. 8. 학교급식 품질 속성 19항목 중 학생들은 ‘음식의 맛’과 ‘식품의 위생관리’를 급식에서 가장 중요하다고 보고 있었고, 특히 ‘음식색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘식품의 위생관리’, ‘영양교육 또는 정보제공’의 4항목은 위탁급식에서 특히 중요도 점수가 높게 나타났다. 9. 수행만족도는 직영급식이 위탁급식에 비해 대부분 높게 나타났고, 그 중에서도 ‘식품의 품질’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’, ‘급식종사자의 친절’, ‘배식의 신속성’의 8항목은 직영급식과 위탁급식 간에 유의한 차이를 보였다. 이 중 ‘배식의 신속성’을 제외한 모든 항목에서 수행만족도가 직영급식이 위탁급식보다 높게 나타났다. 10. 위탁급식과 직영급식 집단 사이의 급식 중요도와 만족도 간의 괴리도 차이를 검증한 결과에 의하면 ‘음식 색의 조화’, ‘음식의 양’, ‘후식의 제공횟수’, ‘식품의 위생관리’, ‘식당내부의 인테리어’, ‘급식종사자의 복장 청결’ ‘영양교육 또는 정보제공’의 7항목에서 유의한 차이를 보였는데, 모두 위탁급식 집단보다 직영급식 집단의 만족도가 중요도에 더 근접하였다. 이상을 살펴 볼 때 학교급식의 만족도 향상을 위해 가장 신경써야할 부분은 학생들의 입맛과 기호도에 맞는 다양한 메뉴의 제공이다. 따라서 다양한 식재료 사용 및 조리법의 변화를 통한 학생들의 입맛에 맞는 새로운 메뉴 개발 노력이 필요하다. 또한 급식만족도는 위탁급식이 직영급식보다 낮아서 위탁급식 학교에서는 학생들의 만족도를 높이기 위한 개선 노력이 시급하며 특히 후식의 제공횟수와 음식의 양에 각별히 신경을 써야하겠고, 직영급식 학교에서도 다양한 이벤트 및 여러가지 테마 메뉴 제공 등을 통해 학생들의 만족도를 높이고 질적으로 개선된 학교급식을 제공할 수 있도록 노력하는 것이 필요하다고 본다.
The purposes of this study was to investigate importance and satisfaction of meal service at high school students in accordance with foodservice system in Gyeonggi Province, to investigate operational effects of direct management system and consignment management system, and provide basic materials ...
The purposes of this study was to investigate importance and satisfaction of meal service at high school students in accordance with foodservice system in Gyeonggi Province, to investigate operational effects of direct management system and consignment management system, and provide basic materials to improve quality of school meal service. This study conducted a survey about satisfaction for school meal service with 315 high school students at one high school with direct management system and one high school with consignment management system. The followings are study results. The subjects of this study were 165 students in consignment management system and 150 students in direct management system. In a question about awareness of school meal service, 250 respondents (79.4%) answered 'necessary' or more, which means they agree with the importance of school meal service. In satisfaction of the whole school meal service, direct management system(3.43)presentedsignificantlyhighersatisfactionthan consignment management system (2.98). The most frequent complaint about school meal service was 'menus are not various'(52.0%) both in consignment management system and direct management system. And the second reasons are 'the amount of food is small'(28.1%) in consignment management system and 'taste doesn't fit my appetite'(26.1%) in direct management system, respectively, showed a significant difference. Kinds of remaining food are soup(36.4%), vegetables(32.1%), fish(14.8%) and rice(9.9%) in consignment management system, while soup(38.5%), vegetables(34.3%), Kimchi(19.6%) and meat(4.2%) in direct management system, showing significant difference between two program types. Reasons for remaining food are in the order of ‘taste is not good’(49.3%), ‘food I don't like’ (21.9%) and ‘the amount is too much’(12.1%) in both groups. The respondents said 'taste' and 'various menus' are most important both in consignment management system and direct management system, and they wished new menus. Satisfaction for school meal event, consignment management system(3.10) presented higher satisfaction than direct management system(2.39), which is contrastive to the entire satisfaction results. In event frequency, 27.9% of consignment management system said about once a month, while 78.0% direct management system said there is nearly no event. As for menu satisfaction on the day the survey was conducted, consignment management system(3.48) presented higher score than direct management system(2.91), however, it was found that consignment management system contains nutritive imbalance compared with menus of direct management system. In implementation satisfaction, it was found that direct management system was generally higher than consignment management system. In particular, direct management system and consignment management system presented significant difference in 8 items including 'quality of food', 'the amount of food', 'number of dessert', 'hygienic food management', 'interior design of a restaurant', 'cleanness of workers' clothes', 'kindness of workers' and 'promptness of service'. Among them, direct management system showed higher implementation satisfaction than consignment management system in all items except 'promptness of service'. According to verification results of difference between importance of school meal service and satisfaction in both direct management system and consignment management system groups, there were significant differences in 7 items such as 'harmony of food colors', 'the amount of food', ‘number of dessert', 'hygienic food management', 'interior design of a restaurant', 'cleanness of workers' clothes' and 'nutritive education or provision of information'. In all items, the satisfaction of the direct management system got closer to the importance than the consignment management system group. Considering the above study results, most concern should be given to various menus satisfying students' taste. Accordingly, it is necessary to try to develop new menus through using various food and changing recipes. In addition, students' satisfaction was lower in consignment management system than direct management system, so schools in consignment management system should make efforts to improve their satisfaction, especially number of dessert provision and the amount of food, Also schools in direct management system should enhance satisfaction and improve quality of school meal through providing various events and theme menus.
