디지털 미디어 시대의 도래와 함께 매체의 다양성과 시장의 확대로 콘텐츠의 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 콘텐츠의 양과 질이 미디어 산업의 확장 속도를 따라가지 못하고 있는 실정이다. 이에 미디어 산업은 콘텐츠의 부재를 해결하기 위해 기존의 콘텐츠를 재활용하는 방안을 모색하는 원소스 멀티유즈(One Source Multi Use: 이하 OSMU) 비즈니스 전략을 통해 새로운 ...
디지털 미디어 시대의 도래와 함께 매체의 다양성과 시장의 확대로 콘텐츠의 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 콘텐츠의 양과 질이 미디어 산업의 확장 속도를 따라가지 못하고 있는 실정이다. 이에 미디어 산업은 콘텐츠의 부재를 해결하기 위해 기존의 콘텐츠를 재활용하는 방안을 모색하는 원소스 멀티유즈(One Source Multi Use: 이하 OSMU) 비즈니스 전략을 통해 새로운 수익 모델을 창출하고 있다. OSMU비즈니스 전략은 각각 매체의 영역을 자유롭게 넘나들며 미디어 산업 전반에 걸쳐 이루어지고 있는데, 예를 들면 만화 타짜가 영화와 드라마로 재구성되는 경우를 말한다. 본 연구는 다양하게 OSMU되고 있는 미디어 환경에서 원작영화를 기반으로 재구성되는 OSMU콘텐츠 이용과정에 주목하고자 하였다. 최근 경기 침체의 영향으로 인해 미디어 콘텐츠 제작자들 사이에서 검증된 원작을 선호하는 경향이 강해지면서 많은 관심과 주목을 받는 영화 쪽으로 시선을 돌리고 있는 현 상황을 반영하기 위함이다. 이에 본 연구는 OSMU콘텐츠에 대한 태도가 이용의도와 추천의도에 영향을 미치는지 알아보고 다음으로 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 살펴보고자 하였다. OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 선행요인은 원작영화 요인(영화감정, 캐릭터 감정적 신뢰), 호기심 요인(정보호기심, 감정호기심), 커뮤니케이션 요인(대중매체 정보습득, 인터넷 정보습득, 주변인 정보습득) 등 크게 세 가지로 구분하여 살펴보았으며, 또한 영화장르와 제작국가가 상호작용하며 태도에 영향을 미치는지 추가 분석을 실시하였다. 분석을 위해 영화 총 4편, 한국 코미디-드라마 영화 댄싱퀸, 한국 액션 영화 범죄와의 전쟁 미국 코미디-드라마 영화 언터쳐블, 미국 액션 영화 미션임파서블4를 제시하고 이 중 설문 응답자가 관람한 영화 한 편을 선정 한 후 설문에 응하도록 하였다. 분석결과 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 주요 요인으로는 원작영화 감정과 캐릭터 감정적 신뢰, 정보 호기심으로 나타났다. 또한 기존의 많은 태도-행동 연구에서 밝혀낸 것과 같이 OSMU콘텐츠에 대한 태도가 이용의도와 추전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 추가적인 분석을 통해 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영화장르와 제작국가의 상호작용효과가 나타나는 것도 검증하였다. 이러한 결과를 통해 원작영화와 관련한 외부의 정보보다는 원작 그 자체로부터 얻게 되는 감정이나 속성 요인이 주요한 요인임을 알 수 있었다. 다시 말해, 원작영화에 대한 감정과 캐릭터에 대한 감정 그리고 원작영화 장르 및 제작국가와 같은 속성이 OSMU콘텐츠 이용과정에서 무엇보다 중요한 요인임을 의미한다. 하지만 기존의 태도-행동 연구에서 검증해 왔듯이 개인의 심리적인 성향요인 또한 무시 할 수 없다. 본 연구의 결과도 기존 연구와 마찬가지로 개인성향 요인인 정보 호기심이 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 이는 원작을 바탕으로 재구성되는 특성에 따라 높은 호기심을 가진 사람일수록 OSMU콘텐츠에 더욱 호기심이 유발되어 긍정적인 태도를 갖게 되는 것이라고 예상해 볼 수 있다. 본 연구에서 주목할 것은 광고학 분야와 심리학 분야에 주로 언급 되어온 감정 전이와 호기심 요인을 미디어 콘텐츠 이용과정에 접목하여 OSMU콘텐츠 선택 과정에 미치는 영향을 살펴봄으로써 한 분야의 이론적 근거가 다양한 분야에도 적용될 수 있음을 확인할 수 있었다는 점이다. 또한 기존의 산업적인 관점에 주로 초점이 맞춰져 있던 OSMU 연구 분야에 이용자적인 관점으로 접근하였다는 점에서도 의의를 찾을 수 있다.