The purposes of this study was to investigate importance and satisfaction of meal service at high school students in accordance with foodservice system in Gyeonggi Province, to investigate operational effects of direct management system and consignment management system, and provide basic materials to improve quality of school meal service. This study conducted a survey about satisfaction for school meal service with 315 high school students at one high school with direct management system and one high school with consignment management system. The followings are study results. The subjects of this study were 165 students in consignment management system and 150 students in direct management system. In a question about awareness of school meal service, 250 respondents (79.4%) answered 'necessary' or more, which means they agree with the importance of school meal service. In satisfaction of the whole school meal service, direct management system(3.43)presentedsignificantlyhighersatisfactionthan consignment management system (2.98). The most frequent complaint about school meal service was 'menus are not various'(52.0%) both in consignment management system and direct management system. And the second reasons are 'the amount of food is small'(28.1%) in consignment management system and 'taste doesn't fit my appetite'(26.1%) in direct management system, respectively, showed a significant difference. Kinds of remaining food are soup(36.4%), vegetables(32.1%), fish(14.8%) and rice(9.9%) in consignment management system, while soup(38.5%), vegetables(34.3%), Kimchi(19.6%) and meat(4.2%) in direct management system, showing significant difference between two program types. Reasons for remaining food are in the order of ‘taste is not good’(49.3%), ‘food I don't like’ (21.9%) and ‘the amount is too much’(12.1%) in both groups. The respondents said 'taste' and 'various menus' are most important both in consignment management system and direct management system, and they wished new menus. Satisfaction for school meal event, consignment management system(3.10) presented higher satisfaction than direct management system(2.39), which is contrastive to the entire satisfaction results. In event frequency, 27.9% of consignment management system said about once a month, while 78.0% direct management system said there is nearly no event. As for menu satisfaction on the day the survey was conducted, consignment management system(3.48) presented higher score than direct management system(2.91), however, it was found that consignment management system contains nutritive imbalance compared with menus of direct management system. In implementation satisfaction, it was found that direct management system was generally higher than consignment management system. In particular, direct management system and consignment management system presented significant difference in 8 items including 'quality of food', 'the amount of food', 'number of dessert', 'hygienic food management', 'interior design of a restaurant', 'cleanness of workers' clothes', 'kindness of workers' and 'promptness of service'. Among them, direct management system showed higher implementation satisfaction than consignment management system in all items except 'promptness of service'. According to verification results of difference between importance of school meal service and satisfaction in both direct management system and consignment management system groups, there were significant differences in 7 items such as 'harmony of food colors', 'the amount of food', ‘number of dessert', 'hygienic food management', 'interior design of a restaurant', 'cleanness of workers' clothes' and 'nutritive education or provision of information'. In all items, the satisfaction of the direct management system got closer to the importance than the consignment management system group. Considering the above study results, most concern should be given to various menus satisfying students' taste. Accordingly, it is necessary to try to develop new menus through using various food and changing recipes. In addition, students' satisfaction was lower in consignment management system than direct management system, so schools in consignment management system should make efforts to improve their satisfaction, especially number of dessert provision and the amount of food, Also schools in direct management system should enhance satisfaction and improve quality of school meal through providing various events and theme menus.
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