디지털 미디어 시대의 도래와 함께 매체의 다양성과 시장의 확대로 콘텐츠의 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 콘텐츠의 양과 질이 미디어 산업의 확장 속도를 따라가지 못하고 있는 실정이다. 이에 미디어 산업은 콘텐츠의 부재를 해결하기 위해 기존의 콘텐츠를 재활용하는 방안을 모색하는 원소스 멀티유즈(One Source Multi Use: 이하 OSMU) 비즈니스 전략을 통해 새로운 수익 모델을 창출하고 있다. OSMU비즈니스 전략은 각각 매체의 영역을 자유롭게 넘나들며 미디어 산업 전반에 걸쳐 이루어지고 있는데, 예를 들면 만화 타짜가 영화와 드라마로 재구성되는 경우를 말한다. 본 연구는 다양하게 OSMU되고 있는 미디어 환경에서 원작영화를 기반으로 재구성되는 OSMU콘텐츠 이용과정에 주목하고자 하였다. 최근 경기 침체의 영향으로 인해 미디어 콘텐츠 제작자들 사이에서 검증된 원작을 선호하는 경향이 강해지면서 많은 관심과 주목을 받는 영화 쪽으로 시선을 돌리고 있는 현 상황을 반영하기 위함이다. 이에 본 연구는 OSMU콘텐츠에 대한 태도가 이용의도와 추천의도에 영향을 미치는지 알아보고 다음으로 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 살펴보고자 하였다. OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 선행요인은 원작영화 요인(영화감정, 캐릭터 감정적 신뢰), 호기심 요인(정보호기심, 감정호기심), 커뮤니케이션 요인(대중매체 정보습득, 인터넷 정보습득, 주변인 정보습득) 등 크게 세 가지로 구분하여 살펴보았으며, 또한 영화장르와 제작국가가 상호작용하며 태도에 영향을 미치는지 추가 분석을 실시하였다. 분석을 위해 영화 총 4편, 한국 코미디-드라마 영화 댄싱퀸, 한국 액션 영화 범죄와의 전쟁 미국 코미디-드라마 영화 언터쳐블, 미국 액션 영화 미션임파서블4를 제시하고 이 중 설문 응답자가 관람한 영화 한 편을 선정 한 후 설문에 응하도록 하였다. 분석결과 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 주요 요인으로는 원작영화 감정과 캐릭터 감정적 신뢰, 정보 호기심으로 나타났다. 또한 기존의 많은 태도-행동 연구에서 밝혀낸 것과 같이 OSMU콘텐츠에 대한 태도가 이용의도와 추전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 추가적인 분석을 통해 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 영화장르와 제작국가의 상호작용효과가 나타나는 것도 검증하였다. 이러한 결과를 통해 원작영화와 관련한 외부의 정보보다는 원작 그 자체로부터 얻게 되는 감정이나 속성 요인이 주요한 요인임을 알 수 있었다. 다시 말해, 원작영화에 대한 감정과 캐릭터에 대한 감정 그리고 원작영화 장르 및 제작국가와 같은 속성이 OSMU콘텐츠 이용과정에서 무엇보다 중요한 요인임을 의미한다. 하지만 기존의 태도-행동 연구에서 검증해 왔듯이 개인의 심리적인 성향요인 또한 무시 할 수 없다. 본 연구의 결과도 기존 연구와 마찬가지로 개인성향 요인인 정보 호기심이 OSMU콘텐츠에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 이는 원작을 바탕으로 재구성되는 특성에 따라 높은 호기심을 가진 사람일수록 OSMU콘텐츠에 더욱 호기심이 유발되어 긍정적인 태도를 갖게 되는 것이라고 예상해 볼 수 있다. 본 연구에서 주목할 것은 광고학 분야와 심리학 분야에 주로 언급 되어온 감정 전이와 호기심 요인을 미디어 콘텐츠 이용과정에 접목하여 OSMU콘텐츠 선택 과정에 미치는 영향을 살펴봄으로써 한 분야의 이론적 근거가 다양한 분야에도 적용될 수 있음을 확인할 수 있었다는 점이다. 또한 기존의 산업적인 관점에 주로 초점이 맞춰져 있던 OSMU 연구 분야에 이용자적인 관점으로 접근하였다는 점에서도 의의를 찾을 수 있다.
With the advent of the digital media era and the expansion of the market with a variety of media content is becoming more important. Nevertheless, the quantity and quality of the content of the media industry has not kept up with the pace of expansion. One Source Multi Use (One Source Multi Use: les...
With the advent of the digital media era and the expansion of the market with a variety of media content is becoming more important. Nevertheless, the quantity and quality of the content of the media industry has not kept up with the pace of expansion. One Source Multi Use (One Source Multi Use: less OSMU) business strategy to re-use existing content has created a new revenue model to solve the problem of the lack of content in this media industry. OSMU business strategy is across each of the media field throughout the whole media industry. for example, 'Tazza' cartoon was being reconstructed to cinema and drama. the purpose of this study is focus on the process of using of OSMU content based on the original film in this media environment. Recently, due to the impact of economic downturn, the media content creators original among proven stronger tendency to prefer to receive as much care and attention has turned his eyes toward the film to reflect the current situation is intended. This study will be known that attitude of OSMU contents have effects on using and recommendation intentions and then to find out what influence on the content OSMU Factors affecting look at what was performed. The attitude of OSMU content that affect the antecedents of the original film factors (movie emotions, character and emotional trust), and curiosity factors (information curiosity, emotion curiosity), and communication factors (mass media information acquisition, the Internet information acquisition, marginal information acquisition). as divided into three kinds factors, and also interact with the genre and country , and attitudes that affect further analysis was carried out. To analyze the film side, this survey suggested respondents watched a movie of 4 movies named after and asked to respond. South Korea comedy-drama film 'Dancing Queen', Korea action movie 'war on crime' American comedy-drama film 'Untouchable', American action movie "Mission: Impossible 4 '. OSMU content analysis on the attitude of the major factors affecting the 'original movie emotion' and 'emotional character of trust', 'Information curiosity', respectively. In addition, many of the existing attitude-behavior studies, as uncovered by attitude of OSMU content the help recommend also had a positive effect on. Following the analysis of the additional content as shown that from the OSUM content has got some interaction effect with country genre and also the interaction effect was verified that appears. With these results and related information outside of the original film itself, that you will get from the original, rather than emotion or attribute factors was found to be a major factor. In other words, the original movie about feelings and emotions for the characters and the original movie genre and made in the course of using the same property in OSMU content means that the most important factors. However, the existing attitude-behavior research always verify an individual's psychological disposition factors also cannot be ignored. The results of this study also shows the personality factors as well as the attitude or curiosity OSMU has significant influence about the factor. This is being reconstructed on the basis of the original depending on the nature of a person with a high curiosity, the more likely cause OSMU content is even more curious that would have a positive attitude can predict the factor. The main idea of this study is that one of very big event between the advertising effect and psychological effect in transference and curiosity in the progress of combining media content which is available on the impact of the selection process OSMU content. In addition, existing industrial point of view that was focused primarily on research OSMU another way to approach the user perspective, the significance can be found.
With the advent of the digital media era and the expansion of the market with a variety of media content is becoming more important. Nevertheless, the quantity and quality of the content of the media industry has not kept up with the pace of expansion. One Source Multi Use (One Source Multi Use: less OSMU) business strategy to re-use existing content has created a new revenue model to solve the problem of the lack of content in this media industry. OSMU business strategy is across each of the media field throughout the whole media industry. for example, 'Tazza' cartoon was being reconstructed to cinema and drama. the purpose of this study is focus on the process of using of OSMU content based on the original film in this media environment. Recently, due to the impact of economic downturn, the media content creators original among proven stronger tendency to prefer to receive as much care and attention has turned his eyes toward the film to reflect the current situation is intended. This study will be known that attitude of OSMU contents have effects on using and recommendation intentions and then to find out what influence on the content OSMU Factors affecting look at what was performed. The attitude of OSMU content that affect the antecedents of the original film factors (movie emotions, character and emotional trust), and curiosity factors (information curiosity, emotion curiosity), and communication factors (mass media information acquisition, the Internet information acquisition, marginal information acquisition). as divided into three kinds factors, and also interact with the genre and country , and attitudes that affect further analysis was carried out. To analyze the film side, this survey suggested respondents watched a movie of 4 movies named after and asked to respond. South Korea comedy-drama film 'Dancing Queen', Korea action movie 'war on crime' American comedy-drama film 'Untouchable', American action movie "Mission: Impossible 4 '. OSMU content analysis on the attitude of the major factors affecting the 'original movie emotion' and 'emotional character of trust', 'Information curiosity', respectively. In addition, many of the existing attitude-behavior studies, as uncovered by attitude of OSMU content the help recommend also had a positive effect on. Following the analysis of the additional content as shown that from the OSUM content has got some interaction effect with country genre and also the interaction effect was verified that appears. With these results and related information outside of the original film itself, that you will get from the original, rather than emotion or attribute factors was found to be a major factor. In other words, the original movie about feelings and emotions for the characters and the original movie genre and made in the course of using the same property in OSMU content means that the most important factors. However, the existing attitude-behavior research always verify an individual's psychological disposition factors also cannot be ignored. The results of this study also shows the personality factors as well as the attitude or curiosity OSMU has significant influence about the factor. This is being reconstructed on the basis of the original depending on the nature of a person with a high curiosity, the more likely cause OSMU content is even more curious that would have a positive attitude can predict the factor. The main idea of this study is that one of very big event between the advertising effect and psychological effect in transference and curiosity in the progress of combining media content which is available on the impact of the selection process OSMU content. In addition, existing industrial point of view that was focused primarily on research OSMU another way to approach the user perspective, the significance can be found.
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